Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY (2009)

autoreview

Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY (2009)

Signalement

UitvoeringGLK 220 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst100.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 24.000 km

Na ruim 5 jaar en bijna 200.000 km. in mijn Audi A4 1.9 TDI te
hebben gereden kon ik uitkijken naar een nieuwe auto v.d. zaak.
Mijn voorkeur ging uit naar een zgn. midi-SUV en voor mij kwamen
de Volvo XC60, de Audi Q5 en de Mercedes GLK op mijn voorkeurslijstje.
Ik heb in alle 3 auto's proef gereden waarbij mijn ervaringen waren:
-Volvo XC 60 D5: enigszins lawaaiige motor, schokkerige 5 traps
automaat, en hoog brandstof verbruik voor een diesel (ca. 1op10)
Verder vond ik de Volvo mooi, fijne stoelen, ruim en
aantrekkelijk geprijsd
-Audi Q5 2.0 TDI 170pk: mooie auto, prima afwerking binnen, maar
wat onderbemeten motor (gereden met handgeschakelde versie, voor
snelle inhaalactie moet je al gauw een keer terugschakelen), dure
accesoires, mijn voorkeur ging uit naar een auto met grote velgen
19", een navigatie systeem en een automaat, dit betekende bij
Audi ruim 10 dzd. Euro extra.
-Mercedes GLK 220CDI: vormgeving eerst wennen maar later steeds
mooier, stoerder, snelle auto (0-100 in minder dan 9 sec.)prima
combinatie motor en 7 traps automaat, compleet uitgerust en
gunstig geprijsde optie pakketten.

Uiteindelijk viel de keus dus op de Mercedes.

Mijn ervaringen tot nu toe:
-Positief:
*Comfort van de auto, stil tot op hoge snelheden, comfortabele
vering
*snelle auto, snelle inhaalacties mogelijk
*wegligging en bochtgedrag, misschien ook door 4 wiel aandrijving
*brandstof verbruik: varieerd van 1 op 11 bij het stevig
doortrappen tot 1 op 14 bij een rustige rijstijl
*bediening van telefoon, radio en I-pod met centrale regelknop,
makkelijke en duidelijke bediening

-Negatief:
*Twee keer een storing gehad aan de injectoren, bij de 2e keer
zijn alle injectoren vervangen door een ander fabrikaat (ik vind
dat dit de eerste keer al had moeten gebeuren gezien het bekende
probleem met de injectoren bij deze motoren)
*De 220CDI heeft een tankinhoud van 59 liter, dit betekent een
actieradius van ca. 700 km, bij mijn Audi was dit ca. 1.100 km
dit vind ik toch wel plezieriger
*Geringe kofferruimte, en gebrek aan aflegvakjes in de auto
*Extreme slijtage van de Pirelli banden waarop de auto is
afgeleverd, na ca. 19.000 km waren de banden al bijna vesleten,
ik vind dit veel te snel gezien mijn normale rijstijl.
Ik rij nu op Michelin Alpin3 winterbanden (17") deze banden
zijn stiller en geven de auto ook nog iets meer comfort.

Ondanks deze minpuntjes ben ik toch zeer tevreden over deze auto,
qua comfort, prestaties etc. denk ik dat ik de goede keuze heb
gemaakt.

50.000 km up-date

  • 52.000 km

Inmiddels heb ik de GLK alweer ruim 1,5 jaar in mijn bezit en heb er ruim 50.000 km probleemloos meegereden.
De auto is naar de dealer geweest voor de 50.000 km beurt, en de montage van de winterbanden.
De zomerbanden 19" sleten scheef af, dus ook de uitlijning van de auto is nagezien en bijgesteld (af fabriek niet goed geweest ??)
Voorts is bij de aandrijfas rechtsvoor een rubber vervangen (licht zwetend) onder garantie.
Verder heb ik het idee dat het brandstofverbruik nog iets verminderd is, ik haal bij een rustige rijstijl nu ca. 1 op 14,
bij stevig doorrijden loopt dit op tot max. 1 op 12. Ik vind dit zeer acceptabel voor toch een zware SUV van ca. 1.900 kg.
Sinds de montage van de nieuwe injectoren (bij ca. 20.000 km) heb ik daarmee geen problemen meer mee gehad.
Verder geniet ik nog steeds van de trekkracht van de motor (koppel van 400 Nm), het fijne schekelen van de 7 traps automaat en de rust in het interieur (heel weinig windgeruis).
Al met al heel tevreden met de auto.
(met ca. 100.000 km op de teller zal ik een nieuwe review plaatsen)

de ton gepasseerd

  • 100.500 km

Inmiddels ruim 100.000 km gereden, het verbruik blijft op ca. 1 op 12 tot 1 op 14, afhankelijk van de rijstijl.
Bij 97.000 km een probleem gehad met de electronische dashboard klokken, de snelheid en het toerental werd niet meer aangegeven en de accu werd door deze storing leeg getrokken.
E.e.a. onder coulance gerepareerd, ondanks dat de auto bijna 3 jaar oud is, prima van Wensink Zwolle.
Verder geen enkel probleem gehad de afgelopen 50.000 km, nog steeds geen kraakje of rammeltje,de automaat (7 versnellingen) schakelt schokvrij, al met al ben ik zeer tevreden over de GLK.
Bovendien geen 12 in een dozijn auto.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens