Mercedes-Benz C 220 BlueTEC BlueEFFICIENCY Edition Prestige (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 BlueTEC BlueEFFICIENCY Edition Prestige |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 23.500 km |
KM-stand laatst | 23.500 km |
Mercedes C220 BlueTec
- 23.500 km
In een woord geweldig, daar wilde ik deze review mee beginnen. Dit de beste en fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad.
Ik heb de Merc. aangeschaft in Februari 2015 nadat ik enkele jaren in een BMW 320D had vertoefd.
De BMW’s waren allebei leaseauto’s en vooral de laatste de F30 was een genot om in te rijden en tevens volledig afgeladen met alle denkbare opties.
Maar begin 2015 ben ik van werkgever gewisseld en daar was leasen geen optie waarna ik opzoek ging naar een privé exemplaar.
Eerst op zoek naar wederom een F30 (320D) maar ik kon geen mooi exemplaar vinden die voldeed aan mijn wensen (max. een jaar oud, niet meer dan 25k op de teller, prijs en uitvoering)
Heb nog andere merken overwogen zoals Audi, VW of iets Aziatisch maar geen enkele auto kon me bekoren.
Ik was ook echt op zoek naar een sedan en/of station maar vooral geen MPV of SUV. Toen werd ik gewezen op de C klasse (w205) in eerste instantie dacht ik serieus, een Mercedes? Dat is toch voor oude mannen?
Lichtelijk gedwongen (in eerste instantie) door mijn vriendin en schoonvader (die al 40 jaar Mercedes rijdt) toch maar eens gaan kijken.
Ik had een paar eisen, schuifdak, lederen bekleding, automaat, burmeister audio systeem, Comand (Navigatie) en de nodige veiligheid opties.
Comand is al een opgave op zichzelf omdat door de belachelijke prijs (3500euro) deze optie veel kopers afschrikt. Maar voor mij een must vanwege de in mijn ogen belabberde standaard Garmin navigatie. Dat hebben andere merken toch beter voor elkaar.
Uiteindelijk terecht gekomen bij Mercedes specialist “Van Os” in Loon op Zand die enkele C220 Bluetec Avantgarde in voorraad had staan.
Werd heel goed geholpen, en kreeg de mogelijkheid om er een te testen tijdens het weekend. In eerste instantie miste ik de dynamiek van de BMW, maar ja het is een MB die staat voor comfort.
Toch was ik snel gecharmeerd van de MB, lekker vlot, heerlijk stil op de snelweg en reed boven verwachting lekker. Helaas voldeed deze niet aan alle eisen.
Geen Burmeister audio en volledig leer maar voor de rest alle benodigde opties.
De knoop doorgehakt en deze aangeschaft.
Na verloop van tijd begon ik me wel te ergeren aan de matige standaard audio installatie, van een auto in deze prijsklasse verwacht je toch wat meer.
Na wat rond zoeken kwam ik terecht bij een after-market audio systeem welke prima voldeed aan de eisen. Hierbij werd het standaard systeem opgewaardeerd middels een DSP versterker en een Subwoofer.
M.b.t. de rijeigenschappen deze waren natuurlijk anders dan bij de BWM, waarbij de BMW mij continue uitdaagde om te versnellen bleef de Benz heerlijk comfortabel door cruisen.
Dit was voornamelijk op de lange ritten heerlijk, elke maand reed ik op Zondagavond naar Frankfurt en ik kwam net zo fris en relaxed uit de auto zoals ik was ingestapt.
Natuurlijk waren er voldoende PK’s aan boord om te versnellen als dat nodig was maar ik werd gewoon minder uitgedaagd en kwam daarbij beter uitgerust aan.
Waren er dan ook minpunten?
Jazeker, maar die waren op een hand te tellen. Het schuifdak veroorzaakte wat windruis en de dieselmotor was wat rumoerig bij het starten en accelereren. Verder kon je er zeer zuinig meerijden, maar heb dit niet consequent bijgehouden.
Tevens miste ik de sportstoelen van de BMW welke fantastisch zijn, in de Merc. waren deze toch stukken minder wellicht zijn deze in de AMG uitvoering wat beter.
Onderhoud was relatief goedkoop, naast de regulieren beurten en het vervangen van remblokken, banden etc. heb ik verder geen noemenswaardige onverwachte kosten gehad.
Dit heeft ook te maken met het consequent op tijd het onderhoud laten uitvoeren en hier niet op te besparen.
De Benz bleef maar gaan en ik stapte er elke keer met een lach in en uit.
Tevens heb ik een allergie voor piepjes, rammeltjes en kraakjes en hier heb ik de Benz nooit op kunnen betrappen.
Uiteindelijk heb ik tussen Feb.2015 en Feb.2020 ruim 225.000 kilometer op de teller gezet.
Ik had me voorgenomen om de Benz voor de 250.000 Km in te ruilen zodat ik nog een acceptabele inruilprijs kon verwachten.
Het liefst had ik wederom gekozen voor een diesel maar durfde de stap niet te maken gezien alle commotie en vreesde voor een veel hogere afschrijving.
Uiteindelijk de C220CDI ingeruild op een E350 EQ boost die ik tevens met volle tevredenheid rijd. Hierover zal ik later een review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 CDI Business Solution Navigatiesysteem | Climate control | Cruise control | Stoelverwarming | Trekhaak | Elektrisch bedienbare achterklep | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor en achter
- 2017
- 293.086 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 AMG-line Automaat | Panoramadak | Lederen bekleding | Stoelverwarming | Burmester Audio | Achteruitrijcamera | LED verlichting | 19 inch lichtmetaal | Parkeersensoren voor en achter
- 2018
- 71.469 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Business Automaat Navigatiesysteem | Trekhaak | LED verlichting | Climate control | Cruise control | Getint glas | 17 inch lichtmetalen velgen | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor achter
- 2017
- 188.035 km
Lezersreacties (0)
Reageren