Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution AMG (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQA 250 Business Solution AMG |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 3.700 km |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Van ICE naar EV: aankoop en eerste indruk
- 6.600 km
Na 22 jaar verschillende MPV’s/SUV’s te hebben gereden (Opel Zafira, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Mercedes GLA en BMW X1) eind Juli de overstap gemaakt naar een volledig elektrische auto, te weten de Mercedes EQA 250 Business Solution in de AMG uitvoering met de kleur metallic berggrijs.
Eigenlijk waren we niet specifiek op zoek naar een volledig elektrische auto maar nadat we in het voorjaar de BMW X1 voor onderhoud naar de garage brachten en we een ID3 mee kregen als leenauto werd al snel duidelijk dat elektrisch rijden een compleet nieuwe ervaring is. De snelheid, het geluid (het ontbreken ervan) en de mogelijkheid om de auto te rijden zonder nagenoeg de remmen te gebruiken (het zgn. one-pedal driving) is een geheel nieuwe rijbeleving die je niet kunt vergelijken met een brandstof auto.
Daar de Mercedes GLA (het oude, lage model) hele goede ervaringen had achtergelaten qua rijden en betrouwbaarheid hadden we in eerste instantie onze zinnen gezet op de hybride versie van het nieuwe hoge model welke medio 2020 geïntroduceerd is maar door onze positieve beleving met de ID3 hebben we eerst nog een aantal proefritten gemaakt in de ID3, ID4 en de Kia e-Niro. De Ford Mach-e en de Skoda Enyaq waren op dat moment nog niet beschikbaar voor een proefrit.
Daar het interieur van de ID3 en ID4 ons niet kon bekoren hadden we aanvankelijk onze focus verlegd naar de Kia e-Niro welke in zijn prijsklasse een uitstekende prijs/performance balans geeft wat ook terug te zien is in de verkopen.
Toen echter in April van dit jaar de elektrische versie van de Mercedes GLA op de markt kwam (de EQA) hebben we vrij snel daarna een bezoek gebracht aan de Mercedes dealer en een proefrit gemaakt. We waren zeer onder de indruk van de auto maar in de AMG uitvoering, de versie die we graag wilde hebben, zat de auto ver boven ons budget.
In vergelijking met de Kia e-Niro staat de EQA duidelijk een stapje hoger op de ladder zowel qua afwerking van de auto (interieur en exterieur) als qua rijbeleving (betere stoelen, stiller en erg soepel rijdend) maar goed daar hoort dan ook een prijskaartje bij.
Daar onze laatste auto’s allemaal jonge occasions waren met een beperkt aantal km’s bij aanschaf ben ik vanaf dat moment de occasion sites wat beter in de gaten gaan houden en eind mei verschenen er ineens 3 EQA’s op internet in de AMG uitvoering met kilometerstanden tussen de 1000 en 3000 km welke na 3 maanden vrijgegeven zouden worden door de dealer. Ook de prijs van deze (demo) auto’s was zeer aantrekkelijk waardoor ik direct na het weekend waarin ik de auto’s gezien had naar Groningen gereden ben waar een van de auto’s stond om deze nader te bekijken en (opnieuw) een proefrit te maken. De betreffende auto was nog geen maand oud en had de eerste 1000 km nog niet aangetikt. Ook hier weer een zeer positieve rijbeleving en ik heb de auto dan ook direct in optie laten zetten. In de volgende dagen daarna een mooie deal kunnen maken over de inruilprijs van mijn BMW X1 en de aankoop was beklonken. Op 31 Juli (3 maanden op kenteken) was het zover en konden we de auto ophalen met op de teller 3700 km oftewel een nagenoeg nieuwe auto!
Inmiddels de auto iets meer dan 1 maand in ons bezit en hebben we er bijna zelf 3000 km mee gereden en onze eerste ervaringen zijn zeer positief:
- Het valt op dat de auto bijzonder stil is. Het is altijd lastig vast te stellen tijdens een proefrit of de ene auto stiller is dan de andere maar na meerdere malen in de Kia e-Niro gereden te hebben is de EQA duidelijk stiller (minder afrol geluid van de banden).
- Met de paddels aan het stuur is de recuperatie eenvoudig in te stellen en kun je, indien je goed anticipeert, de auto rijden zonder te remmen (‘one-pedal driving’). Dit is een van de meest positieve ervaringen van de EQA welke ons erg bevalt.
- Zoals het Mercedes betaamt rijdt de auto geweldig, hij is erg soepel, stuurt licht en ondanks dat de auto voorwiel aandrijving heeft is het vermogen vrij eenvoudig onder controle te houden (voorwielen spinnen niet). De auto is geen snelheidswonder maar de spontane versnelling van een EV zie je ook terug bij de EQA.
- Comfort van de auto is op een hoog (premium) nivo. De AMG stoelen zitten perfect, vering is op orde en de 2 x 10.25 inch schermen met het MBUX systeem hebben een hoge resolutie en reageren direct zonder enige vertraging. Het interieur inclusief het dashboard zien er erg fraai uit (ook in het donker, zie foto!), zijn van hoge kwaliteit en opgebouwd uit zachte materialen.
- Bediening is een combinatie van fysieke knoppen en digitale bediening. Vrijwel alle functies kunnen op verschillende manieren bediend worden, via de digitale schermen, via de touch-pads op het stuur, via de muis pad op de midden console of via de spraak functie.
- Auto is voorzien van zgn. intelligente navigatie wat betekent dat als je een rit in programmeert die het bereik van de accu overstijgt de auto precies aangeeft waar je onderweg moet laden, hoeveel tijd het kost en hoeveel laadpunten vrij/bezet zijn.
- WLTP van de auto is volgens opgave 424 km. Afgelopen maand een gemiddeld verbruik gehaald van 16,6 kWh/100 km wat ca. 10% onder de opgave van Mercedes ligt waarbij de Mercedes Me app aangeeft dat een bereik van 450-475 km onder de huidige weersomstandigheden haalbaar is. Niet slecht voor een auto die bijna 2000 kg weegt!
Zijn er dan geen opmerkingen over de auto ?
Als ik op dit moment een verbeterpunt van de auto zou moeten benoemen dan is dit de bagageruimte onder de achterklep, deze is slechts 340 liter. Onder de motorkap ligt alle elektronica van de auto en is geen aanvullende opbergruimte en onder de vloer van de kofferbak is slechts ruimte voor de laadkabel. Daar we grotendeels met 2 personen in de auto rijden ervaren we dit niet als een serieus probleem maar er zijn EV’s zoals Tesla Model 3, Enyaq en Ford Mach-e die hier meer te bieden hebben hoewel al deze auto’s een stuk groter zijn.
Op naar de volgende review.
Onbekend maakt Onbemind
- 13.700 km
Inmiddels zelf 10.000 km in de auto gereden en om alvast het geheel samen te vatten ben ik een tevreden EV rijder, zeer te spreken over de Mercedes EQA en ervan overtuigd dat ik, als particuliere rijder, de juiste keuze gemaakt heb voor mijn eerste EV.
Als trouwe AW lezer lees ik vrijwel alle EV reviews en ben ik ondertussen van mening dat de EQA een onderschat model is. Geen trage of regelmatig uitvallende bedieningsschermen, geen piepende of irriterende rijhulpassistent, geen last van coldgating, geen app die niet werkt of nagenoeg geen informatie geeft, geen harde plastics in het interieur, geen dealer die me niet wil helpen bij een storing etc etc. Het verbaast mij elke keer weer als ik de diverse reviews lees dat mede EV rijders tegen allerlei issues aanlopen met hun (nieuwe) dure auto en dan in een groot aantal gevallen, als zij zich hiervoor bij hun dealer melden, hier van het kastje naar de muur gestuurd worden. Zijn dit allemaal geen zaken die je gewoon van een EV van 40-60k mag verwachten?
Om de draad weer op te pakken bij mijn laatste review in September, toen ik de auto net 1 maand had, hebben we vrij snel daarna een elektrische trekhaak onder de auto laten monteren. Niet bij de dealer, want daar was deze niet te betalen, maar bij MBenzNL, een klein bedrijfje in de Achterhoek dat gespecialiseerd is in het achteraf inbouwen van orginele MB fabrieks opties tegen een aantrekkelijke prijs (zie foto's). Ongelooflijk wat deze heren allemaal kunnen en zeker een tip als je achteraf een optie wil toevoegen aan je Benz. Vrij snel na het monteren van de trekhaak hoorden we achter in de auto echter een vrij storend geluid wat hoorbaar was als je een drempel met een redelijke snelheid nam. Aanvankelijk dacht ik dat er iets los lag in de kofferbak maar na alle losliggende spullen eruit gehaald te hebben bleef het geluid aanhouden. Toen naar de dichtbijzijnde MB dealer gereden (niet de dealer waar ik de auto gekocht had want die zit 200 km verder) en het geheel voorgelegd. Daar opmerkingen over bijgeluiden altijd lastige klachten zijn vreesde ik dat ik de dealer na onderzoek terug zou komen met de opmerking “we hebben er uitgebreid naar gekeken maar we kunnen helaas niets vinden”, maar de chef werkplaats die de klacht opnam gaf al direct aan dat dit niet mocht voor zo’n nieuwe auto en ik de auto niet eerder terug zou krijgen alvorens ze de klacht gevonden en opgelost hadden. Kijk dat schept vertrouwen! En zo geschiedde, uiteindelijk is men bijna 2 dagen met de auto bezig geweest. Een van de schokdempers bleek defect te zijn en is keurig netjes vervangen onder garantie en dat door een dealer waar ik nog nooit geweest was, zelfs niet voor een proefrit, hulde! Gelukkig zijn er nog automerken/dealers die hun klanten helpen op een manier zoals het hoort.
Goed, inmiddels bijna 5 maanden in de EQA gereden en wat vindt ik er nu van ?
Rijeigenschappen:
Dit is zeker een van de sterkste punten van de auto. De auto is bijzonder stil en rijdt zeer comfortabel ondanks zijn gewicht van bijna 2000 kg en voorwielaandrijving. Ondanks dat de auto gebaseerd is op de GLA is hier niet veel van te merken. De EQA is sowieso geen snelheids monster maar het vermogen op de voorwielen is prima te regelen en ik heb nog niet meegemaakt dat de voorwielen ‘spinnen’ maar dat heeft misschien meer te maken met mijn rijstijl. Stabiliteit is goed voor elkaar daar het zwaartepunt in het midden van de auto ligt. De (sport)stoelen, met goede zijdelingse steun en stoelverwarming, zitten prima met voldoende instelmogelijkheden, deels elektrisch. Het stuur is niet te dik of te dun, auto stuurt zeer direct en geeft een goed gevoel met de weg. Maar niet alles is rozegeur en maneschijn, de zit op de achterbank kan beter. Doordat de accu in de bodem zit en de achterbank redelijk laag in de auto staat is er een flinke ruimte tussen je bovenbenen en de zitting welke niet erg prettig is zeker niet op een lange rit. Op korte ritjes heb je hier trouwens geen last van. Begin November zijn er winterbanden op de auto gelegd (Michelin Pilot Alpin 5 SUV) op een setje orginele AMG velgen die ik op de kop getikt heb via internet. Geluid van de banden is vergelijkbaar met de orginele Bridgestone Turanza banden oftewel nagenoeg geen geluid.
Interieur / Bediening:
De EV’s die nu op de markt zijn verschillen nogal van interieur en bedieningsinterface maar persoonlijk vind ik het interieur en bediening van de EQA een van de betere wat op dit moment op de markt voorhanden is. De bedienings interface (MBUX) is top. Het systeem is erg snel, reageert zeer direct (hapert nooit), heeft een hoge resolutie en de juiste combinatie van fysieke knoppen en digitale bediening. Alle essentiële functies zijn met tuimelschakelaars te bedienen en je hoeft niet eerst 3-4 stappen je menu in om een bepaalde functie aan/uit te zetten. Auto is voorzien van zgn. ‘Intelligente Navigatie’ wat betekent dat hij bij de planning van een rit rekening houdt met de actieradius en indien deze ontoereikend is zelf de laadstations opneemt in de rit, aangeeft of deze vrij zijn, daar naartoe navigeert en aangeeft hoeveel je bij moet laden om de rit netjes af te maken (vergelijkbaar systeem zoals bij Tesla). Ik vind de navigatiekaart in de EQA wat minder duidelijk dus ik rij zelf vaak op Google Maps. Carplay is helaas niet draadloos maar met een draadloze adapter werkt dit nu prima. Zodra ik in de auto stap wordt mijn telefoon herkend en het Carplay menu zichtbaar op het infotainment scherm. De gebruikte materialen zijn allemaal van hoge kwaliteit, geen harde kunstoffen ook niet op minder zichtbare plaatsen. In de AMG uitvoering zitten Alcantara stoelen en is het gehele dashboard voorzien van een zachte hoogwaardige leer kwaliteit, afgewerkt met fraai rood stiksel wat ook weer terugkomt in de stoelen en deuren. In tegenstelling tot wat ik lees bij vele EV reviews werken de veiligheids hulpsystemen prima. De systemen doen eigenlijk precies wat ze moeten doen, het bevorderen van de verkeersveiligheid, oftewel alleen (akoustisch)signaal afgeven cq. ingrijpen als dat tot een gevaarlijke situatie kan leiden. Onder normale omstandigheden merk je niet dat de systemen aanwezig zijn, zoals het hoort.
Actieradius en Laden:
Na 10.000 km gereden te hebben zit ik nu op een gemiddeld verbruik van 19,7 kWh/100 km. Zat ik in de warmere maanden (Aug/Sept) nog op een verbruik van zo’n 16-18 kWh/100 km en een actieradius welke de WLTP (426 km) benaderde met uitschieters naar 450 km, nu het kouder (0-10C) geworden is is het verbruik gestegen naar een 20-21 kWh/100 km en kom ik uit op een actieradius van 300-350 km waar ik prima mee uit de voeten kan. Ik hou me hierbij aan de toegestane snelheden en rij op de snelweg tussen de 100-110 km/uur, op de teller. Dit verbruik (zomer en winter) komt trouwens heel goed overeen met de praktische waarden die men opgeeft op de evdb website. Ik lees in verschillende reviews dat veel EV rijders het verbruik van hun auto in de winter vinden tegenvallen maar ik ben er inmiddels achter dat de reken modellen achter de elektrische voertuigen database (EVDB) heel erg dicht in de buurt komen van het praktijk verbruik. Een tip voor de EV rijder die wat meer in getallen geïnteresseerd is kijk op de website ev-database.nl, hier staat per EV heel veel nuttige informatie over oa. actieradius en het laden van je auto onder verschillende omstandigheden. Heel informatief!
Voor het laden maak ik hoofdzakelijk gebruik van een thuislader (Zappi, 3-fase lader), welke kan laden met een snelheid van 11 kW. Dit werkt uitstekend, 2-3 x per week hangt de auto aan de lader en tot op heden gaat dat probleemloos. Lader is voorzien van ‘load balancing’ dus regelt zelf de stroomhuishouding en is direct gekoppeld aan mijn zonnepanelen. Inmiddels ook verschillende snelladers gebruikt, werkt allemaal prima. Maximale laadsnelheid van de EQA die ik aangetikt heb is 112 kW. Aantal EV’s doen het hier in de zomer een stuk beter, sterke punt van de EQA is echter dat de laadsnelheid heel lang stabiel blijft en pas boven de 90% SoC serieus afneemt. Ik heb al bij verschillende snelladers (Tesla/Fastned) verbazende gezichten gezien over de laadsnelheid van de EQA met name bij lage temperaturen (5C) waarbij de auto oplaadde van 60-80% SoC met een constante snelheid van 85 kW. Begrijp ook niet zo goed waarom een aantal nieuwe EV’s bij lagere temperaturen sterk last hebben van ‘coldgating’.
Uitrusting:
De auto is een AMG uitvoering welke wat ruimer uitgerust is dan de basis versie. Meeste van de noodzakelijke opties zitten op de auto aangevuld met zaken zoals elektrische achterklep en automatisch bediening van het grootlicht. Deze laatste functie staat bij mij standaard aan en werkt perfect, auto schakelt netjes zelf terug naar normaal licht als er in de verte een tegenligger waargenomen wordt. Mooi stukje techniek wat feilloos werkt. Ook over de achteruit rij camera, welke als je deze niet gebruikt verborgen is achter het Mercedes embleem op de kofferbak, is nagedacht. Bij slecht weer blijft de camera netjes schoon en heb je altijd een goed zicht van achteren. En niet te vergeten heeft de auto ook een achterruitwisser (hebben niet alle populaire EV’s). Wat ik wel jammer vindt is dat de auto niet beschikt over ACC, adaptieve cruise control. Ik mis het niet maar vindt eigenlijk wel dat dit standaard aanwezig zou moeten zijn voor de prijs van een dergelijke auto.
Mercedes Me app:
De Mercedes Me app (zie foto's) die bij de auto geleverd wordt is zeker niet de beste die op de markt is maar hij behoord qua mogelijkheden zeker tot de top. Status van de auto is volledig en on-line uit te lezen: accu status, bandenspanning, vergrendeling deuren/ruiten, rit gegevens, plaats van de auto etc. Oplaad cyclus is programmeerbaar en on-line te volgen. Verwarming interieur en stoelen middels voorklimatisering keurig in te stellen (op vertrektijd en temperatuur) zodat je ruiten ontdooid zijn (in de winter) en auto warm is voor je vertrekt, wat een luxe. Zelfs snelheid is on-line te monitoren tijdens het rijden oftewel de app registreert precies waar, wanneer en hoe laat vrouwlief de toegestane snelheid overtreedt (‘big brother is watching you’). Draadloze updates (OTA) heeft de auto inmiddels 2x gehad (beide navigatie), werkt vanzelf, hoef je niets voor te doen en app geeft keurig aan dat updates geïnstalleerd zijn. Bestemming navigatie ook via app in te stellen en als je in auto stapt hoef je alleen op OK te drukken en auto rijdt naar ingevoerde bestemming. Alles werkt zeer interactief en connectiviteit is prima, ook op grote afstand.
Als je dit allemaal leest is het een redelijk hosanna verhaal en begrijp je wellicht waarom ik zeer tevreden ben over de auto. Als ik de EQA vergelijk met auto’s in dezelfde prijsklasse begrijp ik wel waarom de auto niet vaak genoemd wordt in allerlei reviews. Qua prijs/uitrusting/ruimte zijn er zeker auto’s die meer te bieden hebben en als ik de nieuwprijs voor mijn EQA (ca. 57.000 Euro) had moeten neerleggen had ik het niet gedaan. Hoewel……. ik heb al vele reviews gelezen van auto’s die vergelijkbaar zijn in prijs die allerlei problemen geven dus je kunt je afvragen waar je beter mee uit bent, “een auto die wat minder populair is, stevig geprijsd, maar gewoon doet wat hij moet doen EN waar je plezier aan beleefd OF een auto die wat goedkoper is, wat beter ‘smoelt’, van een gerenommeerd (ICE) merk is, maar waar je allerlei problemen mee hebt en je dealer ‘niet thuis’ is als je problemen hebt.
Tijdens een bezoekje aan een showroom en na een proefrit kun je een aardige eerste indruk krijgen van een auto (zeker als je voor het eerst in een EV stapt) maar de betrouwbaarheid van een auto kun je pas ervaren door er zelf een tijdje in te rijden en jezelf goed in te lezen bv. via de AW reviews.
Daarnaast denk ik dat het bouwen van een betrouwbare EV drastisch onderschat wordt wat je ook terugziet bij een aantal populaire merken. Ook Mercedes heeft dit ondervonden met hun eerste EV, de EQC. Men heeft hiervan echter snel geleerd en dit zie je ook terug in hun tweede EV de EQA, inmiddels een van de populairste modellen binnen het MB gamma (althans in NL).
Ik hoop dat ik de geïnteresseerde (MB) EV rijder weer wat wijzer gemaakt heb en als de auto 1 jaar oud is (met ca. 25.000 km op de teller) zal ik een nieuwe update plaatsen.
"Still Going Strong"
- 27.000 km
In Juni heeft de km teller van de EQA 25.000 km aangetikt week en 1 Augustus had ik de auto 1 jaar in bezit dus het is weer tijd voor een nieuwe update.
Betrouwbaarheid
Na 1 jaar in de auto gereden te hebben kan ik alleen maar zeggen dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van de auto top is. De auto heeft het afgelopen jaar geen enkele storing laten zien (noch elektronisch noch bij het laden), dus ik ben zeer tevreden over de auto. De enige keer dat de EQA kennis gemaakt heeft met de dealer was bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt die de auto in Juni gehad heeft. De EQA heeft 1 x per jaar of bij 25.000 km onderhoud nodig en kosten hiervan, bij een officiële Mercedes dealer, waren 245 Euro.
Actieradius en Laden
Omdat ik de auto vorig jaar Augustus gekocht heb ik inmiddels een heel goed beeld van het verbruik en de actieradius bij verschillende temperaturen en snelheden. Afgelopen winter steeg het verbruik naar 20-22 Kw/100 km bij een buitentemperatuur tussen de 0-10°C. Dit is gemeten met voornamelijk snelweg km’s bij een gemiddelde snelheid van 100-110 km/uur Betekent dat het bereik van de auto met een volle accu in de winter uitkwam op zo’n 300-325 echte km’s. De afgelopen maanden (voorjaar/zomer) was het verbruik (combinatie van stad & snelweg km’s) tussen de 16-18 kWh/100 km waarmee je zonder al teveel problemen een praktisch bereik haalt van 400-425 km. Zeer acceptabel allemaal. Bij hogere snelheden (120-130 km/uur) neemt het verbruik snel toe richting 22-25 kW/100 km maar sinds ik elektrisch rij ben ik rustiger gaan rijden en komt dit verbruik, op wat stoplicht sprintjes na, nauwelijks voor.
Laden van de auto vindt over het algemeen thuis plaats aan de Zappi. Ook hier laadt de auto geen steken vallen, laadsnelheid is standaard 11-12 kW. Stekker erin en per uur laad je ongeveer 60-65 km bij in de accu. Afgelopen periode ook weer een aantal keer langs de snelweg met een snellader de auto bijgeladen waarbij oplaad snelheden tot 110 kW aangetikt zijn. Positief punt van de EQA is dat het laad vermogen gedurende het gehele laadproces vrij hoog blijft, ook bij lage temperaturen. In de winter, bij een buitentemperatuur van 3°C, was het laadvermogen bij een Tesla Supercharger bij een SoC van 85% nog steeds 75kW. Kan een stuk slechter als ik andere reviews van vergelijkbare auto’s lees.
Mercedes Me App.
Zoals in de vorige review aangegeven is de Mercedes Me app zeer compleet en geeft deze veel informatie over de status van de auto. De app werkt altijd en wordt regelmatig ‘OTA- Over The Air’ ge-update (incl. navigatie kaarten). Het programmeren van interieurverwarming in de afgelopen wintermaanden werkte perfect. De avond ervoor de vertrektijd en de interieurtemperatuur instellen en afhankelijk van de temperatuur in de auto wordt de interieurverwarming ca 10-20 minuten voor ingegeven vertrektijd automatisch ingeschakeld en interieur opgewarmd naar de ingestelde temperatuur waardoor je op een winterse dag in een heerlijk warme auto stapt. Auto hoeft hiervoor niet speciaal aan de laadpaal te hangen, kan ook zonder, hoewel bij voorverwarmen aan de laadpaal blijft de accu netjes op het ingestelde ladingsnivo. In de zomer hetzelfde verhaal maar dan heerlijk in een voorgekoelde auto stappen op een bloedhete dag. Een functionaliteit die daadwerkelijk iets toevoegt aan de auto.
Begin Mei van dit jaar heeft Mercedes een nieuwe functie toegevoegd aan de Mercedes Me app, de zg. Eco Coach (zie foto). Deze aparte app registreert het verbruik en het laadgedrag van de auto. Afhankelijk van je gedrag kun je hiermee punten verdienen welke verrekend worden in kg CO2 compensatie. Ook worden er regelmatig zgn. groeps challenges uitgeschreven waarmee je dan als groep EQA rijders een bepaald doel moet halen waarna (indien doel behaald wordt) de gehele groep extra punten kan verdienen. Met de behaalde punten kunnen projecten gesteund worden die uitstoot van broeikasgassen verminderen dan wel punten kunnen omgezet worden in een tegoed voor gratis opladen bij Ionity en/of publieke oplaadpunten in Europa. Leuke van de app is dat je ook je verbruik kunt vergelijken met mederijders die in een vergelijkbare auto (EQA) rijden waardoor je voor jezelf kunt nagaan hoe zuinig je rijdt (of niet). In de afgelopen 3 maanden dat de app functioneel is heb ik hiermee al 15 Euro laadtegoed verdient. Dit zijn geen grote verdiensten maar wel een een stimulans om je rechtervoet onder controle te houden, je laadgedrag aan te passen en tezamen met mederijders een gezamelijk doel te halen zoals op dit moment met zijn allen 5x puur elektrisch om de zon heen te rijden ?. Een erg leuke toevoeging die volgens mij op dit moment alleen door Mercedes aangeboden wordt.
Keramische Coating
Voor de fanatieke autopoetsers onder ons; net na de aankoop van de auto vorig jaar Augustus heb ik (zelf) een keramische coating (in vakjargon ook wel nano-coating of glas- coating genoemd) op de auto gezet welke de auto beter beschermt tegen vuil en waardoor de auto ook eenvoudiger schoon te maken is vanwege het vuilafstotende karakter. De coating zit er inmiddels 1 jaar op en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de duurzaamheid van de coating. Na elke regenbui zie je nog steeds heel goed het effect van de keramische coating waarbij de gehele auto vol staat met mooie waterdruppels die bij de geringste beweging van de auto afrollen (zie foto). Voor mensen die zuinig op hun auto zijn zeker een aanrader die tegen geringe kosten en zonder al te veel moeite (zelf) aan te brengen is.
Samengevat ben ik na 1 jaar nog steeds een zeer enthousiaste EV rijder en ben ik erg tevreden over mijn auto. Ik ben persoonlijk van mening dat de EQA qua kwaliteit, betrouwbaarheid en rijgenot tot de top van de markt behoort. Helaas staan er maar weinig EQA reviews op Autoweek om vast te stellen of de zeer positieve ervaringen die ik heb ook ervaren wordt door mede EQA rijders. Als ik echter elke keer weer in de auto stap vind ik het een genot om met de auto te rijden, een gevoel wat ik met geen van mijn vorige ICE auto’s gehad hebt.
Afscheid nemen valt niet mee
- 67.000 km
Vandaag met weemoed afscheid genomen van mijn Mercedes EQA.
Na 2,5 jaar in de auto gereden te hebben met bijna 67.000 km op de teller heb ik vandaag de auto ingeruild tegen een nieuwe EQA 250+, modeljaar 2024. Omdat bekend was dat Mercedes eind 2023 met een nieuwe update zou komen van de EQA ben ik in het voorjaar van 2023 al gaan kijken wat mijn huidige auto op zou kunnen brengen via verschillende inruil sites. . Toen medio 2023 ook nog Tesla aanzienlijke kortingen ging geven op de Model Y werd ook mijn interesse in de MY gewekt. Omdat ik wel benieuwd was hoe een Tesla MY zou rijden in vergelijking met de Mercedes heb ik toen een weekend een MY LR gehuurd om eens goed te ervaren hoe de auto rijdt. Al snel werd ik erg enthousiast over de auto met name qua efficiëntie. Vergeleken met de EQA was de MY zo’n 15-20% zuiniger en qua comfort deed het rijden niet veel onder voor het rijden in de EQA. Audio van de Tesla is superieur, bediening van nagenoeg alle functies via het centrale scherm went erg snel (zelfs voor mijn vrouw!), enig puntje van kritiek vond ik de matige vering van de auto hoewel ik begrepen heb dat deze in een latere update verbetert is welke ik helaas niet heb kunnen ervaren. Na verschillende inruil aanbiedingen op een rijtje gezet te hebben kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat ik niet te lang moest wachten om de auto in te ruilen. Uiteindelijk lang getwijfeld tussen een Tesla MY LR en een nieuwe EQA maar nadat de specificaties van de nieuwe EQA bekend werden, waarbij de efficiëntie aanzienlijk verbeterd is resulterend in een 130 Km grotere actieradius (WLTP bereik nu 560 km) heb ik uiteindelijk gekozen voor de nieuwe EQA. Naast de technologische vooruitgang heeft eigenlijk het probleemloze rijden in mijn huidige EQA de doorslag gegeven om weer voor Mercedes te kiezen. Sinds Augustus 2021 heeft de auto me geen enkel moment in de steek gelaten wat voor een EV een redelijk bijzondere situatie is als ik de verschillende reviews op AW bekijk.
Na 2,5 jaar met heel veel plezier in de EQA gereden te hebben wil ik afsluiten met mijn bevindingen:
Positieve punten:
- Zeer betrouwbare auto: gedurende 2,5 jaar geen enkel probleem ervaren met laden, software, accu, bediening, digitale scherm, bediening van auto via app (voorverwarmen/koelen/instellen laadgedrag), etc. Eigenlijk zoals je mag verwachten van een auto in deze klasse.
- Rijbeleving: hoge mate van comfort, uitstekende zitpositie, prima vering en stille auto. Rijden in EV is sowieso een genot in vergelijking met een ICE auto.
- Zeer positieve ervaring met ‘one-pedal’ functie. Conventioneel remmen nagenoeg niet meer nodig, alleen in uitzonderlijke situatie.
- Aanwezige veiligheidssystemen werken prima: zijn niet storend aanwezig en grijpen alleen in indien nodig
- MBUX systeem: referentie in zijn klasse. Feilloze bediening van allerlei functies met een hoog resolutie beeldscherm
- Mercedes Me App: zeer uitgebreid en altijd functionerend. Eco Coach functie die later toegevoegd is is zeer informatief en geeft een mooi overzicht over rijgedrag.
Negatieve/verbeter punten:
- Kofferruimte: niet erg ruim. Aflegruimte voor laadkabel onder klep in kofferruimte is onvoldoende. Geen ‘frunk’ onder motorkap.
- Verbruik: gemiddeld. Het verbruik volgens de Mercedes app over een periode van 2,5 jaar en 67.000 km. is 19,8 KWh/100 km. Verbruik is erg afhankelijk van weersomstandigheden (temperatuur/wind) en natuurlijk de rechtervoet. Desondanks in de zomer regelmatig 400-425 km gereden met 100% accu lading (WLTP is 425 km). Afgelopen zomer in Oostenrijk zelfs een verbruik van 12-13 KWh/100km genoteerd bij temperatuur van 25C en rijdend op 80 km wegen. Vergeleken met een Tesla MY, welke mijns inziens qua efficiëntie de referentie is in deze klasse, is het duidelijk dat dit een van de eerste elektrische auto’s is van Mercedes welke qua accu technologie voor verbetering vatbaar is, wat men in de updates sinds 2021 stap voor stap verbeterd heeft.
- Zitpositie op achterbank is matig vanwege de positie van de accu. Voor bestuurder/bijrijder is zitpositie uitstekend mede door de sportstoelen met goede zijdelingse steun welke standaard aanwezig zijn in de AMG uitvoering.
- Prijs: niet een van de goedkoopste EV’s in zijn klasse, zeker niet als je de ruimte van de koffer en de achterbank belangrijk vindt. Qua kwaliteit wel een van de betere in zijn klasse.
Ik ben razend benieuwd of de nieuwe EQA de efficiëntie stappen gemaakt heeft zoals deze in de specificaties beschreven staan. Ook van mijn nieuwe auto ben ik weer van plan om reviews bij te gaan houden dus binnenkort zal ik me weer melden met mijn eerste indrukken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz EQA

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQA 250 Luxury Line 67 kWh | Achteruitrijcamera | Trekhaak | Sfeerverlichting | Stoelverwarming |
- 2023
- 73.195 km

Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution AMG 67 kWh | Night | Stoelverwarming | Achteruitrijcamera | Sfeerverlichting |
- 2021
- 144.732 km

Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution AMG 71 kWh | Panoramaschuifdak | Night | Rijassistentiepakket Plus | Winterpakket |
- 2025
- 10 km