Mercedes-Benz C 220 CDI (2007)

autoreview

Mercedes-Benz C 220 CDI (2007)

Signalement

UitvoeringC 220 CDI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst137.674 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vrijdag heb ik mijn nieuwe auto afgehaald bij de fabriek in Bremen. Ik heb gekozen voor een Mercedes C220 CDI Classic in de kleur lava zwart. Hiervoor had ik een C 200 CDI Avantgarde Combi van 12-2004. Het verschil tussen beide auto’s is duidelijk te merken. De 220 CDI levert 170PK en 400Nm koppel bij 2000 R/M. De auto trek een stuk harder dan de 200 CDI. Door van Avantgarde naar Classic te gaan lever je natuurlijk wel een beetje in op luxe maar ik moet zeggen dat de auto al mijn verwachtingen te boven gaat. De auto is met de volgende opties uitgerust: in delen neerklapbare achterbank, metalic lak (lava zwart) en audio CD20.

Motor
De auto trekt in 8,8 seconden naar 100 en heeft een top van 229 K/MH. Je merkt dat de auto bij 2000 toeren echt op vol koppel vermogen is door de extra duw in de rug die je dan krijgt. Voor de rest rijd hij gewoon heerlijk soepel en is hij beduidend stiller dan de vorige C-klasse. Ik heb de auto nog niet getopt maar aangezien ik iedere dag naar duitsland rijdt naar mijn werk (vandaar de duitse platen) zal dat wel niet lang meer duren.

Agility Control
Mijn oude auto had direct control van MB maar ik moet zeggen dat deze een stuk fijner gedempt is. Ook het schakelen gaat soepeler dan in de vorige. De echte functie van agility control qua straffere demping bij sportiever rijgedrag heb ik nog niet kunnnen waarnemen.

Interieur
Van binnen ziet de auto er behoorlijk luxe uit. De stoelen zitten lekker al was de bekleding in de vorige avantgarde mooier dan deze classic. De auto beschikt over genoeg opbergruimte voor een auto uit dit segment. Het materiaal waarmee het dashboard bekleed is had wat zachter kunnen zijn, voelt nu namelijk behoorlijk ruw aan. De ruimte voor de achter passagiers is ruim voldoende en een stuk meer dan in de huidige BMW 3-serie.

Audio CD20
De autoradio is werkelijk super. De radio omvat de bekende AM/FM functie, een MP3 cd speler en een bluetooth verbinding. De radio heeft beter ontvangst als de vorige cd. De MP3 functie is handig en geeft de song titel weer op de display. De radio is ook te bedienden met de Command-knop bij de pook. Met de bluetooth carkit functie kun je je mobiele telefoon koppelen aan de radio en met de radio nummers kiezen en dan via de radio bellen door middel van een ingebouwde microfoon in het plafond. Ik moet zeggen dat dit perfect werkt en dat het eigenlijk ongeloofelijk is dat Mercedes dit voor noppes in haar goedkoopste radio mee geeft, aangezien mercedes voor bijna iedere optie geld verlangt (cruisecontrol,regensensor, ect.). Ook beschikt de radio over een 3,5 jackplug in het handschoenenvak voor het aansluiten dan een iPod of MP3 speler. Het geluid is behoorlijk goed maar niet beter dan in de vorige.

Minpunten
De medingsindicator van het dimlicht is uit het zicht van de bestuurder geplaatst. Deze is bijna niet te zien. Dit was in de W203 beter.

PROBLEMEN

Heb de auto nu twee dagen dus gelukkig geen problemen. Op de eerste rit (van fabiek naar huis) wel op de snelweg al een duif met 160 km/h tegen de ruit gehad.

Update: 137.674

  • 137.674 km

Na 3,5 jaar sturen in de C toch tijd voor een update. De auto heeft de laatste 3,5 jaar eigenlijk zonder noemenswaardige problemen dienst gedaan, dus buiten verbruiksmeldingen om nooit echt reden geweest een update te schrijven. Nu het lease contract ten einde loopt (6/2011) toch een kleine update over de laaste 3,5 jaar met deze auto.

63.000
Na een kleine parkeerschade rechts achter was de bumper dusdanig bekrast dat deze eigenlijk overgespoten moest worden. Aangezien de schade zelf veroorzaakt was, was het eigenlijk een geluk bij een ongeluk toen twee maanden later een busje op een parkeerterrein de achterkant links dusdanig in elkaar reed dat de bumper vervangen moest worden. Helaas moest hierbij het rechter achterlicht vervangen worden en is een deel van de linker zij-flank, tussen de B en C stijl uitgezaagd en vervangen. Mijns inziens was deze laatste ingreep overbodig en had het ook anders gemaakt kunnen worden, maar het was een verzekering kwestie. Totale schade bedroeg ruim 10.000 euro, mede doordat het bij de Mercedes garage hersteld is neem ik aan, maar dat was de keuze van de leasemaatschappij en verzekering.

98.000
Tijdens een reis naar Zuid-Frankrijk heeft de linker hoofdsteun het begeven, dat wil zeggen de functie om hem een beetje naar voren te stellen. Aangezien je de hoofdsteunen niet zelf uit de stoel kan halen, een nieuwe laten bestellen en gemonteerd door de garage (45 minuten, om een hoofdsteun te vervangen!)

130.000
Tijdens het winterweer van de laatste weken constateerde ik dat de remmen het na een koude start niet goed deden. Toen deze een kleine week later weer dienst weigerde na een half uur rijden, toch maar meteen naar de garage gegaan. Het probleem was snel geconstateerd en volgens mij vrij bekend. Zoals ik het begrepen heb, zat er een lek in een slangetje van de remdrukpomp. Het probleem was gemakkelijk te verhelpen en sindsdien remt de auto weer naar behoren.

Over het geheel gezien ben ik erg tevreden met de auto. Kleine problemen zijn het rechter achterlicht dat (als unit geheel) niet altijd even fel brand als het linker licht. Al veel geprobeerd dit te verhelpen, maar het lijkt toch echt op een probleem in de bekabeling. Ik heb dit overigens ook al bij andere C-klasses gezien.

Een ander terugkomend probleem is het af en toe niet functioneren van de twee stads lampjes in het linkervoorlicht. Doen het even niet en vervolgens weer wel. Dit is hinderlijk aangezien de auto hier ook steeds melding van maakt op de boordcomputer. Wederom een probleem met bekabeling denk ik.

Een terugkomende resonantie in het interieur wordt veroorzaakt door de behuizing van de klokken. Oplossen is om het stevig aan te drukken, maar het blijft toch steeds weer terug komen.

Nu ik 137.674 kilometer met de auto gereden heb, moet ik zeggen dat het voelt alsof de motor niet meer zo potent is als 3,5 jaar geleden, net alsof de koppel teruggelopen is of zo. Niet dat dit heel erg is, maar het voelt gewoon zo.

Deze week ga ik mijn nieuwe auto bestellen, toch weer een C-klasse. Nog zitten denken aan een 5-serie of een Z4, maar de 5-serie is toch net iets duurder en de Z4 toch niet zo handig voor dagelijks gebruik. De nieuwe C is vanaf maart leverbaar in Duitsland, dus dat is ook een belangrijke factor geweest (facelift). Aangezien ik toch een beetje uitgekeken ben op zwart, wordt het waarschijnlijk een blauwe C220 CDI, met als opties: LED-dagrijlicht, Becker Map Pilot (Navi voor CD20), Cruisecontrol, PDC en multifunctioneel stuurwiel. Laten we hopen dat deze weer net zo lekker rijd als deze, dan ben ik weer 4 jaar gelukkig! Tezijnertijd een nieuwe review!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.