Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4Matic (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ML 250 BlueTEC 4Matic |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 100.000 km |
ML250 perikelen
- 35.000 km
Ik ben een klein beetje Mercedes gek, en heb er de afgelopen jaren verschillende gereden:
Mijn eerste was een 200TD, toen een 250TD, een 190D, een C220D, een C320CDI, een E220CDI en daarna een E200CDI. Allemaal stations, behalve die 190 natuurlijk. En nu dus een ML250 BlueTEC.
Ik heb de auto net na de vorige zomer besteld, vanuit een folder want de auto werd nog niet gebouwd. Ik ben in het najaar naar de EIA geweest, waar ik voor het eerst kennismaakte met dit type.
Dat viel niet tegen, en het wachten duurde lang.
In de loop van december kwam de ML bij Stern Amersfoort binnen en in januari ging hij op kenteken.
Allereerst de keuze voor Mercedes, ik ben bij BMW, Audi, Porsche en Mercedes wezen kijken.
De BMW kwam op 92.000 euro, de Porsche ging over de ton, en de Audi stond me niet aan. De Mercedes kwam dus met een nieuw model, ik heb wat met Mercedes, en bovendien was hij het goedkoopst (of minst duur) dus eigenlijk was de keuze voor mij niet moeilijk.
De uitvoering: gewoon de lichtste diesel, met ruim 200pk, en meer dan 500Nm niet bepaald onder gemotoriseerd. De 6 cilinder mis ik niet echt, ik kom uit een 200cdi, dus het is allemaal al gauw beter!
Automaat: standaard
Airco: zit er al op
cruise: ja allemaal standaard, en eigenlijk alles wat je wenst of nodig hebt zit er gewoon op.
Wel bestelde ik mee: metallic, 19" velgen, treeplanken, luchtvering, elektrisch bediende achterklep, trekhaak, en nog wat kleine zaken als een houten afwerking op het dashboard en zo. Ik wilde ook graag Xenon, of zoals Mercedes dat noemt ILS (intelligent light system) echter dat was nog niet leverbaar en zou de levertijd wel met een half jaar kunnen verlengen.
Ronduit belachelijk was wel het feit dat een afdekking van de bagageruimte optioneel was, welke ik dus ook maar mee bestelde.
Afijn, de auto werd afgeleverd, en het rijdt best fijn, je zit hoog dus lekker veel overzicht. Het motorgeluid is goed geïsoleerd. Vermogen zit er zat in, altijd voldoende over. Jammer dat ze de winterbanden vergeten waren te bestellen.
Het sturen was wel erg wennen, een elektrische stuurbekrachtiging is toch wel heel anders als een hydraulische. Je hebt veel minder gevoel met de weg. Nu ik eraan gewend ben wil ik niets anders, wat stuurt dit strak!
De verlichting viel wel erg tegen, er zitten geen mistlampen op, en zoals eerder beschreven ook geen Xenon. Je zou bijna een zaklamp meenemen om bij te lichten. Ik heb dit opgelost door al na een week in een auto shopje HID Xenon in te laten bouwen. 120 euro, en ze vervingen gelijk het stadslicht ivm kleurverschil. Wat een verademing! Ik kon weer wat zien!
Na 3500km kreeg ik een melding dat het AdBlue op zou zijn. Ik naar de garage (1) waar ze de tank afvulden, en excuses maakten dat ze niet gezien hadden dat de tank niet vol zat bij aflevering. Ach, ik kon erop wachten en de koffie smaakt goed.
2 dagen later belde de garage dat mijn winterbanden binnen waren, dus wederom een pitstop (2).
De auto rijdt prima, in de sneeuw gewoon tegen een steile dijk op naar boven (naast de weg (het is tenslotte een terrein auto) hij kan alles!
In Duitsland een keertje doorgetrapt: 225 op de teller, niet slecht voor een 4 cilindertje!
Bij 10.000km wederom een melding: AdBlue op. Kan niet, er moet nog zeker 15 liter in de tank zitten. Weer naar de garage (3) waar ze de tank afvulden en tot de conclusie kwamen dat de tank niet leeg was. De melding werd met een computer gereset.
Bij 13.000km viel het me op dat er onregelmatig, tot 3 keer per minuut verschillende controlelampjes aan en uit flitsten, en de richtingaanwijzers af en toe niet werkten. Naar de garage(4).
Daar werd de auto aan de computer geknoopt, helaas werd er toen niets vreemds geconstateerd, gelukkig flitsten de controlelampjes vrolijk aan en uit. De monteurs wisten even niet wat er mee te doen, en gingen navragen. De auto is toen een week later weer naar de garage geweest (5) waar ze hem 2 dagen hebben gehouden.
De auto heeft een software update gehad, en inderdaad, het probleem was over.
Rond de 20.000km gaf de auto de melding dat hij over 1300km een beurt moest. Afspraak gemaakt voor over een week.
Opvallend, de melding liep terug van 1300 naar 600km, en begon toen weer op te lopen, en verdween helemaal de dag voor de beurt.
Toch maar naar de garage (6) waar bleek dat er geen beurt hoefde te worden uitgevoerd. Voor de zekerheid aan de PC gehangen, geen meldingen, de banden toch maar laten wisselen naar de zomerexemplaren. Was ik toch niet voor niets geweest.
2 weken later, de melding voor een beurt. Wederom afspraak gemaakt, alles ging goed, auto naar de garage (7) en beurt uitgevoerd. Geen bijzonderheden. 350 km later een melding dat het oliepeil te laag was. Zelf gecontroleerd, op de peilstok is het volgens mij goed! Voor de zekerheid even naar de garage (8) Daar heeft een monteur ook nog eens gekeken. Ook hij kwam tot de conclusie dat er ruim voldoende olie in het blok zat, toch maar een half litertje erbij. Wellicht een kritische afgestelde nivoschakelaar. De melding was in ieder geval weg. Als ik nu kijk zit er eigenlijk iets te veel olie in.
26.000km, Ja hoor, daar was de Ad Blue melding weer. Zelf gevuld bij een tankstation en melding laten resetten bij de garage (9) 26.350 km, melding van een lekke band, rechts achter lek, garage (10) want een reservewiel is niet voorzien. 30.000 km, melding lekke band links achter deze keer, wat voor banden hangen ze tegenwoordig aan die auto's, ik rijdt ruim 50.000 km per jaar, en mijn laatste lekke band was 7 jaar geleden! Afijn, naar de garage (11) band gerepareerd.
34000 km AdBlue melding!
Ik heb de garage gebeld, of ze nu eens uit willen zoeken wat er aan de hand is. Als je even doorzoekt op internet heeft dit type W166 heel veel problemen met het AdBlue systeem en is er sinds mei een update die dit moet verhelpen.
Ik wacht even af of Mercedes Nederland dit op gaat lossen, en kijk wel hoelang de auto blijft rijden met de melding, maar dat zal volgende week wel weer koffie worden in de garage (12)
Nog even over de auto, het is echt niet allemaal slecht, het is een fijne auto, de bak schakelt wat traag, maar dat ben ik eigenlijk wel gewend van Mercedes. Smalle richels op de weg worden hard doorgegeven, en de vering is zelfs in de comfortstand toch wel aan de harde kant. De banden zijn hier ook wel een beetje debet aan, denk ik.
Ik krijg veel positieve reacties op de auto. Veel mensen vinden het toch wel een mooi model.
Het verbruik valt zeker niet tegen, het gebruik zit rond de 8,5 liter per 100 km. En dat bij een stevige rijstijl. Hiermee is de ML zelfs zuiniger als mijn vorige, een E200CDI combi!
Over de garage: Stern auto in Amersfoort niets dan lof.
Ze doen erg hun best om mijn problemen op te lossen, blijven correct, en geven me nooit het gevoel een vervelende klant te wezen, zelfs niet na 11 bezoeken in 6 maanden.
Samenvattend bij 35000km op de teller. Dit is mijn 8e Mercedes, 1 gebruikte en 7 nieuwe.
Helaas moet ik zeggen dat deze ML de auto is met de meeste problemen.
Het zou te ver gaan om te zeggen dat het een slechte auto is, laten we het voorlopig erop houden dat ze hem op maandagmorgen in elkaar hebben geschroefd.
als dit tekenend is voor de toekomstige betrouwbaarheis van MB, wordt de volgende auto wellicht een BMW X6.
Veel beter!
- 40.000 km
Na de vorige keer ben ik gewoon door blijven rijden, ondanks de AdBlue melding.
Deze telt af naar "0" km, met als gevolg dat je uieindelijk niet meer kunt starten.
In mijn geval stopte het aftellen bij 600km, en bleef daar op staan. Ik had ook geen moment het gevoel dat de auto niet meer zou starten.
Vorige week ging er een lampje branden, dat de motor in 'noodloop' draaide. Ik ben toen toch maar even naar een dealer geweest die op dat moment in de buurt was, ik reed bij Zwolle, dus bij Wensink binnengevallen.
Ondanks dat het druk was, hebben ze toch geprobeerd de boel te resetten, wat echter niet helemaal lukte. Met het advies om de wagen bij mijn eigen dealer neer te zetten kon ik mijn weg vervolgen, ondanks dat het lampje brande, en het AdBlue alarm er ook nog was, merkte ik niets aan de auto.
Ik heb de auto afgelopen maandag weer bij Stern Amersfoort neergezet, en met een leenauto doorgegaan.
Om een uur of 2 werd er gebeld: alles opgelost!
Bij het ophalen liet Evert (van Stern) me de klacht zien, zoals hij in de database van Mercedes werd omschreven, en inderdaad, ik had dezelfde klachten. Dit is middels een software update nu dus opgelost.
Ik heb nu een week storingsvrij gereden, wat nog niet eerder was voorgekomen, en heb er nu wel een goed gevoel over.
Ik las bij de reacties dat er trillingsproblemen zijn met een 350, daar heb ik in de 250 totaal geen last van. Ik heb ook een paar dagen in een 350 van Stern mogen rijden, en daar is mij toen ook niets aan opgevallen.
gelukkig, saai!
- 52.000 km
Na de vorige update is er (gelukkig) niet veel nieuws te melden. Het lijkt erop dat de monteurs van Mercedes definitief het lek boven hebben. Ik heb rijdt nog steeds storingsvrij, en begin de auto steeds meer te waarderen.
Ik heb me wel voorgenomen nooit meer een auto uit de eerste serie te kopen.
Dus deze keer een heerlijk saaie update. De winterbanden zitten er weer onder, en het verbruik is daarmee ook iets hoger. Er is een beurt uitgevoerd zonder bijzonderheden.
Ook de eerste schade was een feit, een flinke kras over de zijkant, niet mijn schuld, maar het nieuwe is er dan gelijk wel vanaf! De zijkant is overgespoten en er is echt niets meer van te zien, maar het blijft zonde.
deuken in dak????
- 75.000 km
inmiddels ruim 75000 km op de teller.
Na de vorige update toch weer wat problemen ervaren.
De elektrische achterklep sloot soms niet.
De controlelampjes die voorheen soms knipperde begonnen dat weer te doen.
Vaak vals inbraakalarm.
En wat nieuws, het viel me op dat er deuken in het dak zaten, die ook groter lijken te worden. Hierop ben ik op zoek geweest op het internet, en het blijkt een bekend probleem te zijn bij de eerste serie; http://blog.mercedes-benz-passion.com/2012/08/der-mercedes-benz-ml-w166-und-die-probleme-mit-dellen-am-rand-zum-dachrahmen/
Natuurlijk heb ik dat weer.
De auto is in februari een paar dagen bij Stern geweest, alwaar er wat elektronica is vervangen.
Dat is nu 3 maanden geleden, en ik heb ook geen problemen meer gehad.
Alleen dat dak, de claim is erkend, de dealer geeft ook toe dat het een bekende klacht is, en ik ben in afwachting van een oplossing.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nu toch mateloos begin te ergeren, aan de besluitloosheid van zowel de dealer als de importeur.
De auto is nu 1,5 jaar oud, en nog steeds is niet alles opgelost. De dealer geeft aan het probleem bij de importeur te hebben neergelegd. Die komt niet met een oplossing. We praten over een auto van ruim 80.000 euro met deuken in het dak!
Nog een geluk dat de auto zo hoog is, daarom vallen ze niet zo op.
Wordt vervolgd...
- 85.000 km
Inmiddels is het dak onderhanden genomen.
Het resultaat is netjes. Niet perfect, maar dat is zonder te spuiten ook eigenlijk niet te doen. Ik heb er vrede mee.
De laatste 10.000 km zijn storingsvrij verlopen. Helaas deze week toch weer een vervelend motormanagement lampje, die vanmorgen even is uitgelezen.
Er is een sensor defect. Daar heb ik verder ook geen problemen mee, storingen zijn zeker vervelend, maar zolang er een oorzaak kan worden gevonden wordt het ook wel opgelost.
Ik heb meer problemen met storingen zonder aanwijsbare oorzaak, maar dat is nu gelukkig niet het geval.
Verder is er eigenlijk niet zoveel te vertellen, behalve dat Stern Amersfoort toch wel weer zijn stinkende best doet.
De laatste keer (met dat dak) lukte het me niet om de auto voor sluitingstijd op te halen. In overleg nam een monteur mijn auto mee naar huis, zodat we de auto s'avonds even om konden ruilden. Ook vanmorgen met die sensor zonder afspraak toch direct geholpen.
Als de ML zich blijft gedragen worden we misschien toch nog een keer vrienden!
Top oplossing!
- 100.000 km
Sinds het laatste verslag heb ik rond de 90.000 km toch weer een paar storingen gehad. Deze keer betrof het een actief motorkap alarm, airback storing, start/stop systeem storing en nog wat wazige dingen.
Daar de garantie in januari 2014 afloopt ben ik in overleg gegaan met de Stern Amersfoort.
Zij kwamen in overleg met Mercedes benz met een aanbieding die ik niet kon afslaan. Deze ML gaat terug en een nieuwe is besteld. Deze komt eind juli binnen. Tot die tijd blijf ik gewoon met deze rijden.
Top opgelost!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.