Mercedes-Benz C 200 CDI BlueEFFICIENCY Estate (2012)

autoreview

Mercedes-Benz C 200 CDI Estate (2012)

Signalement

UitvoeringC 200 CDI Estate
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst103.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

het eerste half jaar.

  • 27.000 km

Sinds januari 2012 rij ik met mijn tweede Mercedes C-break (mijn vierde Benz). Het is nog steeds een C200 CDI break (100kw, 136pk). Juist zoals mijn vorige wagen.
Wat leuk is dat dit het facelift model is, waardoor ik de verschillen netjes kan noteren en evalueren.

Model & uitvoering.
Dit is de instapper, of Classic uitvoering. De wagen heeft als extra's parkeercensoren (V+A), metallic kleur, cruise control, regensensor, lichtsensor, en het command systeem (GPS, DVD, spraakherkenning). Door deze laatste staat er dus ook een lederen stuur en pook op.
Persoonlijk vind ik de wagen goed uit uitgerust. De cruise control die ik miste op mijn vorige wagen is nu wel aanwezig en hier ben ik zeer blij over.
Buitenkleur is Palladiumzilver, binnenbekleding Alcacagrijs - Brighton stof.
De grijze kleur is gewoon super voor het vuil. De wagen toont nooit echt vuil. Voor mensen die niet graag een auto wassen is dit een aanrader.
Voor de binnenbekleding moet je zijn (licht grijs), maar ik vind het zeker een geslaagde combinatie.

Facelift
De buitenkant van de wagen is persoonlijk niet zo spectaculair aangepast (nieuwe bumpers, dagverlichting, ledverlichting achter). Er zullen nog wel punten zijn, maar die heb ik dan gemist. De meeste mensen merken niet op dat ik van wagen heb gewisseld. Natuurlijk speelt dezelfde kleurencombinatie/uitvoering hier wel een grote rol.
De binnenkant is grondiger aangepast. hier herken je het facelift model aan volgende zaken:
- de wijzerplaten zijn moderner geworden (ik denk het Avantgarde model van voor de facelift)
- het stuur is aangenamer (zeker het leder) en heeft alu inlegplaatjes (voor wat het betekent).
- het scherm van de gps is nu vast ingewerkt ipv uitklapbaar (persoonlijk vind ik dit beter).
- het dashboard is opgefrist.
- meer connectiemogelijkheden (usb, SD card, enz)
- De typische mercedes console is nu met een soort knop, maar alles staat nog steeds op de herkenbare plaats.

Rijden.
De wagen rijd zeer vlot en zeer aangenaam.
De zetels zijn goed en geven voldoende steun voor lange ritten. We merken dit tijdens een 1.000 km rit: je komt niet als een wrak uit deze auto.
Bij het rijden met winterbanden (deze HEB je wel echt nodig), is er wat meer lawaai; maar ik denk dat dit standard bij iedere wagen is.
Power heeft de CDI motor zeker voldoende om het alledaagse verkeer te volgen. Ter vergelijking tussen mijn vorige wagen heb ik het gevoel dat er toch iets meer pit in zit en dat je vlotter rijdt. Natuurlijk is er ook van manueel naar automaat overgegaan en kan dit dit gevoel versterken.
Het is ook een Blue Efficiency. Hierdoor valt de motor stil wanneer je stilstaat. Op zich geen probleem; enkel in de file is dit vervelend, maar dan kan je dit simpelweg uitschakelen met een knopje.

Automaat
Even een punt over de automaat. Dit is een 7-traps automaat en deze rijdt gewoon zalig! De auto schakelt wel vrij snel (meestal onder de 2000 toeren) naar een hogere versnelling en dit is niet storend. Wanneer je wat sneller weg wil zijn, dan reageert de automaat zeer vlot en schiet de auto werkelijk weg.
Enige opmerking misschien: soms rij je werklijk op 1200/1300 toeren. Wanneer je dan iets sneller wil rijden duurt het even (lees kleine seconde) voor de auto reageert.

Verbruik & Blue Efficiency.
Het verbruik is opmerkelijk minder dan mijn vorige wagen. Gemiddeld klok ik de wagen af op 5,5 liter/100 km. Dan heb ik zowel stads- als autostradeverkeer gedaan.
Wanneer ik enkel autostrade rij, dan zakt dit nog stevig en kan je bijna 1400 km doen met de tank.
Bij enkel stadsverkeer kan je 6.5 liter gemiddeld verbruiken.

Ruimte & afwerking
Qua ruimte is er niets gewijzigd ten opzichte van mijn vorige wagen.
De ruimte in deze wagen is dus nog steeds ok; er zijn voldoende opbergvakjes (die je mooi kan afsluiten). Maar zeker niet de grootste in zijn segment. Je ziet dat wanneer de kinderstoelen gemonteerd staan... Er is dan nog ruimte tussen voorste stoel en kinderstoel, maar het kost geen moeite om met de voetjes tegen de zetel te slaan.
De koffer is voldoende, maar hier ook; zeker niet de grootste op de markt beschikbaar; maar voldoende voor ons.
Leuk is de 12 volt aansluiting in koffer en in de wagen.
Verder is het ook handig dat er een SD slot & USB aansluiting is voorzien. Dit is een leuke gadget, maar is wel handig om muziek eenvoudig mee te nemen & af te spelen in de wagen.

GPS & Command
Even een puntje apart. Dit systeem werkt gewoon subliem!
- routes worden automatisch correct aangepast op basis van de verkeerstinformatie. Dank zij dit systeem heb ik al verschillende uren kunnen winnnen.
- de spraakherkenning werkt super. Zonder iets in te spreken of de auto aan te leren (bv vooraf inspreken) kent hij de stem en doet hij wat gevraagd is. Franse plaatsnamen is wel moeilijker.
- de gsm via bleuthooth is gewoon goed. Tjdens het telefoneren hoor je de andere persoon zeer goed en hij/zij verstaat u ook goed.

Problemen - onderhoud
Onderhoud is jaarlijks of om de 25.000 km. Ik heb in tegenstelling tot mijn vorige wagen geen olie moeten toevoegen voor de eerste onderhoudsbeurt.
Verder ben ik nog geen problemen, pannes of defecten tegengekomen. De wagen rijdt als een klok.

Besluit:
In het algemeen ben ik super tevreden van de wagen.
De verandering van manueel naar automaat ervaar ik als een enorme plus tov mijn vorige wagen (die manueel geschakeld was).
Verder vind ik de wagen beter afgewerkt qua opties en interieur.

Tot nu toe... positief dus en een tevreden chauffeur.

koelvloeistof

  • 47.000 km

Plosteling kwam er een waarschuwing dat het peil van de koelvloeistof nagekeken moest worden.

Desondanks dat er een simpele uitleg in het boekje stond, ben ik naar de lokale Mercedes consessie gegaan (ik heb deze boodschap nog nooit eerder gekregen).
Vloeistof werd bijgevuld en de wagen werd nagekeken. Bleek dat de waterpomp een lekje had.
Er is een afspraak gemaakt voor de volgende week en de auto werd hersteld (nog in garantie).

Ik was zeer tevreden van de garage, die eigenlijk niet de garage is waar de wagen normaal zijn onderhoud krijgt. De afspraak ging vlot, de service was goed, er werd ondertussen andere zaken even nagekeken en bijgevuld (zoals olie, ruitenwisservloeistof, enz). Blijkbaar waren er een aantal updates nodig vanuit mercedes, deze werden ook uitgevoerd. Allemaal zonder enige aanleiding of vraag van mezelf.
Klant (of auto) centraal! Zo hoort het eigenlijk te zijn. Helaas heb ik andere ervaringen gehad, waardoor dit me opvalt en volgens mij een vermelding verdient.

Midden februari is het 2de onderhoud gepland....

Einde review

  • 103.000 km

De tijd vliegt en zo ook de beschikbaarheid van deze wagen. Mijn nieuwe wagen is uitgeleverd; deze is ingeleverd(uiteindelijk 103.000 km) en zodus was het tijd om een finale review te schrijven.

Zoals eerder aangegeven is dit een super leuke wagen om mee te rijden; de motor is vlot; de automaat rijdt super vlot; interieur is mooi afgewerkt.

In deze 2 jaren heb ik geen enkel voorval gehad (met uitzondering van de koelvloeistof) met deze wagen; geen panne, geen mankement, geen gekraak, geen electronica problemen, ... Gewoonweg zalig!

Ik kan dus alleen maar met een goed gevoel terugkijken en tevreden afsluiten.

Als enige kantekening is de fiscaliteit in België die deze wagen niet zo gunstig gezind is (ofwel betalen ofwel minder fun)...
* De wagen heeft - in vergelijking met concurrentie - een redelijk hoge CO² uitstoot
* de cilinderinhoud is stevig
* de nieuwprijs tikt goed aan wanneer er opties aan te pas komen.
Deze 3 factoren samen bepaald dus ook de persoonlijke bijdrage, die dus automatisch hoger is dan bij andere modellen (bv bmw 3-serie, vw passat, ...).

Dit is één van de redenen waarom ik in een nieuw avontuur ben gestapt en de c-klasse heb ingeruild voor een B180 CDI. Oei Oei, komt dat wel goed... maar dat is voor een andere review ;-)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.