Mercedes-Benz E 200 Diesel (1995)

autoreview

Mercedes-Benz E 200 Diesel (1995)

Signalement

UitvoeringE 200 Diesel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf255.700 km
KM-stand laatst271.023 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Super

  • 257.500 km

Moest vanwege een andere baan op zoek naar een diesel auto. Al zoekende op internet in diverse forums naar kwaliteit, betrouwbaarheid en een lage km/kostprijs begon ik steeds meer interesse in de W124 te krijgen. Na enig zoekwerk op de diverse auto sites een W124 E200 diesel bekeken bij een handelaar. De auto zag er zo ontzettend mooi en verzorgt uit dat ik er eerst een beetje vreemd gevoel bij kreeg (overgespoten?). Ook de relatief lage km stand baarde mij eerst wat zorgen(terug gedraaid?)(taxi geweest?). De handelaar wist me weinig van de auto te vertellen, de boekjes zaten erbij maar alleen de aflever beurt en de 1e 5000 km beurt waren afgestempeld. Maar na enig uitzoek werk, een via de Mercedes dealer in Ede volledig uitgedraaide NAP die helemaal bleek te kloppen tot aanschaf over gegaan.

Thuis alle bijbehorende documenten nog eens goed bekeken. En wat bleek: op de stamkaart stond auto ooit nieuw afgeleverd aan een taxibedrijf ...... Afijn, het taxibedrijf eens gebeld en de eigenaar van het bedrijf was helemaal enthousiast dat ik over de auto belde. Hij had hem gebruikt voor directie vervoer en hem na 5 jaar op prive gezet en er nog 9 jaar mee rond gereden a 6000 km per jaar. Ook had de man hem altijd binnen staan als hij er niet in reed. Hij vertelde nog dat ie met deze auto in 14 jaar nog nooit een paaltje had geraakt. Onderhoud deed hij altijd zelf, 1x per jaar ging ie naar de MB dealer voor een APK.

Vandaar.... er is aan de hele auto geen spoortje roest te vinden. Ook niet de bekende spatbord randen etc, helemaal niets. De auto is 14 jaar lang vertroeteld, beetje mazzel moet je hebben.

Ik rijd er nu een aantal weken in, heb de 1e 3000 km achter de kiezen en het is puur genieten. Lekker cruisen met 75 pk, onthaasten heet dat.

Als je een tijdje met de auto rijd ga je al heel snel de bouwkwaliteit waarderen, alles is echt tot in de puntjes afgewerkt. Het rij comfort is zelfs heden ten dagen nog van absolute topklasse. Wat hem zo mooi maakt is dat ie echt nog helemaal origineel is, geen dikke wielen etc, maar puur zoals Mercedes hem ooit bedoeld heeft.

Ik hoop nog heel veel km's met deze auto te kunnen maken, qua km stand is ie natuurlijk net ingelopen. Het enige wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat soms de koppeling blijft hangen. Dus ik zal op termijn de koppelingscilinder een keer moeten vervangen. Groot voordeel van dit type is dat er zeer veel gebruikte onderdelen te krijgen zijn.

Ik verwacht uiteindelijk met deze auto voor een zeer lage km kostprijs te kunnen rijden, daar was het om te doen in de 1e instantie..... en tjah, dat je dan in een dikke MB slee rijd...... een typische win win situatie.

Wordt vervolgt.

Aanvulling

  • 257.500 km

Wat nog wel noemenswaardig is, is dat de auto een beetje last heeft van het zogenaamde Bonanza effect.

Dit houd in dat de auto een beetje schokkerig reageert soms. Het schijnt echt een kwaal te zijn van de W124 schakelmodellen, de modellen van rond 1985/1987 schijnen er echt heel veel last van te hebben, op verschillende internet forums wordt hier ook over gesproken.

Bij de mijne merk je het wel, ondanks dat ie voorzien is van een "Bonanza" demper op de gasregeling. Maar als je een beetje goed met koppeling en gas omgaat is het geen echt storende factor. Verhelpen is geen optie, omdat je zo ongeveer alles tussen de krukas en de achter wielen zou moeten vervangen en dan nog is dat geen garantie dat het dan over is.

Update

  • 258.990 km

Op 29-05-09 even 2 nieuwe voorbanden er op laten zetten. De oude waren zo goed als bijna op. Achter zaten nog bijna nieuwe Conti Eco Contact banden. Deze nu ook voor op laten zetten, tevens even balanceren en opnieuw uitlijnen. De auto rijd nu nog strakker dan hij al deed. Ook een klein brommetje in de voortrein waarvan ik dacht dat dat op termijn wel eens een nieuw wiellager zou kunnen betekenen is er nu uit.

30-05-09 de auto bij een kennis even op de brug gehad om een paar beginnende roest puntjes onder de auto bij te werken. Er waren een paar boutjes en moertjes onder de auto die ietsjes oppervlakte roest begonnen te vertonen. Deze heb ik even met de staal borstel schoon gemaakt en een lik Owatrol erover gedaan, dus ook weer klaar voor de volgende 10 jaar. Owatrol wordt voornamelijk in de watersport gebruikt, maar werkt voor auto's ook uiteraard. Het zet de roest echt om en laat een donker iets glimmend laagje achter en je hebt er geen omkijken meer naar. Ook de plastic beschermkappen onder de auto even los gehaald en voor het eerst de versnellingsbak etc kunnen aanschouwen. Alles keurig netjes droog, geen drupje olie aan de motor, bak en diff.

Probleemloos

  • 271.023 km

inmiddels bijna 15.000 km verder. Elke dag nog steeds een feestje om in te rijden. Qua reparaties niets te melden, een keer een dashboard lampje vervangen. Qua onderhoud de 2e keer nieuwe olie erop. Bij aanschaf direct olie wissel laten doen met Mobil vol synth. In 15.000 km heeft hij hooguit een liter olie geconsumeerd. Heb tussen door niet hoeven bijvullen en stond bij de laatste wissel net iets onder het maximum.

Ik heb een kleine zonde begaan, heb er een Avantgarde grill ingezet. Het is niet origineel, maar het staat hem goed! De originele grill keurig netjes bewaard, dus die kan er altijd eventueel weer in.

Ook de km/kostprijs is lekker laag. Brandstof verbruik van 1:18. Dit komt doordat ik per dag ca. 90 km provinciale weg rijdt. 80 in z'n 5, net boven de 2000 toeren, dan is ie echt super zuinig. Als er veel snelweg wordt gereden met ca. 130 km/h gaat het verbruik richting de 1:16,5.

Als de auto het zo nog een paar jaar blijft doen hoor je mij niet klagen, de auto maakt alles waar wat van dit type verwacht mag worden aan rijgenot en kwaliteit. Wat me opvalt sinds ik in deze auto rijd is hoeveel w124's er nog rond rijden...... zal wel een reden hebben toch?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.