Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde (1997)

autoreview

Mercedes-Benz E-klasse

Signalement

UitvoeringE 320 4Matic Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf115.000 km
KM-stand laatst145.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 145.000 km

kort maar krachtig:

een W210 met alle opties, dat beloofd wat.

helaas is de praktijk anders.

-afwerking: op en top mercedes..daar valt niks op aan te merken

-roest: op mijn auto gelukkig niet aanwezig, maar het zal ongetwijfeld snel de kop opsteken

-motor: de v6 heeft voldoende koppel en vermogen om prettig te kunnen cruisen op lange afstanden en kan als het nodig is ook redelijk vlot optrekken.de opgegeven topsnelheid klopt in de verste verte niet met de realiteit..hij loopt een stuk harder (243km/h volgens gps...de teller staat dan tegen de 250km/h)

-versnellingsbak: de 5 versnellings automaat kon me helaas absoluut niet overtuigen, de schakelingen zijn bij weinig gas vaak ruw en oncomfortabel. bij veel gas word de motor ver teruggeregeld tot de bak geschakeld heeft, wat nogal een vreemd gevoel is als je dit niet gewend bent (alleen mercedes kent dit principe...het gevoel alsof je motor even word uitgezet). het schakelcomfort kan verbeterd worden door de automaatbak te laten "spoelen" bij een gespecialiseerd bedrijf...het ruwe schakelen bij weinig gas word dan wat verbeterd.

-4 wiel aandrijving: in sneeuw net even iets meer grip, verder helaas alleen behoorlijke nadelen. de auto staat hoog op zijn poten wat het weggedrag enorm beinvloed. een standaard Classic met achterwielaandrijving geeft bijvoorbeeld al een beter gevoel van wegcontact. Het ESP is erg snel in actie en grijpt te snel in met als resultaat dat je op een natte rotonde vaak te maken krijgt met een rem actie van het ESP op een van de voorwielen waardoor je regelmatig uit je stoel schiet...erg onprettig en vooral erg onnodig. Dit is alleen bij de 4-matic w210 zo...de achterwielaangedreven modellen hebben dit probleem niet.
bij lastwisselingen (gas geven, dan gas los, dan gasgeven) schokt de aandrijflijn nogal wat te wijten is aan de benodigde spelingen in de verdeelbak.

-verbruik: eigenlijk niet veel op aan te merken, weinig verschil gemerkt t.o.v de achterwiel aangedreven E320

-kosten: na verloop van tijd waren de aandrijfas hoezen voor aan vervanging toe...een klusje wat bij de mercedes dealer een rekening van 600 euro opleverde. veel algemene garagebedrijven durfden zich er niet aan te wagen vanwege het 4-matic gebeuren.

-verdere punten: het stuurhuis heeft een dusdanige overbrenging dat er flink aan het stuur gedraaid moet worden op rotondes en in bochten. op snelheid was dit beter. (de auto had een zogenaamde parameter lenkung als optie...snelheidsafhankelijk)

De krukaspoelie is een probleempunt daar het gevulcaniseerde rubber in de trillingsdemper los kan laten waardoor de trillingsdemper loskomt en een motorschade tot gevolg kan hebben. dit word afhankelijk van de leeftijd van de auto nog onder coulance door mercedes vervangen.

Al snel gaf de bediening van het schuif-kantel dak de geest...het dak wilde alleen nog maar dicht met de kantel functie.

de stoelverwarming aan de bestuurders kant komt traag op gang en viel bij de bestuurders zitting zelfs regelmatig uit.

de parkeersensoren werden te enthousiast wat betekende dat de boel continu begon te piepen als de auto gestart werd zonder ook maar iets in de buurt.

de functie waarmee bij het afsluiten van de auto alle ramen en dakraam worden gesloten viel al snel uit.

Conclusie: veel auto met veel opties voor relatief weinig geld (w210 4-matic modellen kosten over het algemeen minder dan de gewone modellen. helaas krijg je er ook nagenoeg niks voor terug bij verkoop aangezien het 4-matic niet gewild is).
mocht je perse een 4 wiel aangedreven auto nodig hebben dan is het aan te raden verder te zoeken. in vergelijking met de standaard W210 wat een erg goede auto is, is de 4-matic uitvoering absoluut geen succes.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.