Mercedes-Benz E 300 e Estate AMG Line (2023)

autoreview

Mercedes-Benz E 300 e Estate AMG Line (2023)

Signalement

UitvoeringE 300 e Estate AMG Line
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf8.919 km
KM-stand laatst10.043 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze

  • 8.900 km

Helaas kan ik nog geen review geven na pas een paar honderd kilometer te hebben gereden. wel kan ik mijn overwegingen en korte indrukken weergeven.

Ik was op zoek naar een ruime plug-in van 1 van de 3 bekende Duitse merken. Sedan is op zichzelf prima, maar door batterijen vaak de station de betere keuze voor mijn gebruik.
Na enig lezen, kijken en Googlen besloot ik te gaan kiezen tussen de MB E300e estate, BMW 530/540e touring, Audi A7 en Audi A6 Avant. BMW viel al snel af gezien het uiterlijk; waar ik ze vroeger het mooiste van de 3 Duitsers vond, is het nu het tegenovergestelde geworden. Dan nog liever een Fiat Multipla; net zo lelijk, maar veel goedkoper..... Over grille-smaak valt niet te twisten ;)
Audi A7 viel daarna af helaas. Zelf vind ik deze het mooiste qua exterieur, maar tegelijkertijd misschien ietsje too much. A5 Zou een stuk beter zijn, die is er echter niet als PHEV.
Uiteindelijk ging de keuze dus tussen de E300e estate en de A6 Avant 55TFSi en is het de MB geworden vanwege het toch wel veel mooiere interieur.

Bij de zoektocht naar een E300e estate heb ik mij gefocused op 2 zaken; MUST haves en MUST-NOT haves.
MUST haves: Rijassistentiepakket, Burmester en veiligheidssystemen
MUST NOT haves: Trekhaak, schuifdak, luchtvering en lichte bekleding
Uiteindelijk auto bij Mercedes Duitsland niederlassung Leverkussen zelf gekocht incl. alle service en garanties op basis van 3 foto's, optielijst en telefoongesprekje van nog geen 5 minuten.... ;)

Na een paar honderd km kan ik nog niet heel veel vertellen, maar wel wat:
- Rijassistentiepakket is inderdaad geweldig
-Burmester was ook prima keuze
-Auto voelt stuk degelijker en kwalitatief beter aan dan C-klasse en A250e van vrouwlief.
-Zeer comfortabele stoelen en onderstel
-Meer dan voldoende vermogen
-Verbruik lijkt mee te vallen, nog een beetje te vroeg om te oordelen hierover. Maar denk dat benzinemotor zonder elektro ongeveer 1 op 15 zal halen is mijn huidige inschatting. Dat is op zich prima want dat reed mijn oude 2012 W205 facelift C estate met 1,6 benzinemotortje ook ongeveer.
-Kofferbak met voet openen en sluiten zou ikzelf nooit als optie hebben aangevinkt, maar blijkt in praktijk heel erg handig.....
-Zonneschermen achterin i.c.m. donkere ramen is een beetje overkill denk ik
-Had twijfels bij zwarte velgen, maar staat mooier dan verwacht
-Auto trekt veel aandacht van andere weggebruikers; ben er nog niet uit hoe 'leuk' ik dit vind

Briljant

  • 8.919 km

Ietsje meer dan jaar oud en met 8919 hele kilometers op de teller gekocht bij MB Leverkussen voor 52% van de nieuwprijs. Speciaal uitgevoerde 'Night edition' geproduceerd/afgebouwd in februari 2023(...) met o.a. Burmester en uitgebreide Rijsassistentiepakket ernaast; gewoon briljant!

Zuid-Limburg op en neer; heel wat geleerd!

  • 10.043 km

Even lang weekendje weg geweest met de auto en tijdens de 2x 200km e.e.a. kunnen testen en ervaren. Nu moet ik wel melden dat mijn vrouw een A250e uit 2021 heeft met veel dezelfde features, dus op een aantal gebieden wist ik wel wat ik kon verwachten.

Laat ik daar ook meteen mee beginnen:
- Spraakbediening werkt redelijk ok zolang je hard en duidelijk articuleert en anders beetje creatief bent met huisnummer 10 ipv 11(als voorbeeld) en dergelijken. Voor veel zaken gebruik ik vooral de gewone knoppen die voor de meest belangrijke zaken ook gewoon aanwezig zijn in auto. Ik gebruik spraak eigenlijk alleen voor telefoon en navigatie.
- Navigatiesysteem in NL wel redelijk ok, in Frankrijk met auto vrouw ook slechte ervaringen gehad. Dubbelcheck gewoon op telefoon of de navi van Mercedes zelfde route kiest. In Frankrijk hebben we gewoon Apple Carplay navigatie gebruikt, Carplay is imo ook wel een must have. Zeker als je, zoals ik, geen zin hebt in een extra abo bij MB. Ik heb bij keuze auto en uitrusting gelet op abo-achtige zaken die ik liefst helemaal niet heb; ik tik liever in 1 keert af en daarna is het van mij en werkt wat moet werken zonder verdere verplichtingen.
- Alle tierelantijntjes qua instellingen, weergaven en bediening scherm, de ambient lighting; allemaal leuk, maar totaal niet interessant voor mij. Een keer instellen zoals je prettig vind en daarna.... Ja, dan is het wat het is voor mij; ben niet het type dat zit te gluren hoeveel pk ik op een bepaald moment gebruik. De kleur van de dag in het interieur is ook niet mijn ding zeg maar. terwijl voor mijn vrouw dit een must have was in haar A250e....LOL
- Signalen en reacties van assistentie-systemen voertuig kunnen heftig en irritant zijn; daarom staan bij mij veel settings op laag, minimaal, traag, etc. Het autonoom-rijden systeem staat bij mij standaard uit, deze gebruik ik alleen op een rustige snelweg op lange stukken. Dan is het wel een geweldig heerlijk systeem om lekker op de CC rechterbaan rustig je kilometers te maken. Daarnaast is het gewoon een kwestie van je rijgedrag aanpassen aan je systemen. bijvoorbeeld na het inhalen niet te snel terug naar rechts anders gaat dodehoek-systeem vervelend doen. Gewoon wachten tot rode lamp in rechterspiegel uit is en dan is er niets aan het handje.

Minpunten, negatieve ervaringen tot nu toe:
- Deze Night edtion is zwarter dan zwart, inclusief ramen. Degene die deze auto heeft samengesteld heeft bedacht daar ook nog zwarte zonneschermen aan toe te voegen. Misschien dat ik er in de zomer anders over ga denken, maar op dit moment vind ik dit een redelijk kansloze optie.
- Zwarter dan zwart is ook heel snel vies in deze dagen. Vroeger had ik hetzelfde met mijn zwarte Jaguar, maar na mijn vorige zilveren C-klasse was ik dit weer even vergeten. Ik ben zelf geen autopoetser, gelukkig is mijn zoon tegen betaling bereid tot....

Pluspunten tot nu toe:
- Burmester! Wauw, beter dan wat ik ooit standaard in een auto heb gehoord. Was erg sceptisch m.b.t. 'surround', maar moet mijn mening herzien. Met moderne elektronische muziek gewoon geweldig, maar ook enter the sandman gaat lekker op surround. Oudere muziek van Elvis tot laten we zeggen Wu-tang zet ik liever op normaal.
- Tegenovergesteld aan de Burmester; de stilte, zitcomfort en rust in de auto! Ik kwam echt 0,0 vermoeid aan na 200 km en dat vind ik persoonlijk een grote plus. Stoelen zitten goed en stevig; de meervoudig verstelbare lende/rugsteun is all I need. Zicht rondom auto is prima en stilte oorverdovend.
- Stuur! Las veel wisselende berichten, is mij 100% meegevallen. Ja, je moet niet grof en gehaast lopen swipen. Ook dat is imo je eigen gedrag een beetje aanpassen aan de auto en dan is er niet mis mee.
- Wegligging en rijgedrag is helemaal prima! ik rijd eigenlijk alleen maar in de eco-stand en ik vind de auto prima rijden. Over andere standen kan ik weinig zeggen, want die gebruik ik (nog) niet veel. Ik ben een hele rustige en defensie bestuurder die zich voornamelijk met 103 op de CC rechts op de weg bevind en met mijn manier van rijden is de eco-stand prima! Al die peekaas en newtonmeters zeggen mij ook niet veel, mijn C-klasse met 156pk motortje was ook prima, meer heb ik niet nodig.

Verbruik:
In mijn MB-app staat bij eerste grafiek verbruik 4,8 na 2000km; ik heb 2 keer met een 50% geladen batterij gereden en de rest op benzine 98. Ook tijdens rijden gekeken wat ie deed op stuk in modus 'save battery' en toen reed ik rond de 1 op 12/13 schat ik in. Andere gebruiker, zoon 19, heeft ik 6,8 op 100 gemiddeld, hij heeft echter geen honderden km's gereden. Andere grafiek mbt gebruik stroom staat bij mij 1,2 kw 100km en bij hem 8,3 100km. Echter weet ik nog niet zo goed hoe ik dit allemaal echt precies moet interpreteren, de tijd zal dat wel leren.

Tot nu toe dus nog steeds een dikke 5 sterren voor deze auto! Wel veel aandacht op de weg en zelfs al een keer complimenteus aangesproken bij de pomp; 'Vette bak! Geen AMG, maar ook zeker geen taxi!'. Ik neem dat maar als compliment denk ik.... ;)

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.