Mercedes-Benz C 230 Kompressor Sports Coupé (2001) #2

autoreview

Mercedes-Benz C 230 Kompressor Sports Coupé (2001) #2

Signalement

UitvoeringC 230 Kompressor Sports Coupé
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf150.796 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes C230 Kompressor (C32 AMG pakket)

  • 150.000 km

Hallo allemaal,

Ik las allerlei leuke reviews en dacht, laat ik eens mijn eigen auto omschrijven.

Ik heb in januari 2016 mijn 'net geen C32 AMG' gekocht voor een handelsprijs. Het betreft een C230 Kompressor met AMG styling pakket, voorzien van een AMG logo achterop.
Nu weet ik dat een nette C230 Kompressor met maar 150.000 km op de klok nooit 100% perfect kan zijn voor een scherpe prijs, er was bij omschreven dat er "a little shocking sound" van de linker voor vering was en dat de banden helemaal op waren.
Na een levensgevaarlijke rit van Eindhoven naar Haarlem met 0mm tot 1mm banden profiel waar het staaldraad al uit de banden kwam, liet ik hem voor de nieuwe APK controleren bij een kennis van mij.
Toch vond ik de wegligging en de felheid van de auto heerlijk, ook met 1mm profiel banden. De auto rijdt stevig, pakt goed op en de automatenbak schakelt alsof hij net uit showroom komt.

Al snel bleek het een stuk meer te zijn dan 'a little shock':

- Links en rechts fuseekogels vervangen
- Draagarm rechts vervangen
- 4 Nieuwe banden
- Vering links achter vervangen
- Stabilisator stangetjes vervangen
- Remleidingen ontroesten

Daarna reed de auto uiteraard direct als nieuw, mijn kostprijs ligt nu op zo'n €3.000,- wat nog ongeveer €1.500,- onder de marktwaarde is (met AMG pakket).

Nu zeggen de meeste mensen: "Een 2.3L met een AMG logo, dat is behoorlijk fake." Twee vrienden van mij moesten lachen om het AMG logo, het zou volgens hen sneu zijn als je eruit getrokken wordt door een Golfje 4 (even een voorbeeld) als je bij een stoplicht staat.
Het lachen verging hen toen wij een testritje maakten, mijn lieve hemel wat een ongelooflijk snel rijdende auto. De Kompressor (supercharger) doet zijn werk heel erg goed, de auto accelereert oorspronkelijk van 0-100 in 8 seconden.

-----------------151.000-----------------

Om even verder de review in te duiken (waar het ook voor bedoeld is), heb ik een aantal punten voor mezelf genoteerd waar ik verwachtingen voor had en wat de prestaties van de auto conform deze verwachtingen zijn.
Allereerst wilde ik een jongere auto kopen met betere opties dan mijn oude stalen sloep (W124 Coupé). De C230 heeft een prachtig dubbel panoramadak, stoelverwarming, two-tone lederen bekleding, elektrische ramen, climate control, cruise control en nog wat andere titus woefes waffes.
Nu hield ik echt mijn hart vast bij de aankoop van nog een Mercedes met een opendak mechanisme, bij de CE 230 was mijn schuif/kantel dak namelijk stuk. Tot mijn genoegen kwam ik erachter dat het Panoramadak werkt als nieuw.
De stoelverwarming was ik niet gewend, deze zette ik aan toen ik net buiten reed bij de locatie waar ik hem kocht. Ik kreeg een ontzettend ongemakkelijk gevoel van onderen omdat de stoelen zo ongelooflijk snel warm waren - deze werken dus ook goed.
Toch maken de cruise control en climate control het rijden in de auto erg aangenaam, vooral bij lange ritten waarbij verkoeling en gemakzucht belangrijk zijn.
Het enige wat ik irritant vindt is dat de achterruit verwarming alleen bovenin goed werkt, ik hou continue een deel aan condens onderin het raam. Iemand een idee of dit een simpele fix is?

De auto is een prachtig aanblik op de weg, ik krijg veel bekijks en heb nog geen slecht woord gehoord over mijn auto (op het AMG logo na). Toch zal nu alleen nog een echte kenner zien dat het geen echt AMG C32 is i.v.m. het echt AMG stylingspakket, AMG velgen, AMG logo, AMG grill, en de snelheid waarmee de auto rijdt.
Ik heb oprecht nog nooit zo lekker in een Mercedes gereden, het voelt alsof de auto jouw voet wilt voelen, alsof hij je graag met 10-15 km/h sneller naar je bestemming brengt. Hij rijdt met zo veel stabiliteit, een sterke wegligging en een ongekende kracht voor een 2.3 blok.

-----------------153.000-----------------

Het eerste echte 'Mercedes' probleem is opgedoken, een fout melding in de vorm 'check engine' lampje. De auto is in Noodloop gesprongen vanwege de foutmelding, ik heb de auto direct laten uitlezen waaruit kwam uit dat er iets met de uitstoot en luchtdruk aan de hand was.
Ik hield mijn hart vast omdat ik merkte dat de Kompressor niet meer meedraaide, waardoor ik dus vermoedde dat mijn Kompressor gereviseerd moet worden. Dit is niet het geval, het gaat om een vacuümpompje of slangetje wat vervangen moet worden. Toch is het rijden in noodloop behoorlijk irritant omdat de auto niet vooruit te branden is.

-----------------153.200-----------------

Het lampje brand nog maar gek genoeg staat de auto niet meer in noodloop en loopt weer als de brandweer, hij rijdt als een trein. Ik ben geen fan van doorrijden met problemen maar ik heb nog geen tijd gehad om mijn auto te laten staan voor het repareren (tegen kostprijs + minimale loonkosten, vandaar dat ik het niet zelf doe).
Ik heb toch maar even een afspraak gemaakt voor het probleem want ik wil natuurlijk feilloos kunnen cruisen met mijn omgedraaide C23 'AMG' sportcoupé.

Brandstof verbruik:
Ik merk dat als ik stads rij de auto behoorlijk wat lust voor een 2,3L. Toch is dat niet vreemd met bijna 200pk. Stads loopt hij ongeveer 1op8 / 1op9.
Op de snelweg is de auto verrassend zuinig, na 2x op en neer van Haarlem naar Utrecht te hebben gereden en bijna 500 km op de dagteller kon ik nog zeker een kwart tank opmaken. Volgens mijn boordcomputer heb ik op de snelweg een bereik van 780 km op een tank van 55 liter (1op14).

-----------------155.000-----------------
Inmiddels staan de eerste 5.000 km bovenop de aankooptellerstand. De auto heeft wat mankementjes, maarja het blijft een tweedehands auto zonder BOVAG of andere garanties.

Het Check Engine lampje brandt nog, deze gaat aan/uit omdat het een niet gering probleem is. Ik het wel laten aanpakken maar ik heb hier simpelweg momenteel de financiële middelen niet voor (net gaan samenwonen).

Het gaat om foutcode: P0410 (Secondary Air injection malfunction), er hangt een hele grote grijze massa aan informatie over dit onderdeel. Er is vrijwel niks concreets vast te stellen om het simpel te fixen. Ik merk er motorisch niks van, en ook de prestaties zijn gewoon goed maar het lampje blijft een hinder in mijn ooghoek.

Inmiddels heb ik er een Bose geluidsysteem ingebouwd wat erg fijn is qua sound, de auto is erg comfortabel alleen zijn de w203s nogal gevoelig voor stabilisatorstang issues en dit merk ik dan ook. Met het snel veren over bestraatte wegen rammelt de vering, wat heel hinderlijk is.

Kortom, een tweedehands auto is goedkoper dan bij een autobedrijf maar als je zelf niet handig bent met auto's raad ik het af.

-----------------160.000-----------------

Daar ben ik weer, we hebben gisteren de 160 aangetikt tijdens een heerlijke cruise over de snelweg. De auto rijdt heerlijk en het felbegeerde motorlampje brandt nog steeds, ik ben er achter wat het is. Het secondary air injection systeem is een veel voorkomende foutcode die soms opspeelt en vrijwel zichzelf verhelpt d.m.v. doorrijden of enginecleaner te gebruiken. Ik ga hem wel nog even laten uitlezen en een grote beurt geven omdat er wat kleine dingetjes zijn, maar dat belemmerd het fijne rijden niet.

Ik ben voor de grap even gaan kijken wat mijn auto precies waard is op het internet. Nu zie je de C200-C230 sportcoupé voor rond de 3.5-4 staan zonder leer en panoramadak. Dus concludeerde ik vrij snel dat hij rond de 4.5 zeker waard is.
Wat ik even vergeten was is dat mijn auto een youngtimer wordt in November en daarom bijtellingsvriendelijk wordt voor een zakelijke rijder. Er is één vergelijkbare auto op internet, een C230 sportcoupé mét AMG optik pakket. De auto die ik gevonden heb heeft welliswaar pas 80.000km gereden, máár geen lederen bekleding en sperdifferentieel.

Het ziet er naar uit dat ik een ongeslepen parel heb gekocht welke ik ga slijpen en oppoetsen. Mijn vriendin is anti-auto's maar wel verzot op deze auto, waardoor ik er sowieso nog even in blijf rijden.

____________________________________________

Foto toegevoegd!

_______________163.000 km___________________

Hallo allemaal, even een update. De auto heb ik zo'n 9 maanden in bezit gehad en wegens een andere carrièrekeuze (wel in de automotive) was ik genoodzaakt om mijn liefde te verkopen.
Dit omdat ik nu een onwijs dikke Renault Twingo (... ja, ik weet het, triest) rij voor nog geen €100,- in de maand inclusief brandstof en onderhoud. Dus van mijn maandelijkse lasten van €478,- op de Benz ga ik daarin behoorlijk vooruit.

Inmiddels heb ik mijn zinnen gezet op een CLK500 met AMG pakket óf een Nissan 350Z. En hoewel ik een Mercedes liefhebber ben in hart en nieren gaat mijn gevoel toch uit naar een 350Z voor het sportieve gevoel en de supercar uitstraling die de auto mij geeft.

Het leuke was dat ik de auto als een soort bruik-winst project kocht en uiteindelijk met een prima €1.150,- winst heb verkocht. Daar moest ik wel nog even mijn dikke geluidsinstallatie van aftrekken waardoor er zo'n €800,- marge overblijft.

Genoten en toch nog een leuk centje aan verdient!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Business Line (4D/9A)
€ 795
 
Alphabet
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 809
 
Arval
Mercedes-Benz C 300 e Estate Business Line (5D/9A)
€ 809
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens