Mercedes-Benz C 220 CDI Avantgarde (2008)

autoreview

Mercedes-Benz C 220 CDI Avantgarde (2008)

Signalement

UitvoeringC 220 CDI Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst70.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 6.200 km

Update 21 november 2008:

Inmiddels rijd ik sinds augustus in de Estate. Zwart metallic met licht grijze bekleding. (foto\\\\\\\'s volgen). Een beetje met gemengde gevoelens. Het is een prachtige auto om te zien. Er zijn wel een paar zaken die me wat tegenvallen. Het geluidsniveau in de auto is mij net te hoog voor een auto in deze prijsklasse. Windgeruis is boven de 100 km/u duidelijk aanwezig. Volgens de dealer een bekend probleem met de C-klasse en wordt veroorzaakt door o.a de dakrails. Wel minder dan de voorloper met schuifdak maar toch. Ook het motorgeluid is altijd aanwezig. Niet heel opdringerig maar toch. Een ander punt van kritiek vind ik de vering.

Het comfort van de auto laat zich met name voelen op klinkerweggetjes en met lagere snelheid. De zogenaamde hoogfrequente vering. Die is prima. Meer problemen heb ik met ritten op de snelweg. De laagfrequente vering is erg stug. De straffe demping en stabilisatorstangen zijn mij wat teveel van het goede. De auto is na elke oneffenheid meteen weer in het gelid, zonder even mee te geven. Geeft niet echt het Mercedesgevoel wat je in een E-klasse wel hebt. Ik heb inmiddels gelezen dat voor de Amerikaanse markt een speciaal comfortonderstel komt, dus ik ben niet de enige!

Wat zijn opvallende pluspunten: de uitstekende radio, de perfecte ergonomie, de goed zittende stoelen. Ook de elektrische achterklep bevalt erg goed.

Achteraf gezien kan je voor dit geld (56000 euro) beter een 520d kopen, dan heb je een auto die op een hoger plan zit, sportief en toch comfortabel. Volgende keer beter.


Bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto wilde ik graag een premium auto uitzoeken. Nog even voor de vorm een proefrit in de nieuwe Mondeo gemaakt, enorm ruime auto, maar met al die schermen en glimmend plastic niks voor mij.

Vervolgens een aantal proefritten gemaakt in de nieuwe Audi A4 2.0 tdi en 1.8 TFSI, de Mercedes C 220 CDI en een BMW 320d, 325d, en 520 d. Een mooi lijstje dus om uit te kiezen. Maar niet makkelijk. De nieuwe Audi rijdt fantatastisch, kan niet anders zeggen. Maar toch, dezelfde motoren vind je in een Skoda, Seat etc. De BMW’s. Een zeer mooi lopende, stille en zuinige 2.0 diesel. Maar daardoor ook wat klinisch. En het voortdurend moeten corrigeren wegens spoorvorming zag ik toch niet zo zitten. Wel een onderstel dat uitdaagt om steeds een stapje verder te gaan. De 5-serie, eigenlijk een zeer goede aanbieding, corporate lease met business line. Maar ik ben pas halverwege de dertig en zit vrijwel altijd alleen in de auto, waarom dan zo’n grote bak.
Uiteindelijk dan de C-klasse. de 220 cdi is zeer snel. 400Nm maken dat je in Nederland (maar waarschijnlijk ook daarbuiten) nooit behoefte hebt aan meer. De vering is net wat comfortabeler dan de 3-serie en audi. Het stuurt wat rustiger. Maar de verschillen zijn klein. De opmerkingen in Autovisie over ’mollig en zacht’ qua onderstel kan ik totaal niet beamen. De belangrijkste overwegingen om toch de Mercedes te kiezen waren het uiterlijk, leverbaar uit voorraad en het comfort.
Ik heb een 220 cdi Estate besteld, maar rij nu in een sedan uitvoering als voorloper. Pluspunten zijn de zeer goede wegligging en stabiliteit, de comfortabele stoelen en het sportieve, maar toch comfortabele onderstel. Minpunten heeft de auto niet echt, alleen het windgeruis van het schuifdak (niet nemen) is te opvallend. De radio (50 aps) is daarentegen prima. Het comand systeem in mijn huidige auto is wel mooi, maar leidt ook erg af. Het kleine schermpje in mijn toekomstige Estate lijkt me voldoende.

Ik denk dat ik met een audi A4 of 320 d ook heel tevreden zou zijn geweest, maar de Mercedes heeft net wat meer uitstraling. Het is een ideale auto om na een lange dag werken ontspannen naar huis te rijden. En daar heb ik hem voor.

PROBLEMEN

  • 6.200 km

Waarschuwing voor te laag koelvloeistofniveau. Hij moest in de beurt.

Estate: display van navigatie viel af en toe uit; stekkertje bleek niet vast te zitten.

update

  • 15.500 km

Inmiddels een aantal maanden verder. Windgeruis is inmiddels door andere dealer aangepakt. Er was sprake van verkeerd gemonteerde rubbers in de deuren. Een meer voorkomend fenomeen in de C-klasse. De auto heeft naar mijn mening nog steeds te veel windgeruis, maar daar moet ik mee leren leven.
Met de afgelopen koude en natte maanden vallen een aantal zaken positief op. De kachel heeft de auto in no-time warm. Ik heb geen stoelverwarming, maar mis die daarom ook niet. Daarbij maakt de kachel zeer weinig geluid, ook bij hard blazen niet. Ook de wegligging is onder alle omstandigheden zeer stabiel en rustig. Wel veel snelheidsboeten gehad doordat je zo makkelijk te hard rijdt in deze auto. Aan de vering ben ik inmiddels gewend geraakt. Doordat mijn partner een E-klasse met Airmatic heeft ben ik een beetje verwend!

afscheid nadert

  • 70.700 km

Aangezien ik een nieuwe baan heb aanvaard zal ik mijn c-klasse over enkele weken moeten inleveren. Inmiddels ben ik na enkele jaren rijden in deze auto erg tevreden. Na een kleine schade heb ik bijvoorbeeld enkele dagen in een Volvo S80 gereden, maar die kan niet tippen aan de Mercedes qua rijeigenschappen.

Wat is me goed bevallen aan de auto? De wegligging is uitstekend, de auto ligt zeer stabiel op de weg. Prestaties zijn meer dan voldoende, verbruik ligt gemiddels op 7,1 liter per 100 km. Dit is in de winter hoger dan in de zomer valt me op. De stoelen zitten erg goed.
De vering op klinkerweggetjes is prima, ik blijf van mening dat ik de demping op hogere snelheden te straf vind, maar dat is persoonlijk.

Nadelen: niet veel, de lichtgrijze bekleding is vrij besmettelijk en het kunstleer van de bestuurdersstoel begint al te scheuren. Ook het dashboard ziet er eigenlijk wat te eenvoudig uit, de kwaliteit is echter prima.

Het grootste manco van deze auto is eigenlijk de aanschafprijs van ruim 56.0000 euro. Voor het formaat auto is dat erg veel geld. Maar een 180 cgi met business pakket is qua prijs en prestaties denk ik echt een aanrader.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.