Mercedes-Benz E 63 AMG Estate (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 63 AMG Estate |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Wanda
- 158.000 km
Ik heb mijn Mercedes E-klasse E63 AMG nu een paar maanden en ik ben absoluut onder de indruk van deze auto. Hoewel hij al 158.000 kilometer heeft gereden, ziet hij er nog steeds geweldig uit en voelt hij solide aan. Het is duidelijk dat Mercedes degelijke kwaliteit levert.
Een van de eerste dingen die me opvielen, was het brandstofverbruik. Als ik rustig rijd, haal ik ongeveer 1 op 10, wat niet slecht is voor een auto met zo'n krachtige motor. Natuurlijk, als ik het gaspedaal echt intrap, daalt het verbruik snel, maar dat is te verwachten bij een sportieve auto als deze.
Helaas moest ik wel de remmen en schijven laten vervangen, wat me zo'n 3500 euro kostte. Het is een flinke uitgave, maar ik begrijp dat dit soort onderhoud nodig is, vooral bij een auto die al wat kilometers heeft gemaakt. Gelukkig voelen de nieuwe remmen nu geweldig aan en geven ze me veel vertrouwen tijdens het rijden.
Wat me wel opviel, is dat de auto ongeveer elke 2000 kilometer een liter olie nodig heeft, wat me ongeveer 51 euro kost. Het is niet ideaal om regelmatig olie bij te moeten vullen, maar het is geen groot probleem zolang ik er rekening mee houd en het op tijd doe.
Een groot pluspunt van deze auto is dat de banden niet snel slijten. Dat is een aangename verrassing, omdat banden vaak een aanzienlijke kostenpost kunnen zijn. Het feit dat de banden langer meegaan, betekent dat ik me daar minder zorgen over hoef te maken.
Wat betreft comfort en luxe is de E63 AMG echt uitstekend. Het interieur is prachtig en voelt erg luxe aan. De stoelen zijn comfortabel en bieden veel ondersteuning, zelfs tijdens lange ritten. De technologie aan boord is indrukwekkend en ik waardeer de intuïtieve bedieningselementen en het gemak waarmee ik mijn smartphone kan integreren.
Maar wat deze auto echt bijzonder maakt, is zijn prestatievermogen. Hij is verschrikkelijk snel en levert een ongelooflijke acceleratie. Het geluid dat de motor produceert is absoluut prachtig en geeft me elke keer dat ik het gaspedaal indruk een enorme kick. Het is echt een genot om in deze auto te rijden en ik geniet er elke keer weer van.
Kortom, mijn ervaring met de Mercedes E-klasse E63 AMG is tot nu toe zeer positief. Hoewel er enkele onderhoudskosten zijn, is de algehele rijervaring geweldig. Het comfort, de luxe en vooral de ongelooflijke snelheid maken deze auto een waar genot om te bezitten en te rijden.
25K verder
- 185.000 km
Na 25.000 kilometer in mijn AMG te hebben gereden, heb ik het volgende onderhoud laten uitvoeren:
Remschijven en blokken vervangen voor €3.500
Nieuwe gasveer voor de achterklep, kostte €81
Aanzuigbuizen vervangen voor €72
Thermostaat vervangen voor €342
Gaspedaal vervangen voor €178
Remblokset voor en achter voor €450 in totaal
Slijtindicatoren voor en achter voor €43 per stuk
Banden: 285/30r19 - Pirelli W240 S2 MO XL 98V (Label: CC72.A) voor €250 per band en 255/35r19 - Pirelli W240 Zero 2 XL MO 96V (Label: CC73.B) ook voor €250 per band
Nokkenassensor vervangen voor ongeveer €80
Uitlijning van de auto voor ongeveer €60
Dit alles exclusief werkplaatstarief, kleinmateriaal en vloeistoffen. Ik had me voorbereid op dergelijke onderhoudskosten. Een AMG met ongeveer 150.000 kilometer op de teller is geen goedkope hobby, dat wist ik. Het brandstofverbruik ligt rond de 1 op 8, maar ik ben er zuinig op. Ik zorg voor regelmatig onderhoud en geniet enorm van deze aankoop. Natuurlijk, de kosten voor het onderhoud zijn vergelijkbaar met een gezinsvakantie, maar ik rijd liever elke dag in deze prachtige machine. Mijn kinderen zijn er ook dol op, hoewel mijn vrouw het te lawaaierig vindt.
Als je bereid bent de kosten te dragen en je kunt een exemplaar vinden met een correcte kilometerstand en goede onderhoudshistorie - wat niet eenvoudig is - dan is het absoluut een aanrader.
6K verder
- 191.000 km
De eerste APK sinds ik 'm in bezit heb.
Geen problemen gevonden.
Wel brandt het beruchte gele lampje dat aangeeft dat er iets aandacht nodig heeft in het blok. Na het uitlezen blijkt het kortsluiting in een sensor op de nokkenas te zijn. Voorlopig geeft dat geen problemen, maar als hij straks een grote beurt krijgt laat ik de sensor vervangen. dat is nogal een klusje, vooral aan arbeidsloon.
qua verbruik loopt hij ongeveer 1 op 8, als ik rustig rijd is het verbruik minder, rond de 1 op 10/11.
Het hogere verbruik komt vooral door ritjes in de bergen in Frankrijk, daar is het heerlijk om af en toe gas te geven.
Stage 1 Tune
- 195.000 km
Is het verstandig om een E63 met 195.000 KM nog te laten tunen?
met deze vraag kwam ik bij chiptuning experience in Vianen bij Jos.
Zijn antwoord bestond uit een aantal vragen; hoe is hij onderhouden?
Hoeveel kilometer rijd je jaarlijks, en is de onderhoudsgeschiedenis volledig gedocumenteerd?
De boekjes zijn van 0-tot en met nu volledig, het onderhoud is de eerste 10 jaar bij de mercedes dealer gedaan in Duitsland, na de import is dat weer keurig bijgehouden, alle intervallen zijn behandeld en er is met originele mercedes onderdelen gewerkt.
Na iets meer dan een jaar heb ik er 34000 KM mee gereden, meer dan ik verwachtte, maar door een aantal keer naar Frankrijk te rijden kom je al snel aan wat meer kilometers.
De verwachting is dat het het komende jaar minder zullen zijn aangezien er nu een Golf VII naast staat.
Dan was het prima te doen, was de reactie. Met 350000 op de teller is het niet meer aan te raden omdat als je wat meer gaat vragen er ook sneller slijtage optreed.
Enfin, na een paar koppen koffie en een zwart/wit balletje, 2 top gear magazines en een paar appjes vroeg Jos me of we even een ritje konden maken om te voelen wat er gedaan was.
Het was puur chiptunen, geen filters of nokkenassen of uitlaat gedoe.
Als eerste merkte ik de reactie op het gaspedaal, veel directer. Verder schakelde hij soepeler, sneller en het leek wel alsof de motor nu meer vrijgelaten voelde, de acceleratie was ook vlotter, vooral het doortrekken gebeurde nu vloeiender en sneller.
Het vermogen steeg van 525 PK naar 630, en de Newtonmeter ging van 700 naar 900.
Na een tankbeurt heb ik rond de 800 KM rustig gereden, nergens snel opgetrokken, niet boven de 130 gereden en alles in de taxi-stand gehouden.
En het verbruik? Oh, een klein wonder, van gulzig naar... iets minder gulzig. Want ja, die 1200 euro investering ga ik echt terugverdienen met een besparing van een dubbeltje op de kilometer. Maar, ach, wie doet het voor het geld? Het gaat om het gevoel.
Dat moment waarop je in Duitsland het gaspedaal indrukt en de snelheidsmeter smeekt om genade. Dat, mijn vrienden, is onbetaalbaar. Dus ja, absoluut de moeite waard, als je van absurd houdt.
Servicebeurt A3
- 196.000 km
Melding. Service beurt A3
Tijdens het langzaam inparkeren hoorde ik wat gekreun, niet helemaal duidelijk waar dat vandaan kwam. De achterklep sloot niet meer helemaal goed omdat ik m dichtdeed met iets tussen de linkerkant.
Na het tunen wilde ik graag nieuwe bakolie en het werd weer tijd om de zomerbanden er onder te plaatsen.
Al met al bleek tijdens een grondige inspectie dat de schokdemper aan de linkerkant kuren vertoonde, die moet vervangen worden, 1000 euro, omdat het hier luchtvering betreft. Bij vorig onderhoud werd een nokkenas sensor vervangen, nu bleken er nog 3 te zweten, die ook vervangen, nieuwe bougies, lucht en oliefilters, enfin. 4800 euro verder. En hij loopt weer heerlijk.
update
- 210.000 km
Update:
Hij staat nu bij de garage vanwege een lek in het koelsysteem achter de motor. Het reservoir liep in één keer leeg, waarschijnlijk door een gebarsten of gebroken slang. Tijdens deze reparatie wordt de intercooler vervangen, evenals alle slangen van het koelsysteem. Voor deze operatie moet de motor flink gedemonteerd worden, wat de kosten op ongeveer €2.800 brengt. De kilometerstand staat nu op 210.000.
Daarnaast zijn de banden recent vervangen door Pirelli P Zero M-only banden, wat de rijervaring weer naar een topniveau brengt. Helaas heeft mijn moeder tijdens het achteruitrijden lichte schade veroorzaakt aan de achterbumper door een botsing met een andere auto. Dit heeft gelukkig geen invloed op de rijprestaties, maar de bumper zal op termijn hersteld moeten worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.