Mercedes-Benz C 200 Kompressor Sports Coupé (2001)

autoreview

Mercedes-Benz C 200 Kompressor Sports Coupé (2001)

Signalement

UitvoeringC 200 Kompressor Sports Coupé
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf101.309 km
KM-stand laatst110.208 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

The story so far.

  • 109.500 km

De C200 kompressor Sportscoupé. Na enige tijd rondrijden met mijn nieuwe auto leek het me leuk om wat van mijn ervaringen met de mede AW-lezers te delen.

De redenen dat ik voor een Mercedes ben gegaan kan ik heel kort over zijn: Niet alleen het design en kwaliteit van de auto's, maar ook door de rijke geschiedenis voel ik me heel erg tot het merk aangetrokken. Goed mindere tijden zijn er geweest, maar het tij is gekeerd en de Benzen hebben in het verleden de kernwaarden van het merk goed op de kaart gezet! En zullen dat nu ook weer gaan doen naar mijn mening.

Op 15-09 heb ik de C200 opgehaald bij Autobedrijf Victoria te Rotterdam, en is zijn voorganger ingeleverd. De vorige C-klasse was een C180 classic aut. van 2002. Ruim 15.000km vol plezier mee gereden, vooral de hoge mate van luxe zelfs voor de meest standaard uitvoering maakte het een hele fijne auto.

Wat me het meest beviel aan de C180:
- Alles elektrisch, ramen, spiegels, stoelen en zelfs het openen van de kofferbak of neerklappen van de achterhoofdsteunen.
- Veel comfort en luxe zoals standaard automatische airco, automatisch ingeschakelende verlichting en een af-fabriek radio/cd speler en geluidsinstallatie die een uitstekend geluid heeft.
- Standaard ESP, zij-airbags en hoofdairbags iets waar je zelfs op nieuwe dure auto's normaal fors voor moet bijbetalen.

Maar uiteindelijk voor mijn leeftijd vond ik hem toch wat te "statig". Bij de dealer waar hij vandaan kwam kon ik hem inruilen tegen de bovengenoemde coupé.

Maar goed dan de nieuwe C200:

De auto rijdt voortreffelijk, een stuk dynamischer dan de sedan die toch meer op comfort was afgestemd. Hij ligt dichterbij het wegdek en is wat harder afgeveerd, hij voelt dan ook een stuk sportiever aan en reageert veel directer op bewegingen van het stuur.

ALGEMEEN
Hij is wat minder luxe dan zijn voorganger, geen electrische stoelen meer, en geen hoofdsteunen die automatisch neergaan en ook de kofferbak moet met het handje open. Daar staat tegenover dat je wat dieper zit, tegen een mooie sportieve klokkenwinkel aankijkt en de sportstoelen bieden een stuk meer steun. Kortom, van comfortabel naar sportief.

UITSTRALING
Het lage silhouet en de hoge kont geven de auto een hot-hatch uitstraling. De lamellengrille met de ster erin (ipv ster op de kap) geeft hem een veel sportievere uitstraling dan de sedan. Een dikke uitlaatpot maakt het plaatje helemaal af aan de achterkant samen met de bescheiden geintegreerde spoiler.

MOTOR
Misschien wel het grootste genot in de nieuwe coupé is de 163pk (en 230Nm) sterke 2 liter met mechanische kompressor in het vooronder. Draai het contact om en er komt een diepe mechanische brom uit het vooronder. Zodra je wegrijdt is de auto erg stil en soepel maar zodra je het pedaal intrapt krijg je een aardig duwtje in de rug en hoor je de compressor en motorbrom duidelijk opkomen. Erg fijn is dat de motor altijd thuis geeft ook bij lagere toerentallen. Een hele vooruitgang vegeleken met de afmosferische 2 liter uit de 180. Wat me vooral opvalt is hoe geraffineerd, krachtig en relatief zuinig deze motor is ondanks dat hij ruim 8 jaar oud is. Vanaf 1800 toeren is het grootste deel van het koppel beschikbaar en schiet de auto steeds sneller vooruit.

[De nieuwe 1.8 vanaf bj. 2002 is weliswaar iets koppelrijker en zuiniger maar deze 2 liter is stukken krachtiger onderin en klinkt veel lekkerder]

Zodra je op tempo bent en opschakelt zakt het geluid weg naar de achtergrond en is het aangenaam stil. Zelfs in hogere versnellingen (5 en 6) blijft de motor er goed aan sleuren waardoor terugschakelen om in te halen eigenlijk onnodig is. Je kunt dus heel relaxed rijden.

Verbruiktechnisch doet de auto het ook best redelijk gezien z'n gewicht, vermogen en eigenschappen; 1380kg, achterwielaangedreven met redelijk zware motor. Een verbruik van +/- 8.0l/100km is makkelijk haalbaar gecombineerd en zelfs wanneer ik heel enthousiast met m'n rechtervoet ben blijft het steken op 9.5l/100km. Dat is dan wel met een redelijk sportieve rijstijl en veel stadsverkeer. Met lange ritten of als ik behoefte heb om zuiniger te rijden kan ik makkelijk 0.5l/1l lager uitkomen.

VERSNELLINGSBAK
Mijn C200 is voorzien van een 6-traps sequentronic versnellingsbak, een soort halfautomaat. Heel veel mensen zijn er niet gecharmeerd van. En eerlijk is eerlijk; in het begin was het heel erg wennen, maar nu ben ik er eigenlijk wel gek op.

Voordelen:
- 6 versnellingen tegen 5 trappen bij de automaat (dus op hogere snelheden lagere toerentellen, minder geluid en verbruik!)
- Bij snel accelereren is de sequentronic dynamischer dan de automaat en net iets sneller dan een handbak.
- Schakelt razendsnel terug en weer op in de hogere versnellingen.
- Het gemak van een automaat en het gevoel van een schakelbak, lekker sportief dus.

Nadelen:
- In files nogal stoterig.
- Bij lagere snelheden nogal ruw opschakelen in 1e, 2e en 3e versnelling.
- Automaatstand doet denken aan een Smart.

Al met al is de sequentronic een hele fijne bak, met een paar kleine minpuntjes.

INTERIEUR EN EXTERIEUR
Dan nog een algemene indruk van de auto, hij ziet er van buiten superstrak uit; geen krasjes, roest, steenslag en de lichtmetalen velgen zien er nog steeds fraai uit. Alleen heeft de vorige eigenaar een afneembare trekhaak laten installeren, gelukkig is die niet/nauwelijks meer zichtbaar zonder de haak.

Voor de buitenkant heb ik nog een tweetal dingetjes in gedachten; de deurgrepen mee laten spuiten in carosseriekleur en 17 inch (originele) sportvelgen (met iets bredere achterband)

Van binnen zijn er een paar kleine puntjes, die vooral aan de vorige eigenaar te wijten zijn. Raar, aangezien de buitenkant zichtbaar met zorg is bijgehouden!

- Slijtplek op linkerwang bestuurdersstoel en Slijtage op diverse kleine stoffen delen en interieurpaneeltjes (achter gordelhouder etc.) Maar goed dat is allemaal nauwelijks zichtbaar en de auto is natuurlijk 8 jaar en 100k km oud dus waarschijnlijk ben ik gewoon een zeikerd/perfectionist.
- Beschadiging aluminium middenconsole door inbraak, beschadiging deurpaneel aan de passagierszijde.
- Zo af en toe kwam ik nog wel eens glas tegen van de ingetikte ruit, echter na twee keer schoonmaken lijkt nu alles echt weg te zijn. Gelukkig :D

DUURZAAMHEID
Het dashboard, de deuren, knoppen/hendels en middenconsole zien er echter nog steeds zo uit alsof de auto nog geen jaar oud is dus het is allemaal relatief! Wat dat betreft heeft Das Haus bij deze C-klasse zijn reputatie toch weer eer aangedaan. De auto wekt echt de indruk dat hij me nog jaren rijplezier kan geven, een heel groot pluspunt wat je tegenwoordig niet vaak meer ziet.

Wanneer ik alles bij elkaar optel en tegen elkaar afzet rest mij geen andere conclusie dan dat ik een gewoon een hele fraaie sportieve auto bezit, die degelijk in elkaar steekt. Meer dan voldoende power en een heleboel luxe! Ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik hem heb gekocht en dat zal wel zo blijven, elke keer als ik het gaspedaal intrap verschijnt er een glimlach op m'n gezicht en met tanken verdwijnt hij ook niet echt.

Problemen:

  • 109.500 km

Geen noemenswaardige problemen tot nu toe. Wel wat kleine dingetjes die moeten gebeuren;

- Ruitenwissers moeten vervangen worden.
- Ruitenwissersproeier rechtsvoor moet iets bijgesteld worden.
- Achtervering kraakt met koud weer ietsjes, vooral bij hoge drempels.

Een ander klein puntje is dat er op m'n koplampen een soort doffe aanslag zit die ik er niet afkrijg. Het lijkt een soort aangekoekte wax, misschien dat iemand hier een idee heeft hoe ik dat het beste kan verwijderen.

Check up.

  • 110.208 km

Vandaag bij de dealer geweest in Rotterdam. Even een snelle checkup voor ik met de Benz naar Oostenrijk ga rijden eind december.

Geen noemenswaardig problemen, wel wat klein onderhoud verricht. De krakende achtervering bleken een paar rubbertjes te zijn die uitgedroogd waren, het is opnieuw ingevet en het geluid was gelijk weg.

Verder was afgelopen week de leeslamphouder los gaan zitten met een vervelend rammeltje tot gevolg, bleek een kapot bevestigingclipje. Het is gelijk netjes gemaakt.

Als laatste bleken de ruitensproeiers niet helemaal in orde meer te zijn, alle sproeierkoppen zijn vervangen ivm. lekkage. Toen zijn gelijk alle vloeistoffen netjes bijgevuld, kortom prima service bij Victoria in Rotterdam ;)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.