Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Business AMG (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQC 400 4MATIC Business AMG |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 14.000 km |
Mercedes EQC 400
- 14.000 km
Na ongeveer 14k km leek het nuttig om een review te delen van mijn MB EQC.
Heeft wat tijd gekost om me in een EV te krijgen, maar ben mede door de bijtelling overtuigd.
Even terug voor mijn EV tijdperk, jaren doorgebracht in Diesels om van A naar B te komen deels lease auto’s en de laatste 7 waren dit prive exemplaren. In 2020 mede door de Diesel gate/hate besloten om na ruim 200k afscheid te nemen van mijn MB C220D.
De publieke opinie rond diesel, welke ik totaal ongegrond vond heeft me doen besluiten om voor een benzine uitvoering te gaan. Ik voorzag een hoge afschrijving in de toekomst voor een diesel exemplaar vandaar mijn keuze. Dit werd een MB E350EQ Boost een mild hybride uitvoering. Een fantastisch comfortabele auto maar vond de aandrijving i.c.m. de hybride aandrijflijn soms wat zenuwachtig en het verbruik viel me zwaar tegen (had waarschijnlijk ook deels te maken met mijn rechtervoet) verder een geweldige auto.
Toen ik begin 2021 op de hoogte werd gebracht van de gunstige lease voorwaarden voor elektrische auto’s op mijn werk er toch maar ingedoken.
Ik was vrij sceptisch voornamelijk over het bereik in de praktijk, ik was van mening dat ik minstens 600km nodig had om onbezorgd rond te kunnen rijden. (wat natuurlijk complete onzin is, maar hierover later meer)
Ik had verder maar een criteria het moest een MB worden, de liefde voor dit merk is de afgelopen jaren alleen maar sterker geworden. Er is natuurlijk meer en wellicht beter op de EV markt te krijgen maar niet voor mij. Heb nog wel een proefrit gemaakt in een Audi E-tron en een BMW IX3 maar beiden konden mij niet bekoren.
Dus bleef er maar een over de EQC, voor mijn eerste proefrit uitvoerig de reviews op internet doorgespit. Sommige waren negatief maar de meeste zeer positief. De reviews van Werner Budding en Wouter Karssen gaven voor mij de doorslag.
Tijdens de proefrit werden een aantal zaken al duidelijk, o.a. de rust in de auto wat is ie stil.
Daarnaast was het thuiskomen, ik was het widescreen display al gewend vanuit de E en daarnaast zaten alle knoppen ook waar ik ze verwachte. De accelaratie van (0-100) is natuurlijk geweldig maar niet echt een must. Het belangrijkste was de actieradius, in mijn diesel tijdperk was 900-1000km makkelijk haalbaar op een volle tank.
Dit was natuurlijk anders met de EQC waar 400km het maximaal haalbare is maar 300-350km meer realistisch is. Dit was toch wel een dingetje voor mij gaat dat genoeg zijn.
Gunstig was dat sinds eind 2021 de EQC met 3 fase aan boord werd geleverd welke de laadtijd terugbrengt naar ongeveer 6uur (11kwh thuis aan de paal)
Uiteindelijk te knoop doorgehakt en besteld in April 21 en geleverd in Aug 21.
Gekozen voor de AMG business line uitvoering in polar wit met 20 inch velgen en vervolgens bijna alles aangevinkt m.u.v. de trekhaak. (paste precies in mijn leasebudget) Alleen jammer dat je met AMG uitvoering geen andere interieur kleur kan kiezen. Daarnaast was de chip niet beschikbaar voor het Mercedes augmented reality systeem. Deze wordt hopelijk nog een keer ingebouwd.
Mercedes had een actie waarbij een laadpaal gratis thuis werd geïnstalleerd, dus ook mooi meegenomen.
Eind augustus kon ik de EQC ophalen bij de dealer, volle accu terug naar huis een ritje van ongeveer 100km.
Het eerste wat me weer opviel was de oase aan rust in de auto ongelooflijk. De stoelen zijn perfect in te stellen en mede door het memory pakket hoef je dit niet continue aan te passen. Het MBUX systeem is echt top alles laat zich makkelijk bedienen via verschillende manieren (touchscreen, knoppen) tevens ben ik een groot fan van het spraak besturing systeem.
En als je een muziek liefhebber bent dan stelt het burmester audio systeem je niet teleur wat een geluid!
Nu de actieradius, dit was toch een dingetje. Mijn werkgever zit op 110km van huis en ik kan op kantoor laden dus dat is geen enkel probleem. Ook heeft bijna elke klant waar ik kom de optie om te laden. Thuis kan ik gewoon laden aan huis dus ook geen enkel probleem. In de zomer haal ik makkelijk 320-350km in de winter zat het rond de 260km.
Maar het feit dat je hem elke avond lekker aan de stroom kunt hangen zorgt ervoor dat ik geen enkele stress heb m.b.t. de actieradius.
Mocht je een bestemming hebben die niet haalbaar is op een accu, berekend hij netjes de laadpunten en houd je gedurende de reis op de hoogte. Ik ben hierdoor nog nooit in de problemen gekomen. Tevens lees ik bij andere EV’s nog wel eens elektronische issues of dat bepaalde functies niet werken, of dat de App niet thuis geeft. Dit alles is mij gelukkig onbekend bij de EQC.
Is er ook nog iets negatief te benoemen, jazeker dat betreft o.a. het onderstel.
Achter is de EQC uitgerust met luchtvering waardoor je heerlijk over het asfalt zoeft en elke oneffenheid wordt weg gefilterd.
Aan de voorkant is het een ander verhaal door het gewicht van de auto moet je bij drempels en af/opritten goed opletten anders raakt de onderkant het wegdek. Omstanders schrikken hiervan omdat het nogal wat herrie veroorzaakt.
Het “He Mercedes” heb ik uitgeschakeld omdat het (heel) soms een eigen leven lijkt te lijden.
De spraakbesturing activeer ik nu gewoon met het knopje op het stuur.
Daarnaast mis ik af en toe toch een beetje emotie, elektrisch rijdt top maar er gaat niets boven een mooie brullende 6 of 8 cilinder.
Al met al moet ik concluderen dat dit een goede keuze voor me is geweest en ben zeer tevreden met de EQC. Kwaliteit tot op heden top maar dat ben ik ook niet anders gewend bij MB.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz EQC -Klasse 400 4MATIC 80 kWh | AMG Line | Premium Plus Pakket | Rij-assistentiepakket | 21" AMG-velgen | Trekhaak | Treeplanken | Privacy Glass |
- 2023
- 10 km

Mercedes-Benz EQC -Klasse 400 4MATIC 80 kWh | AMG Line | Premium Plus Pakket | Rij-assistentiepakket | 21" AMG-velgen | Trekhaak | Treeplanken | Privacy Glass |
- 2023
- 10 km

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC AMG Line
- 2021
- 13.490 km
Lees ook

Laadsnelheid Mercedes-Benz EQC verhoogd

EV actieradiustest - Reportage

Audi E-Tron 55 Quattro - Mercedes-Benz EQC 400 - Dubbeltest

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

Mercedes-AMG EQS 53 vs. Porsche Taycan GTS - Dubbeltest
