Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 CDI BlueEFFICIENCY |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 89.125 km |
KM-stand laatst | 178.005 km |
De eerste 500 km
- 89.630 km
Na een W210 E320 cdi te hebben gehad wilde ik in eerste instantie een W212 E350 cdi aanschaffen, maar de keuze viel na wat proefrijden uiteindelijk toch op de E220 cdi (omdat deze vlot genoeg en zuiniger was) met -min of meer- dezelfde opties als mijn oude auto (leer, navi, stoelverwarming, schuifdak etc.).
RIJDEN: De auto rijdt heerlijk. Veel beter dan ik had verwacht. Deze vrij jonge E220 CDI klinkt verrassend goed voor een 4-cilinder (veel beter dan de W211 220 cdi) en nodigt door zijn aanwezigheid best wel uit tot een beetje meer gas. De jongere 220 cdi doet qua beleving voldoende en geeft vooral veel rust. De auto voelt een stuk vlotter dan mijn oude 320 cdi en reageert veel feller op het gaspedaal. In de "C"-mode is 'ie een stukje rustiger maar nog steeds alert genoeg. Inhalen gaat vlot en makkelijk.
COMFORT: Prima in orde. Het interieur is zo goed als nieuw, nergens een beschadiging te bekennen. De 17-inch banden/velgen zijn een aanrader (ten opzichte van 18-inch velgen). Dit doet de auto veel meer recht. Qua drempels etc. maakt het een duidelijk verschil. Je voelt het verschil ook tijdens het rijden, nemen van bochten etc. De auto ligt zeer goed op de weg en blijft -eigenlijk ook in de S-mode- comfortabel (genoeg). Het audio-systeem; zeer goed. Instellen van de iPhone/bluetooth ging snel en gemakkelijk. De navigatie/het Comand van Mercedes had makkelijker gekund.
VERBRUIK: Tijdens de eerste rit van ±210 km (95% snelweg) kwam ik uit op 5.3 liter per 100 km, in de Sportstand gereden. Gisteren ongeveer 50 km snelweg en 50 km druk stadsverkeer gereden in de Comfortstand; 9.7 liter per 100 km. Ik heb daarbij niet echt een rustige rijstijl gehanteerd ... Het verbruik had makkelijk 9 liter per 100 km kunnen zijn.
Ik hoop dit regelmatig bij te kunnen werken. Als er iemand iets wilt weten over de auto, hoor ik het graag.
De stand van zaken
- 110.470 km
Inmiddels ben ik meer dan 21.000 km verder en wil ik een aantal dingen delen die mij belangrijk lijken of opvallen.
Pluspunten:
1. De auto heeft he-le-maal GEEN mankementen vertoond. Er is dus niets kapot gegaan oid. Heel mooi is dat hij vorige week zonder enige op- of aanmerking door de APK kwam. Zelfs de banden die er toen onder zaten zijn nog goed voor minimaal 10.000 km. De eerste onderhoudsbeurt (klein) komt binnen een aantal dagen maar ook daar verwacht ik dus niets bijzonders. De onderhouds-/reparatiekosten bedragen na een jaar/21.000 km dus welgeteld €75,-.
2. Het rijdt nog altijd even subliem als een jaar geleden. Het vermogen is prima aanwezig en alles is nog even soepel. Geen piepende/krakende geluidjes.
3. Het verbruik is -zoals verwacht- een stuk beter dan bij de oude E320 cdi. Ik rij 80+% stadsverkeer en haal 750-800 km op een tank (van 80 liter). In de W210 E320 cdi was dit trouwens zo'n 500 km.
Minpunten:
GEEN!
Twee jaar en 50.000+ verder
- 142.938 km
Inmiddels heb ik de auto zo'n twee jaar in mijn bezit. De eerste 15-16 maanden had ik op de APK-keuring (€75,-) na, geen kosten gehad aan deze auto.
Medio mei 2015 wilde de auto na 5 minuten stilstaan ineens niet meer starten. Niets deed het meer, zelfs het display ging niet meer aan. De auto kon ook niet meer in de N(eutrale) versnelling worden gezet omdat de sleutel niet meer verder draaide dan stand 1. ANWB gebeld, de auto weggesleept naar de Mercedes-specialist. Die vertelde meteen dat het (contactslot) een bekende kwaal was bij de 2009-2010 modellen. Het contactslot moest vervangen worden. Hiervoor moest ik met wat papierwerk naar de dealer. Omdat de auto toen een dagje of 2 stilstond heb ik ook maar meteen het groot onderhoud laten uitvoeren. Totale rekening: €1125,-.
Een paar dagen geleden was het weer tijd voor een nieuwe APK-keuring; op banden die net versleten waren na, alles in orde. Het was ook tijd voor de volgende beurt. Ik heb gekozen voor B-merk zomerbanden omdat de auto waarschijnlijk binnen 1 jaar weg gaat. De banden zijn toen ook uitgelijnd. Daarnaast heb ik alle benodigdheden voor het onderhoud gekocht bij de dealer. Dit zijn; alle remblokken, motorolie 8 liter, oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter, automaatbakolie 7 liter, automaatbakfilter, de pakkingen voor de automaatbak, ruitenwissers en het knipperlicht rechts. Deze dingen heb ik overigens met een aardige korting gekregen wegens een fout bij een vorige bestelling. Totale rekening (incl. arbeid uitvoeren onderhoud): € 1299,-.
Ik was erg teleurgesteld in Mercedes wegens het rechter knipperlicht. Ik dacht een (led-)lampje te moeten vervangen dat misschien 10-15€ kostte. Wat blijkt, in deze nieuwere modellen moet je de hele spiegelkap vervangen waar het led-stripje in gemonteerd zit -> €135,-.
Vaarwel goede vriend...
- 178.005 km
Na mijn laatste bewerking van dit review is er best veel gebeurd. Gezien de auto vandaag -met veel pijn in m'n hart- is overgegaan op een nieuwe eigenaar, zal ik ter afsluiting van dit review het kostenplaatje sinds toen tot vandaag opsommen.
Over de laatste ±36.000 km heb ik de volgende kosten gemaakt:
- Remblokken rondom: € 150,-
- Distributieketting: € 750,-
- Turboslang: € 200,-
- Nieuwe accu: € 225,-
- Drukregelsensor: € 98,-
- Groot onderhoud: €330,-
- Koelsysteem spoelen: €75,-
De auto heeft in twee jaar en bijna 90.000 km zo'n €4500,- aan onderhoud met zich meegebracht. In vergelijking met mijn oude W210 E-klasse, ben ik hier zeer tevreden mee. In totaal heb ik dan ook slechts 1 x (contactslot, zie review) stilgestaan met pech. Voor de rest is het geheel als een trein blijven gaan. Het leek wel of de auto nu pas was ingereden want hij reed de laatste tijd echt heerlijk. Ik voelde bij de verkoop dan ook de neiging te zeggen; 'hou het geld maar, ik hou de auto'. Naar mijn ervaring is dit model E-klasse een echte aanrader en als ik weer mocht, was de keus nog sneller gemaakt. Eén ding is zeker; deze auto heeft na zijn trouwe dienstjaren voor altijd een speciaal plekje in mijn hart.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.