Mercedes-Benz C-klasse (2023)

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse (2023)
Mercedes-Benz C-klasse (2023)Mercedes-Benz C-klasse (2023)Mercedes-Benz C-klasse (2023)Mercedes-Benz C-klasse (2023)Mercedes-Benz C-klasse (2023)

Signalement

Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst34.500 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Too good to be true

  • 4.400 km

We kennen allemaal wel zo'n ervaring dat je achteraf moet zeggen: we twijfelden nog, waarom hebben we het gedaan?
Het verhaal begint in juni dit jaar. Aangemoedigd door Jetten om de diesel maar de deur uit te doen. Onze Jaguar xf had een 150.000 probleemloos gemaakt, op zoek naar een auto die het woon-werk van 80 kilometer elektrisch kon afleggen en de trailer van 1600 kilo probleemloos kan meesleuren.
We hebben al eerder een Mercedes gereden en deze werd bij oplevering in de werkplaats via een andere auto naar buiten gereden. Dit waren we dus nog niet vergeten maar de C300e voldeed wel heel mooi aan ons eisen pakket. Door de achterwiel aandrijving en 24 kWh accu beter dan de cla.
Zo kwamen we in Hengelo uit en daar stond er 1 in de showroom. goede kleur, goede opties en geen lange wachttijden. oke ook geen korting of All season banden eronder maar inpakken en meenemen.
Na een week maar eens gebeld over de levering en dan leer je een bedrijf kennen. Er moesten nog wat onderdelen vervangen worden..... Op een nieuwe auto?
Weekje later werd het lastiger, de onderdelen waren een beveiligings code van de 24 kWh accu. De auto zou aan een verkeerd adaptertje hebben gestaan en de beveiliging was nu aangesproken. kleine moeite en dit zou aangevraagd worden bij MB nederland.
Week later zelf maar naar MB Nederland gaan bellen waarom het opsturen van een code zo lang moest duren, ze hebben opgeleide specialisten daar in Hengelo en zo'n code zou via een sms op mail toch wel verstuurd kunnen worden.
MB Nederland is niet zo blij met bemoeienis van een particulier en na een dikke week aandringen is er een nieuwe accu geplaatst. Nu zou het probleem opgelost zijn en duurde het nog een paar dagen voor de auto klaar zou zijn. Ach we hebben een sneltoets aangemaakt met de dealer dus na het volgende telefoontje gingen ze ook nog een kenteken aanvragen. Als tegemoetkoming kregen we nu wel de All season banden en hebben ze ongevraagd de type aanduiding verwijdert.
Na levering begon bij de eerste rit al het lampje te branden van de koelvloeistof en kregen we de foutmelding van het laden.
Vanaf hier gebeuren er veel rare en vervelende dingen waar mijn grootste ergernis is dat de dealer zegt te wachten op een update van Mercedes (dat ze dit zelf niet kunnen begrijp ik) en Mercedes zegt; zoek het uit met de dealer.
Zelf denk ik dat het laad probleem, hij geeft storingsmeldingen en laadproblemen als hij op pause-instellingen moet laden en aan eind van laadcyclus als hij vol is, een componenten probleem is maar ze vinden dat ze volgens protocol moeten werken dus eerst nieuwe software willen installeren waar ze nu op zitten te wachten.
Het opvallende is wel dat dit niet het enige zichtbare probleem is. We hebben ook al gehad dat het raam van het rechter portier werd geopend als het regent of melding geeft dat laad klep is geopend. Dan hebben we nog de niet zichtbare storingen die bij het uitlezen te zien zijn, van motor-management tot bandenspanning. Na de laatste reset en update gaat dit wel beter.
Too good te be true ...... De wagen is een plaatje en rijd fantastisch. De 300 pk's sleuren zonder problemen de 2000 kilo wegende auto en een trailer van zijn plek. De 100 kilometer electrisch haal je met gemak. Als je de snelwegen beetje vermijd zijn 110 kilometers haalbaar. Ook na 4000 kilometer ga je zitten en wordt je welkom geheten in de luxe en rust van een limo terwijl het stuur en interieur toch compact en overzichtelijk is. De voetgangers bescherming is even wennen. de brede banden en remvermogen van de auto zorgen er voor dat je tanden in het stuur zitten als je even niet oplet en alleen op benzine rijden als de accu leeg is, is niet aan te raden.
Waar het echt mis gaat is de service en garantie. De garantie is standaard maar 2 jaar en je ziet met de nieuwe technieken en bijbehorende kwaaltjes dat je hier een risico neemt. Dan vertellen ze slecht de waarheid en schuiven verantwoordelijkheden van zich af als het mis gaat. Tegen de afspraken in belt MB Nederland niet terug of weigert je door te verbinden en hebben ze mijn nummer bij de dealer op rood staan. Heb je een leasebak, geen probleem maar als je dik 65 k voor die bak neer telt verwacht je wel wat anders.
Hierdoor is voor ons de lol en het vertrouwen in de Mercedes C300e wel zover gezakt dat we nu 's morgens ruzie maken over wie de BMW mee neemt of wie de rampenbak ( is niet echt een straf hoor :-)

6 maanden verder

  • 10.000 km

Wie denkt dat je na 6 maanden ellende beetje begrip krijgt van MB of de dealer uit Hengelo heeft het mis. Inmiddels gaan portieren zo maar van slot en niet meer te sluiten met de app, lost hij de parkeerrem, vallen veiligheid systemen tijdens rijden uit of reageert hij zo maar terwijl er niets is. Het laad probleem is nog steeds en met regelmaat kom je dan ''s morgens bij de auto en ben je blij dat hij ook op benzine nog kan rijden. Laatst weer laten resetten en in iets meer dan een maand tijd, 39 fouten in het laden en 340 overige foutmeldingen.
Natuurlijk de dealer weer benaderd omdat MB Nederland zegt dat het niet hun probleem is maar je bij de dealer moet zijn. Het antwoord van hun zorgt er dan ook voor dat je bij een advocaat terrecht komt om je garantie maar op te gaan eisen want het laden is een gadget die nog niet mogelijk is en pas bij de update van 1e kwartaal 2024 goed zou kunnen werken. Dat geldt ook voor alle andere problemen die hier weer het gevolg van zijn. Geduldig wachten tot de update en niet zeuren. De uitval kan bij alle types gebeuren en je zal wel vieze ramen hebben gehad. Ook de ramen en deuren kan je bedienen met de app dus dan sluit je ze toch gewoon weer. Laat dat weer een optie zijn die dan niet werkt:-(
Een leuk detail is overigens dat ze het bestaan van hun chef-werkplaats nu ontkennen, deze heeft zelf aangeven dat de wagen kuren heeft en niet goed is ( gelijk aan de dealer in Heerenveen en een garagebedrijf in Steenwijk). Nu willen ze een onafhankelijk expertise laten doen omdat ze van mening zijn dat er niets mis is met de wagen.
Het eind van deze "premium" wagen is nog niet in zicht en het is elke ochtend dus weer afwachten of de accu vol is of we 10 liter benzine gaan gebruiken naar het werk. Tot de storingen natuurlijk zo erg worden dat de auto op een ochtend helemaal niets meer doet.

Zelf reflectie.

  • 34.500 km

Je begint toch aan je zelf te twijfelen, ligt het niet aan mij. Ook de BMW heeft nu een software probleem en daar kan je zelf dus niets aan doen. Het is niet, zoals je remschijven, dat je hier zelf invloed op hebt. In dit geval wordt de auto extern aangestuurd en als je dan uitlegt dat dit door BMW zelf dus wordt veroorzaakt en zij dus ook moeten oplossen, gooien ze bij hun klantenservice de telefoon er gewoon op. Bij de dealer mag je de wagen wel achterlaten, ben je hem een dag kwijt, wordt de software opnieuw geplaatst, krijg je een rekening want de garantie is er af en kunnen ze het niet oplossen.
Het zelfde effect hebben we dus bij Mercedes-Benz en de dealer.
We zijn nog niets opgeschoten met het probleem. In 8 van de 10 keer krijgt de wagen een storing bij het laden, meestal herstel hij wel, soms na een kwartier en anders 2 uur later maar laad dan wel. 1 op de 10 keer staat hij rood en heeft hij helemaal niet geladen en soms wordt je blij als er geen foutmeldingen zijn en de wagen met een volle accu staat te wachten. Uit de obd rapport blijkt dat de meeste meldingen 90% veroorzaakt worden door de ladegerat of een schakelaar bij de laadunit.
We hebben via de geschillencommissie geprobeerd de dealer tot herstel te dwingen maar deze zag hier geen noodzaak in en verwachte dat de dealer het wel ging herstellen.
Nu 18 maanden later reageert de dealer helemaal niet meer of gaat me terug bellen.
Nu kunnen we zelf de laad-unit vervangen, maar dan ben je hem een dag kwijt en krijg je een rekening want dat valt niet onder de garantie.
Premium noemen ze dat of is dit Duits? :-)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.