Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQC 400 4MATIC |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Eerste 11 maand
- 40.000 km
Aankoop:
Het is mijn 3e Mercedes, na een E220d en een E300de break, nu de EQC400.
Waarom de EQC? De E300de beviel me eigenlijk niet zo goed, op zich een prima wagen, maar de kofferruimte zorgde meer dan voorzien voor ongemakken, de wagen had (net als de E220d) toch wel wat last van interieurgeluiden (kraakjes) en het hybridesysteem kon me niet overtuigen. Ondanks het feit dat ik het concept van een hybride zoals Lexus en Toyota dat aanbieden wel interessant vind, heb ik meer problemen met het plug-in systeem.
Het stroomverbruik in zuiver elektrische modus ligt veel hoger dan dat van een EV, het brandstofverbruik op langere afstanden ligt dan weer veel hoger dan dat van een klassieke verbrandingsmotor. Op lange afstanden bleef mijn E220d rond de 4-5L/100km hangen, de 300de verbruikte 30-50% meer (als je stroomverbruik meetelde). Ook het feit dat je op kortere afstanden een ijskoude motor steeds moest aanspreken bij inhaalacties gaf geen goed gevoel. Eens op temperatuur loopt dat beter, maar dan nog bleven het globale inefficiëntie (stroom + brandstof) en de reactietijd van het aandrijfgeheel minder sterke punten. Met een benzine PHEV loopt de samenwerking waarschijnlijk soepeler, maar zal de inefficiëntie nog verder oplopen.
Toen ik me toevallig liet verleiden tot een testrit met een Audi E-tron was ik verkocht, geen reactietijd, geen ruimte kwijt aan batterijen (of toch niet in of onder de koffer), het rijgemak en comfort,…
Voor de zekerheid nog eens een rondje gedaan bij Tesla (model S liep op laatste benen, en voelde ook zo) en de M3 kan je qua afwerking en comfort in de verste verte niet vergelijken met hetgeen ik gewoon was.
Nadien me laten overtuigen om toch nog een naar de EQC te gaan kijken, was ik initieel niet van plan gezien de testverslagen op internet (hoog verbruik,…). Maar op aanraden van de leasemaatschappij en de vele problemen met de etron’s toch maar eens gaan kijken.
Wat bleek, dit was (voor mij) de aangenaamst rijdende wagen. Iets kleiner (en handiger) dan een etron, lager verbruik, gelijke/betere range, merkbaar stiller dan etron (zeker op lagere snelheden, geen gezoem van motoren), mooier afgwerkt, geen harde plastics onder aan het dashboard/deuren, vergelijkbaar/mogelijk beter ophangingscomfort, … Nadelen tov van de E-tron waren er ook, trager laden, zowel D-C als A-C. D-C is op zich niet echt een probleem aangezien verbruik ook iets lager ligt, A-C was wel jammer voor publieke laadpalen, thuis niet aangezien ik max. met 7.4 kwh kan laden. Model 2021 heeft intussen gewoon een 11kw lader.
De EQC:
Na 40.000km in 11 maand kan ik enkel besluiten zeer blij te zijn, het blijkt een enorm comfortabele wagen te zijn die als het moet ook zeer snel is. De ruimte binnenin valt op zich prima mee, qua afmetingen is hij iets korter dan de E-klasse break, maar qua hoogte en breedte is hij dan weer even groot of zelfs iets ruimer. Verder heb je onder de koffervloer best nog een grote opbergruimte beschikbaar. De wagen heeft geen adaptief onderstel (wel de agility control ophanging met selectief dempingsysteem) en luchtvering achter, een sportwagen is het zeker niet in de bochten, alles is gericht op comfort.
Aangezien het een stockwagen is, had hij bij aflevering de prachtige 21” wielen. In de praktijk had ik deze echter nooit zelf gekozen en intussen heb ik zomerbanden op de 19” originele Aero wielen geplaatst. Het verschil in verbruik en comfort is zeker merkbaar, +- 5-10% minder verbruik, zeker op snelwegtempo.
De range/verbruik:
Hier scoort de EQC volgens verschillende reviews geen al te beste cijfers. In de praktijk valt dit goed mee. Ik heb het vermoeden dat verschillende softwareupdates deze wagen een pak zuiniger gemaakt hebben. Getuige daarvan bijvoorbeeld de test van teslabjorn op 1000km challenge (26-27 kwh) vs. De test van Kris Rifa, NHSR (605km) 22.5 kwh, dit met vergelijkbare snelheid en dan nog op 21” wielen.
Mijn ervaring deze zomer: lange rit naar FR, snelheid = wettelijke max +5, en 120-125km/h waar 130 km/h toegelaten was 21 kwh. In totaal 770 km, +- 170km binnenwegen (wel vnl 90km/h) en de rest snelweg. In totaal 3 x +- 20 min geladen en nog nooit zo ontspannen aangekomen.
Terugweg via zelfde route een verbruik van 20.2 kwh, wel rustiger gereden (110-115km/h) en iets gunstigere omstandigheden (geen regen).
Tijdens de zomerperiode een gemiddeld verbruik van 18.5 kwh gehaald, dit hoofdzakelijk op mijn dagelijkse traject 2x 80km, 35km banen van 50-70 km/h, de rest snelweg/expresweg.
Op ritten zonder snelweg en zonder veel stop & go verkeer zakt het verbruik nog verder, richting 15 kwh onder ideale omstandigheden.
Overal, ook op snelweg, max +5km/h.
Ik ben best tevreden hiermee, in de praktijk geeft dit range van +- 450km in de zomer, met uitschieters naar 500km.
Laatst nog een lange snelwegrit gedaan, windstil, geen hoogteverschil, en over een afstand van net geen 50km het gemiddelde verbruik gemeten (cc op 120km/u) 22kwh, terwijl de temperatuur zeker niet meer ideaal was.
Ook in de lente en herfst blijft het verbruik vrij goed, zolang de temperatuur +- 15 graden of hoger is.
In de winter is het een ander verhaal, zeker van zodra de temperatuur onder de 10 graden stijgt het verbruik (zoals bij elke EV) gevoelig. +20-40% is afhankelijk van de omstandigheden (wind, regen, temperatuur) zeker geen uitzondering. DE range blijft echter steeds boven de 300km, en ruim voldoende voor mijn verplaatsingen. En anders 5 min snelladen en je geraakt vlot thuis ?
Conclusie, een miskende wagen. Is hij perfect? Zeker niet, er zijn EV’s die veel efficiënter zijn en tegelijkertijd sneller zijn (Tesla). Maar in vergelijking met de rechtstreekse concurrenten (E-tron, Polestar, Volvo, Jaguar) staat hij zeker zijn mannetje en doet hij het qua efficiëntie zeker goed.
Het enige merk dat het op dat vlak echt beter doet en toch de Duitse kwaliteit kan bieden lijkt BMW te zijn (ix3), wel met minder vermogen en zonder 4x4. Ook VW-group doet het met zijn MEB best wel goed qua efficiëntie, maar qua rijden, afwerking en afmetingen is dat dan weer een trapje kleiner/lager.
Tussenstand
- 80.000 km
Intussen de 80.000km voorbij.
Gewoon probleemloos.
Door de 21" wielen te vervangen door de 19" aero AMG wielen icm energielabel A banden (wat de meeste andere merken al deden) is het verbruik verder gezakt.
Over de laatste maanden een verbruik gehaald van 19.9 kwh, inclusief vakantie, veel snelweg etc. Binnendoor in de zomer is een range van 450km zeker perfect haalbaar en op snelweg 380-400km. Dus zeer tevreden.
Degradatie van de batterij is ook verwaarloosbaar, deze zomer de batterij eens quasi volledig leeg gereden op de snelweg, het verschil tussen de gereden km*verbruik vs. de nettocapaciteit van de batterij kwam uit op ongeveer 4-5%, aangezien ik continu 125km/h gereden heb zal er daarvan ook klein beetje "heat-loss" zijn dus rest is verwaarloosbaar.
Ook de rijhulpsystemen etc werken prima, en na wat testritten voor een vervanger voor de EQC kan ik enkel besluiten dat het qua rijden nog altijd een erg goede wagen is. Ik heb oa testgereden met een Model Y, en dan is het verschil gewoon gigantisch qua comfort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Luxury 80 kWh [ Adapt.cruise Schuifdak Sfeerverlichitng ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57661565/0-ced108bef8ce7da4c293dc7fbc26ff9e.jpg)
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Luxury 80 kWh [ Adapt.cruise Schuifdak Sfeerverlichitng ]
- 2020
- 111.045 km

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC AMG Line 80 kWh Rijassistentiepakket schuifkanteldak, stoelen met memory, Head-up display
- 2023
- 16.742 km

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC 408 PK Premium Plus 80 kWh, Panorama Dak, Burmester, 21 inch, LED
- 2020
- 114.283 km