Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 CDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een zeer comfortabele auto, geschikt voor (zeer) lange afstanden. Om 9.00 uur s’avonds in Nederland instappen, cruise control op 130-140 en s’ochtends om 9.00 in Italie uit stappen. Dat kunnen weinig andere auto’s.
Ruim ook op de achterbank. Met zo’n kofferbak heb je geen mpv meer nodig.
Zeer snel voor een vier cilinder diesel met automaat. Het verbruik ligt tussen de 1 op 11 en de 1 op 16 afhankelijk van de gevraagde prestaties.
Het gaat hier om een 5 trapsautomaat met een zomer en winterstand.
In de stad wel een grote auto. Mijn vrouw rijdt er dan niet graag mee.
Verdere positieve zaken:
Nauwelijks olieverbruik
Geen waterverbruik
Geen piepende remmen
Geen rammels
Update 10 juni 2008
Huidige kilometerstand is inmiddels 203.000 km. Sinds de vorige review heeft de roest zich niet uitgebreid. Aanpak heeft kennelijk veel resultaat gehad. Verbruik zit nu rond de 1:16-17.
Met banden wordt gemiddeld 80.000 km gereden. Nog steeds geen rammels. Motor loopt als nieuw. Automaat schakelt nog steeds zonder schokken. 1e uitlaat, schokbrekers etc.
Niet gek voor een auto van 9 jaar oud.
PROBLEMEN
Het belangrijkste probleem is de roest. Bij aanschaf al roest onder de portierrubbers. Dit zelf hersteld tot staan gebracht denk ik door overdadig tectiel.
Verder sinds kort ook roest in de wielranden. Eerst laten bij spuiten maar dit ging elke keer weer los. Nu zelf maar met de bitac bijgewerkt. Je denkt dan wel even de laatste keer dat ik zo bezig was, was aan een kever.
Dit verlaagt in feite het rijplezier en zou niet mogen. Het gaat hier natuurlijk niet om doorroesten maar meer afbladderende lak. Met name op de randen. Deuren, spatborden en dergelijke. Bij de spatborden gaat het met name om steenslag dat een groot effect heeft.
Verder een uitstekende service (beter dan bij andere auto’s). Hopelijk houdt het roesten nu op.
Problemen:
Eigenlijk geen. In de afgelopen 80.000 km zijn de volgende zaken vernieuwd:
- 2 veren van de ophanging (60 euro per stuk)
- 1 injector sindsdien 2 takt olie erbij
- 1 thermostaat uit voorzorg.
- gereinigd inlaatstuk
Totale onderhoudskosten in afgelopen 4 jaar inclusief banden dus over 120.000 km bedragen 4000 euri.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.