Mercedes-Benz C 200 d Business Line (2022)

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasse

Signalement

UitvoeringC 200 d Business Line
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes-Benz C 200 D Business Line

  • 2.000 km

Sinds een 4-tal weken in het bezit van deze lease wagen. Omdat er jaarlijks zo'n 35 tot 40000 km op de teller bij komen en er als non profit organisatie in België geen BTW aftrek mogelijk is, was de keuze voor een diesel verplicht. Dat je daar als werknemer je broek aan scheurt, zal de overheid worst wezen …

De keuze voor een degelijke diesel is tegenwoordig beperkt. Alleen onze Duitse vrienden leveren nog een motor waar je mee uit de voeten kan. Er was dan ook snel gekozen voor deze Mercedes 200 d. Een 163 +20 pk sterke motor en een sprintje van 0-100 in 7.7 s + een behoorlijke basisuitrusting en de keuze was snel gemaakt.
Enige opties zijn de velgen, artico lederlook, een winterpakket en het kleur: seleniet grijs. Alles samen net geen 46k in de catalogus. (BE)

Exterieur:

Het exterieur van deze business line uitvoering vind ik zeer geslaagd. Alles is vrij sober, maar het geeft mij een gevoel van rust en klasse. Veel zaken uit de luxury en vooral AMG line zitten er niet op en daar ben ik niet rouwig om. Geen chrome randjes, geen plastiek sportieve uitlaten, geen gaten in de bumpers voor de "airflow", geen overdadige sterretjes in de front grille …
Alleen verduisterde achterruiten en wat mooiere velgen waren welkom geweest. (Beide niet verkrijgbaar op deze line)

Interieur

Bij het interieur heb ik gemengde gevoelens. Wie voor het eerst instapt is meestal meteen onder de indruk. Het digitale display en "tablet" op de middenconsole trekken meteen de aandacht. Daarnaast is ook hier alles vrij sober gehouden in deze business line. Waar dat voor het exterieur mijn inziens vrij geslaagd is, is dit voor het interieur toch een stuk minder.
De gebruikte materialen voelen vaak wat goedkoop aan. Zo wordt veel gebruik gemaakt van "piano black". In de praktijk betekent dit dus goedkoop, glanzend plastiek dat krassen en vingerafdrukken aantrekt. De knoppen in de deur voor bediening van spiegels, ramen en zetelverwarming voelen goedkoop aan. Ook de bedieningselementen op het stuurwiel zien er wat goedkoop uit.
Het stuurwiel zelf ligt perfect in de hand en de "touch" bediening op het stuur werkt perfect na een beetje gewoon worden. Het stuur is verstelbaar in de hoogte en diepte. Voor mij had het nog net een 2 tal cm hoger gemogen (Ik ben 1m96). Nu mis ik een klein stukje van de instrumentencluster.
De zetels zijn perfect in te stellen (manueel) en zitten zeer goed. Ik heb voldoende hoofd - en beenruimte en met de bestuurderszetel voor mezelf ingesteld is er nog ruim plaats voor de passagier achter me.
Opbergruimte is er meer dan genoeg in de middenconsole, deuren en handschoenkastje. De koffer is voor mij meer dan groot genoeg. Openen kan van op afstand, sluiten is manueel.

Technologie

De digitale instrumentencluster is een prachtig display, leesbaar onder gelijk welke omstandigheden en makkelijk raadpleegbaar via de touch knoppen op het stuurwiel. Er zijn een aantal verschillende thema's beschikbaar, maar eigenlijk valt hier niet zoveel mee te doen. Alleen de "classic" look lijkt me volledig uitgewerkt. Alle andere thema's lijken me niet afgewerkt of bieden niet alle mogelijkheden. Zo kan je alleen in de classic look het middelste venster kiezen, bij de andere niet …

Het display op de midden console is nog impressionanter. Ook dit scherm is onder alle omstandigheden makkelijk leesbaar. Het MBUX multimedia systeem is zeer gebruiksvriendelijk en behoorslijk snel.
Alles is makkelijk te vinden en vlot in te stellen. Alleen bekruipt me soms nog het gevoel dat het allemaal oude wijn in nieuwe zakken is. Van moderne smartphonetechnologie is eigenlijk weinig merkbaar. Alles is heel statisch ingericht met weinig mogelijkheden tot personalisatie. Bovendien vind je bij de Mercedes apps eigenlijk niks terug. Alleen het koppelen van je "werk account" is een kleine meerwaarde omdat de navigatie dan je kan vragen of je naar de volgende afspraak wil navigeren … Iets wat Apple en Google natuurlijk ook kunnen.
Al heel snel schakel je eigenlijk over op Android Auto (of Apple Carplay), waar je deels die functionaliteit wel terug vindt.
Met het grote scherm is Android auto zeer leuk om te gebruiken. Je favoriete apps op het grote scherm!

Het audio systeem draagt het Burmester logo, maar is in deze uitvoering vrij beperkt. Er is geen woofer en hoewel de grilles voor de tweeters in de deurstijlen er zitten, zijn de tweeters zelf niet aanwezig. Toch levert het systeem nog een degelijk geluid. De midden - en hoge tonen zijn behoorlijk goed. Bas is aanwezig, maar zodra de bas overvloedig aanwezig is, klinkt het wat gedempt en verlies je diepte. Gooi het volume ook niet helemaal open, wat dan gaat dit systeem helemaal de mist in.

Ook het EQ logo vind je in deze wagen terug. Hoewel je nergens een stekker kan inpluggen, helpt een elektro motor om je vlot uit de voeten te maken. De instrumenten cluster geeft netjes weer wanneer deze je helpt en wanneer de batterij weer oplaadt. Zo hebben ook dieselrijders het idee dat ze een beetje milieubewust zijn.

Tot slot zijn er de aanwezige rijhulpsystemen. De "lane keep assist" doet het perfect met eerste een visuele aanduiding en vervolgens een flinke por aan het stuur. De dode hoek camera doet eigenlijk niet wat hij moet doen. Het lampje in de spiegel gaat al aan lang voor de aankomende wagen in de dode hoek zit en gaat pas uit als de wagen al lang gepasseerd is. Als er druk verkeer is, betekent dit dat het lampje bijna constant brandt. Gebruik je je richtingaanwijzer, dan komt daar nog een biepgeluid bij.
De achteruitrijcamera is vrij goed met een zeer breed beeld. Bijzonder handig bij het uitrijden van een parkeerplaats, maar ook hier waarschuwen de sensoren veel te vroeg voor aankomend verkeer en stoppen ze pas als men al lang gepasseerd is.
Cruise control en snelheidslimiet doen het prima en de verkeersbordjes tonen netjes de correcte snelheid.

Het verwarmingssysteem heft wel zijn kuren. De klimaatregeling die het allemaal zou moeten regelen schiet op onregelmatige tijdstippen in "freeze" mode. De airco gaat dan plots op volle toeren ijskoude lucht blazen zonder ophouden. Enige manier is om alles op handmatig te zetten. Daar ga ik even voor bij de dealer langs.

Rijden

Wat een plezier! Ik stap elke keer weer in met een enorme glimlach. Het comfort is uniek. Dit is de meest comfortabele wagen waar ik ooit mee heb gereden. Ook de wegligging is zeer goed. De wagen stuurt precies, is stil, filtert alle oneffenheden weg op een onopvallende manier en kan behoorlijk sportief uit de hoek komen. Dit is de lichtste motor uit het gamma, maar in het dagelijkse verkeer lijk je al een sportwagen.

De 9-traps automaat doet het in zowat alle omstandigheden goed. Bij hernemingen heb je een klein beetje vertraging door het terugschakelen, maar de 380 nM doen hun werkt uitmuntend. Wie wil kan natuurlijk ook de schakelpeddels gebruiken … Of je nu 80 of 180 rijdt, dat maakt geen verschil. Alles blijft roerloos, strak, zacht en vlot gaan. Alleen moet je de snelheidsmeter wat in de gaten houden, want voor je het weet heeft de flitser je te pakken.

Het verbruik ligt bij mij momenteel op 1/20 of 5l/100km Dat is zo'n 75 % autosnelweg, 75% in comfort stand en 25% in sport stand. 1 keer tanken laat me dus 1200 km rijden in de werkelijke wereld :-)

Conclusie

De eerste 2000 km waren een waar rijplezier. De C 200 d is een performante en bijzonder comfortabele wagen. De business line editie is de goedkoopste trim en dat merk je aan een aantal zaken. Er is echter niks wat me zou weerhouden deze wagen opnieuw te kiezen. Rijplezier boven alles!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.