Mercedes-Benz E 320 Combi (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 Combi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 424.000 km |
KM-stand laatst | 489.816 km |
De aanschaf
- 424.000 km
Voor de leesbaarheid van deze review (die veel op een blog begon te lijken) heb ik het een en ander ingekort.
Samenvatting van de aanschaf:
Na het vinden van deze auto, die voldeed aan alle eisen van dat moment (zakelijke bijtelling, ruimte voor de hond, krachtig gemotoriseerd, leder, enz.), nam ik een zelf samengestelde checklist mee om alle bekende minpunten van de W124 -al zijn dat er niet veel- en van 2ehands auto's in het algemeen, onder de loep te nemen. Ondanks de forse km.stand en een licht doorgerot rechtervoorscherm, moest ik concluderen dat de auto in zeer nette staat was. Voor de zekerheid in de komende jaren maakt ik een afspraak voor een "monster-beurt" bij Van Dijk in Rotterdam.
De algehele controle
- 431.000 km
Ook het eerste onderhoud na aanschaf zal ik samenvatten:
Enkele van de mankementen die ik had geconstateerd waren:
Een onstabiele remdruk, defect mechanisme van de achterbank, sporadisch weigerend schuif-/kanteldak, sputterende cruise control, vocht in de koplampen, slap veermechanisme van de Ster en een te strakke achtervering.
Uiteindelijk zijn vervangen:
de schokbrekers en veerbollen, koppakking, hoofdremcilinder en remschijven, de koplampen, Mercedes ster, de dashboard verlichting, het mechaniek van het schuif/kanteldakje, het scharnier van de achterbank en zo'n beetje alle rubbers en leidingen die er op de wagen zitten.
De uiteindelijke rekening inclusief BTW kwam op ruim €6.000,-. Een flink bedrag, dat besefte ik me zeker.
Onderweg naar huis natuurlijk alles even proberen. De remmen, expres hoge hobbels pakken, na het warmrijden even de kickdown, etc. Ik kreeg bijna tranen in mijn ogen, zo heerlijk rijdt mijn wagen nu. De hoogste drempels kan ik rustig met 100km/u nemen, zonder dat de auto een krimp geeft. Bij kickdown krijg je boven de 3.500tpm nog net even die éxtra zet in de rug en zit je, voor je het weet, boven de 150km/u. De remmen werken als ankers, alle lampjes en electronica werken zoals het hoort, kortom, ik heb nu een wagen waar ik met een gerust hart bij wijze van spreken nog eens 15 jaar mee vooruit kan, en dat is me die rib uit mijn lijf dubbel en dwars waard.
15.000 km beurt en APK
- 446.000 km
En zo heb je er alweer ruim 20.000 km opzitten met deze heerlijke, onvermoeibare reiswagen. De APK was bijna verlopen en het was tijd voor een beurtje, dus een mooie combi van gemaakt. APK was geen enkel probleem, er is zelfs geen bolletje vervangen dus dat was een goed begin. Bij het beurtje zijn er, naast de standaard werkzaamheden, de volgende zaken nagekeken/gerepareerd:
- Airco bijgevuld;
- Koelvin aandrijving vervangen;
- Thermostaat vervangen;
- Distributieriem vervangen;
- Koppakking dichtgekit.
Doordat de koelvin wel meedraaide met de motor, maar niet aansloeg bij warme motor om ook daadwerkelijk te koelen, is de temperatuur enkele keren opgelopen tot net onder de 120 graden. Hierdoor was er opnieuw een lekje gekomen in de koppakking, die net in januari was vervangen... Gelukkig zat het lek op een gunstige plaats en kon het met kit worden gedicht. De airco blijkt toch echt lek te zijn, na het vullen was het welgeteld één dag aangenaam koel tijdens de warme dagen. Misschien volgend jaar een nieuwe pomp, de warmte is nu toch bijna weer voorbij en met het dakje open is het ook heerlijk toeven. Voornamelijk dankzij de koelvin en distributieriem was dit alles toch weer een kostenpost van een ruime 1100 euro, maar omdat alles verder nog altijd in perfecte staat is heb ik er het volle vertrouwen in dat het ook dit keer geen weggegooid geld is. Op naar de volgende onderhoudsbeurt!
Nieuwe velgen.................
- 448.950 km
Alsof ik wakker werd uit een roes, zag ik hoe de mooie, originele Benz was toegetakeld door de 'excuus-voor-velgen' die ik eronder had gezet, dus heb ik deze vervangen door 18" originele AMG's type II.
Ook de vervangende koplampen heb ik, met plezier, uit de auto gehaald en opnieuw vervangen door de originelen. Hier heb ik echter wel xenon in gezet, niet omdat ik graag een petje draag, wel omdat ik veel 's avonds rij en het licht van xenon veel rustgevender is. De hoogteverstelling van de koplampen zet ik altijd net iets lager, zodat tegenliggers niet worden verblind. Kleine moeite, iedereen blij.
Opnieuw revisie
- 477.956 km
Het is alweer een flinke tijd geleden dat ik een update heb geplaatst over m'n trouwe S124. Hij staat nog altijd voor de deur, maar omdat ik zo slim ben geweest om anderen erin te laten rijden is hij inmiddels aan zijn tweede revisie toe.
Motorisch is hij nog altijd perfect. Starten en lopen, spint als een tevreden poes en ook nog altijd krachtig als een sportwagen.
Wat minder is, zijn de aandachtspunten. Van voor naar achter:
- Barst en gat in de rechter koplamp;
- Kachelkraan/duoventiel blijft hangen (dus sauna in de auto);
- Kachelmotor defect (aanjager doet dus niks, alleen rijwind);
- 'Knik' in het stuur bij rechtuit- positie;
- Schakelaar bediening zijspiegels gebroken;
- Bestuurderszijde beide deuren héél licht ingedeukt;
- Passagierszijde voordeur iets dieper ingedeukt en beide onderplaten beschadigd;
- Rotte plek onder reservewiel;
- Gat in de achterbumper.
Aangezien dit geen plek is om uitgebreid te kletsen over sleutelwerk zal ik alleen de updates plaatsen die iets vertellen over het karakter van de auto (dure onderdelen, moeilijk knutselwerk, enz.). Meer volgt.
Eigen onderhoud en APK
- 489.816 km
Na het vorige stukje "Opnieuw revisie" is er vrij weinig met de auto gebeurt, op wat onderhoud na dat ik zelf heb kunnen doen. Hier een korte samenvatting, uiteraard alleen dát wat met (het karakter van) de auto te maken heeft.
De kachelkraan heb ik tweedehands kunnen vinden en zelf vervangen, dit was een kleine klus van een half uur. De prijs 2ehands is niet te vergelijken met nieuw, dus zelf doen is dit zeker waard. Hetzelfde geldt voor de kachelmotor, al vereist dit wel een flink stukje handigheid, omdat o.a. ook de ruitenwisser gedemonteerd moet worden. Deze klus heeft me bij elkaar een halve dag gekost. De schakelaar van de zijspiegels is eenvoudig te vervangen, hiervoor hoeft slechts één schroef los.
De rotte plek onder het reservewiel bleek bij nadere bezichtiging oppervlakkig te zijn, dus licht opgeschuurd en getectyleerd, rubbertje vervangen en klaar. Voor de schade aan de auto (waarvan iedere dag mijn hart een beetje breekt) heb ik een vervangende achterbumper klaarliggen en moet er wat spuitwerk worden gedaan.
Afgelopen week is de Benz gekeurd, binnen een kwartier stond ik weer buiten. Geen enkele opmerking, behalve: "Uw auto is technisch in erg mooie staat!"
Al met al valt het me ontzettend mee hoeveel onderhoud er, voor een absolute amateur, zelf is te doen, terwijl de 124 technisch niet bepaald eenvoudig in elkaar zit. Zeker een pluspunt voor dit model. Ook de verkrijgbaarheid van onderdelen, zowel origineel als (kwalitatief goede) imitatie, spreekt in het voordeel. Ook al heb ik er geen spijt van eenmalig een klein fortuin uit te hebben gegeven bij de merkdealer, zou ik dit niet snel nog eens doen. De prijs van nieuwe onderdelen is bij de dealer vaak exorbitant hoog, terwijl deze volop beschikbaar zijn bij diverse groothandelaren en in het liefhebbers circuit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.