Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG (2022)

autoreview

Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG (2022)
Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG (2022)Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG (2022)Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG (2022)Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG (2022)Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG (2022)Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG (2022)

Signalement

UitvoeringCLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG
Versnellingen8, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze

  • 1 km

In december 2021 was de verwachting dat mijn leaseauto aan z’n kilometers zou zitten en gezien de lange levertijden (en omdat ik het leuk vind) ben ik in het voorjaar 2021 me gaan oriënteren wat ik wilde hebben. De vorige was een Opel Astra Sports Tourer. We hebben 2 kleine kinderen en familie in het buitenland. Daarnaast reis ik dagelijks 135 km woon-werkverkeer. De eisen waren dat er voldoende ruimte moest zijn als we een keer met z'n alle weg zouden gaan en het een fijne reisauto moest zijn ivm de vele kilometers (ca 52000 per jaar). Niet onbelangrijk het budget was wat hoger dan vorige keer. Een Opel zou het in ieder geval niet nog eens worden, zie daarvoor mijn andere reviews, maar wat dan wel? Hiervoor heb ik 3 Volvo’s gehad met steeds positieve ervaringen dus ben ik even gaan kijken naar de Volvo dealer naar de V60. De Peugeot 508 SW vind ik ook erg geslaagd eruit zien en de Mercedes CLA Shooting Brake vond ik ook wel een bijzonder ding. Alle andere auto’s vielen eigenlijk af voordat ik proefritten ging maken. Een SUV wilde ik niet, een lage auto rijdt op lange afstanden nou eenmaal fijner vind ik, plakt op de weg. Een soort van station was wel nodig voor de ruimte en geen downsizemotor.

De Volvo V60 was als eerst aan de beurt voor een proefrit, helaas heeft Volvo geen diesels meer in het assortiment dus een proefrit met een benzine B3. Die motor moet er flink aan trekken was m’n afdronk na de proefrit wat de ervaring niet positief beïnvloedde. Toen ik dat tegen de dealer zei kreeg ik een T6 mee (plug-in hybrid). Die reed daarentegen heerlijk soepel, zeker in R Design uitvoering een prachtige auto. Wel is de auto groot en zwaar en zo rijdt ie ook, dat bedoel ik niet negatief maar dat is wel het gevoel waarmee ik uitstapte.

Toen naar Peugeot dealer. De 508 SW in GT-Line met plug-in hybrid gereden. Inmiddels heb ik al meerdere plug-ins gereden van o.a. collega's en vrienden maar bij Peugeot is de combinatie tussen benzinemotor en elektromotor echt heel goed, beter dan bij Volvo. Ook qua prijs was er eigenlijk geen reden om nog een diesel te proberen (je krijgt dan minder vermogen en het is niet voordeliger in de lease). Daarnaast vind ik de 508 prachtig eruit zien en rijdt het echt fijn. Ik was hier positiever over dan de Volvo ondanks dat ik dus al 3 Volvo's gehad heb (de Volvo viel dus af).

Tenslotte naar de Mercedes dealer. Eerst de CLA 250e plug-in geprobeerd. Dit vind ik niet de juister combinatie. De downsize benzinemotor die een strot op zet als hij aangesproken wordt. De elektro ervaring is daarnaast wel soepel en stil. De overgang is te goed hoorbaar en voelbaar in de auto. Past totaal niet bij de ervaring die een Mercedes moet hebben. Een auto met 2 gezichten wat mij betreft, die niet op elkaar aansluiten. Voor de zekerheid toch nog maar even aan de dealer gevraagd of er misschien een diesel beschikbaar was om te proberen. Daarna de 200D geprobeerd: heerlijk! Veel trekkracht en fijne automaat. Daarnaast vind ik de auto van binnen en buiten prachtig en viel de binnenruimte (achterbak) me mee doordat de bodem van de kofferbak verlaagd is. Dat zorgt weliswaar voor een tildrempel (wat de andere 2 auto's niet hebben) maar hij is net zo ruim maar dan wel wat meer bijzonder om te zien vond ik.

Het wikken en wegen begon; De Peugeot was praktischer en was een hybride, laden thuis was echter geen optie. Voor de leaseprijs maakt dat niet uit maar ik vind dat als je voor een plug-in hybride gaat, dat je dan ook moet laden. Daarmee had de Mercedes dus het voordeel, die had geen stekker. Na lang wikken en wegen tussen ben ik voor de CLA 200 d Shooting Brake Business Solution AMG gegaan. 7 januari 2022 was het zover, hij kon opgehaald worden. Als we wat meer aan elkaar gewend zijn en ik wat meer over de voor en nadelen kan melden schrijf ik weer een review.

Bijna 5 maanden verder

  • 22.000 km

Ophalen
De dealer belde op dat de auto opgehaald kon worden, maar hij had ook slecht nieuws. Eenzijdig had Mercedes ivm chiptekorten de electrisch verstelbare voorstoelen van de optielijst gehaald en niet geinstalleerd in mijn auto. Datzelfde ging op voor de augumented reality. Dat terwijl toen ik de auto bestelde door Mercedes ook al duidelijk gemaakt werd dat het pre-safe veiligheidssysteem niet meer besteld kon worden. Ik ben er niet van te spreken dat zonder enig overleg dit gebeurd en pas een paar dagen voor aflevering gemeld wordt. Dit betekent namelijk dat je geen enkele keus meer hebt om voor een ander model te gaan. Mercedes onwaardig. Valse start dus voor Mercedes. Na enige discussie met de dealer de auto toch genomen omdat er geen alternatief was.

Aandrijflijn
De auto is inmiddels 21 weken oud en heeft 22.000 km op de klok. Ik kan inmiddels wel zeggen dat we aan elkaar gewend zijn. De instap in de auto is laag, lager dan de gemiddelde stationwagen. Maar ziet er daardoor ook sportiever uit. Als je eenmaal zit geniet je van het prachtige interieur. Als je gaat rijden merk je het gemak van de motor en versnellingsbak. Ik heb de automaat nog niet kunnen betrappen op rare acties, er is altijd voldoende vermogen beschikbaar en als je het gaf echt even in trapt (of je zet hem op sport) merk je pas hoeveel reserve er is.

Verbruik
Wat me daarnaast positief op valt is het verbruik. Gemiddeld nu 5,1l/100 km over de eerste maanden maar in Nederland haal ik gemiddeld zelfs 4,8l/100 km en rij ik ongeveer 1000 km op een tank (en die is maar 42 liter).

Ruimte
Inmiddels ook de eerste vakantierit gedaan met onze kinderen. De ruimte achterin is niet overdreven groot maar onze kinderen zijn nog erg jong dus voor hun is het prima. Iedereen die de auto ziet denkt dat er geen ruimte in de achterbak zit, wanneer je de kofferbak opent valt het eigenlijk heel erg mee. Net zo groot als de meeste stations. Hiermee is het best een praktische auto, met stijl. Wel wat onhandig zijn de geintegreede hoofdsteunen icm een autostoeltje, dit zorgt ervoor dat de voorstoel verder naar voren moet dan wanneer de hoofdsteunen niet geintegreerd waren geweest. Lost zich vanzelf op want binnenkort past onze zoon niet meer in de autostoel die achteruit staat en wanneer de autostoel andersom staat is er ruimte genoeg.

Rijervaring
Juist bij hoge snelheden ligt de auto prima op de weg. De auto ligt strak op de weg en na een paar weken heb ik in de stoelen ook een fijne positie gevonden. De snelweg is waar die zich het meest thuis voelt. Bij lage snelheden, in de stad en met veel verkeersdrempels is de auto niet echt in z'n element. Het verbruik gaat flink omhoog en i.v.m. de lage auto is in en uitstappen gewoon minder makkelijk. Daarnaast moet je bij alle drempels goed uitkijken dat je voldoende remt en zelfs dan raakt de onderkant van de bumper de straat soms. In de stad pak ik dan ook vaak onze 2e auto (Peugeot 208) die juist daar uit blinkt en op de snelweg niet in z'n element is.

Infotainment
Het MBUX systeem werkt echt heel fijn. Je kunt het op allerlei manieren bedienen, werkt soepel en ziet er prachtig uit. Volgens mij het mooiste wat te krijgen is qua graphics momenteel. Klein puntje van kritiek is dat de volumeknop bij laag volume net wat te grote stapjes maakt (dus het gaat van net te laag volume naar net te hoog volume) wat mij betreft. Maar dan heb je het eigenlijk nergens meer over.

Assistentie
Ook een erg fijn systeem is de adaptieve cruisecontrol met stuurassistentie. Ik rij heel vaak met dit systeem aan, na wat wennen voelt het eigenlijk heel erg natuurlijk aan. Het lijkt of je samen met de auto aan het rijden ben en elkaar helpt. Hieraan zie je dat Mercedes echt ver is qua ontwikkeling. Waar ze nog wat te doen hebben is het systeem van de lane departure warning. Dat werkt niet zoals bij de meeste merken met een trillend stuur of piepje, maar met een remactie. Je schrikt je wild en het zorgt voor onverwacht gevaarlijke situaties omdat het wel erg snel en dus hard ingrijpt. Maar zoals gezegd, als je de adaptieve cruisecontrol met stuurassistentie aan zet, grijpt het niet in en is het probleem opgelost.

En verder
Vind ik de auto er gewoon prachtig uit zien, je ziet en merkt dat Mercedes net wat beter heeft nagedacht dan andere merken dat doen. Alles is doordacht en werkt zoals je wilt. Het zijn kleine dingen die het verschil maken, de puntjes zijn door Mercedes op de i gezet. En dat maakt wel dat het een hele fijne beleving is. Als we weer wat meer kilometers gemaakt hebben schrijf ik nog wel eens een update.

Samenvatting:
Negatief
- Lage neus, je moet echt heel rustig over drempels heen anders maak je schade
- Lane departure warning, zorgt voor een remactie aan een kant van de auto. Dit zorgt voor onverwachte gevaarlijke situaties, ook voor andere weggebruikers
- Oke misschien dat ik zeur maar het volume van de radio is bij lage volumes slecht te doseren, een stapje harder is gelijk flink harder

Positief
- Ziet er prachtig uit, zowel binnen als buiten, blijft gewoon een bijzondere auto
- Aandrijflijn van deze 200D (2.0 liter turbodiesel) icm de 8 traps automaat
- Verbruik; 5,1l/100km gemiddeld over 22.000 km

Eerste verjaardag

  • 55.000 km

Inmiddels ben ik iets meer dan een jaar berijder van de auto. Inmiddels 55.000 km verder dus inmiddels alle min en pluspunten wel gevonden.

Laten we met de minpunten beginnen:
- De lage neus. Waarschijnlijk helpt het niet dat het een AMG is maar je moet echt heel rustig over drempels heen anders rij je de onderkant van de voorbumper echt kapot. Recent heb ik een A klasse gereden (leenauto) en die heeft daar geen last van. Deze zomer heb ik een lekke band gehad, omdat er geen reserve band is ben ik afgesleept en bij het optakelen ontstond ook schade aan de onderkant van de voorbumper.
- Eerder genoemd; de rijstrooksignalering, die is gewoon gevaarlijk omdat hij niet bijstuurt maar een remactie doen. Oncomfortabel voor passagier, bestuurder schrikt zich rot en gevaarlijk voor verkeer achter je. Ik zet hem tegenwoordig maar uit (en in principe is dat natuurlijk een slechte zaak!)

De positieve punten:
- De rust aan boord, super fijn! Isolatie is goed, geen rammeltjes, je hoeft niet harder te praten op de snelweg en het maakt niet uit of je 50,100 of 150 rijdt. Rust aan boord.
- De aandrijflijn is echt fijn, altijd vermogen over. Schakelen gaat heerlijk met de automaat. Ik zet hem nooit in sport, daar wordt ie te nerveus van. Alleen een keer op de Duitse autobahn omdat ie dan nog sneller doortrekt, maar dat is omdat het kan:-). In Nederland nooit nodig. Ik rij natuurlijk een 2 liter diesel, ik snap echt niet waarom mensen zo negatief over diesel zijn. De trekkracht is heerlijk.
- Dat haalt aan bij het volgende punt, ook het verbruik is echt top. Over 55.000 km is het verbruik 5.0/100km. Korte stukjes in de buurt en in de stad is het hoger, maar op vakantie deze zomer vanaf NL naar Lyon ging met 137 km/u op de cruisecontrol met 4.8/100 km. Dat zijn toch prachtige waardes! Klasse!
- de adaptieve cruisecontrol icm lane assist (dat is dus wat anders dan de rijstrooksignalering!) zorgen ervoor dat je echt samen met de auto onderweg bent. Je helpt elkaar en vergeleken met vorige auto’s werkt het systeem heel natuurlijk. Maakt je reis heel aangenaam.

In het afgelopen jaar heb ik een aantal keer een melding koelvloeistof bijvullen gehad. Inmiddels is de sensor van de koelvloeistof vervangen, dat was de oorzaak, het niveau is keurig in orde en hij verbruikt niets. Verder zoals gezegd wat schade aan de onderkant van de voorbumper gehad en laten repareren (verhaalschade bij de berger). Dit was een gevolg van een gat in de weg waardoor de band lek ging, mijn fout maar te laat gezien. Heeft inmiddels 2 beurtjes gehad maar rijdt echt nog als nieuw.

Ik probeer er netjes voor te zorgen want ik vind het nog steeds een geweldige auto om te zien en om te rijden. Betrouwbaarheid tot nu toe prima. Conclusie: heel tevreden!

Probleemloos

  • 120.000 km

Inmiddels 2 jaar en 4 maanden berijder en 120.000 km samen doorgebracht. Ik kan niet anders zeggen dat prima. Ik rij van beurt naar beurt, eigenlijk behalve de koelvloeistof sensor uit eerdere review niets gehad aan de auto.

Opvallend vind ik we het lage gebruik. Gemiddeld over 120.000 km nu 5,0l/100km. Met dank aan de diesel. Op hogere snelheid (150 a 160 km/u in Duitsland) blijft het verbruik rond 5,5l/100km hangen. Nog steeds heel netjes, op de Nederlandse snelweg zitten er ritten bij met 4,0l/100km (op zomerbanden).

Op de snelweg is de auto helemaal in z’n element, ligt ook bij hogere snelheden goed op de weg. Echt een kilometervreter waar je na 1000 km nog fit uit stapt. Ook de adaptieve cruise control draagt daaraan bij. Voelt heel natuurlijk aan.

In de stad en in woonwijken is het verbruik hoger, heb je wat last van de lage instap en lage neus (drempels langzaam nemen).

Ik ben er dik tevreden mee.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.