Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Business AMG (2020)

autoreview

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Business AMG (2020)

Signalement

UitvoeringEQC 400 4MATIC Business AMG
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De zoektoch begint, PHEV of BEV.

Begin 2019, ruimschoots op tijd, ben ik mij beginnen oriënteren. Bezoekje aan het autosalon, wat een teleurstelling, elektrisch rijden kreeg niet de aandacht dat ik verwacht had. Dat was begin 2020 een heel ander verhaal. En tijdens mijn zoektocht uiteindelijk tot een shortlist gekomen. Liefst een SUV en dus bestond mijn lijst uit i-Pace, e-Tron & EQC, aangevuld met Tesla. Als iedereen roept dat Tesla het beste is dan moet die toch mee op de lijst dacht ik.

Dus beginnen afspraken maken met verschillende merken, eerst met PHEV, want met zo een volledige elektrische zou ik toch geen lange ritten kunnen doen. Eerste testrit was met een Volvo XC60 ... dat beviel mij niet echt en het elektrisch rijden was ook maar zeer beperkt. Dus begon ik na te denken, voor mijn gebruik is zo een PHEV eigenlijk helemaal niet interessant, ik sleep vooral een hoop batterijen mee, die veel wegen en het verbruik alleen maar verhogen. Mocht ik kortere dagelijkse ritten hebben zou dat een ander verhaal zijn; maar voor mijn wekelijks 500 km tripje, nee dus.

Toch even bellen met Tesla.

Ondertussen zijn we midden december 2020, ik kwam van een afspraak in Antwerpen die vroeger gedaan was dan gepland en dus dacht ik, ik stop even bij Tesla. Maar om zeker te zijn tot hoe laat ze daar open zijn, even gebeld. Een vriendelijke meneer aan de andere kant van de lijn zei dat ik meer dan welkom was maar er niet veel te zien zou zijn, ze hadden namelijk al hun wagens verkocht en was de showroom leeg. Einde kwartaal meneer, zo gaat dat bij Tesla. Of een testrit mogelijk was werd ook negatief beantwoord, daarvoor moest ik wachten tot januari. Tja ... nu dat ik net vrij heb, heb ik gedurende twee weken alle tijd om testritten te doen.

Dus, Tesla even niet dus.

Dan maar afspraak gemaakt bij Jaguar voor een testrit met de i-Pace, paar dagen later een testrit met de e-Tron en nog wat later met de EQC. Telkens een ritje van ruim een uur. Maar een ruim uurtje rijden zegt niet zoveel natuurlijk. Voldoende om een eerste indruk achter te laten.

Maar hoe zit dat nu met dat verbruik.

Bij het merk van de auto die het mij meest beviel, stelde ik de vraag of het mogelijk was om die auto gedurende een heel weekend te kunnen testen. Het is elektrisch en geraak ik wel over waar ik wil zijn, die range anxiety sluimerde toch nog steeds een beetje, dus wilde ik daar toch een antwoord op. En ja hoor, dat was mogelijk.
We spreken een weekend af en ging ik de EQC ophalen om er een weekendje mee op stap te gaan.

Oase van stilte.

De eerste positieve indruk werd alleen maar bevestigd. Wat een heerlijke wagen om mee te rijden. Wat een stilte in de wagen, elektromotor amper waarneembaar, rolgeluiden worden verrassend goed gedempt en van windgeluid is amper sprake. Wat een weelde. Dat zat dus al snor.
Range anxiety, geheel onterecht.
Maar nu dus, het verbruik. Het was tweede helft december, rond de 7 graden. En de eerste dag toonde de EQC een verbuik van rond de 21 kWh/100 km ... wat uitkomt op een 380 km bereik. Waar maakte ik mij zorgen over. De tweede dag had ik een soortgelijk verbruik. Blijkbaar past mijn rijstijl erg goed bij een elektrisch rijden. Ik was helemaal overtuigd, het enige wat nog roet in het eten zou kunnen strooien was het budget, denk het maandelijks leasebedrag.

Terug naar Tesla!

We zijn begin januari en zoals afgesproken met Tesla, tijd voor een testrit. Daar ik eerder interesse heb in een SUV eerst offerte besproken voor een Model X. Maar helaas. Ondanks het feit dat het offertebedrag niet zoveel meer was dan de EQC, was het leasebedrag toch beduidend hoger, dan hebben we het over bijna 400 euro de maand.

Jammer, maar Model X valt uit de boot.

Dus neem ik een Model S in overweging. Het is dan wel geen SUV, maar het is toch een heel ruime wagen. En dus boek ik een testrit met een Model S. Ik had dezelfde afspraak gemaakt, eerst een testrit van een dik uur en later een testrit van een geheel weekend. Geen probleem zei de Tesla verkoper. Als ik in de Model S stapte moet ik toegeven, dat groot scherm maakt indruk, echt wel! Maar premium gevoel, zoals in de EQC (of de i-Pace, of de e-Tron), nee dat voelde ik niet, maar dat was slechts de eerste indruk. Na een korte uitleg door de verkoper was ik er klaar voor. De verwachtingen stonden hoog, heel hoog. Ik zou nu de ervaring van mijn leven gaan meemaken, ik ging rijden met een elektrische auto zoals geen ander. Voor de duidelijkheid, mijn benchmark was de EQC na de fantastische ervaring.

Stil?

Het eerste wat mij opviel was dat de Model S behoorlijk luidruchtig is (voor een EV), het geluid van de elektromotors was duidelijk waarneembaar, op bepaalde momenten was er altijd een hoge toon te horen, wat ik erg storend vond. De rolgeluiden waren duidelijk aanwezig en eenmaal op de autosnelweg boven de 100 begon het windgeluid ook goed hoorbaar te worden. Dus dat beviel mij toch niet zo heel erg goed, op dat vlak doet de EQC het toch heel wat beter. Het zitcomfort was zeker goed, maar in vergelijking met de EQC, helaas, maar die doet het dan toch weer wat beter.

Het grote scherm versus head-up display.

Ik maak heel erg veel gebruik van de navigatie en dus probeerde ik dat uiteraard ook uit tijdens de testrit met de Model S. Hoe geweldig het grote scherm ook is, het draagt bijzonder weinig bij tijdens het navigeren. Er wordt wel een klein navigatie kaartje in het schermpje voor het stuur getoond, maar als erg nuttig ervaarde ik dat niet. Waar is de head-up display, dat zou een wereld van verschil betekenen, maar helaas, niet in een Tesla.

Verbruik.

Ondanks de vele positieve berichten over bereik en verbruik en op basis van een testrit van iets meer dan een uur, toonde de Tesla een verbruik van iets over de 200 Wh/km ... waarschijnlijk zal dit wat beter kunnen met wat meer ervaring, maar dat was ook van toepassing bij de EQC. Het maakte geen indruk op mij. Het iets lagere verbruik en het iets grotere bereik van de Model S weegt niet op tegenover het comfort, stilte, premium gevoel, kwaliteit van de EQC.

Verdict!

Alles in overweging genomen, verbruik, bereik, en uiteraard beleving en niet geheel onbelangrijk, de leasing kost, was dan ook duidelijk in het voordeel van de EQC.

De levering van de EQC

Ik hoef het niet te melden uiteraard, maar COVID19 heeft mijn geduld op de proef gesteld, maar het is zover. Ik mag de EQC gaan ophalen.
Ik heb gekozen voor een beige/zwarte interieur, maar eigenlijk zonder het gezien te hebben, uiteraard ben ik reuze benieuwd of ik wel een goede keuze heb gemaakt. Ik heb voor de Designo White Diamond kleur gekozen, ook niet in het echt gezien, dus maar hopen dat het goed komt. En laat mij hopen dat de AMG afwerking, met bijhorende velgen (ook niet gezien in het echt), past bij dit alles. Nogal veel wat ik niet gezien heb. Ik kwam in de garage toe, en mijn zorgen waren voor niets nodig, wat een prachtige combinatie en de velgen waren iets anders dan wat in de catalogus te zien was, ze waren 100 keer mooier. De eerste indruk was alvast een schot in de roos.

Het wordt alsmaar beter.

2000 KM op de teller

  • 2.000 km

Een goed moment om de eerste ervaringen te delen, de plus- en minpunten te beschrijven.

Wat is het infotainment uitgebreid. Normaal gezien ben ik niet zo geneigd om de handleiding door te spitten, maar bij deze heb ik het toch gedaan. Heeft dus niets met het intuïtief karakter te maken, maar wel met zaken waar ik niet vertrouwd mee ben. Features die ik in mijn vorige wagen niet had en een aantal zaken die elektrisch rijden gerelateerd zijn.

MOBILO en Mercedes Me Team!

Goede beleving begint met goede service. De auto is uitgerust met een knopje waarop 'ME' staat en ik vroeg me af, waar dient dit voor. Er even op drukken en ik zal het wel ontdekken. De auto maakt verbinding met het Service Team, er worden twee opties voorgesteld. De eerste optie is om een technisch probleem te melden, de tweede optie is om doorgeschakeld te worden met het Mercedes Me Team. Ik kies voor de tweede optie en staat een vriendelijke dame mij te woord. Ik word netjes op al mijn vragen beantwoord en wat ik wilde weten werd daar dan ook mee opgelost. Het maakte in elk geval indruk op mij. Uit nieuwsgierigheid heb ik later dan toch ook optie 1 uitgeprobeerd om te vragen voor wat soort zaken ik op hun beroep kan doen. En het antwoord was, op alles wat je verhinderd te rijden met de auto. Sterk dacht ik. Dus toch maar even bijkomende vraag gesteld, ook als ik erin zou slagen een accu leeg te rijden. Het antwoord was, ja meneer, dan sturen wij een vlakbed vrachtwagen om u te depanneren. Dan heb ik dit toch even opgezocht en deze dienst noemt MOBILO en biedt het volgende:

- Herstel te plaatse indien mogelijk
- Wegslepen naar dichtsbijzijnde Mercedes-Benz Dealer
- Taxi, chauffeur en openbaar vervoer: als een kortetermijnoplossing voor uw mobiliteit.
- Brengservices bij een straal van 50 km
- Vervangend voertuig: voor de duur van de reparatie, met maximum van drie dagen
- Vliegtuig/trein: gratis voorzetting van de reis voor alle reisgenoten
- Hotel: overnachting voor u en al uw reisgenoten, met een maximum van drie werkdagen
- Repatriëring: naar de Mercedes-Benz dealer in uw woonplaats
- Ondersteunende diensten: bijvoorbeeld voor juridische bijstand of taalproblemen in het buitenland.

Wat een geruststelling en nu kan ik met een 100% gerust hart op weg doorheen gans Europa. Ik vond dit het melden waard want ik was hier niet vanop de hoogte, de Mercedes verkoper heeft dit op geen enkel moment vermeldt.

De ervaring met de EQC zelf.

De ervaringen welke ik tijdens de uitgebreide testrit heb opgedaan worden gewoon bevestigt, wat een stille comfortabele wagen. Zijn er dan geen minpunten. Toch wel, zo is de auto niet ontworpen om er sportief mee te rijden, is echt afgestemd op comfort. Dat laat hij duidelijk merken bij het nemen van bochten of verkeersdrempels aan een hogere snelheid. Dat vindt de EQC echt niet leuk. Maar voor mij geen probleem, over het algemeen rij ik toch niet sportief.

Laadpalen met livestatus!

Bij het elektrisch rijden is het van groot belang om te weten waar de laadpalen zich bevinden. Maar is het eveneens belangrijk om te weten of men de bestemming al dan niet kan bereiken met de beschikbare lading in de batterij. Wel, dat heeft Mercedes toch goed voor elkaar heb ik zo het gevoel. De laadpalen worden getoond in de navigatie map, met hun livestatus. Ben ik ergens voor een afspraak of een activiteit en weet ik dat ik mijn auto wat langer ga parkeren dan kan ik dat evengoed doen aan een laadpaal. Dan vraag ik aan de navigatie om mij de laadpalen in de omgeving te tonen, ze worden aangeduid met een groen bolletje en hoeveel van de laadconnectors beschikbaar zijn. Dat maakt het makkelijker om te bepalen waar naartoe te rijden. Als een DC lader geselecteerd wordt, dan zal de EQC de batterij automatisch voorbereiden op het snelladen. De laadsessie zelf kan vanuit de auto opgestart worden indien men een Me Charge abonnement actief heeft; dit abonnement is het eerste jaar gratis.

In het geval dat de bestemming verder is dan het bereik dan stelt het systeem zelf laadmomenten voor. De range anxiety was dan ook voor niets nodig. Maar tot die conclusie ben ik al eerder gekomen.

Zetels en comfort!

Ik heb wat ervaring met premium auto's en comfort, de verwachting liggen hoog. Op het vlak van zetels (een stoel kan je het echt niet noemen) is dit het beste wat ik ooit mogen ervaren heb. Echt geweldig. Ze kunnen op alle vlakken perfect aangepast worden zodat een lange rit opeens niet lang genoeg kan zijn. De zetelwangen kunnen aangepast worden aan de wensen wat bijdraagt aan een zeer goede zijdelings steun. Ik hou daarvan. De massage functie is aangenaam.

De digitale assistente, Hey Mercedes!

De digitale assistente is een zaligheid om te gebruiken tijdens het rijden. Voor heel wat functies en informatie die men wenst kan het gewoon gevraagd worden, de noodzaak om een touchscreen te gebruiken komt daarmee volledig te vervallen. De vragen kunnen in gewone spreektaal gevraagd worden, het hoeft zelfs geen algemeen Nederlands te zijn; bepaalde Vlaamse uitspraken begrijpt het systeem eveneens. Hey Mercedes en dan vragen, welk nummer of liedje speelt er nu is voldoende om titel en uitvoerder te horen. Ik kan hier nog uitgebreid over doorgaan, maar dit zou de review echt wel te lang maken.

De grote hamvraag: het verbruik en bereik?

Over het verbruik is er al heel wat inkt gevloeid, maar daar kan ik heel kort over zijn. En het is uiteraard op basis van slechts 2.000 km en in een warme periode (té warm?). Echt heel lange trajecten heb ik ook nog niet gedaan dus de ervaring is beperkt.

De eerste wat langere trip was +/- 250 km, van bij mij thuis naar Maasmechelen, en terug naar huis over Luik. Het gemiddelde verbruik lag op 202 Wh/km; de tweede trip was van bij mij thuis naar Roermond, over Luik (om zoveel als mogelijk autosnelweg te kunnen doen) en naar Roermond (141 km) was het verbruik 189 Wh/km en de terug weg lag het iets hoger en was het 193 Wh/km. Mijn airconditioning staat altijd op 19 à 20 graden, ik heb het graag fris. Dit laat mij voorzichtig concluderen dat een rijbereik van 380 à 400 km op één lading mogelijk moet zijn.

Zijn er dan echt geen minpunten?

Ik zit natuurlijk nog in mijn wittebroodsweken en rij nog met een roze bril rond. Dus op dit moment heb ik niet echt iets waarvan ik zeg dit is echt een minpunt. Maar om er toch eentje te noemen, op bepaalde momenten, dan is er een storende weerspiegeling van de metalen versiering in de voorruit. Dat is wel storend. Zijn er nog andere, ik ben er haast zeker van dat ik die nog wel ga ontdekken.

Maar voorlopig bevestigt de EQC zijn indruk die ik tijdens de testrit heb opgedaan. Het is een fijne beleving en kan ik alleen maar aan iedereen aanraden.

Wordt vervolgd!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens