Mercedes-Benz C 63 AMG (2008)

autoreview

Mercedes-Benz C 63 AMG (2008)

Signalement

UitvoeringC 63 AMG
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar Racemonster van Mercedes

Aangezien ik met mijn E55 AMG nogal veel problemen heb gehad (25000 euro onderhoud in 3 jaar!) was ik heel benieuwd hoe de nieuwe C63 AMG zich zou houden. Ik had besloten om nu maar een nieuwe auto te kopen bij de dealer ipv een gebruikte, in de hoop hiermee langdurige ellende te voorkomen.
In februari (2008) was het dan zover, nog net voor de slurptax werd ingevoerd kreeg ik mijn C63 geleverd. Hulde aan de dealer die dit voor elkaar kreeg (Stern auto Amsterdam), scheelde me bijna 10.000 euro!
Wat een prachtige auto stond er voor mijn neus! Slank, krachtig, zwart, de power straalde er vanaf! Wat een plaatje met dat schitterende interieur. En dat geluid! Een geweldige auto, en vanwege de 4 deuren enorm praktisch. Als je de C63 ziet staan wil je maar 1 ding: rijden! Ik houd van snelle auto's zoals Porsche etc, maar ik mis daar altijd de ruimte, die heb ik echt nodig (nu is er inmiddels de Panamera). Ik heb een Bmw Z3 Coupe in de garage staan, als funauto, ook zo'n enorm leuke, aparte en snelle auto, maar puur een 2 persoons-auto. Zo niet de Mercedes, ik kan klanten, kinderen, bagage etc. rustig meenemen, geweldig. Wintersport, here I come!!

Rijden met de C63 AMG is fantastisch, een brute ervaring, de auto is verschrikkelijk snel, zelfs in de 'automaat' stand. Elk gaatje kun je de auto tussen prikken, elke bumperklever schud je af in een seconde. Maar het fijnste is dat geluid, bij elke dot gas hoor je die 8 cilinders brullen, een geluid dat bijna niet te evenaren is. Als ik de auto start in een parkeergarage 'blaft' de auto gewoonweg, je ziet de mensen schrikken. Soms leuk, soms een beetje gênant, maar als liefhebber geniet ik elke keer weer.
Ondanks de brute acceleratie van 0-100 in 4.8 lijkt de C63 niet eens veel sneller dan mijn E55. Waarschijnlijk komt dit door de compressor die onderin heel veel kracht gaf bij de E55. Het rijden op zich is heel anders. De C63 is wendbaarder dan de E55, je 'gooit' de auto van links naar rechts alsof het een Golf GTI is, maar het comfort van de E55 was vele malen groter! De C63 is wat onrustig en stuitert behoorlijk, de E had dankzij de luchtveren nergens last van. Een klein minpuntje moet ik zeggen, aangezien mijn zaak in Amsterdam zit. Op de snelweg is het stugge onderstel een feest, in de stad of op slechte wegen in Frankrijk en België een stuk minder. Jammer. Sturen doe je op de mm, de C63 heeft veel scherpte (indien je niet de bocht door drift).
De stoelen van de C63 moet je aan wennen, ze zijn relatief smal, je zit helemaal klem. De E55 zetels zaten lekkerder en bij hard rijden en snelle bochten werden de lendensteunen automatisch opgeblazen en zat je ook goed klem. Bij de C63 heb je geen keuze.
Mijn C63 is VOL opties, inclusief het carbon pakket. Beetje dure grap, ik moest bijna 4000 euro betalen voor een paar stripjes carbon, maar het ziet er prachtig uit. Het performance pakket heb ik achterwege gelaten, dat leek me niet echt nodig. De auto is door de dealer nog wel getuned na een jaar te hebben gereden, het vermogen ging van 457 pk naar ik meen 517pk. Acceleratie naar 100 zou nu rond de 4 seconden moeten liggen... Ik vond het belangrijker dat de begrenzer eraf ging. De C63 loopt nu 317 km/u op de navi!
De auto geeft werkelijk geen krimp, wat ik er ook mee doe. Ik rijd een paar keer per maand tegen de 300 km/u (in Duitsland) en doe ook wel eens wedstrijdjes met Porsches, Lambo's etc. Elke keer zie ik de verbaasde gezichten dat een 4-deurs auto bij deze wagens wegrijd. Wel op een leuke manier, de opgestoken duimen zijn het bewijs. De power is werkelijk ENORM!
Ook rustig rijden is leuk in de C63 dankzij het prachtige audiosysteem, echt genieten. Het uitlaatgeluid kun je zelf opwekken en is ook bij lage snelheden hoorbaar. Totdat de CD van Armin van Buuren voorbij komt, dan gaat vanzelf het gas er weer op!

Het verbruik van deze wagen is natuurlijk conform mijn rijstijl, hoog. 1 op 5 is wel het hoogst haalbare, wat irritant is, is de relatief kleine benzinetank. Na maximaal 400-450 km moet ik weer tanken, en dat is niet mijn favoriete bezigheid. Sommige merken plaatsen bij dit soort auto's extra grote benzinetanks (90 liter), dat zou deze C63 ook passen. Maar goed, dat zijn kleine schoonheidsfoutjes.
Voor de rest functioneert alles uitstekend, het navigatiesysteem is prachtig en idem het geluidsysteem en gebruikte materialen voor het interieur. Het schuif/kanteldak is een manier om nog meer te genieten van de AMG, zo kan ik de uitlaat (nog) beter horen.

Ik dacht dat de C63 niet zo zou opvallen in het zwart, ik rijd op originele 18 inch wielen, niet die opzichtige (maar ook mooie) 19 inch velgen, de 4 uitlaten zie je alleen aan de achterkant. Maar 'helaas', ik word regelmatig gespot door kenners, mensen staan in mijn auto te turen als deze geparkeerd staat en inmiddels sta ik al 3 keer op 'autogespot'. Aan de ene kant prima, aan de andere kant wel eens lastig, zeker als ik met klanten op stap ben. Maar goed, wellicht mijn eigen schuld hoor ik U denken... Het is slechts een observatie.

Inmiddels heeft de auto ruim 60.000 km gelopen (in 2 jaar!), er is nog geen lampje gaan branden. Deze Mercedes is werkelijk onverwoestbaar, ik heb slechts remmen en banden versleten (en benzine, veeeeel benzine), voor de rest helemaal NIETS!? Wel moet ik elke 10.000 km en halve liter olie bijvullen, maar dat is niets bijzonders heb ik begrepen.
Ik heb met mijn E55 amg heel veel problemen gehad, dat was niet leuk meer op een gegeven moment. 25000 euro verspijkeren aan een auto (in 3 jaar) is bizar, ik vind het nog bijzonder dat ik het heb aangedurfd weer zo'n monster te kopen. Gelukkig maakt de C63 AMG heel veel goed. Enige irritatie blijft de stugheid van het onderstel.

Helaas is de tijd gekomen om afscheid te nemen, ik rijd simpelweg te veel (62000 km in minder dan 2,5 jaar). Dat betekent niet alleen veel tanken, maar ook snel waardevermindering (km's lopen snel op) en het stugge onderstel irriteert steeds meer als je zoveel rijdt als ik. In het weekend verblijf ik regelmatig in België, dus ik heb wat comfortabelers besteld, en dit keer toch maar een.....diesel!
Helaas is de afschrijving enorm (dankzij de gereden km's): nieuw gekocht voor 112.000 euro, nu terug gekregen: 60.000 euro! Dat is een boel geld, maar ik heb er ook heel veel lol van gehad. Beter om nu afscheid te nemen, als de km's oplopen wordt het alleen maar minder.

Helaas vind ik de Mercedessen die aangeboden worden met een diesel motor niet zo leuk als de AMG uitvoering, dus ik ben weer terug naar mn oude vertrouwde merk, BMW! Ik kan u vertellen, de 745 diesel die ik nu heb is een waanzinnige auto! Natuurlijk niet de sportiviteit van de AMG, of het bizarre uitlaatgeluid, maar het comfort is ONGEKEND! En met 750Nm koppel bij 1900 toeren en 330 pk, is dit echt geen langzame auto! Bovendien, 900 km op een tank is ook gewoon wel eens heel erg leuk! Beide merken produceren prachtige techniek, nu ga ik weer eens genieten van de laatste nieuwigheden van BMW.

Adieu Mercedes C63 AMG, ik heb van je genoten en je zit in mijn hart. Er komt vast een dag dat de Z3 Coupe het velt gaat ruimen voor een leuke SL of SLK AMG, heb ik het mooiste uit twee werelden....

Mocht u een C63 AMG willen kopen, niet twijfelen, gewoon doen! Mits u kunt leven met de nadelen die ik genoemd heb of gewoon veel minder km's maakt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.