Mercedes-Benz C 240 Elegance (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 240 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 184.000 km |
KM-stand laatst | 187.150 km |
- 184.000 km
Met mijn vorige auto, ook een Mercedes Cklasse, heb ik 5 jaar met veel plezier rond gereden. Deze auto was een C220 CDI uit 1999 waar ik graag langer mee door had willen rijden als de wegenbelasting er niet zo’n prijzige hobby van had gemaakt. Ik rij niet meer genoeg kilometers om de hoge wegenbelasting van een diesel te kunnen compenseren.
Ik heb de kleine 240 V6 motor al lang interessant gevonden. De 170PK zijn meer dan genoeg. Het prettigst aan deze motor vind ik de stilte en trillingsvrije eigenschappen, zeker in vergelijking met de C220 CDI. Wel reageerde de CDI sneller op het gaspedaal, waar de 240 meer uitnodigt om heel rustig en relaxed te rijden.
Mijn oog viel voor een C240 uit 1997met 184.000KM. Alle opties die ik wil hebben in een auto zitten erin, namelijk:
- Automaat
- Airco
- Cruise Control
De groene kleur is niet de meest vlotte kleur, maar ik kan ermee leven.
Wat mankeerde eraan?
- Behoorlijke lekkage van motorolie uit de olie vuldop.
- Interieur ventilator werkt niet, daardoor onbekend of de airco werkt.
- Rechter voorportier klemt en moet iets harder opengetrokken worden.
- Voorbanden versleten.
- koelvloeistof ziet er niet fris uit.
- Licht zoemend of fluitend geluid uit de differentieel.
- Motorolie is verontreinigd.
Wat is eraan gedaan bij de garage?
- Interieur ventilator gerepareerd. (Slecht contactje)
- Airco werkt.
- Olie lekkage verholpen (plastic verlengstuk van de vuldop was afgebroken, verlengstuk verwijderd en de dop zonder verlengstuk geplaatst)
- De wielen zijn van mijn vorige auto overgezet. (Beter rubber en rondom 195 breed, ik wilde de voor 215 / achter 235 velgen en banden niet hebben)
Mijn intentie is om heel snel werk te maken van deze auto.
- 185.500 km
Meteen aan het werk gegaan de belangrijkste punten van een occasion aangepakt:
- motorolie en filter ververst. (8 liter 5W30)
- koelvloeistof vervangen. (8 liter blauw)
- interieurfilter vervangen voor één met actieve koolstof.
- Bougies vervangen door Bosch FR8DPX. (12 stuks, 6 bleken ooit te zijn vervangen, de andere 6 waren nog origineel)
- K&N luchtfilter geplaatst.
- Olie differentieel vervangen.
- Olie en filter Automaat vervangen. (4 van de 8 liter, originele Mercedes olie)
- Injector cleaner bij de brandstof.
- Remmen schoon en gangbaar gemaakt, remblokken en schijven voldoen nog. Als de blokken voor vervangen worden komen er ook nieuwe schijven voor.
Het onderhoud heeft mij vrij weinig geld gekost omdat ik het grotendeels zelf heb gedaan. De resultaten waren goed, de motor loopt lekker en de vloeistoffen blijven helder van kleur. Wel krijg ik een paar dagen een waarschuwing dan het oliepeil te laag is (-2 liter) terwijl het op de pijlstok toch netjes op max staat. Een paar dagen later is deze indicatie weg, wellicht heeft de nieuwe olie het vuil van de oliesensor gereinigd.
Het K&N filter maakt een merkbaar verschil ten opzichte van het standaard filter.
Automaatbak olie vervangen en de automaat computer resetten hebben geen merkbare verbetering opgeleverd. Het schakelen gaat nog steeds perfect.
Fijne Auto, maar helaas een paar kleine problemen.
Het geluid uit de differentieel is niet weg ondanks de nieuwe olie.
Airco werkt niet meer.
Sporalisch een foutieve slipmelding van de ASR.
Rechterdeur klemt nog steeds.
Kostenposten:
- Bougies FR8DPX € 76,67
- Stuurbekrachtigingsolie € 10,68
- Koelvloeistof 10L € 31,00
- Diff Olie€ 24,02
- Motorolie 8L € 52,82
- Luchtfilter K&N € 72,38 (meegenomen uit vorige auto)
- Interieurluchtfilter (actieve kool) € 19,66
- Brandstoffilter € 57,50
- Oliefilter (Motor) € 10,88
- Automaatolie + Filter ca. € 90,00
- 187.150 km
Aan het werk geweest met wat nieuwe items.
- Nieuwe accu.
- Airco condensor vervangen.
- Fingear toegevoegd aan de differentieel.
- Deurmechanisme afstellen.
Al het werk zelf gedaan.
Accu vervangen heeft het probleem met de foutieve ASR slipmelding opgelost.
Zelf de airco condensator en droger vervangen is goed te doen. Neem de tijd neemt en wat extra handen kunnen zeer handig zijn.
Fingeer toevoeging heeft het fluiten van de differentieel behoorlijk verminderd. Nu is het alleen zacht te horen bij een snelheid van 40 en 90km/h. Het geluid is nu niet meer storend.
Het deurmechanisme van de rechter voordeur is helaas niet gelukt. De stelbout van het mechanisme is lam gedraaid, zoeken naar iemand die meer ervaring heeft met dit probleem.
Al met al vind ik dit een hele fijne auto om in te rijden en aan te sleutelen. Daarom denk ik dat deze auto (net als zijn voorganger) lang in mijn bezit zal blijven.
Kostenposten:
- Accu € 84,97
- Airco Condensor + toebehoren ca. €125,00
- Airco vullen €75,00
- Fingear €40,00
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
