Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mercedes E 55 AMG - Mercedes C 30 CDI AMG

Feestartikelen

Mercedes E 55 AMG - Mercedes C 30 CDI AMG
  • Arno Böckling
  • Eerste rijtest
21 november 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 43
AutoWeek 2002 week 43

Je leest het in AutoWeek 2002 week 43

AMG, de 'Sportschool' van Mercedes viert z'n 35-jarig bestaan en trakteert zichzelf, en z'n verwende klanten natuurlijk, op twee nieuwe typen; de beresterke E 55 AMG en de 'superdiesel' C 30 CDI AMG.

Via een flauwe bocht komen we bij de oprit van de Autobahn. We rijden 80, want dat heeft een verkeersbord ons gezegd en in Duitsland worden dit soort geboden behoorlijk serieus genomen. Ruimte om in te voegen is er genoeg. Dus om snelheid te maken, geven we even een peut gas. De E 55 AMG reageert haast overenthousiast. Gedempt, maar toch duidelijk waarneembaar gegrom in het vooronder, een beschaafde, maar daarom niet minder imposante ronk uit de twee dubbele uitlaatpijpen, en we schieten vooruit. Binnen de kortste keren moeten we alweer van het gas, want zo'n rond wit bord met rode rand zegt dat je op dit stuk snelweg niet harder dan 120 mag. Wat is er in die paar seconden gebeurd? Toen we het gaspedaal snel intrapten, werd de mechanische compressor van de 5.439 cc metende V8 onder de motorkap bliksemsnel ingeschakeld om meer lucht naar de cilinders te persen. De E 55 AMG haalde als het ware diep adem om weg te kunnen sprinten. En sprinten kan deze goedgetrainde Mercedes als de beste. Daar heeft hij de kwaliteiten voor in huis. Als je hem flink op z'n staart trapt, levert z'n V8 maar liefst 476 van ongeduld trappelende paardenkrachten, ofwel 350 kW vermogen. En de achtcilinder ontwikkelt een koppel 'als een locomotief'; maar liefst 700 newtonmeter is al bij 2.630 krukasomwentelingen at your service. Dus voor zo'n tussenacceleratie hoeft de E 55 AMG zich nauwelijks kwaad te maken. Als een paar kilometer verder 120 niet langer de limiet is, gaat het gaspedaal opnieuw gedecideerd richting vloer. Onze testwagen reageert als ontketend. Weer dat gedempte vulkaangerommel uit het motorcompartiment en de krachtige ronk van de uitlaten. Alsof het niet de minste moeite kost, speert de E 55 AMG ervandoor. Indrukwekkend, maar ook weer begrijpelijk als je weet dat hij volgens z'n fabrikant in 16,1 seconden vanuit stilstand naar tweehonderd moet kunnen knallen. Wanneer de naald van de snelheidsmeter het getal tweehonderd is gepasseerd, gaat hij vrolijk door, tot bij 250 de elektronica de beschaafd ogende sedan als een zachte, onzichtbare hand stuit in z'n vaart. Maar de schaal van de snelheidsmeter gaat nog een stuk verder; naar 320 kilometer. Goed, een beetje ruimte aan de bovenkant van het snelheidsbereik is er altijd wel, maar zeventig kilometer!? Toch is dit niet zomaar een vorm van overdrijving. Als je dat nu per se wilt, kán de snelheidsbegrenzing er ook af. En dan moet een top van zo'n driehonderd kilometer per uur haalbaar zijn. Dat zou deze nette vierpersoonsgezinsauto ongeveer even snel maken als een Ferrari 360, die aan een top van 293 moet kunnen komen. Onwaarschijnlijk? Helemaal niet, want de potente Duitser spurt in niet meer dan 4,7 seconden van nul naar honderd en is daarmee slechts een tiende van een seconde 'langzamer' dan de sportieve Italiaan.

We zouden het haast vergeten, maar al het motorgeweld van de E 55 AMG wordt uiterst soepel verwerkt door z'n standaard vijftrapsautomaat die z'n gedrag aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. Je kunt hem ook bij voorbaat in de comfort-stand zetten voor een relaxte manier van schakelen. Zet je hem in M om het heft in eigen hand te nemen, dan laat de bak zich - als bij een Formule 1-wagen - bedienen met knoppen op het stuur. Ook vering en demping zijn instelbaar. Vind je de sportstand na een stevig potje sturen toch te stug, dan ga je gewoon naar de comfortabele afstemming. Overbodig eigenlijk te zeggen dat de E 55 AMG subliem op de weg ligt en stuurt alsof je hem de bocht door 'denkt'. Maar het echte denkwerk wordt toch gedaan door een hele serie elektronische systemen die helpen het formidabele motorvermogen goed op de weg te brengen en de auto onder allerlei omstandigheden op koers te houden. Er mag dan een beest schuilen in deze Mercedes die nog deze maand op de markt komt, het is wel bij voorbaat keurig getemd. En dat geldt net zo goed voor de S 55 AMG en de CL 55 AMG met dezelfde motor.

Snelle bak
Een sportwagen met een dieselmotor? Het klinkt nog steeds wat vreemd, maar het idee begint te wennen. Seat racet bijvoorbeeld met diesels en bij Mercedes staat de C 220 CDI Sports Coupé in de showroom. Hij heeft een zelfontbrander met een vermogen van 143 pk en 'n koppel van 315 Nm onder de kap. Die krachtbron geeft hem een top van 220 en een acceleratie 0-100 in 10,7 s. Niet gek, maar nu ook weer geen prestaties om helemaal van uit je bol te gaan. Wie sneller wil dieselen, kan bij Mercedes-Benz terecht voor een C 270 CDI - maar niet als Sports Coupé - die 230 loopt en in 8,9 tellen van nul naar honderd kan optrekken. En de S 400 CDI komt zelf aan 250 km/h en 0-100 in 7,8 s. Maar AMG doet er nu nog een schepje bovenop. We stappen in de C 30 CDI AMG en draaien de contactsleutel om. Heel even licht - als geheugensteuntje - op het instrumentenpaneel het dieselspiraaltje op. We horen binnenin echter nauwelijks dieselgeluiden. Natuurlijk laveer je gemakkelijk door het stadsverkeer, want bij maar 2.000 toeren heb je al 540 newtonmeter koppel tot je beschikking. Zo kun je nog eens schakellui rijden. Sterker nog, je hoeft helemaal niet te schakelen, want een vijftraps automatische transmissie is standaard op de C 30 CDI AMG. Je kunt die automaat rustig z'n gang laten gaan, want hij wisselt haast onmerkbaar van verzet en doet dat nog razendsnel ook. Omdat hij zo ontzettend bij de les is, kan de bak in het stadsverkeer wel een beetje nerveus worden. Maar als je echt gas wilt geven - en daar koop je toch eigenlijk een sportversie voor - bevalt z'n snelle manier van werken uitstekend. Wanneer we op de snelweg de ruimte hebben en de gasvoet z'n werk laten doen, versnelt de sportdiesel energiek. Met z'n koppel van 540 Nm trekt de 2950 cc vijfcilindermotor er stevig aan. Dat hij alles uit de kast haalt, laat hij wel een beetje horen. Vergeleken met een benzine-krachtbron is de diesel toch wat minder stil. En wanneer hij stationair loopt, is er ook wel iets voelbaar van het soort trillingen waarmee diesels nu eenmaal behept zijn. Maar afgezien van deze kleine schoonheidsfoutjes heeft AMG de vijfpitsdiesel keurige manieren bijgebracht. En op en top getraind. De getunede krachtbron geeft de C 30 CDI met 250 km/h de topsnelheid van de ware Duitse krachtpatsers en stuwt hem in 6,8 tellen van nul naar honderd. Het onderstel van de snelle diesel is aangepast aan z'n sportieve karakter en z'n kracht. Het weggedrag is dan ook prima in orde en elektronisch systemen zorgen voor uitgebreide actieve veiligheidsmaatregelen; het soort maatregelen dat past bij de moderne topsportwagen die de C 30 CDI is. In februari 2003 komt hij op de markt.


Eén man; één motor
In de pijnlijk schoongehouden ruimten van de AMG-fabriek worden de motoren gebouwd door hooggekwalificeerde vakmensen. Het is geen lopendebandwerk; elke technicus zet telkens een complete motor van begin tot eind in elkaar. Als sluitstuk brengt hij een kleine plaquette met z'n naam en handtekening op de krachtbron aan. De eerste twee letters van 'AMG' staan voor de achternamen van de oprichters van het bedrijf; de heren Aufrecht en Melcher. De 'G' komt van Grossaspach, de geboorteplaats van Aufrecht.

  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz C-klasse Mercedes-Benz E-klasse

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

INFO
Athlon
Athlon
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 704
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 719
Stel samen ▸
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Business Line (4D/9A)
€ 764
 
Arval
Arval
Mercedes-Benz C 300 e Estate Business Line (5D/9A)
€ 806
 
Mercedes-Benz C-klasse in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz C-klasse 200 CDI BlueEFFICIENCY Business Class

    Mercedes-Benz C-klasse 200 CDI BlueEFFICIENCY Business Class

    • 2010
    • 249.023 km

    € 7.399

    Mercedes-Benz C180 Kompressor 1.6  BlueEFFICIENCY

    Mercedes-Benz C180 Kompressor 1.6 BlueEFFICIENCY

    • 2010
    • 262.000 km

    € 6.500

    Mercedes-Benz C-klasse 180 AMG Business Solution Pano/Night/Leer

    Mercedes-Benz C-klasse 180 AMG Business Solution Pano/Night/Leer

    • 2019
    • 85.726 km

    € 37.495

Meer Mercedes-Benz C-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz C-Klasse W206 | Nieuw: Mercedes-AMG C 43 4Matic

    183
    • 27 april 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz C-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz C-klasse occasions
  • Mercedes-Benz C-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz C-klasse tests
  • Mercedes-Benz C-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz C-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 CDI Estate (2012)

    Mercedes-Benz C 200 CDI Estate (2012)

    7
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    5
    • 23 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 d Business Line (2022)

    Mercedes-Benz C 200 d Business Line (2022)

    11
    • 2 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)

    Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition...

    5
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 Prestige (2016)

    Mercedes-Benz C 200 Prestige (2016)

    3
    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Avantgarde (2012)

    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Avantgarde...

    • 26 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Elegance (2009)

    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Elegance...

    1
    • 25 december 2021
meer reviews
Mercedes-Benz C220 CDI Sports Coupé – 2002 – 929.486 km - Klokje Rond

Mercedes-Benz C220 CDI Sports Coupé – 2002 – 929.486 km - Klokje Rond

Dat je met een Mercedes-Benz een heel eind komt, wisten we al langer. Dat we ook een C-klasse...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C43 4Matic: 408 pk uit vier cilinders

    Mercedes-AMG C43 4Matic: 408 pk uit vier...

    95
    • 27 april 2022
  • Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive touring - Dubbeltest

    Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive...

    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz C-klasse cabriolet betrapt

    Nieuwe Mercedes-Benz C-klasse cabriolet...

    9
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit op de 'Ring

    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit...

    14
    • 12 april 2022
  • PREMIUM
    Per C-klasse naar St. Moritz - Duurtestreportage

    Per C-klasse naar St. Moritz - Duurtestreportage

    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    11
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    54
    • 8 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger alvast zien

    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger...

    6
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL 43 levert SL €70.000 lagere vanafprijs op

    Mercedes-AMG SL 43 levert SL €70.000 lagere...

    58
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision AMG: spannend signaal

    Mercedes-Benz Vision AMG: spannend signaal

    11
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer luxe

    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer...

    25
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz richt pijlen op hogere segmenten

    Mercedes-Benz richt pijlen op hogere segmenten

    28
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt innovatieve accu

    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt...

    50
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op elektro-sporter

    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op...

    9
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden