Mercedes-Benz C 220 CDI Elegance Combi (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C 220 CDI Elegance Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Eerste 10.000km
- 220.000 km
Na een fantastische ervaring met de E-klasse, op aandringen van mijn vrouw voor iets compacter en vooral automatisch geschakeld gegaan. Een C220 CDI Elegance uit 2004 met leder en xenon als extra opties. Goudkleurig en perfecte staat. Gekeurd en netjes afgeleverd voor 3700eurootjes.
Kosten:
Auto had op 205.000 nog een kleine beurt gekregen door de vorige eigenaar dus op 220.000 door ons een grote beurt gekregen; olie en iedere mogelijke filter. Ook de thermostaat was aan vervanging toe (auto kwam niet meer op temperatuur). Ook een paar verstorven brandstofleidingetjes werden keurig vernieuwd. Auto staat helemaal gezond en is weer goed voor 15.000km. En dit voor 460euro.
Voor 100 euro kocht ik nog een setje van 4 bandjes op velgen (2000km gereden), dus de auto staat nog eens op vier zo goed als nieuwe laarsjes ook. Weet niet wat deze persoon bezielde om die banden aan deze prijs weg te doen, maar goed... het zal mij een zorg wezen :)
Comfort en rijgedrag:
Auto rijdt zeer vlotjes en de automatische versnellingsbak doet echt strak zijn werk. Sterk staaltje techniek is dit.
Als men het gaspedaal intrapt is het geen moordwapen, maar is ie wel snel genoeg. Het verbruik ligt tussen de 7 en 7,5liter/100km en dat is toch wel een kleine ontgoocheling aangezien onze E-klasse perfect genoeg had met 5,5liter/100km. Het verschil zit hier uiteraard in de automatische versnelingsbak.
Voor mijn vrouw is een iets kleinere C een verademing. De auto doet ook heel stil zijn werk, maar ik mis toch het "bootgevoel" van onze E-klasse en van men W124 die als 2de auto dienst doet. Ik kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat bij een C-klasse het echte "Mercedes-gevoel" wat ontbreekt qua afvering. In de plaats daarvan krijg je wel een preciezer gedrag in de bochten.
De lederen zetels zitten puik, maar weer zijn dit niet de "salon-stoelen" van een E of W124
Conclusie:
Na een maand of 4 is vooral mijn vrouw heel gelukkig met deze C . Vooral de automatische versnellingsbak is fantastisch voor haar.
Wat mij betreft heb ik een een iets minder gevoel bij het algemeen comfort, zeker met een ster op je motorkap. Moesten ze je hier geblinddoekt inplaatsen, dan kan je nooit raden dat het om een MB gaat, terwijl dat in een E zonder enige moeite zou geraden worden.
Maar goed , ik kan nog steeds rondtuffen in men W124 als ik zin heb in een "opa-moment" :) .
Het belangrijkste is dat ik ons weer lang en goedkoop zie rondrijden in deze Benz.
Het lijkt erop dat ie zal doen wat ie moet doen; ons veilig, degelijk en goedkoop van punt A naar punt B brengen.
Zomerseizoen
- 233.000 km
Tijdens werkdagen is het veelal mijn vrouw die met deze wagen rijdt. Het enige wat er hier de afgelopen maanden gebeurde is de sleutel die het begaf. Kon niet meer herkend worden door het contactslot en daar stond ze dus op de parking van het werk. Gelukkig kwam ik een halfuurtje later "Superman-gewijs" met de reservesleutel aanhollen . Prijskaartje nieuwe sleutel : 300euro. Ik verwijt de Benz hier echter niets. In dit gezin durven sleutels, mobieltjes en andere apparaten regelmatig uit onze handen glippen en hardhandig met de grond in aanraking komen. Iets voorzichtiger zijn is de boodschap.
Tijdens de vakanties en uitstapjes neem ik het stuur voor mijn rekening. In mei naar de Vogezen getrokken (totaal heen-terug + kms ter plaatse = 2000km), in juli naar de Eiffel en vandaar rechtstreeks naar de Belgische kust ( in totaal een 1500km). In het middengebergte heeft de wagen er flink van langs gekregen. Zowel in tiptronic als in de 'D'-stand alle limieten opgezocht. Heel slecht is het allemaal niet, al vind ik dat hij in z'n 2 net niet genoeg doortrekt (4000), waardoor je in de 3 tussen 70 en 85km/uur een vervelend dood punt krijgt. Hij zou sowieso in iedere versnelling net een paar toertjes hoger mogen bereiken en de reactie op een kickdown kan wat mij betreft sneller. Wat ik hier doe is spreken over momenten waar je het maximum van de auto eist. Als je je netjes gedraagt rijdt deze wagen fantastisch soepel. Bovendien kwam hij op de Duitse autobahn uit op een top van 217km/uur en had ik de indruk dat er zelfs nog wat extra inzat. 225 moet haalbaar zijn. Voor een Diesel van 12jaar oud met 230.000 op de teller is dat dan wel zeer strak. Verbruik draait rond de 6,5/100 of 1/16 bij degelijk rijgedrag. Als je wat meer verlangt durft ie naar 8/100 of 1/12,5 te gaan. Verder is het allemaal een beetje saai. De lederen zetels zitten degelijk, maar ook niet meer, de audio doet zijn werk, maar ook niet meer, enz.... Alles is degelijk en er gaat ook niets stuk, dus dat saaie hoeft niet altijd een negatieve bijklank te hebben. Dit is gewoon no-nonsens!
Na de zomer krijgt ie z'n onderhoud 235.000. Moest daar iets speciaal uit de bus komen laat ik het weten, maar het ziet er niet naar uit.
Afscheid
- 240.000 km
De laatste paar weken heel wat heibel gehad. Eerst de collector die het begaf op de Duitse Autobahn (laten herstellen in Duitsland voor 1700euro). Nadien bleken de injectoren ook aan vervanging toe (350euro per stuk. Wou deze investering niet meer doen. Wat ik over dit type Mercedes nog kan zeggen is dat het de naam Mercedes niet waard was!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.