Mercedes-Benz E 220 BlueTEC (2015)

autoreview

Mercedes-Benz E 220 BlueTEC (2015)

Signalement

UitvoeringE 220 BlueTEC
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf6.242 km
KM-stand laatst999.999 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes E220d 9-Tronic

  • 112.478 km

Na bijna 20 jaar Volvo toch weer overgestapt op Mercedes. De huidige volvoS80, 2012, had reeds 425.000 km probleemloos afgelegd en ondanks een keurige offerte voor een nieuwe S90 is het toch de Mercedes geworden. De inhoud van de brandstoftank van de nieuwe S90 was voor mij de reden deze te laten staan. In het zakelijk segment kan je mijns inziens, zeker gezien de concurrentie, niet aankomen met een dieseltank van 55 liter. Pijn in het hart, meerdere S80 modellen gereden zonder grote problemen.
Via een relatie getipt over de beschikbaarheid van deze auto in Duitsland, veel,opties, euro 6, en een grote brandstoftank, ik vermoed 90 liter, ik heb er ooit al 85 getankt.
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de laatste wagens uit een produktie, (oktober 2015) voor de W212, deze zijn vaak standaard voorzien van enkele opties, bovendien zijn alle aanpassingen/verbeteringen, zeker voor de OM651 motor, uitgevoerd.
De laatst gereden Mercedes door mij is niet te vergelijken met deze, in alles anders, een generatie verschil.
Comfort, aandrijflijn, bediening, Media, alles dik voor elkaar.
Ik rijd veel, Nederland, Belgie, Duitsland en Frankrijk, zo'n 75% van deze trajecten zijn snelwegen.
Veiligheid, comfort en duurzaamheid zijn voor mij van belang daar ik de wagens meestal lange tijd in mijn bezit heb.
Bij de Volvo ontbrak het daar niet aan, eens kijken hoe de Mercedes zich houdt.
Na 10 maanden rijden noch geen enkel probleem ondervonden, alles zoals bij aflevering.
Nog niets vervangen, binnenkort de banden, alleen de beurten gehad.
Verbruik AdBlue is 1 liter op 1000 km.
Na aanschaf de verbruiksmeter gestart, en niet meer aangeraakt tot dat deze zichzelf reset bij 100.000 km,
Voor die tijd toch maar even het verbruik vastgelegd.
Bekeuringen voor te hard rijden ontvang ik nagenoeg nooit,
In Duitsland wordt goed doorgereden, kruissnelheid 160/170 km met een toerental van 2.000/m.
Het verbruik is verbluffend voor een wagen in deze gewichtsklasse/afmetingen 4.4 L /100 km over een afstand van bijn 100.000 km.
De computer wijkt nauwelijks af, 1 op 22 is het praktijkverbruik.
Bij calamiteiten bericht ik, anders tot de volgende verbuiksreset.

  • 136.712 km

Onlangs een by-pass vervangen door Mercedes-Benz onder volledige garantie. Deze was nog voorzien van een aluminium klep die soms wat ratelde na het starten, vooral met een warme motor, een door Mercedes erkend probleem. Heeft weinig of geen invloed op functioneren van de motor, alleen een irritant geluid. De nieuwe by-pass is voorzien van een kunststof klep waardoor dit verholpen is. Uitstekende service.
Overigens verder totaal geen problemen of kosten. Starten/lopen geen olieverbruik.

de verbruikscifers van de maand augustus zijn bijgevoegd, minder files, minder verbuik en een hogere gemiddelde snelheid

Jaartje verder

  • 252.566 km

Afgelopen jaar gereden zonder problemen. Grote en kleine onderhoudsbeurten uitgevoerd, geen enkele klacht of opmerking.
De motor is inmiddels goed ingereden, geen druppel olieverbruik, geen rammelende kettingspanner, geen injectorproblemen, klachten waar,zeker in de beginfase, de W212 niet verschoond van bleef.
Verbruik is opmerkelijk, veel snelweg, bij hogere snelheden tot 160-180 km/u blijft dit gereduceerd tot 5l/100 km. Bijzondere rijkwaliteiten, uitstekende wegligging en comfort.
Heel saai, er mankeert niets aan.

Jaartje verder

  • 371.265 km

Afgelopen jaar kunnen rijden met regulier onderhoud zonder problemen.
Geen enkele opmerking, erg saai maar dit zegt iets over de kwaliteit van de auto.
Comfort pur sang, het rijdt zeer ontspannend en nodigd niet uit tot sportief rijden. Hard rijden gaat prima,170-180 km/u met 2000 rpm
zorgt voor een prettig verbruik en weinig motorgeluid op de snelwegen bij onze Oosterburen.
De bandenkeuze is bepalend voor rijgeluid, merkbanden aanbevolen.
Het command-on-line werkt uitstekend evenals remote-on-line en telefoon.
Gemiddeld verbruik blijft laag. Geen olieverbuik.
De automaat schakelt nog steeds als nieuw, je voelt niets.
Indien er bijzonderheden zijn meld ik dit, voorlopig rijden we lekker door.

Werkweek

  • 372.478 km

De werkweek ziet er normaal gesproken als volgt uit:
Doorgaans vertrek ik op maandag om 5.30 uur om filevrij op kantoor aan te komen, vertrek om 19.00 uur om weer filevrij te arriveren thuis.
De overige dagen is het meestal om 6.30-7.00 uur vertrekken en 19.30 - 20.00 uur arriveren. Reis veel in Belgie en Duitsland het kan ook weleens een uurtje of twee later worden. Zit inmiddels meer dan 35 jaar op de weg en dankzij de aanwezige media in de auto kan ik ook onderweg ontzettend veel regelen, beter als vroeger met een handvol guldens in de telefooncel.
Overdag toch wel enkele uren bezig met vergaderingen/gesprekken.
Belangrijk is dat ik pas vertrek indien ik het gevoel heb dat de mensen juist geïnformeerd zijn, ongeacht de tijd die hier voor nodig is.
Kortom, niet op een uurtje kijken.
Geen kinderen van school halen of brengen, niet te veel verweving van privé-aangelegenheden die geregeld moeten worden in werktijd, een vrouw die begrijpt dat wij hier van leven, geen sociale media bijhouden en de tijd die je thuis bent besteden aan het gezin, accepteren dat je bepaalde dingen moet laten, dan gaat het prima.

Bypass-vervanging

  • 436.786 km

De bypass-vervanging betrof een uitlaatgasregeling die is vervangen onder garantie door de MB-dealer. De oude regeling was voorzien van een aluminium klep die af en toe een bijgeluid maakte. De nieuwe regeling is voorzien van een kunststof klep die geen bijgeluid produceert.
Voorts geen kosten, alleen regulier onderhoud, kwaliteit ten top.

Gemiddelde snelheid

  • 436.786 km

De lage gemiddelde snelheid ontstaat puur en alleen door de grote vertragingen die ontstaan door files, zowel in Nederland, België en Duitsland( Baustellen). Onder normale omstandigheden wordtbje toch geconfronteerd met 1-2 uur vertraging per dag.

Half jaartje verder

  • 503.786 km

Bezoek aan de MB-dealer vanwege een rammelend geluid dat heel af en toe optrad tijdens de ochtendstart, bij één op de vijftig startbeurten.
De OM651 heeft een naam als het gaat om de distributieketting, geen risico nemen.
Men heeft de ketting nagemeten op rek, middels een dummy die men draait in de behuizing van de kettingspanner. Deze dummy is voorzien van meetapparatuur voor het meten van de kettingrek.
MB heeft tabellen met rek en bijbehorende kilometerstanden om te zien of de ketting binnen de normering blijft. De rek op de ketting was ver binnen de norm, deze lag nog beneden de waarde van een ketting die 150.000 km had gereden.
De klacht werd veroorzaakt door een niet optimaal werkende kettingspanner, die uiteraard vervangen is.
Voorts geen mankementen of overige kosten buiten het reguliere onderhoud.
Het rustig warmrijden van de motor en het tijdig verversen van de motorolie (229.52) heeft dus wel degelijk invloed op de levensduur van de ketting.
Volgens MB was de motor in topconditie en kan deze nog enkele tonnen mee. Hulde voor de W212 en zijn motor.
Het verbruik van de auto blijft verbazingwekkend laag.

9G

  • 503.786 km

Versnellingsbakolie 9G (725), moet worden vervangen om de 125.000 km

Dynamo

  • 535.467 km

Nieuwe dynamo gemonteerd, geheel versleten, de accu werd niet meer bijgeladen. Voorts geen problemen.

9-Tronic

  • 563.268 km

Automatische versnellingsbak laten spoelen en verversen, buiten reguliere Mercedes-onderhoud om. Tijdens regulier onderhoud wordt ook de olie ververst om de 125.000 km, echter heb het idee dat niet de olie uit de koppelomvormer wordt meegenomen, dit wordt wel tijdens het spoelen gedaan. Verder geen enkele bijzonderheid of klacht , probleemloos.

Koplamp

  • 623.877 km

Koplamp laten vervangen door een barst in het kunststof koplampglas dat niet te vervangen is, dus een nieuwe complete koplamp.
Waarschijnlijk veroorzaakt door een steentje dat precies in de hoek van de lamp terecht is gekomen, met als gevolg een waterdoorlatende barst.
Voorts geen andere kosten buiten het regulier onderhoud, onvermoeibaar.
Wel de standaard Michelin banden laten vervangen door run-flat banden,
Pirelli, rijdt uitstekend.

Onvermoiebaar

  • 729.601 km

Het blijft een ééntonig verhaal, inmiddels 100.000 kilometer verder zonder al te grote problemen. Het was wel even schrikken toen de melding op de display verscheen dat er nog 1000 kilometer kon worden gereden en daarna de motor niet meer gestart kon worden. Melding dat er onvoldoende AdBlue aanwezig zou zijn in de tank.
In Nederland geen probleem, wel lastig als je in Zuid-Italie rijdt. Contact gehad met de Nederlandse Mercedes-dealer die bevestigde dat er inderdaad niet meer gestart kon worden na 1000 kilometer. Een bezoek aan de plaatselijke MB-garage was wenselijk om de melding te resetten en de NOx-sensoren in het uitlaatsysteem waren zeer waarschijnlijk de oorzaak..Bij de dealer in Nederland niet op voorraad vanwege de bekende leveringsproblemen.
Bij de Italiaanse MB-dealer uitgelegd wat het probleem was en gevraagd of men de NOx-sensoren wel op korte termijn kon leveren, ook zij hadden 6-8 weken levertijd. De melding was ge-reset en men gaf mee dat deze wel weer kon verschijnen, na een uur , een dag, een maand of een half jaar, dat was niet te voorspellen..Indien dit zou gebeuren tijdens het rijden viel de motor niet in een noodloop dus terugreizen naar Nederland in één keer, zonder de motor uit te zetten, was altijd mogelijk na het verschijnen van de melding, alleen dan wel parkeren bij de MB-dealer want daarna is het feest voorbij.
Uiteindelijk is de melding niet meer verschenen en zijn inmiddels de sensoren, 2 stuks ( € 1.400,-) vervangen door de dealer.
De MB-dealer in Italie heeft geen kosten berekend voor zijn werkzaamheden omdat volgens hun de wagen een abnormale hoeveelheid kilometers had afgelegd dat aan de staat van de auto niet te zien was, en dat in zo’n klein land als Nederland, dat konden ze niet begrijpen.
Het zal beslist geholpen hebben dat ik me met de taal heb kunnen redden, dat wordt gewaardeerd. In deze streek zijn de mensen behulpzaam en wordt je financiëel niet gefileerd als je omhoog zit, waarvoor hulde.
Een doos gebak en pizza doet wonderen.
We gaan weer rustig verder.

Megasaai

  • 781.262 km

Buiten standaard onderhoud geen extra kosten. Erg saai, het is helaas niet anders. De auto blijft onvermoeid zijn werk doen.
Foto van memorabele kilometerstand op verzoek .
Geen olieverbruik, de 9-traps-automaat blijft geruisloos zijn werk doen.
Brandstofverbruik blijft gelijk.
Verder niets te melden, het blijft saai.

UPdate

  • 860.422 km

Even een update inzake het onderhoud.
Buiten het reguliere onderhoud is het afgelopen jaar de distributieketting vervangen, deze gaf soms een ratelend geluid bij de koude start, geen risico, meteen laten vervangen, inclusief spanner, geleiders en tandwielen.
Tevens zijn er stabilisatiestangen bij de achteras vervangen, deze gaven wat speling. De achteras/ophanging is nog steeds vrij van roest, hetgeen nog wel eens aanleiding kan zijn voor vervanging van de achteras, geheel onder garantie op kosten van Mercedes-Benz.
Voorts geen problemen, geen olieverbruik en de 9-traps automatische versnellingsbak doet zijn werk nog probleemsloos. Topkwaliteit.

update

  • 924.696 km

Regulier onderhoud, remblokken en schijven, olie, filters etc etc.
Geen bijzonderheden, hij blijft het tot nu toe probleemloos doen, betrouwbaarheid ten top bij het juiste onderhoud.

miljoen

  • 999.999 km

Klokje niet rond want de teller gaat gewoon door. De kilometerstand van 1 miljoen kon niet worden ingevoerd vandaar de 999999.
Regulier onderhoud, geen bijzonderheden. Het roetfilter moet op termijn worden vervangen, af en toe verschijnt deze melding.
De versnellingsbak schakelt nog als dag één, ook de motor loopt nog als dag één. "Vroeger was alles beter" gaat in dit geval niet op want deze auto is van uitstekende kwaliteit, in alles. Geen buitensporig olieverbruik, lekkages, zwetende keerringen of pakkingen. Ik zet de auto straks wel "op stal" want inruilen lijkt mij geen optie. Wellicht gebruik ik hem later weer als "daily driver", het is een Euro 6.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.