Mercedes-Benz C 220 Diesel Classic (1997) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 Diesel Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 265.000 km |
KM-stand laatst | 305.000 km |
Aanschaf
- 265.000 km
Omdat ik van baan verwisseld was moest ik mijn oude lease auto inleveren. Ik wilde niet halsoverkop een auto gaan kopen maar eerst eens goed nakijken wat er allemaal mogelijk is en de voor- en nadelen op een rijtje zetten. 1 Ding was wel al duidelijk, het moest en zou een diesel worden.
In een grijs verleden had ik taxi gereden, dat waren w123 en w124 200D's. Ik ben nooit een Mercedes fanaat geweest, maar de kwaliteit en degelijkheid vond ik wel altijd indrukwekkend. Dus eigenlijk had ik al besloten om een Mercedes diesel te gaan kopen. Omwille van de hoge wegenbelasting had ik voor een C-klasse gekozen. Ik was ervan overtuigd dat ik mijn huiswerk goed gedaan had, ik wist wat de euvels waren en waar ik goed op moest letten. Hoewel ik liever een CDI had gehad, fluisterde mijn verstand me in dat een C220 Diesel verstandiger zou zijn.
Na enkele weken zoeken had ik er eindelijk eentje gevonden die me wel aansprak. Bouwjaar 1997, face lift model, 2de eigenaar, 265.000km, dealeronderhouden en puntgaaf. De prijs was ook erg scherp, dus na een proefrit gemaakt te hebben heb ik de auto gekocht.
De eerste grote problemen
- 285.000 km
In drie maandan had ik er al bijna 20.000km bij gereden. Dat waren prettige kilometers, de auto liep mooi en heeft me nog niet in de steek gelaten. Het verbruik was erg vriendelijk (1 op 16) en onderhoud was goed te betalen. Ik was ervan overtuigd dat ik eindelijk een verstandige keus had gemaakt. Helaas bleek dat niet zo te zijn. In december 2009 ging opeens, tijdens het stilstaan voor een stoplicht, en EPC lampje branden. De motor liep opeens erg onrustig en ik had amper vermogen. Ik zette de motor uit en startte opnieuw, toen was het lampje weer uit en liep de motor prima. Om een lang verhaal kort te maken, dit lampje gaf aan dat de dieselpomp defekt was. Dat was zo'n beetje het duurste onderdeel aan de hele auto. Kosten € 1.800,-- (excl btw en montage). na veel piekeren en peinzen uiteindelijk de pomp vervangen, daarna liep de auto weer heerlijk.
Geen zin meer en het eindoordeel.
- 305.000 km
Na deze reparatie heb ik nog een paar maanden met de auto doorgereden. Hij liep goed en was nog steeds een plezier om in te rijden. Maar voor mij was de lol ervan af. Ik was inmiddels weer van baan verwisseld en werk nu slechts een paar kilometer van huis. De diesel was niet meer nodig. In het verleden had ik vaker de neiging om veel te dikke en dure auto's te kopen (BMW 5 en 7 series voornamelijk), die drang kwam ook nu weer in me op. Ik heb de mercedes geschorst en te koop gezet. Dat bleek nog een hele klus te zijn. Het is niet echt een auto die zich makkelijk verkoopt.
Ik heb veel geld aan de dieselpomp uitgegeven. De aanschaf en reparaties aan deze auto hebben ruim € 4.500 gekost. Toen ik hem wilde verkopen kreeg ik er amper € 1.000 voor terug.
Nadelen:
-Dure reparatie.
-Hoog brandstof verbruik bij stadsverkeer.
-Hoge wegenbelasting.
-Kale uitrusting.
-Binnenruimte.
Voordelen:
-Rij eigenschappen.
-Degelijke auto.
-Laag brandstofverbruik op snelweg.
Eindoordeel:
Mijn eindoordeel is negatief beinvloed door de dieselpomp. Dit was een grote teleurstelling. Maar eigenlijk was het een bijzonder fijne auto om in te rijden. Ik heb mijzelf getroost met een bijzonder onverstandig keuze, nog voordat deze Mercedes was verkocht had ik al een andere Mercedes gekocht, een E-420 Avantgarde.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties2
- Comfort3
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
