Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)

autoreview

Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)
Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)Mercedes-Benz E 240 Elegance Combi (2004)

Signalement

UitvoeringE 240 Elegance Combi
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf99.150 km
KM-stand laatst412.335 km
Lezerswaardering: 95%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De zoektocht en uiteindelijke vondst

  • 99.150 km

Deel1: De zoektocht
Het is 2009 wanneer ik, na 11 jaar een W210 E240 Avantgarde gereden te hebben, op zoek ga naar een station.
De 210 heeft dan inmiddels de 3 ton gepasseerd en muv een very expensive motormanagement probleem bij de 160dkm, een kapotte airco compressor bij 200dkm en een kapotte bak bij de 250dkm eigenlijk een vrij probleemloze auto.

We zijn dan nog getrouwd en hebben 2 kindjes, 1 met een handicap wat er voor zorgt dat we nogal met wat spullen op weg zijn met haar in de auto. De station moest het beetje ruimte gebrek wat we in de 210 hadden oplossen, bovendien was het plan om met de auto naar Griekenland te rijden waar mijn nu ex-vrouw een appartement heeft.

Het budget: zo’n 18.000 voor de combi, naast dat moest ook de vrouw nog een andere auto, haar Lancia was op, en het was ivm de vele ziekenhuisbezoeken die op elk willekeurig moment aan de orde waren mbt onze dochter al heel erg handig (lees: noodzaak) gebleken om 2 auto’s er op na te houden.

Ondanks mijn liefde voor het merk Mercedes-Benz had ik mij stellig voorgenomen deze keer een poging te doen geen merk voorkeur te hebben (...)
Ondanks dat voornemen was de eerste auto waar naar ik was gaan kijken een nog op NL kenteken te zetten 2004 S211, E240, (DE import) maar gewoon om een idee te krijgen.

Deel 2: de teleurstelling
Na wat omzwervingen waarbij ik Volvo, Ford Mondeo en Opel Vectra(?) bekeken had was ik toch wat teleurgesteld met wat ik tot dan gezien had.
1 en ander heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ik zoveel dingen die ik inmiddels als vanzelfsprekend zag, op al die auto’s miste.
Leer en de hele reutemeteut was dan bv aanwezig, maar zoiets normaal als een CC bleek niet altijd standaard te zijn.
Bovendien leer zonder stoelverwarming en/of standkachel was in ieder geval een no-go voor mij. (zowel Ford als Opel)
De Volvo V70 bleek nog het dichts in de buurt te komen van wat ik zocht, echter ik vond ze veel te duur en bovendien had Volvo zich al getransformeerd in een Chinees uiterlijk wat ik ronduit lelijk vond. (ze zijn alweer een stuk bescheidener geworden inmiddels)

Deel 3: Dus toch een Benz
Anyway, die eerste E240 kwam ik elke keer weer op terug, echter:
• Had hij niet de motor die ik wou als het dan toch een Mercedes moest worden (dan een 320)
• Stond bij een voor mij totaal onbekende autohandelaar in Ridderkerk (garantie ed, je weet wel)
• Dit was een Elegance, ik wilde dan in ieder geval een Avantgarde
• Zilvergrijs, hmm niet zo mijn ding

Dus gingen we vandaar op zoek naar een geschikte S211, E320 Avantgarde, niet zilvergrijs…

Een goede 320 bleek nogal een opgave te zijn, ik ben bij verschillende gaan kijken en elke keer kwam ik weer beduusd terug; uitgeleefd, vol met krassen, noem maar op.
Op dat moment was er gewoon geen mooie 320 voor mij beschikbaar.
Let wel, ben bijna alleen bij dealers wezen kijken!

Hoe dan ook, die eerste 240 bleek voor mij een referentie punt te zijn geworden waar ik, na 3 keer deze auto gezien te hebben, besloot om deze maar eens wat beter onder de loep te nemen.

Deel 4: de beslissing.
Na de 240 uitvoerig bekeken te hebben en ondanks een aantal cruciale zaken die aan deze auto ontbraken: Xenon, Standkachel, leer, met daarnaast het ietwat burgerlijke voorkomen van een Elegance, en ook nog eens zilvergrijs, uiteindelijk toch voor deze auto gekozen.

Ik heb nog een andere 240 overwogen bij een Alfa dealer die voor een zelfde bedrag (22.950) en nagenoeg gelijke km stand (rond de 100k) echter deze had geen doorlaadmogelijkheid (voorstoel naar voren klappen), open dak, en het EASY PACK systeem wat de eerste allemaal wel had.

Na wat onderhandeling moest ik 16k bijbetalen op mijn 210, wat ik acceptabel genoeg vond.
Tot de dag van vandaag nog geen moment spijt gehad! Wat een auto, en een hele upgrade van de 210.
Bij aankoop had de auto 99.150km, boekje geheel afgestempeld.

Het is een in Duitsland op 17-03-2003 van de band gerolde auto die op 28 April 2004 zijn eerste eigenaar vond in de stad Luneberg (DE)

Tot op heden een bijzonder tevreden bestuurder, zowel op gebied van auto als op gebied van dealer onderhoud (Wüst, in begin even Auto Muller, nu (2024) van Mossel, nog steeds het zelfde pand voortkomend uit Dopern)

De datakaart:
Identification number: WDB2112611A2xxxx

Chassis
Sales designation: E 240
Order number: 0 4 237 13420
Delivery date: 17 03 2003
Paint code 1: 744U BRILLIANT SILVER METALLIC
Equipment: 431A FABRIC, ELEGANCE - BLACK / ANTHRACITE
Engine no.: 112913 31 523017
Transmission: 722696 04 382654

SA code
053 AEJ 02/2; 03/0
201B - * Nederlansde handleiding
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
219 * Distronic - niet gelukt dit aan de praat te krijgen...
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
223L DARMSTADT BRANCH
230B CUSTOMER SERVICE - STATION EUROPE
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
260 * Wegval type aanduiding achterklep (was al gedaan toen ik hem kocht)
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
297 * Zonnerollo's achterdeuren
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
309 * Beker houder
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
380 COMPLETE CELL PHONE PREINSTALLATION
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
430A FABRIC, ELEGANCE
431A FABRIC, ELEGANCE - BLACK / ANTHRACITE
525 * Radio + Cassette APS50
543 * Dubbele zonnekleppen links en rechts
580 AIR CONDITIONER
614 * pasieve bixenon koplampen
674 * 5-Doppelspeichen-Design 8,5J x 17 ET 38, Reifen 245/45 R17
690 EMERGENCY SPARE TIRE (MINI SPARE)
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
803 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
819 * CD wisselaar
842 FRONT PASSENGER BACKREST, FOLDABLE
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
942 LOAD COMPARTMENT PACKAGE
955 EQUIPMENT PACKAGE ELEGANCE
985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II
M112 V6-GASOLINE ENGINE M112
M26 DISPLACEMENT 2.6 LITER
U15 2ND CARGO AREA W/ COMPART. UNDER MAIN FLOOR PANEL
U16 STOWAGE TANK BEHIND REAR SEAT BACKREST

Latere toevoegingen/upgrades:
* ??-??-2009: (Optie code 525) Vrij snel na aanschaf de standaard CD speler vervangen voor een APS 50 Navigatie headunit waar tot mijn blijde verassing ook nog een Cassette speler in zat.

* ??-??-2010: Comfort hoofdsteunen aangeschaft (origineel MB aftermarket) aangezien ik de vrij ronde harde steun van de std hoofsteunen niet echt comfortabel vind.

* 13-10-2014: (Optie code 614) Halo-geen-verlichting vervangen voor passive Bi-xenon koplampen, een hele grote verbetering wat licht opbrengst en zicht op de weg aangaat. Tevens een (Optie code 819) CD wisselaar laten plaatsen, nu heb ik Radio, CD (MP3 compatibel) en Cassette tot mijn beschikking (Ik neem nog wel eens wat op uit mijn LP verzameling)

* 19-06-2015: (Optie code 297) Geïntegreerde sunshades ingebouwd op beide achter deuren. Mijn kids zitten nog wel een achter in de auto met I-pad en/of tablet, prima verduistering voor hun...

* 19-09-2017: Mercedes Me adapter: Bijzonder leuke gadget, al je ritten en tankbeurten, alsmede locatie parkeerplaats e.d. op je smartphone (gratis bij MB dealer) Ding werkt bij mij echt heel goed, dat in tegenstelling tot wat ik soms bij andere verneem. Heel af en toe heeft hij een glitch maar tot op heden doet het ding prima zijn werk op die oude bak.

* 15-01-2018: 16" wielen uitgewisseld voor 17" wielen (velgen van het face-lift model), echt betere rij eigenschappen.

* 02-09-2018: (Optie code 543) Dubbele zonnekleppen gemonteerd. Ik werd het zat om elke keer als ik de zonneklep naar het zijraam had gedraaid, na 5 minuten weer terug te draaien. Mooie optie.

* 17-12-2018: (Optie code 674) 17" facelift wielen uitgewisseld voor de 17" pre-facelift wielen. Ik had zo ie zo andere banden nodig, de pre facelift wielen (Ankaa's) vind ik op een pre-facelift veel mooier staan. Setje velgen koste 100 euro meer dan wat ik weer terug heb gekregen voor de facelift velgen.

* 08-05-2019: (Optie code 219) Distronic ingebouwd, echter na herhaalde pogingen is het niet gelukt dit aan de praat te krijgen. Iets met een heel eigenwijs motormanagement. We laten de spullen gewoon zitten en blijven gewone Cruise Control gebruiken. Bovendien is deze distronic als hij wel werkt erg gevoelig voor invloeden van buitenaf, en aangezien haast elke nieuwe auto vandaag de dag voorzien is van allerei scannende functies die dit type distronic verstoren, is het maar beter zo ook.

* 11-02-2020: (Optie code 309) Bekerhouder gevonden! die had ik eigenlijk al veel eerder moeten hebben, handig ding...

SBC pomp mogelijk aan vervanging toe

  • 311.625 km

Sinds kort een melding in de display: Service Bremse, Werkstatt aufsuchen!

Dat kan 2 dingen betekenen: SBC pomp aan het einde van zijn levens cyclus of een haperende remlicht schakelaar...
Er zit maar een kleine 2000 euro verschil in beide....

Zelfs al zou het de SBC pomp zijn, dan nog mag ik niet klagen vind ik. Ik wist dat dit ooit een keer zou kunnen gebeuren, evenals mijn luchtbalgen van de achterwiel ophanging, die nu eigenlijk al 5 jaar over de houdbaarheid datum zijn...

We gaan even een garage bezoek brengen om te zien wat er echt loos is, als het de SBC unit is dan heeft dat als enige effect dat de streefkilometers omhoog gaan, want we zijn nog lang niet klaar met deze auto...

13-02-2018 - 312.505km
Na intense bemiddeling Auto Wüst in Dordrecht wordt de pomp door MBNL 100% vergoed, helemaal top!

20-02-2018 - 312.692km
SBC pomp is onder coulance vervangen.
Daarmee is het meest gevreesde (volgens vele) 211 moment verleden tijd.

06-03-2018 - 313.456km
Melding was terug gekomen en de SAM bleef als enige oorzaak over, deze is nu inmiddels uitgewisseld voor een nieuwe.

Het ziet er naar uit dat met de uitwisseling van de SAM de storing verleden tijd is...
Nog even afwachten, want we hebben vaker een paar dagen zonder storing gereden, maar ik ga er eigenlijk van uit dat het inderdaad de SAM was die het "probleem" veroorzaakte... ("probleem" waar praten we over: een check op mijn remlichtschakelaar)

Binnenkort wordt de schade definitief opgemaakt.
Ik heb even zitten rekenen met de info die tot mij gekomen is, met alles wat er tot nu toe vanaf 24-01-2018 gedaan is komen we op een consumenten prijs van om en nabij de 4100 euro...(economisch total loss dus)
Ik heb de rekening al even kunnen previewen, en die (aangenomen) 4100 is flink gereduceerd, maar we blijven nog steeds in de 4 getallen voor de komma...

Het is eigenlijk een flink dure beurt geworden...
De vraag wanneer ik aan de beurt zou zijn voor mijn SBC is iig wel vergoed verleden tijd, en van een vervelende SAM zal ik verlopig ook geen last meer hebben (mag ik van uit gaan!)

Rechter luchtbalg blaast zijn laatste adem uit

  • 329.565 km

Tsja... een jaar nadat de SBC pomp onder coulance is vervangen maar wat uiteindelijk een probleem bleek te zijn die door de SAM-F werd veroorzaakt (die ik uiteraard wel zelf heb moeten betalen) ben ik nu een jaar later aan de beurt met mijn luchtbalgen achter.

Het is niet anders, je weet dat het een keer komt als je deze auto wat langer in bezit houd. Er is een ongeschreven notatie dat deze luchtbalgen c.a. 9 jaar meegaan voordat ze vervangen moeten worden, mijn auto stond er al bijna 16 jaar op na productie datum...

Het begint met dat de auto heel af en toe achter, en vaak maar 1 kant, wat lager lijkt te staan. Met starten van de auto wordt deze weer direct op niveau gezet en merk je er verder weinig van. Kan ook zomaar dat hij dan weken goed blijft voordat het dan ineens weer opvalt dat hij lager lijkt te staan.

Hoe dan ook, een keer houd het op en dan staat hij echt aan de grond, zo ook bij mij.
Zelfs als hij dan nog omhoog komt is het zaak zo snel als mogelijk die balgen (beide kanten!) te vervangen omdat er anders ook nog een compressor aangaat die nu echt overuren maakt.

2de hands is niet aan te raden, ten eerste omdat je niet weet hoelang dat nog meegaat, en 2: die dingen blijkbaar niet altijd goed onder de donor auto vandaan gehaald worden waardoor het nagenoeg onmogelijk wordt ze te monteren.

Bij de dealer om en nabij de 1700 euro (en als je airmatic hebt 2400 euro!) Er zijn alternatieven die ook niet slecht lijken te zijn maar dan moet je zelf op zoek en ook iemand hebben die ze er onderzet voor je als je dat zelf niet kan.

Ik heb wel even rond gekeken, maar uiteindelijk heb ik ze bij de dealer laten vervangen: Ik kon de auto overmorgen brengen en dan zou hij diezelfde dag klaar zijn. Doe maar dan, geen tijd om te kloten, ik heb de auto hard nodig de komend tijd...

Typisch zo'n S211 ding waar je een keer tegen aan loopt, net als achter schokbrekers, SBC pomp en glycol in de bak (als je er niet op tijd bij bent)
Eenmaal vervangen ben je een paar centen kwijt, maar je zal er na reparatie nooit meer last van hebben en sta je met de 211 eigenlijk aan de andere kant van de streep met een blik vooruit zonder de gebreken waarvan je weet dat ze een keer gaan komen...

Reportage voor Autoweek

  • 334.015 km

29-03-2019: Ik wordt benaderd door Autoweek om deel te nemen aan een reportage waarin bijzondere aandacht wordt besteed aan Youngtimers.
Uiteraard laat ik de kans niet voorbijgaan om in de heilige autoboeken vereeuwigd te worden, en dus werd er op 2 april een fotoreportage gemaakt en een interview afgenomen.

24-04-2019: Vereeuwigd in Autoweek nr 17, 24 April - 1 Mei 2019
Het is een leuk verhaal geworden, waarbij MBenzNL op het Mercedesforum er op aandrong:

"Vergeet niet te vermelden dat dit de meest veelzijdige MB motor is:
Een 6 cilinder met de prestaties van een 4 cilinder en het verbruik van een 8 cilinder"

En zo geschiedde...

De "echte" review na 10 jaar bezit

  • 343.469 km

Nu dan toch een poging een echte review te maken.
Dit is tot nu toe eigenlijk alleen maar een logboek, zo 1 op 1 over gekopieerd wat ik al op het Mercedesforum heb staan.
Ik heb de auto vandaag op 08-08-2019 exact 10 jaar in bezit en heb er inmiddels zelf 245.000 km mee gereden.

Concept:
Voor mij perfect, een limousine die in een paar handgrepen omgebouwd kan worden naar een kleine vrachtwagen (met behoud van comfort) en zelfs zonder die ombouw kan ik makkelijk de rolstoel van mijn dochter er in kwijt. Aanschouw space management: met de achterbank plat 2 strekkende meters vlakke laadvloer met 1.10 doorvoer op het smalste punt. Daarnaast kan de bijrijder stoel ook nog plat (optie) indien dat nog te weinig was.

Gebruik:
Zicht rondom vind ik prima, ik heb echt nagenoeg nooit “last” van de afmetingen van de auto, bovendien door de achterwiel aandrijving heeft hij een verrassend kleine draaicirkel. Instappen en rijden zonder ook maar ooit geërgerd te worden door zaken zijn al 10 jaar realiteit. De auto is ondanks zijn gewicht en de misschien ietwat magere motorisering toch eigenlijk prima in staat van zijn plek te komen, een straat racer is het niet en zal het nooit worden (moet je ook niet proberen) Alles aan de auto voelt degelijk en onverwoestbaar aan, en dat geeft rust en vertrouwen...

Comfort:
Is van een hoog niveau, door de luchtvering achter glijd de auto over de weg, de wegligging vind ik perfect met de 17” wielen (met de 16” variant is hij wat wazig) Rijgeluiden van motor en wielen zijn ver op de achtergrond. Functies zoals automatisch licht aan bij duisternis, de regen sensor, met een druk op de afstand bediening alle ramen en dak open en/of dicht, cruise control, stoel verwarming, auto dimmende spiegels, parkeersensoren wordt dankbaar gebruik van gemaakt. De auto “sluit” een beetje af van de rest, je zit in je eigen wereld zonder dat de benodigde focus van het verkeer afgeleid wordt. Standaard muziek installatie vind ik prima klinken en met CD, MP3, Radio en Cassette voldoende media om uit te kiezen. De pijltjes navigatie (met verkeersinfo) werkt voor mij afdoende, ik heb geen behoefte aan meer.
Totaal ongestrest en volkomen fit op plaats van bestemming aankomen, altijd weer...

Prestaties:
Voldoende, komt goed mee met het hedendaagse verkeer, en belangrijk: genoeg tussen acceleratie (veel belangrijker dan 0-100)
Kickdown gebruik ik nooit (kan me echt niet heugen wanneer ik dat ooit nodig heb gehad) en als je niet meer vraagt van de auto dan waar hij voor uitgelegd is, is het een prima vlot meekomende comfortabele limousine. Op het MB forum gaat de grap rond "het verbruik van een 8 met de prestaties van een 4" en die stelling is natuurlijk grappig bedoeld, maar er zit een kern van waarheid in, echter doet deze 240 veel stiller zijn werk als de 200 compressor die wat motorisering aangaat hier net onder zit.
Over de laatste 34.000 km 10,75 liter brandstof per 100km met mijn rijstijl (c.a. 30 % stad, 70% snelweg)
Olie verbruik nog steeds nihil...

Afwerking:
Deze PreMoPf (dus van voor de facelift) heeft een prima afwerking met mooie materialen. Alles is netjes afgewerkt zonder dat er ergens zichtbaar concessies zijn gedaan. Overal zit verlichting in (zelfs in het slot van het dashbord kastje) wat niet hinderlijk aanwezig is. Het (echte) hout is mooi afgewerkt met een aluminium sierstrip, alles in deze auto straalt klasse uit, zelfs in deze met stoffen bekleding voorziene Elegance uitvoering.

Minpunten:
Jawel, na goed nadenken heb ik wel iets wat me soms irriteert...
- Er is in dit model geen indicatie dat je dimlicht brandt (dat is vanaf modeljaar 2005 overigens wel het geval) Al staat dat bij mij op automatisch, ik betrap mezelf er op dat ik me soms toch afvraag of dat het brandt op de momenten dat ik denk dat het zou moeten branden (vinger even onder de binnen spiegel houden geeft antwoord op die vraag, daar zit een klein oranje ledje wat mee gaat branden)
- De APS 50 headunit heeft een aparte regeling voor dag/avond stand. Soms blijft het ding lang op avond stand staan (als je uit een tunnel komt bv) waardoor de display onleesbaar wordt als je de dimmer op zwak hebt staan van je instrument verlichting. Je kan de navigatie daarentegen wel in je KI oproepen wat kijken op dat ding overbodig maakt. (en blijkbaar is het via Startdiagnose ook in te stellen wanneer die APS 50 in avond stand gaat)
- Natte auto (met nat weer bv) Als je het raam een stukje open zet tijdens rijden heb je de kans dat er een flinke hoeveelheid water naar binnen komt, afwateringsrichels (zoals bij de W123) zijn er niet meer, waarschijnlijk wegens aerodynamica overwegingen.
- En misschien dat me nog wel iets invalt de komende tijd...

Kosten:
Het is een premium auto met de daarbij samengaande kosten. Het zal allemaal best goedkoper kunnen maar ik denk niet met een auto van gelijke strekking. Het verbruik voor een c.a. 1700 kilo zware auto met 6 cilinder benzine motor is misschien in de huidige tijd wat achterhaald, ik vind de 9.3 km per liter (exacte meting over 34.000 km) wel meevallen, zeker gezien het feit dat hier toch een significant gedeelte stadsverkeer bij zit. Op de grote weg praktiseer ik bovendien ook geen micromanagement op mijn rechtervoet. Het onderhoud is met een auto die vandaag 16,5 jaar geleden van de band rolde misschien wat meer dan bij een jongere auto, ik heb het laatste jaar best wat kosten gehad, maar het ergste is eigenlijk alweer achter de rug en wat ik aan zaken gehad heb dat is niet echt heel vreemd te noemen. Luchtvering is een keer op, SBC is een keer op (maar is gratis vervangen), SAM unit zijn wel vaker probleempjes mee in deze leeftijd, glycol in de automaatbak kan een issue worden als men niet tijdig de radiateur vervangt. Maar dan hebben we het ook wel zo een beetje gehad. Ik verwacht de komende tijd (muv die radiateur) eigenlijk weer even geen grote kosten meer. De normale slijtage onderdelen zoals remschijven die gaan best lang mee, bij mij ongeveer 100.000km. Banden gaan bij mij ook ruim meer dan 50.000km mee. De service interval staat op 20.000km, waarbij deze nog iets oploopt en dus sta ik elke c.a. 23.000km bij de dealer voor zijn reguliere onderhoud wat ik zelfs met deze al hoge km stand (300.000 plus) nog steeds doe en van plan ben te doen.

De echte kosten over 10 jaar:
De verzekeringskosten zijn een gemiddelde over deze 10 jaar met een 85% no-claim
De wegenbelasting is een makkelijke som: € 250 per kwartaal in ZH voor een benzine auto van deze gewichtsklasse.
De brandstofprijzen zijn berekend naar een histories brandstofprijzen overzicht waarbij telkens de gemiddelde prijs over 1 jaar werd gepakt,
en dat berekend op de aantal gereden km's van dat jaar bij een verbruik van 1:9.3
Onderhoud en reparaties zijn bij elkaar opgeteld, de extraatjes die her en der in het onderhoud overzicht staan zijn niet meegenomen aangezien ik hier een kosten plaatje wil neerzetten van alleen de noodzakelijk kosten.

Gereden km's: 244.319
Verzekering: € 6.000
Wegenbelasting: € 10.000
Brandstof: € 46.727,96
Onderhoud/rep: € 21.100,47

Totaal een schrikbarend bedrag van € 83.828,43 (over 10 jaar!)

Om de dingen dan eens vanuit een Privat lease perspectief te bekijken:
Zonder variabele kosten (brandstof) komt dat neer op € 37.100,47
Als we daar de aanschaf van de auto bij optellen en er vanuit gaan dat deze nu € 0,00 waard is dan komen we op een maandelijks kostenplaatje uit van € 475,84

Voor dat geld met 25.000km p/j heb ik nergens zo'n auto...

Afkeur

  • 348.310 km

Een paar dagen terug, brief van RDW:
"Bij controle is gebleken dat op 13 december uw voertuig nog niet APK was goedgekeurt"
Totaal vergeten... oeps...

Tsja, ik wist dat het er een keer zat aan te komen, en ik was er al eens op gewezen in 2014 dat het er aan zat te komen...
Verbazingwekkend dat het dan pas na ruim 5 jaar en bijna een ton verder nu ook echt een issue is geworden.

Ik beleef mijn eerste afkeuring, en wel op de draagarmen achter...
De laatste tijd had ik ook al wel het idee dat er af en toe wat rommelt achter...

Volgende week een paar nieuwe draagarmen achter dus.

Daar ik ook een minimale druppel lekkage van de radiateur heb en een paar klepdekselpakkingen die ietwat te veel zweten, had ik al een afspraak staan voor half januari om dat te laten vervangen...

We zitten echt definitief in een periode waarbij ouderdom en gebruik zo nu en dan de aandacht opeist, het is niet anders...

Radiateur vervangen

  • 349.736 km

Radiateur vervangen, een slang van reservoir naar andere kant radiateur, en het koelwaterreservoir zelf, want ook daar zat een scheurtje in...
Een liter ATF 236.14 rood op de bon verteld in ieder geval dat de oliekoeler in die radiateur zit...

Deze radiateur is ook eigenlijk wel een dingetje vanwege die oliekoeler.
Het was nog de eerste die er bij mij inzat en die dingen staan er om bekend dat ze uiteindelijk glycol in je bak gaan lekken wat onherroepelijk de automaat bak sloopt. De glycol test van vorig jaar gaf 100ppm aan en dat is eigenlijk nog best nog okee. Ik ben in ieder geval blij dat die radiateur nu geen rol meer speelt.

Als alles snel opeenvolgend gebeurt heb je alles ook wel in bijna in 1 keer gehad, nog geen maand geleden de achterwiel draagarmen vervangen...
Over kort op elkaar gesproken: rechts voor toch een beetje ruimte op de fuseekogel, en draagarm (nog geen afkeur) nadat ik gevraagd heb nog eens goed te kijken omdat er volgens mij toch nog iets rammelde na vervanging van de draagarmen achter in december...

Volgende acties die in de nabije toekomst gepland staan:
Voorwiel ophanging (fuseekogels en draagarmen/stabilisator) en klepdekselpakkingen... en regulier onderhoud wat ook al weer nadert..

Nog wat versleten zaken vervangen

  • 353.948 km

Nadat recent al mijn draagarmen achter waren vervangen, bleef er toch nog een rammel ergens in het onderstel zitten.
Dit bleek van de draagarm rechtsvoor te komen.
De auto stond vandaag ingepland voor onderhoud, en we hebben dus nog wat zaken naast dit onderhoud laten doen (wat uiteindelijk pas op 15-05-2020 heeft plaatsgevonden)

Het is best een aardige waslijst geworden, en er staan zelfs nog wat aankomende zaken in "backorder"
- Service B
- Remleiding linksachter ontroesten en behandelen
- Trekstangen L + R vooras vervangen
- Kleppendeksel pakkingen beide deksels vervangen
- Slang carterontluchting vervangen
- Onderstel uitlijnen

Aankomende zaken die we even uitgesteld hebben vanwege nog geen urgentie:
- Hardyschijf achteraszijde vervangen
- Remslangen achterwielen vervangen
- remvloeistof
- Bougies vervangen

We moeten maar even kijken zo net voor de APK in december hoe het er dan voor staat, wellicht dat ik dit nog net er voor laat doen.

Bak en motorsteunen vervangen

  • 361.362 km

Aangestoken door anderen begon ik een tijdje geleden op te letten of ik vibraties had die me nog niet opgevallen waren.
Aanvankelijk leek dat mee te vallen, maar in korte tijd begon ik me er toch dusdanig aan te storen dat ik de bak motor steunen heb laten vervangen...

Vanmorgen de auto gebracht (valt eigenlijk toch wel mee dacht ik nog) thuisgebracht, en vanmiddag werd ik weer opgehaald om mijn auto in ontvangst te nemen bij de garage...

- Goedemiddag, en? was het nodig?
- Mwa, best wel, oud en nieuw scheelde zo'n 2 cm in hoogte met elkaar.
- Oke... nou dank weer!

Ik stap me auto in, start en ik denk: huh? ik hoor niets, ik voel niets, ja hij draait zie ik aan de toerenteller...
WTF momentje, het was ECHT nodig... onwijs dat dit zo haast onmerkbaar er in sluipt, het is een langzame gewenning klaarblijkelijk.
Ik vind het altijd een overdone reactie als men zegt: rijdt weer als nieuw, welnu: rijd weer als nieuw...
Nul vibraties (koud of warm) en zoveel stiller geworden...

361.362km and counting... diep het EV tijdperk in tot ik echt niet meer mag...

Nieuwe banden = ook velgjes opknappen

  • 375.643 km

De Ankaa velgen (zo heten die dingen in MB taal) waren behoorlijk verweerd geraakt in de 3.5 jaar dat ze onder mijn auto zitten. Ergens verbaas ik me er wel over want toen ze er onder gingen waren ze nagenoeg smetteloos, en we zijn 'slechts' ruim 46.000km verder, dus zoveel hebben ze ook niet te lijden gehad.

Ook de banden zijn dit keer een c.a. 30.000km minder lang meegegaan dan doorgaans, en ook dat verbaasd me...
Maar goed, banden dus versleten, en ik wilde absoluut niet zo nieuwe banden om die velgen doen en dus zat ik een beetje in dubio wat te doen...
- Velgen wegsmijten en weer een ander setje scoren, maar zonde, want die velgen zijn best uniek (als in: je ziet ze niet zo veel)
- Velgen zilvergrijs laten poedercoaten kan ook, maar dat moet je maar net mooi vinden...
- Velgen af laten draaien en blanke lak er over, net als origineel.

Na wat wikken en wegen toch voor dat laatste gekozen, en daar heb ik geen spijt van. Gewoon hier in Dort bij Velgenschade.nl en ze zijn werkelijk prachtig terug gekomen.

In plaats van wederom Continental Contisportcontact te nemen (want afgezien van de 'weinige' km's geen klachten) nu voor Michelin Primacy 4 gekozen, dus we gaan het beleven hoe zich dat verhoud tov de Conti's

Al met al heeft de hele operatie dus best wat centjes gekost:
- Tijdelijk geswitched naar mijn winter setje, opnieuw balanceren en oude banden van de Ankaa's af: € 150,-
- 4 Ankaa velgen laten opknappen, afdraaien en blanke lak: € 701,80
- Nieuwe wielbouten en naafkapjes: € 144,96
- 4x Michelin Primacy 4 245/45R17 99 Y XL, MO € 640,-
Nieuwe banden om de Ankaa's, wielen wissel + oude winterbanden van mijn wintersetje afhalen: € 130,-

Da's € 1766,76 alleen maar tbv nieuwe banden en velgen opknappen...
Ik mag hopen dat dit weer even meegaat...

Hardy schijven en olie kering vervangen

  • 378.337 km

Was al lang een adviespuntje maar ik had dat nog even uitgesteld: het vervangen van de hardy schijven...
Na wisseling van banden kon ik er niet omheen dat er wat vibraties voelbaar bleven en dat werd niet opgelost door meermaals de wielen opnieuw te balanceren (en de aansluit vlakken goed schoon te maken)

Ik wilde uitsluiten dat dit door de 2 hardy schijven kwam, en dus laten vervangen, tevens bleek dat er minimaal ruimte zat op een fuseekogel linksboven (rechts onder was al eens vervangen recent) dus die is ook mee vervangen.

Met het wisselen van de banden viel het me op dat er een paar druppels olie onder de bodem afdekplaat hingen, en dus gevraagd met de afspraak voor de hardy schijven eens te kijken of men kon zien waar dat vandaan kwam. Het kwam niet als een verrassing voor mij dat dit de olie kering was en daar de boel dan toch al gedemonteerd lag heb ik die ook mee laten vervangen.

De bekabeling van de lambda sensoren waren doordrenkt van de olie en dus hard geworden (van een eerdere lekkage van klepdeksel pakkingen) en uiteraard heeft 1 het met het los halen van de automaat bak het opgegeven, dus moest er ook een nieuwe lambda sensor komen.... (tamelijk domino effectje geweest deze hele operatie)

Al met al ben ik zeker 95% af van vibraties, dat wat nog over is, is denk ik te zoeken in het feit dat deze auto nog steeds op zijn eerste voor schokbrekers staat (dat leid ik af uit het feit dat wat ik nog voel aan vibratie eigenlijk alleen met 'warm' weer is, met koud helemaal niet > olie in schokbreker dun vs dik door temp?)

We kijken wel in het voorjaar wat we daar mee gaan doen, maar een heel overbodige luxe lijkt het niet om na bijna 4 ton de schokbrekers te vervangen...

APK

  • 380.326 km

Voor de 14e keer onder mijn bewindvoering...
Niets te vinden, ook geen advies punten, alles is goed...
Glansrijk doorstaan...

We hobbelen nog wel even voort in deze duurzame milieu 'vervuiler' (...)

Vallende sterren

  • 384.865 km

Een bijzondere gebeurtenis:
Ik zit op zondag nacht nog een beetje te Netflixen, ineens een enorm kabaal bij mij voor het huis...
Ik ging er eigenlijk van uit dat iemand de M4 van de buurman mee wilde nemen, maar buiten komende niets te zien....

Volgende ochtend kijk ik uit mijn keukenraam en denk: wat staat mijn auto raar? Bij nadere inspectie zag ik mijn rechter voorwiel verdwenen in de wielkast, ofwel: veer gebroken...

En dat in geparkeerde toestand midden in de nacht, dat zoiets kan...
Veren daar breekt normaal gesproken de onderste spoed van, en zo ook bij mij, echter de veerschotel, in tegenstelling tot de meeste auto's zit bij mij halverwege de schokdemper (en dus niet op de draagarm, schokdemper en veer zijn 1 unit die wel apart van elkaar te vervangen zijn) Die onderste spoed is kleiner in diameter, en dus expandeert de rest (wat een grotere diameter heeft) over de veerschotel en beland boven op de draagarm...

Nog opmerkelijker: ik heb inmiddels 3 mensen gesproken waarbij dit exact ook zo is gebeurt, 1 had het zelfs op zijn beveiligingscamera staan...

Aangezien ik de laatste tijd wat twijfels had of mijn voor schokbrekers nog wel goed waren heb ik er voor gekozen om zowel veer als schokbreker aan beide zijde te laten vervangen....
Dat is de eerste keer, maar tevens ook naar verwachting de laatste keer zijn onder mijn bewind... en gelukkig maar, want helemaal 'gratis' is het zeker niet... (de Mobiliteitsgarantie die nog steeds geld voor deze auto heeft het echter terug verdient op de afwezigheid van 14 jaar niet noodzakelijk ANWB abonnement)

Service C + boekje vol

  • 388.876 km

Hmm, dat zijn een hoop 'laatste keren' vandaag:
- Laatste keer regulier onderhoud voor dat we de 4 ton passeren
- Laatste keer regulier onderhoud bij Wüst (want dat wordt dadelijk Van Mossel)
- Laatste keer dat de Me adapter het gebruik van de auto registreert (want kan niet meer aangemeld worden, en dat is na onderhoud vrijwel altijd nodig. 1 of andere **** binnen de MB organisatie heeft besloten de stekker er letterlijk uit te trekken :evil: )
- Laatste stempel in dit onderhoudsboekje aangezien hij dan echt vol is

Je zou denken dat je het een keer zat bent na 14 jaar in 1 dezelfde auto gereden te hebben, maar nee, nog steeds niet...
De bijna €170,- de laatste keer voor een volle tank begint overigens wel aardig wat WTF gedachtes op te leveren...

Dag later 07-07-2023:
Auto weer terug met 12 verse pitjes er in (bekt wel lekker.... bij een 6 cilinder) en dat maakte de onderhoudsbeurt 2x zo duur, ofwel er was niet veel extra's dan die 12 pitjes te doen naast het normale onderhoudsschema.
Deze keer weer gereset op 20.000 (de vorige keer op 15.000)
Dus wanneer we c.a. 10K binnen de 4 ton zitten is weer het volgende reguliere onderhoud...

Ik heb de auto een dag later terug dan gepland, er waren niet genoeg bougies op voorraad...

De laatste stempel in dit nu volle serviceheft, en de laatste van Wüst, we hebben inmiddels een nieuw onderhoudsboekje in NL taal en als het gaat zoals we denken dan zal de eerste stempel van Van Mossel zijn in dat boekje.
Ik hoefde de adapter niet weer opnieuw aan te melden, hij is er dus ook niet uit geweest tijdens de reset, dus hij doet het nog (er was immers aangekondigd dat je al niet meer kon aanmelden, dus had ik verwacht dat hij het niet mee zou doen)

Misschien dat die adapter overigens toch nog een vervolg krijgt heb ik me laten influisteren, we gaan het zien...

Verlopig kunnen we weer even...

APK, afkeur

  • 394.670 km

Jaarlijkse APK + onderzoek naar wat elektrisch gerelateerde nevenzaken
Afkeur op een stuurkogel, dus nieuwe stuurkogel geplaatst.
Er zit ook speling in het stuurhuis, geen APK afkeur, maar dat laten we wel fixen (bestaan revisie sets voor, ik zal naar een andere partij daarvoor uitwijken)

Daarnaast werkte al enkele weken mijn AB niet meer goed. Deed het alleen als ik heel dichtbij het IR oog kwam in de handgreep. Er was mij al door een kenner ingefluisterd dat dit waarschijnlijk te maken heeft met een slecht contact in een kabelboom achterin waar 3 draden samen komen, 1 daarvan zou dan geoxideerd zijn. Om die te vinden moet de kabelboom afgepeld worden, oke... eerst maar eens kijken of ze iets kunnen uitlezen dan.

APK inmiddels afgemeld met de nieuwe stuurkogel, mijn auto stond daar alleen nog maar te wachten op een module gerelateerd aan de AB die niet op voorraad was, alle stroom punten waar stroom op moest zitten, dat was allemaal goed bevonden, dus bleef alleen die module nog over.

Na 1.5 dag een nieuwe module geplaatst, maar dit bracht helemaal niets...
Oude module weer terug geplaatst, en walla, alles doet het weer...
Vertel het maar...

Ik heb de tijd dat mijn auto daar stond een EQC 400 4-Matic AMG line meegekregen, dat was mijn eerste ervaring in een echte volledig elektrische auto (als ik de eerder SMART niet meereken) en dat was wel bijzonder, niet te min altijd weer blij als ik in mijn eigen auto stap.

Dit was de laatste record voor het jaar 2023, goedkoop is het al lang niet meer (als het dat ooit al was) maar om het ding 'op niveau' te houden voor mij nog steeds binnen de perken...

Eerste ergernis 2024

  • 395.135 km

Tsja...
De eerste rekening in 2024 heeft zich aangediend: raam mechanisme stuk aan de bestuurderszijde, dus een nieuwe er in...
Het kalibreren ging maar moeilijk, mijn auto heeft de eigenaardige eigenschap dat sommige modules geen wijzigingen opslaan, en wanneer wel dan moeilijk...
1 van de redenen dat de achteraf ingebouwde distronic nooit is gaan werken: alles wordt herkend, maar het motor management weigert elke wijziging op te slaan.

Zo ook bij de raam module, het heeft in totaal 3 pogingen gekost om de nieuwe kalibratie gegevens in te lezen en vast te houden, raam bleef telkens open gaan wanneer automatisch dicht werd geactiveerd... opnieuw kalibreren werd weer ongedaan gemaakt zodra het contact uit ging.
Maar goed, ook dit is weer verholpen.

Stuurhuis speling oplossen, rijhoogte verminderen

  • 396.345 km

Bij de APK was opgemerkt dat mijn stuurhuis wat speling vertoonde.
De dealer doet hier (begrijpelijk) verder niets mee, dat is of elders oplossen of een nieuw stuurhuis. Ik heb er voor gekozen om dat elders te laten doen want het ding mag 1x nagesteld worden, en dat is onder mijn bewind iig nog niet gebeurt, dus zal het ook wel de eerste keer zijn dat het gebeurt.

Opmerkelijk hoezeer het ongemerkt er in is geslopen die speling van dat stuurhuis.
Ik had een tijdje terug ook al zo'n zelfde soort wtf met de nieuwe motorsteunen...
Nu toch echt een heel veel betere feeling en voelt ook veel strakker dan voorheen...

Bovendien is de auto opnieuw uitgelijnd omdat dit de laatste keer niet zo goed was gebeurt (dealer moest dit uitbesteden na de stuurkogel vervangen te hebben aan een andere partij wegens defect eigen apparatuur) Daar het vermoeden was dat na de fix van het stuurhuis de auto iig wederom uitgelijnd zou moeten worden zijn we daar verder niet meer op terug gekomen.

Vibraties die ik eerder had, er zit nog wel iets in, maar pas bij hoge snelheid (140+)
Ik laat die wielen nog 1x balanceren, iemand had mij een tip gegeven, iets met computer balanceren en weet ik veel wat...
In ieder geval veel uitgebreider dan de default bij welke banden boer dan ook. Dus we gaan beleven wat dat brengt...

Dan de rijhoogte, voor mij nu weer oud vertrouwd op het oude level terug, meer hoef ik niet, minder ook niet.
Het zal niet iedereen opvallen, maar mij wel...
De auto stond naar mijn zin te hoog van voren na het plaatsen van de nieuwe veren en schokbrekers, nu weer precies goed...

De veerschotel hoogte aan de schokbreker kan men verstellen middels een borgringetje, ook wel bijzonder om te moeten constateren dat het gehele gewicht van de voorkant van de auto op 2 borgringetjes wordt gedragen...
Deze zijn nu c.a. 2cm lager gezet, en dus staat nu de hele voorkant ook 2cm lager.

Kusje van een trekhaak (22-04-2024)

  • 398.000 km

Schade afhandeling in progress... (niet meer, klaar nu)

De klok had net de 398.000km aangetikt...
Nog 1150km voordat ik zelf 300.000km weg getikt zou hebben en bijna 15 jaar lang iedereen en alles heb weten te ontwijken, tot 22 april 2024...

Bij het wegrijden van een parkeerterrein verliet een Volvo met trekhaak achteruit rijdend een parkeervak op moment dat ik voorbij kwam en die dacht een kusje te moeten geven.
Met aanzienlijke schade als gevolg...
Zichtbaar:
- Achterste deel voordeur
- Gehele achterdeur (staat van boven nu ook een cm open)
- Voorste gedeelte achter wielkast...
- Band stuk
- Velg beschadigd
- Afdekking dorpel

Vrijdag de 26e komt de schade expert en ik hoop van ganse harte dat hij niet total loss wordt verklaard...
Niet alleen heb ik het ruimte concept van die auto gewoon nodig, maar 15 jaar met veel plezier in een auto rijden zonder ook maar ooit een moment te hebben dat het wel weer tijd wordt voor iets anders geeft wel aan hoe ik vergroeid ben met dat ding.

Het is mij er in ieder geval alles aan gelegen om de auto weer netjes toonbaar te krijgen zodat we nog even door kunnen tuffen, daar waar ik vele jaren geleden de target op 400.000km had gezet, was die enige tijd terug alweer bijgesteld naar 500.000km...

Update:
29-04-2024 De schade expert is langs geweest.
Is ook op zoek gegaan om een dagwaarde te bepalen maar heeft niets vergelijkbaars gevonden, en dus was de dagwaarde natte vinger werk...
Het was geen 'belediging' maar ik ben daar uiteindelijk toch tegen in beroep gegaan, want ook de MB dealer had de dagwaarde wel wat hoger ingeschat. De schade dekken deed het in ieder geval niet, en het zal niet zo zijn dat ik financieel de dupe wordt buiten mijn schuld om.
Dus we wachten weer af wat het oordeel na herwaardering gaat zijn.

03-05-2024:
Setje Ankaa velgen met tenminste 2 goede banden gekocht. Dit ter vervanging van het noodwiel wat de dealer had geplaatst om toch even mobiel te zijn.

04-05-2024:
Noodwiel en het andere wiel op de achteras verwisseld. Er komen na reparatie van de velg toch 2 nieuwe achterbanden op, er is lichte corrosie op de andere velg, dat laat ik samen met het het repareren van de beschadigde velg ook gelijk meenemen.

Edit wat velg schade aangaat: na de velg opgehaald te hebben bij de dealer bleek deze toch niet zo beschadigd als gedacht en heb ik na een fikse poetsbeurt als enig (moeilijk) zichtbare schade een stukje blanke lak wat weg is ter grootte van een duimafdruk, dus die valt af als mede bepaling van het totaal schadebedrag.

10-05-2024:
Donor deur gevonden in Duitsland in mijn kleur (744) en vandaag opgehaald (gewoon met mijn eigen auto) Aanvankelijk leek de deur niet heel mooi, maar geen roest en geen deuken. Een was en poetsbeurtje later ziet die deur er best nog heel behoorlijk uit, als de deur er inzit en geen kleur verschil laat zien, dan hoef ik geen hele zijkant te spuiten. Spuitwerk aan de binnenkant van de deur is in ieder geval al bespaard.

17-05-2024:
Een paar te vervangen onderdelen alvast aangekocht: Deursealing, doorvoerslang voor de deur elektronica, een raamrubber en een achterruitje in rubber.

23-05-2024:
Toch wel een vrij bizarre afwikkeling. Lang verhaal kort: Omdat ik in beroep ben gegaan tegen de dagwaarde van de auto, valt dit niet meer onder afhandeling door mijn eigen autoverzekering. Dat is helaas niet helemaal goed gecommuniceerd en dus zat ik voor niets in afwachting op de uitkomst van mijn 'beroep' wat omstreeks vandaag bekend zou worden (zo was aangegeven) De zaak is nu doorverwezen naar mijn rechtsbijstandverzekering en is de kans daar dat het hele riedeltje weer opnieuw begint: Bepaling schade, claimen bij de tegenpartij, die uiteraard ook weer een schade expert gaat langssturen. Opmerkelijk: tot nu toe is er helemaal geen concreet schade bedrag vastgesteld, er is door het DSA traject direct een dagwaarde bepaling gedaan, wat ik al die tijd al erg vreemd vond, en zie daar: Nu pas gaat het dus zoals ik denk dat het had moeten lopen....

Nog 68km en dan heb ik zelf 300.000km weggereden met die auto. Helaas (nog) niet in de staat die ik gedacht had wanneer de teller naar 399.150 kruipt... (update: 26-05-2024 was het dan zover)

28-05-2024:
Besloten is om vooruitlopend op de schade afhandeling de donor deur er alvast in te gaan zetten. Dat maakt iig duidelijk of dat er een hele zijkant gespoten moet worden of alleen de schade die zich tussen de wielkasten begeeft, bovendien kan ik dan ook weer normaal gebruik maken van die kant van de auto (dat zit nu met tape afgeplakt tegen inregenen)

Vandaag ook bericht gekregen van de rechtsbijstand die de zaak opgepakt hebben. Het zal nog even duren (c.a. 2 maanden door drukte) maar er zal contra expertise ingeschakeld worden omdat ik in beroep was gegaan tegen de dagwaarde bepaling. Dus men pakt het iig gelukkig daar al op en hoeven we niet weer het hele riedeltje opnieuw af te lopen.

DSA heeft een maand vertraging opgeleverd, het had direct al via mijn rechtsbijstand moeten lopen aangezien vooraf al duidelijk was dat de herstelkosten waarschijnlijk de dagwaarde van de auto zullen overstijgen.

29-05-2024:
De donor deur zit er in, en hoewel het initieel leek dat er überhaupt geen keurverschil zichtbaar was, nu bij daglicht een soort van duidelijk wel. Het zal allemaal afhangen wat de uiteindelijke hoogte van de schade afhandeling gaat brengen, maar in principe gaat nu mijn voorkeur uit naar hele zijkant spuiten, en dat vind ik best jammer, maar het is niet anders.

Wereldschokkend is het kleurverschil overigens niet, het heeft vooral te maken met licht inval, het verloopt van niet zichtbaar naar duidelijk wel zichtbaar afhankelijk vanuit welke hoek je er naar kijkt...

08-06-2024:
Bepaalde delen van de eigen handgreep konden niet meer gebruikt worden en dus was er bij het inzetten van de donordeur een bestelling geplaatst om die onderdelen te vervangen. Inmiddels waren die binnengekomen dus vandaag de deurgreep ingebouwd. We kunnen nu weer gewoon gebruik maken van alle 4 (5) de deuren.

16-07-2024:
Rechtsbijstand verzekering heeft contra expertise ingeschakeld en deze is vandaag bij de auto komen kijken en heeft het hele verhaal aangehoord. Het werd opmerkelijk gevonden dat met de initiële schade expertise er geen herstel kosten plaatje was gemaakt. Dat is later alsnog gedaan op eigen initiatief, dit kostenplaatje zaal worden beoordeeld, WAARNA er pas een dagwaarde bepaling wordt gedaan om ze de mogelijkheid niet weg te strepen om de herstel kosten volledig, dan wel zo veel mogelijk bij de tegenpartij te kunnen claimen (dit is dus feitelijk een andersom benadering, wat ik toejuich)

09-09-2024:
Nu pas heeft de verzekering van de tegenpartij 'schuld' erkend en wil overgaan tot 'schadeloosstelling'
Echter de uitkomst van de contra expertise, ingeschakeld door mijn rechtsbijstand op 16-07-2024 heeft nog geen uitkomst en dus is dat nog het enige waarop we moeten wachten voordat uitbetaald wordt en ik de auto kan laten repareren... Onwijs hoe lang dit traject duurt...

17-10-2024
Definitief afgehandeld nu...
Het in beroep gaan tegen de vaststelling van de dagwaarde heeft niets opgeleverd. Mijn DAS rechtsbijstand had een voorstel gedaan om die dagwaarde 1000 euro hoger te laten uitvallen aangezien dit mij er exact schoon laat uitkomen na herstel van de auto, maar men wijkt geen euro af...
Dat is dan maar waar we het mee moeten doen, dus afsluiten dit hoofdstuk.
Ik heb een afspraak staan voor half november waarbij de auto zal worden hersteld. Er zat al die tijd al een andere achterdeur in, dus is het de wielkast en een stukje voordeur wat nog hersteld moet worden + spuitwerk wat waarschijnlijk de hele rechter zijkant gaat worden om kleurverschil tegen te gaan. Dat ik hier zelf een zeker bedrag op toe moet leggen dat is dan maar zo... Over 5 dagen is het exact 6 maanden geleden dat iemand schade reed aan mijn auto zonder dat ik er schud aan had, nu pas kunnen we aan herstel gaan denken, het is klaar nu.

19-11-2024
Vandaag dan eindelijk het moment waar ik lang naar heb uitgekeken...
We hebben de auto in Houten bij ElGriffo gezet waar dan eindelijk de schade hersteld gaat worden + nog wat aanvullende werkzaamheden (2 spanrollen van de multiriem, multirem zelf, remmen rondom, nieuwe hoofdaccu, wielkastrandje linksachter waar een beetje corrosie zit, er wordt toch al gespoten aan de andere kant)

Duistere krachten

  • 399.741 km

Als ik bijgelovig zou zijn dan zou ik nu denken dat er duistere krachten zijn die mij die 400000 niet gunnen...

Tijdens een snelweg ritje kom ik voor een stoplicht te staan bij de afslag richting mijn huis, en krijg ik in mijn dashboard plots de melding: Elektrische verbruikers uitgeschakeld.
Auto gaat stationair ineens heel rot draaien, mijn SBC functies (HOLD en STOP) zijn niet meer beschikbaar...

Met een bijzonder onaangenaam langzame respons op het gaspedaal thuisgekomen, motor kap geopend en ik zie de spanner van de multiriem heen en weer getrokken worden. Samen met de melding in het dashboard, leek het mij voor de hand liggend dat dit iets te maken heeft met de dynamo, dan wel iets wat binnen het multiriem bereik ligt wat zwaar is gaan draaien door bv kapotte lagering...

Mooi is dat denk ik, midden in een schade afhandelingstraject (wat eindelijk een beetje momentum krijgt), dan kan dit er ook allemaal nog wel bij.

Het was al vrij laat, dus ik heb de auto maar gewoon laten staan. De volgende dag start ik de auto: niets aan de hand... Echter na een proefritje van 3km begon het gedoe weer. Dat bevestigde mijn initiële idee dat met het op temperatuur komen van de motor (en onderdelen daar omheen) iets aan het vastlopen was naarmate het warmer werd.

Een ritje naar de dealer had ik nog wel aangedurfd, echter die zitten in een mega verbouwing en de werkplaats was dicht die dag. Dan maar de Mobiliteitsservice inschakelen, dan moeten die maar kijken waar de auto eventueel naar toe gebracht wordt.

Mercedes-Benz mobiliteitsservice heeft gewoon een contract met ANWB, en dus stond na een ietwat opmerkelijke verificatie of ik wel recht heb op die mobiliteitsservice, na korte tijd de ANWB voor de deur. Laten we eerst eens kijken of we het hier voor de deur kunnen oplossen aldus de ANWB man.
Ja, mijn idee...

Initieel werd ook de ANWB man getriggerd in de richting te denken van mijn eigen vooraf gemaakte inschatting, echter er was helemaal niets wat ook maar enigszins aan het vast draaien was. Dus de uitlezer er op, en wat blijkt: EGR niet in orde (milieu ding > terugvoer van uitlaatgassen)

Ik zeg tegen de man: goh, ik heb ooit in een ver verleden ook eens zoiets gehad met een vorige auto, trek die vacuüm slang eens van die regelklep af?

En zie daar, het 'lek' was boven...
Elektrische verbruikers weer beschikbaar (maar wat dat met elkaar te maken heeft was ook voor de ANWB man een raadsel, zowel accu als laadstroom, zelfs met rot lopende motor, was gewoon goed) en de motor draait weer als een zonnetje.
En gelukkig maar, want er kwamen al gedachtes voorbij dat de distributieketting misschien opgerekt was en zodoende van 'tijd' afstond.

Dus nu even zonder terugvoer van uitlaatgassen, zodra de werkplaats weer open is (in de loop van volgende week) maar eens kijken wat we hier verder mee moeten. Auto rijd prima zonder (misschien wel beter) maar ik heb het graag zoals het heurt, dus wellicht dat er een nieuwe EGR klep op moet.

17-06-2024:
Garage gesproken, we hebben een afspraak gemaakt voor eind Jul om er eens even goed naar te kijken. Tijdens een snelle check van het vacuum gedeelte waarbij ik aan het meekijken was viel me op dat van een aantal kabels die in een kabel beschermer langs het motorblok lopen, deze kabel beschermers compleet aan het vergaan waren/zijn en dat kan voor vervelende en onbegrijpelijke storingen gaan zorgen op moment dat een mantel van een stroomdraad doorslijt door motor vibraties en kortsluiting gaat lopen maken, dat wil ik dus wel gaan fixen.

14-07-2024: Versleten kabelbescherming vernieuwd met QSP protective Sleeve.

De magische grens overgestoken

  • 400.000 km

Ooit had ik het idee: als ik de 4 ton haal dan vind ik het wel mooi geweest...
Nu is het dan zover, we zijn de magische grens van 4 ton gepasseerd...

Terugkijkende:
M.u.v. een krukassensor in 2011 NUL motorische problemen gehad, en nog steeds spint dat ding zoals het heurt... (recent EGR probleem even buiten beschouwing gelaten, dat is ook aanbouw in mijn optiek)
Die motorblokken uit die periode zijn toch eigenlijk waanzinnig goed...
Ik ben niet veel 240's ben tegen gekomen die de 4 ton gepasseerd hebben maar ik denk dat dit dan eerder met andere zaken te doen heeft gehad dat ze dat niet gehaald hebben.
Verder is het nooit echt goedkoop geweest, en dat zal niet minder worden, ouderdom komt immers met gebreken.

Nu dan mooi geweest?
Jawel, maar een 5ton target is ook wel leuk... (want dat heb ik nog nooit een 240 zien doen) dus nog steeds mooi...
Dus tuffen we nog wel even verder, met hopelijk op niet al te lange termijn een weer heel nette zijkant...

De eerste 400.000km auto die ik in mijn leven gehad heb...

15 jaar in bezit

  • 401.663 km

09-08-2024: Het was me even ontgaan...
08-08-2024 was de datum dat deze auto exact 15 jaar in bezit was...
De dag erna realiseerde ik me dat.
Ik was pas 5km onderweg, dus op 08-08 waar de auto niet gereden heeft, was de km stand 401.663

En dat zijn dus 302.513 zelf gereden km's

De ervaringen zijn niet anders dan 5 jaar geleden op 08-08-2019 bij 343.469km...
Dat is overigens maar 58.164km geleden, en dus wordt er beduidend minder gereden dan voor de COVID pandemie...

De schadeafhandeling loopt nog steeds, en het is werkelijk treurig hoe lang dat allemaal moet duren.
Update 17-10-2024: Schadeafhandeling definitief afgerond.

Schade herstel + aanvullende zaken

  • 405.038 km

Vandaag hebben we eindelijk de auto weg kunnen brengen voor het herstel van de schade die ontstaan was op 22-04-2022. De afhandeling heeft enorm lang op zich laten wachten waar de late schuld erkenning (5 maanden) van de verzekering tegenpartij aan heeft bijgedragen, en ook de uitkomst van mijn beroep tegen de dagwaarde bepaling (6 maanden met 0 resultaat) heeft niet echt meegeholpen om het proces te bespoedigen.

Als aanvullende werkzaamheden is er maar gelijk een deel van het toch al aankomende onderhoud gedaan, en dat dan iig tegen een lager uurtarief dan normaal bij de dealer.

Daar ik een lichte ratel waarnam de laatste tijd vooral bij start dacht ik dat het wellicht tijd zou zijn om de distributie ketting te vervangen (niet gek bij een km stand van ruim boven de 400.000km) maar het bleken 2 omlooprollen te zijn van de multieriem waar de lagers gaar van waren.
Ook had ik al in de gaten dat de hoofdaccu zijn beste tijd had gehad, het ding had ik in 2009 al eens vervangen, dus ook niet zo heel gek (15 jaar volgehouden)
Remschijven waren ook al 150.000km oud, en het was duidelijk dat ik daar zo ie zo met volgend regulier onderhoud tegen aan zou lopen, dus vervangen. De rubber afdichtingen van de zuigers remklauwen bleken versleten, daar zijn revisie sets voor (als de zuigers nog niet zijn aangetast) en dus kwam dat er ook nog bij.

- Remschijven rondom
- Remblokken rondom
- Revisie remklauwen (bleek dus nodig bij vervanging remschijven)
- Rem olie
- Beginnende corrosie op diverse plekken in de wielkasten behandelen
- Hoofd accu vervangen
- Omlooprol multiriem vervangen
- Spanner + omlooprol multieriem vervangen
- multiriem
- APK

Zelfs met ruim de helft minder dan het uurloon van de dealerwerkplaats, al met al nog steeds geen goedkope aangelegenheid, maar ik hoop de auto nog minimaal 5 jaar te houden dus nu gaan besparen op onderhoud, juist nu, is geen goed idee mijn inziens.

Bovendien: ik ben die auto nog steeds niet beu (en dat daar inmiddels door een hoop publiek raar tegen aangekeken wordt zal mijn tijd wel duren, het boeit me niet)

Erg prettig: ik krijg een Mercedes C180K combi (S203) mee voor zolang het schade herstel duurt...

Update 14-20-2024: We hebben de auto vandaag terug gekregen, en ik kan niet anders zeggen dat ik dik tevreden ben met het eindresultaat.

Kleppendeksel pakkingen vervangen

  • 411.026 km

Bij het laatste dealer onderhoud werd aangegeven dat er lekkage was bij de klepdeksel pakkingen.
Die waren 5 jaar geleden ook al eens vervangen, dus die 'slijten' best hard...

Ik heb er deze keer voor gekozen dit niet bij de dealer te laten doen maar bij dezelfde garage alwaar de schade aan de auto was gerepareerd. Dit om uiteraard de kosten enigszins onder controle te houden want 'goedkoop' is het al lang niet meer om een dergelijke auto (en dan ook nog van een dergelijke leeftijd) te blijven rijden.

Het bleek uiteindelijk te gaan om 1 van de kleppen deksels en van beide de kleine 'deksel' die op de kleppendeksels zelf zitten. Beide zijn vervangen, de kleine deksels worden simpelweg afgekit.

Nu dat de deksels er af waren gaf dat iig gelegenheid om eens een oppervlakkige inspectie uit te voeren op de dan bloot liggende ingewanden, en dat ziet er allemaal helemaal niet verkeerd uit. We hebben ook de timing nog even gecheckt om te kijken of er rek op de distributieketting zat, maar na 411026km nog helemaal nada niets.

De auto rijd verder ook nog steeds fantastisch goed, dus die 5 ton die gaan we wel halen met deze travelmate...
De motoren van deze generatie, iig de 6 en 8 cilinders, ze behoren wat mij betreft thuis in het rijtje beste wat Mercedes heeft gemaakt, werkelijk onverwoestbaar...

We kwamen nog een hard geworden carterontluchtingsslang tegen die toevallig op voorraad was en er zijn 6 bobine stekkers vervangen wegens een verkruimelsyndroom...

De 5 ton komt langzaam maar zeker in zicht...

Kosten besparingen

  • 411.388 km

Een opsomming van reparaties alternatief uitgevoerd met als doelstelling geldbesparing.

02-02-2015: Katalysator gescheurd.
Keuze was een nieuwe (a 1100) of een poging te doen het ding te lassen (€ 262,78 > wel bij de dealer) met risico dat deze onherstelbaar beschadigd zou worden. We hebben hem laten lassen en dat is geen slechte keus geweest.

09-04-2016: Secondaire luchtpomp kapot.
Ding kost bijna 1000 euro, ik heb via Ebay uit de US een gebruikte laten komen voor in totaal € 96,97. Ook het aanstuur relais vervangen (dat ding kost 12 euro) en deze is de reden dat die bijna 1000 euro kostende pomp stuk gaat. De inbouw van die pomp is fluitje piep en daarna was het alleen nog maar naar de dealer om de storingsmelding te laten wissen.

Linker buitenspiegelglas "op" (3x):
Deze zijn vanwege een werkzame vloeistof voor het automatisch dimmen onderhevig aan slijtage en op een gegeven moment wordt de spiegel lelijk amber van kleur. Een nieuwe kost bijna €400, ik ben al aan mijn 4de spiegelglas bezig die ik telkens op Ebay weet te vinden voor onder de €100
Tot nu toe nog steeds geen nieuwe aan 2de handsjes gespendeerd, maar bij de volgende is dat verleden tijd (over een tijdsbestek van een jaar of 5 vanaf de eerste keer dat ik hem vervangen heb) Je kunt er ook een gewoon niet dimmende voor een paar tientjes inzetten (maar ik heb me zelf wijsgemaakt dat ik WEL een dimmende nodig heb) De voorlaatste is nog wel goed, echter daar bleek de verwarming van stuk te zijn, dat is dus weer het risico van 2de hands...
Edit 20-12-2024: We hebben nu een hele nieuwe weten te scoren voor het schokkende bedrag van € 316,90
Ik wil perse die dimfunctie en heb geen zin meer om met 2de handsjes te klooien waarvan je maar moet afwachten hoelang die nog mee gaan...
Ik dacht dat ze niet meer leverbaar waren, maar ze zijn dus nog wel leverbaar, voor nagenoeg 400 euro, en dus ben ik iig 80 euro minder duur uit dan een nieuwe bij de dealer bestellen.
Maar over de jaren heen zit hier dus al honderden euro's in...

10-08-2018: Comfortsluiting kapot.
Bekend probleem en de remedie is het deurslot demonteren, uit elkaar halen zodat je bij het printje kan en dan 2 soldeerpuntjes door solderen. Een nieuw slot kost best wat, dit kost alleen maar een half uurtje werk (en dus niks)

24-03-2019: Lendensteun bestuurdersstoel kapot.
Iets wat altijd al bij mijn auto kapot is geweest is de lendensteun verstelling van beide voorstoelen.
Had ik dat al 2x op zijn "beun" gefikst bleven die dingen weer stuk gaan.
Feitelijk als ik de knop te ver los draaide dan schoot hij weer uit zijn tandwiel.
Knoppen zijn leuke dingen om aan te draaien als je kind ben, ik heb er 2 (...)

Ik heb voor weinig geld 2 donorstoelen kunnen bemachtigen en de lenden verstellingsmodule daar van af gehaald. Stoelen zijn wat staat aangaat mooier dan de mijne, ik had ze dan ook zo om willen wisselen als de stoelverwarming niet zou ontbreken, helaas...
Maar goed, het werkt weer. De passagier moet nog even geduld hebben.

18-05-2025: Lendensteun bijrijdersstoel nu ook gefikst
Het heeft dus ruim 6 jaar en bijna 80k km gekost om nu ook eindelijk die andere stoel te fixen... beter laat dan nooit of zo iets...

Krakende voortrein

  • 411.880 km

Vandaag toch wel een bijzonder raadselachtige waarneming:
Al rijdende begin ik een steeds luider wordend gekraak waar te nemen.
Aangekomen bij bestemming ruik ik duidelijk een verbrand rubber iets bij uitstappen...

Auto heen en weer geschud aan de dakrailing maakte duidelijk dat het inmiddels erg luide gekraak uit beide voorwielen kwam, ofwel voor ophanging...
Iets met stabilisatorstang? maar dat verklaard de verbrande rubber geur niet...
Remschijven zijn ook niet blauw aangelopen, bovendien zou het vreemd zijn als ze dan beide op het zelfde tijdstip 'vastgelopen' zouden zijn (nog afgezien van het feit dat die november vorig jaar nog helemaal nagezien zijn waarbij geconstateerd werd dat alleen de stofhoesjes kapot waren, en die zijn toen vernieuwd)

Even geen aandacht aan gegeven, echter toen ik weer richting huis ging, was het gekraak inmiddels zo luid geworden dat ik met wegrijden iedereen zag omkijken zich afvragende wat daar aan de hand was...

Eenmaal thuisgekomen (slechts een km of 6 verder) niets meer, geen gekraak, alleen nog een lichte verbrand rubber geur...

2 dagen later met de auto naar de dealer geweest alwaar men de auto geïnspecteerd heeft in een poging te achterhalen waar dat gekraak vandaan gekomen kon zijn, maar men heeft niets kunnen constateren...
Toch wel vreemd, want van enorm gekraak naar helemaal niets, dat is toch wel een heel grote stap.

Inmiddels had ik ook al uitgevonden dat met de auto heen en weer schudden de 25e dat gekraak heel duidelijk was opgenomen door de dashcam, en dat heb ik ter info op het Mercedesforum in mijn logboek gezet waarbij diegene die eind vorig jaar de schade aan mijn auto gerepareerd had de vraag stelde: Hoe oud zijn je fuseekogels eigenlijk?

Ehh... even terug zoeken vanaf mijn bewindvoering per 08-08-2009:
11-09-2013: 230.809km, Fuseekogels L + R onder vervangen...
17-12-2021: 369.995km, Fuseekogel rechtsonder vervangen
18-10-2022: 378.337km, Fuseekogel linksboven vervangen

Fuseekogel rechts boven? nog nooit vervangen dus...
Kijk, daar hebben we een mogelijke veroorzaker...
Dus zodra er tijd is gaan we maar eens beginnen met rechtsboven en linksonder, want ook die gaat al een tijd mee...

Onderhoud/reparaties en toevoegingen

  • 412.335 km

Onderhoudsmomenten die volgens boekje vóór mijn bezit hebben plaatsgevonden:
28-04-2004: 0km, Eerste ingebruikname
20-12-2005: 19.598km, Service B
01-09-2006: 37.848km, Service D
23-10-2006: 47.890km, Service D
10-05-2007: 67.736km, Service ?
02-01-2008: 91.207km, Service B

08-08-2009: c.a. 99.150km, Aankoop door mij

24-08-2009: 100.828km, Diagnose knak in stuur – € 244,02
Onder garantie bij de verkopende partij vervangen.

xx-xx-2009: 10x.xxxkm, Optie code 525 toegevoegd.

29-10-2009: 106.780km, Vandalisme schade, hele linker zijkant met een scherp voorwerp bewerkt, moet gespoten worden. Is verzekeringswerk, echter laat ik mijn achterbumper ook mee spuiten die ik zelf moet betalen – € 267,75

29-12-2009: 111.771km, Assyst B, remvl. Accu – € 928,74

??-??-2010: 112.000km, Comfort hoofdsteunen gekocht, origineel MB aftermarkt - € 70,-

01-04-2010: 124.419km, Remlichtsch. En kachelkraan – € 379,19

26-10-2010: 138.840km, Assyst B + Remmen rondom – € 1.684,15

18-09-2011: 163.000km, Tweedehands setje wielen gekocht met nagenoeg nieuwe banden - € 500,-

19-09-2011: 163.373km, Banden montage – € 91,96

30-09-2011: 164.217km, Assyst B incl. APK – € 473,51

04-10-2011: 164.647km, Schokdempers achter vervangen – € 682,91

07-12-2011: 168.688km, Krukas positie sensor vervangen – € 194,45

08-01-2012: 17x.xxxkm, Elegance velgen verkocht - € 75,- ontvangen

24-05-2012: 185.437km, Assist B, bak olie, incl. vv – € 1.318,53

31-05-2012: 186.xxxkm, Banden bleken toch niet zo goed meer te zijn, nieuwe banden - € 668,31

29-10-2012: 199.581km, APK keuring – € 75,25

04-03-2013: 211.249km, Assyst Plus Groot incl. vv – € 432,37

19-03-2013: 212.807km, Verlichting – € 32,90

11-04-2013: 215.393km, Brandstofpomp vv – € 589,25

11-09-2013: 230.809km, Assyst A, L+R fuseekogels onder vervangen, incl. vv vervoer – € 1.033,83

17-10-2013: 23x.xxxkm, EMA shop verkoop, NAV CD 2012/2013 - € 104,99

13-12-2013: 237.953km, APK, Brandstof filter, Remmen voor – € 830,80

07-01-2014: 239.919km, Afdekkapje regensensor voor Dashcam montage - € 3,97

18-06-2014: 24x.xxxkm, Vorig setje navigatie CD's verkocht - € 50,- ontvangen

09-10-2014: 254.840km, Assist E, APK, remmen achter, incl. vv - € 1158,76

13-10-2014: 255.180km, Optie code 614 en 819 toegevoegd + rechter spiegelglas en kap vervangen.

22-10-2014: 256.105km, mooi 2de hands setje velgen gescoord, met goede winterbanden - € 370,-

29-10-2014: 256.670km, Toch niet helemaal blij met de achterbanden, 2 nieuwe er op - € 240,-

11-11-2014: 257.890km, Achterklep gedeelte onder het achterraam laten spuiten, icl. vv - € 221,49

03-12-2014: 259.680km, stuk puntig metaal uit de (nieuwe!) achterband laten halen - € 29,04

10-12-2014: 260.116km, Thermostaat vervangen - € 174,49

24-01-2015: 263.706km, Bakspoeling en differentieel olie vervangen - € 375,-

02-02-2015: 264.452km, Katalysator gerepareerd - € 262,78

19-06-2015: 272.106km, Inbouw geïntegreerde sunshades

20-07-2015: 27x.xxxkm, Vorige losse sunshades verkocht - € 50,- ontvangen

24-11-2015: 279.442km, Keuring + vv - € 95,70

14-12-2015: 280.218km, Service A + Remvloeistof + vv - € 552,91

09-04-2016: 286.204km, Secondaire luchtpomp overleden - € 96,97

14-04-2016: 286.218km, Storing wissen mbt de vervanging van de secondaire luchtpomp + korte test - € 41,93

31-05-2016: 288.253km, Beide xenon pitten vernieuwd ivm 1 kapotte

29-11-2016: 297.714km, APK - € 19,95

02-12-2016: 298.000km, submijlpaal: zelf twee ton gereden (achteraf 1.150km te vroeg) - € errugveelbenzine,wegenbelasting

31-01-2017: 300.000km, Mijlpaal: de magische 3 ton - € niet anders dan de vorige melding

16-05-2017: 302.619km, Service G+; nieuwe bougies, rem olie, dak gesmeerd, enz...Inc, v.v - € 1010,53

18-08-2017: 307.342km, APS 50 Kaarten update + autoshampoo - € 221,14

21-08-2017: 307.xxxkm, Oude APS 50 kaarten verkocht - € 50,- ontvangen

12-12-2017: 310.346km, APK - € 19,95

15-01-2018: 311.267km, Gebruikt 17" setje gescoord met zomerbanden, uitgebalanceerd en omgelegd, nieuwe naafkapjes - € 667,73

24-01-2018: 311.654km, Interieur filter uitgewisseld - € 37,87

20-02-2018: 312.692km, SBC pomp vervangen - € onder coulance/garantie

01-03-2018: 313.274km, APS-50 unit uitgewisseld wegens defect - € 269,-

09-03-2018: 313.456km, SAM-F regeleenheid vervangen - € 1496,73

16-03-2018: 313.813km, interieurfilterbehuizing vervangen wegens kapot - € 19,46

25-03-2018: 314.335km, Sticker Airco gegevens op nieuwe interieurfilterbehuizing aangeschaft - € 12,62

21-04-2018: 315.730km, Center speaker vervangen wegens kapot

09-06-2018: 318.087km, Voorruit vervangen wegens barst, corrosie behandeld in de ruitsponning - € 465,85

30-06-2018: 319.120km, Linkerspiegelglas vervangen wegens slijtage - € 109,-

10-08-2018: 321.274km, Comfort sluiting gerepareerd - € 0,00

02-09-2018: 322.865km, Optie code 543 toegevoegd - € 185,35

11-12-2018: 327.322km, Service C + APK , remblokken voor en vervangend vervoer - € zie rekening 18-12-2018

17-12-2018: 327.644km, Setje 17" Ankaa's uit DE laten komen - € 260,-

18-12-2018: 327.654km, Vervangen pakking oliefilter huis, remblokken achter, completering service C van 11-12-2018 + vv - € 1258,57

20-12-2018: 327.919km, Nieuwe banden Continental ContiSportContact 5 245/45 R17 99Y XL MO - € 499,60

02-01-2019: 328.775km, Ankaa's laten controleren, 1 kapot, andere gekocht - € 140,-

05-01-2019: 329.280km, De nieuwe Continetals om de "nieuwe" Ankaa's laten leggen en optiecode 674 is een feit geworden - € 60,-

09-01-2019: 329.565km, Rechter luchtbalg blaast zijn laatste adem uit, 2 nieuwe - € 1694,17

09-01-2019: 329.565km, Vorig setje velgen verkocht - € 300,- ontvangen

24-01-2019: 330.577km, Weer een ander spiegelglas gemonteerd, laatste is de verwarming van kapot - € 65,17

04-02-2019: 331.121km, Bak spoeling + glycol test - € 375,-

24-03-2019: 333.594km, Lendenverstelling bestuurdersstoel gefixed

02-04-2019: 334.015km, Fotoreportage gemaakt voor artikel in Autoweek (Uitgave 17 24-April - 1 mei 2019)

28-04-2019: 334.216km, Uitlezen ivm met blokkerende APS50 - € 39,93

08-08-2019: 343.469km, Exact 10 jaar in bezit en 244.319km verder...

30-08-2019: 344.320km, 1 liter olie bijgevuld - € 24,95

23-10-2019: 345.500km, Garage bezoek wegens koelwater lek en handrem gangbaar maken - € 99,83

24-12-2019: 348.581km, Draagarmen achter vervangen + APK - € 1081,92

13-01-2020: 349.736km, Radiateur, koelwaterreservoir en slang vervangen - € 1005,93

10-02-2020: 350.752km, Uitlezen ivm corrupte parkeer sensor - € 40,84

11-02-2020: 350.764km, Optie code 309 toegevoegd (Bekerhouder) - € 37,25

15-02-2020: 350.778km, Spiegelglas verkocht - € 35,- ontvangen

26-03-2020: 352.493km, Nieuwe (luxe) kentekenplaten wegens versleten - € 66,91

15-05-2020: 353.986km, Groot onderhoud, kleppendeksel pakkingen, draagarmen voor - € 1858,63

29-07-2020: 356.757km, Twee nieuwe xenon pitten vanwege 1 kapot

31-07-2020: 357.020km, Koplampglazen (plastic) laten polijsten en coaten

23-11-2020: 360.366km, Een nieuw setje ongebruikte matten weten te scoren - € 35,-

01-12-2020: 360.540km, APK keuring - € 29,95

05-01-2021: 361.362km, Bak + motorsteunen vervangen - € 692,-

08-09-2021: 367.089km, Airco afgevuld + mechaniek niveauregeling gangbaar gemaakt - € 158,99

17-12-2021: 369.995km, Fuseekogel rechtsonder + APK - € 279,01

18-05-2022: 372.973km, Service C + vernieuwen eindstukken remleidingen achter - € zie rekening 01-06-2022

01-06-2022: 373.491km, completering service C van 18-05-2022 (eindstukken remleidingen achter) - € 1130,06

15-07-2022: 374.851km, linksbuiten achterlicht module vervangen - € 43,74

02-08-2022: 375.643km, Velgen wissel tbv opknappen Ankaa's - € 150,-

10-08-2022: 375.769km, Ankaa velgen laten opknappen (afdraaien en blanke lak € 701,80) + nieuwe wielbouten en naafkapjes (€ 144,96) - € 846,76

11-08-2022: 375.830km, 4x Michelin Primacy 4 245/45 R17 99 Y XL, MO (€ 640,-), montage op de Ankaa's en wielen wissel + oude winterbanden van de Elegance velgen verwijderen ( € 130,-) - € 770,-

16-08-2022: 375.921km, niet helemaal tevreden met het balanceren, elders geweest, nu beter - € 100,-

29-09-2022: 377.586km, laatste keer: final edition kaart updates voor de APS50 - € 210,37

18-10-2022: 378.337km, Vernieuwen hardy schijven, olie kering, linker fuseekogel boven en ook nog een lambdasensor bleek de volgende dag - € 1916,91

19-12-2022: 380.326km, APK keuring - € 39,95

21-04-2023: 384.868km, Nieuwe voorschokdempers en veren ivm veerbreuk - € 1416,76

07-07-2023: 388.867km, Service C + nieuwe bougies - € 859,12

30-09-2023: 391.574km, Twee nieuwe xenon pitten vanwege 1 kapot - € 59,90

05-10-2023: 391.737km, Lakstift 744 - € 23,46

28-12-2023: 394.670km, APK keuring, spoorstang vervangen, elektrisch gerelateerde nevenzaken, incl. vv vervoer - € 549,98

12-01-2024: 395.135km, Raam mechanisme links voor vervangen - € 419,34

29-01-2024: 396.204km, Nieuwe ruitenwissers - € 77,44

07-02-2024: 396.345km, Stuurhuis tand en heugel afstelling, rijhoogte verminderen, uitlijnen - € 464,34

22-04-2024: 398.005km, Krijg een trekhaak van een Volvo aangeboden - € errug veel...

03-05-2024: 398.324km, Setje Ankaa velgen met 2 goede banden opgehaald ter vervanging van het noodwiel wat door de dealer tijdelijk was gemonteerd - € gedekt door verzekering

04-05-2024: 398.375km, Noodwiel gewisseld voor de gisteren opgehaalde Ankaa, andere kant van de achteras ook zodat die velg wegens lichte corrosie samen met de beschadigde velg naar de velgenreparateur kan. - € gedekt door verzekering

10-05-2024: 398.678km, Donor deur opgehaald in Duitsland. - € gedekt door verzekering

17-05-2024: 398.955km, Deursealing, doorvoerslang, raamrubber ter vervanging. € gedekt door uitkering verzekering

24-05-2024: 399.082km, Achterraampje gescoord in juiste kleur - € gedekt door uitkering verzekering

26-05-2024: 399.150km, 2de (sub)mijlpaal: 300.000 eigen gemaakte kilometers - € tel alles boven deze regel maar even op

08-06-2024: 399.572km, Handgreep rechter achterdeur in/op/aangebouwd - € gedekt door uitkering verzekering

13-06-2024: 399.741km, Panne! (EGR klep) - € Mobiliteitsgarantie

20-06-2024: 400.000km, Daar is ie dan, de magische 400.000km grens. - € laat maar...

14-07-2024: 401.067km, QSP Protective sleeve tbv kabelboom € 10,83

08-08-2024: 401.663km, Exact 15 jaar in bezit... - € zie 20-06-2024...

29-08-2024: 402.258km, Vervanging EGR klep + vv - € 648,19

11-09-2024: 402.726km, Backup accu (SBC) vervangen - € 175,50

28-10-2024: 404.028km, Opknappen 4 Ankaa velgen Deels gedekt door uitkering verzekering, eigen inbreng: - € 377,85

01-11-2024: 404.203km, 2x nieuwe sleutel behuizing - € 35,76

02-11-2024: 404.245km, Magneet schakelaar afdekzeil (achteraf niet nodig) - € 35,-

04-11-2024: 404.271km, 1 liter olie bijgevuld (incl. wat controles en uitlezingen) - € 76,13

06-11-2024: 404.330km, 2 Ankaa velgen volledig strippen, nieuw lakken en afdraaien - € 326,70

12-11-2024: 404.728km, Achter banden verleggen op opgeknapte velgen, deels vergoed uitkering verzekering. Eigen inbreng - € 37,50

27-11-2024: 405.038km, Aanvullende werkzaamheden met schade herstel: Corrosie behandeling diversen plekken in de wielkasten, hoofd accu, remschijven + blokken rondom, revisie remklauwen, remvloeistof, spanrol, omlooprol en multieriem + vervangend vervoer - € 1793,16

14-12-2024: 405.038km, Auto terug van schade herstel + een nieuwe APK - € Zie 27-11-2024
Eigen inbreng schade herstel na aftrek uitkering verzekering - € 87,43

20-12-2024: 405.332km, Linker spiegelglas vervangen voor een hele nieuwe - € 316,90

07-01-2025: 406.509km, Thermostaat vervangen - € 354,69

24-01-2025: 407.074km, Remklauwen achter vernieuwd - € 302,50

02-03-2025: 409.015km, Versleten stuur vervangen voor een niet versleten exemplaar - € 50,-

22-04-2025: 410.583km, Service D - € 508,15

26-04-2025: 410.715km, Diverse afdekdoppen die ontbraken/stuk waren vervangen - € 19,48

03-05-2025: 410.851km, Diverse rivets en bevestigingsmaterialen, o.a. tbv montage dashcam achter - € 118,41

07-05-2025: 411.026km, Klepdekselpakkingen, carterontluchtingslang, pakking olievuldop en bobine stekkers vervangen - € 340,22

17-05-2025: 411.350km, Klemmetjes luchtfilterhuis, afdekkapjes ruitenwisser moeren, afdekplaatje achter ruitenwisser - € 45,97

18-05-2025: 411.388km, Lendensteun bijrijdersstoel gerepareerd - € niets

08-06-2025: 412.215km, Ombouw naar 212 achter wisser + nieuwe kentekenplaat verlichtingsunits - € 212,97

11-06-2025: 412.335km, Oliepeilstokkanaal dop - € 6,97

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (96)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.