Mercedes-Benz E 300 e Business Solution Luxury (2020)

autoreview

Mercedes-Benz E 300 e Business Solution Luxury (2020)

Signalement

UitvoeringE 300 e Business Solution Luxury
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf33.000 km
KM-stand laatst35.500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers hybride

  • 35.500 km

In 2012 kocht ik een import Jaguar XJ 3L v6 diesel met 8k op de teller. Hier heb ik na ruim 350k afgelopen december afscheid van genomen. Het was best even een emotioneel momentje om na zoveel redelijk zorgeloze km's trouwe dienst over te stappen op iets anders. Ik heb de laaste paar jaren van de XJ best vaak nagedacht wat ik zou moeten doen indien er problemen met de jag zouden gaan optreden. Wat koop je dan? Wat is zo luxe, comfortabel maar toch nog redelijk betaalbaar? Daar had ik niet snel antwoord op gevonden en daarom schoof ik het steeds voor me uit.

Vlak voor de kerst kwam het echter in een stroomversnelling toen bij de APK bleek dat een onderdeel binnenkort aan vervanging toe was niet meer door Jaguar geleverd kon worden. Hoewel het wettelijk blijkbaar zo is geregeld dat autofabrikanten minimaal 10 jaar na verkoop van een nieuwe auto garant moeten staan voor het leveren van onderdelen heeft jaguar daar overduidelijk maling aan. Dit model, met dit onderdeel werd in 2019 voor het laatst nieuw verkocht als ik me niet vergis, dus dan zou je mogen rekenen op verkrijgbaarheid van onderdelen tot 2029, maar niets van dit alles. Heel Europa afgebeld, maar nergens zo'n onderdeel leverbaar. Ik was er wel een beetje klaar mee om het zo te zeggen en de "service" vanuit jaguar was in de loop der jaren ook heel hard hollend achteruit gegaan dus tijd voor iets nieuws.

Bij een lokale dealer geweest om eens te kijken naar een Panamera die eigenlijk wat boven mijn beoogde budget zat, maar die stond op de brug. In de showroom hadden ze een Mercedes E300e staan, maar met AMG styling. Zwarte velgen, zwarte lijsten, zelfs een zwarte spoiler, dat was mij allemaal wat te veel van het goede, maar heb me toch laten overhalen om er even in te rijden. Het eerste wat me opviel was de rust tijdens het rijden en toch best redelijk vlotte respons op het gaspedaal. Ik was een beetje een snob en wilde eigenlijk niets weten van een 4-cylinder maar door de combi met de electramotor reed dit toch best vlot. Maar goed, die styling was me echt een doorn in het oog, te "patserig" voor me.
Bij een andere dealer nog een audi A7 geprobeerd maar jemig, wat was dat een tegenvaller dan zeg, zo lomp, ruw, weinig verfijnd. De overgang van electra naar benzine zo voelbaar, de "herrie" binnenin zo veel meer dan in de mercedes of de jaguar, dit was echt geen optie.

Op gaspedaal ben ik gaan zoeken naar mercedes E300e versies en kwam er een aantal tegen die er wat meer ingetogen uitzagen. Bij Meure in Purmerend stond er 1 met 33k op de teller uit 2020, wit leren interieur, grijs/beige buitenkant, voor een goede prijs. Dat leek me wel een goede kandidaat. Wezen proefrijden en hoewel ze de accu niet opgeladen hadden reed het toch meer dan prima.
Goede deal kunnen maken kwa inruil en op zeer korte termijn, nog voor de kerst, zaken kunnen doen.

Het leveren was nog even spannend, er moest nog snel een apk keuring gedaan worden, en dus kreeg ik de auto ongepoetst, met lege accu maar bijna volle tank mee. Omdat het allemaal zo kort dag was en vlak voor de kerst vond ik dat niet heel erg.

Ik heb er nu ongeveer een maand mee gereden en ben echt erg enthousiast over de auto. Er was nog wel een issue met de rechtervoorband, die bleek aan de buitenkant helemaal glad te zijn gesleten, maar Meure heeft dit netjes opgelost door 2 nieuwe voorbanden te monteren. Het bleek dat een stuurstang een klein tikje had gehad waardoor de uitlijning was verstierd en de band dus veel te snel was gesleten. Dat is allemaal netjes opgelost door Meure, nieuwe stuurstang en nieuwe banden.

Het is nieuw voor me om hybride te rijden. De 140 pk (oid) van de electra-motor is voor gewoon huis, tuin en keuken gebruik in de praktijk meer dan genoeg, zelfs op de snelweg. De actieradius is officieel iets meer dan 50km, maar in de praktijk red ik dat bij lange na niet. 40km mag ik heel blij zijn. Als je gewoon lekker vlot met de auto rijdt dan schakelt de benzinemotor alleen aan als je accu bijna leeg is, of als je even echt flink snel wilt zijn voor een inhaalactie o.i.d. Wel grappig dat de auto sneller de benzinemotor erbij pakt als je de navigatie gebruikt. Dan wil hij blijkbaar nog een paar km range overhouden voor het laatste stukje in de stad ofzo, waardoor je op de snelweg eerder naar benzine schakelt als je in comfort modus staat.
Schakel je naar sport, dan is het echt super-rap. de combin electra+benzine levert dan 320pk en 700Nm, das een stuk meer dan de 275pk en 600Nm van de jaguar. Hoewel de auto een stuk zwaarder is (de jag was deels alluminium) trekt het toch allemaal wat sneller op.
Wat ik wel een klein beetje mis is de luchtvering. Hoewel deze Mercedes super-comfortabel voelt, vooral door de rust in het interieur, was de jag wat beter in het wegwerken van wat oneffenheden in het wegdek. Daarmee zweefde je wat meer over het asfalt.

Kostentechnisch is het wel een heel leuke verbetering. Wegenbelasting is een heel stuk lager, iets van 80 euro ipv 200 euro per maand. Een volle tank koste bij de jag ruim 125 euro. In de mercedes past maar 50 liter, maar omdat ik veel van de electromotor gebruik maak doe je met een volle tank veel langer.
Verzekering is een stuk goedkoper.
Het is natuurlijk een auto met een lagere cataloguswaarde en dat helpt.

Maar oh, wat heeft de techniek een grote stap gemaakt sinds 2012. De Mercedes zit echt bomvol met allerlei zaken die je als gadgets zou kunnen bestempelen maar die het leven van alledag wel een stuk aangenamer maken. Navigatie/media system MBUX is zoveel sneller en reactiever dan die oude systemen uit de jag. Draadloos opladen van je mobiel wat helemaal automatisch gaat, meerdere telefoons tegelijk kunnen koppelen, het kunnen doorsturen van een adres naar de auto en dat de navigatie dat dan direct oppakt, al dat soort zaken zijn handig. Leuk is ook dat je tegen de auto kunt praten. In een vorige mercedes wel eens COMMAND gehad maar dat werkte nooit. Dit werkt nu wel. Je moet wel even leren hoe je het allemaal precies zegt, want dat komt soms wel wat nauw, maar het is wel handig.
Als je zegt: "Hey Mercedes, het stinkt", dan zet hij de parfumering aan, die speciaal daarvoor in het dashboardkastje zit.
Kwa afwerking en gebruikte materialen is de auto ook top, geen kraakjes of kiertjes die er niet horen, gewoon zoals je het graag ziet.

De jag had voorruit-verwarming. Ik was bang dat erg te gaan missen want daar heeft Ford blijkbaar een patent op, en ik heb een hekel aan kouden handen en krabben. Maar omdat je de mercedes met de "mercedes-me"-app op afstand kunt voorverwarmen is het totaal geen issue. Heerlijk om in een voorverwarmde auto te stappen, waarbij alle ramen ijsvrij zijn, niet alleen de voor en achterruit.

De audio is van Burmester, en oef wat een enorme stap vooruit t.o.v. de oude. Klinkt bijna net zo goed als thuis in de huiskamer en dat wil wel wat zeggen want ik ben best een beetje audiofiel.

Het opladen was even wat uitzoekwerk. Thuis werkt het nog op 220V en dus duurt laden lang, maar daar zal ik binnenkort een snellere lader plaatsen. In Amsterdam opladen lijkt nog een uitdaging. Ik heb een Radius kaart maar die lijkt niet te werken bij de Equans-laadpalen. Een nieuwe kaart van E-Flux is onderweg.
Het is wel een beetje het wilde westen in die laadpalen-business zeg, maar dat terzijde.

Al met al heel erg blij met deze auto. Het is echt een heerlijke auto voor alle dagen. Echt lange ritten heb ik er nog niet mee gemaakt maar daar verwacht ik weinig problemen, de stoelen zijn heerlijk, kunnen zelfs masseren. Alleen de kofferbak is best klein. Door de accu zit er een best vervelende verhoging overdwars, waardoor de capaciteit echt flink afneemt. Gelukkig kan de achterbank wel neergeklapt, wat in de jag niet kon.

Ik vind het eigenlijk ook best fijn dat de auto wat minder opvallend is. Hoewel ik me vaak niet veel aantrek van wat anderen vinden is de kans op jaloerse blikken een stuk kleiner dan met de jag. Bij klanten voorrijden met deze auto geeft minder kans op vervelende opmerkingen en bij het invoegen op de snelweg krijg je meer ruimte. Bij stoplichten voelt niet iedereen zich direct geroepen om een wedstrijdje met je te doen. Dit roept gewoon minder emotie op bij andere weggebruikers. Maar ik zit intussen gewoon lekker te genieten van deze prachtige, luxe en heerlijk rijdende auto. Wat kan het leven toch mooi zijn.

"Kleine" toevoeging:
Er is op basis van het VIN nummer een hele lijst te krijgen van alle opties met codes, wellicht een beetje TMI, maar voor mensen die het leuk vinden:

200A
Leather
20U
Keyless rental
215A
Leather - Beige
22P
Lane package
22R
Light-alloy wheel 5-double-spoke design 18" "mixed tires"
22V
Speed/load index 100Y XL + 103Y XL
234
Blind Spot Monitoring
235
Active Parking Assist
243
Active Lane Keeping Assist (camera)
249
Automatic dimming inside rearview mirror and outside mirrors
255B
Mb-Mobilo with DSB and GGD
258
Collision warning system with FCW-Stop active brake application
270
GPS aerial
275
Memory Package (driver's seat, steering column and mirrors)
287
Through-loading feature
294
Kneebag
299
PRE-SAFE®
2U1
Radiator shutter
2U8
Alternative refrigerant
309
Cup holder
30P
Stowage facility package
31U
Control code - Mercedes-Benz Connect anti-theft protection
331B
Language of instrument cluster/HU - Dutch
33U
Services for remote access plus
351
Ecall emergency call system
355
Preinstallation for retrofitting navigation system
362
HERMES communications module LTE
365
Hard drive navigation
367
Live Traffic capability
3U6
HU country set for ECE/ROW
413
Automatic panoramic sliding sunroof
421
9-speed automatic transmission
431
Steering wheel gearshift buttons/steering wheel shift paddles - Electroplated
446
Touchpad only
469
Different tire inflation pressure
475
Tire pressure monitor (TPM)
485
Comfort suspension
500
Electrically folding exterior mirrors
501
360° camera
502
Multi-year free map updates
513
Road sign recognition system
51B
Rating, country group EURO-NCAP
537
Digital Radio standard DAB (Digi. Audio Broadc.)
549
Connect 20 High (NTG6)
551
Standard anti-theft alarm system (ATA)
55U
Headliner, beige fabric
580
Air-conditioning system
5XXL
Europe
628
Automatic high beam control plus (IHC+)
63B
Vehicle socket XEV Combo 2/Type 2
642
Dynamic LED headlamps, right-hand traffic
70B
Safety vest - driver
736
Trim elements - Black ash wood
737
Center console in black open-pore ash wood (2A70)
76B
AC charging function single-phase/multiphase Mid (6 kW-7.7 kW)
79B
Pre-installation of Digital Radio standard DAB
7B4
WIPPS countries WEU+COC
7U0
Alternative hood
801
YoM X0/1
810
Premium sound system
817
Siren holder for increased anti-theft protection
840
Glas dunkel getönt
859U
Mojave silver - Metallic finish
868
Central display size L
871
Sensor system for trunk lid opening/closing
873
Seat heaters for driver and front passenger
876
Interior lighting package
881
Remote boot lid closing
882
Sensor system and siren for anti-theft alarm system
889
KEYLESS-GO
891
Premium ambiance illumination
897
Front wireless telephone charging
8U6
Assistance system steering wheel control changeover
8U7
Rear passenger compartment seat belt with belt force limiter and Softst.
8U8
i-Size marking (Isofix successor)
927
Exhaust treatment, Euro 6 technology
961
Exhaust system with OPF, generation 2.0
968
Euro 6 technology COC document - without motor vehicle registration certificate, part 2
B10
Fuel tank packages for Euro-6D standard
B30
Charging cable Schuko CEE 7/7 (Type E/F) 4M/5M
B33
Charging cable 7-pin ICCA as per IEC 62196 16A 4M/5M
B51
TIREFIT
B53
External noise sound generator for hybrids and EV
B59
Drive program selection switch (Agility Select)
F213
Model series 213
FW
Sedan
GA
Automatic transmission
GH
Hybrid transmission
HA
Rear axle
K11
Adaptive brake light, flashing
K13
Control code for 25,000 km service interval
K31
Noise regulations as per ECE R51-03
L
Left-hand drive
L2B
Leather luxury steering wheel
LS2
Body-in-white load stage 2
M20
Displacement 2.0 liter
M274
Inline 4-cylinder spark ignition engine M274
ME05
Hybrid drive 85 kW-94 kW variant (incl. plug-in)
N5A
Plant control code
O48
Software fresh-up 4
P14
Equipment line/package – AVANTGARDE – Interior
P15
Equipment line/package – AVANTGARDE – Exterior
P17
KEYLESS-GO package
P21
Air quality package
P35
Light Package
P47
Parking Package High
P49
Mirror package
P82
Anti-Theft Protection Package Plus
PBF
MBUX Navigation Plus
PBP
Fit and Healthy package - Entry
U01
Rear seat belt status indicator
U10
Front passenger seat with weight sensor
U12
Velour floor mats
U19
Augmented reality video
U22
Lumbar support adjustment
U25
Illuminated door sill
U60
Pedestrian protection - Active hood
U82
USB charge socket in rear passenger compartment
VL
Left front axle half
VR
Right front axle half

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.