Mercedes-Benz C 200 CDI BlueEFFICIENCY Avantgarde (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 CDI BlueEFFICIENCY Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 31.000 km |
KM-stand laatst | 44.500 km |
Terug naar
- 32.500 km
Daar vertrokken we dan vol goeie moed naar de Lexus-dealer voor een testrit met de Lexus CT 200 H. Alles super aan deze wagen maar ... een rijdende stofzuiger. Ik kon met niet verzoenen met de CVT. Het was vooral voor mijn echtgenote om met een automaat te gaan rijden, dus waarom geen hybride ... dachten we... niet dus. Onze oog viel echter op deze Mercedes C 200 CDI Avantgarde. Een jonge tweedehands bij de officiele diealer met 1 jaar garantie.
De eerste indrukken :
Het voelt allemaal wat stijf en hakerig maar zodra je gaat rijden voel je echter dat het allemaal wel goed zit. De automaat is wennen maar zodra je'm onder de knie hebt kan je de motor laten werken op dat koppel van zo'n 360nm. De bak doet het goed maar je mist toch een 6 en misschien een 7 om de motor wat lager in toeren te krijgen om zo wat zuiniger te karren. Het stuur is aan de grote kant maar dat went ...
Het rijden :
Zoals net beschreven is het even wennen aan de automatische bak maar hij weet goed met het vermogen van de motor om te gaan. De stoelen missen wat steun (zijdelings) maar op je partners schoot terecht komen in een bocht doe je niet. De motor is een toonbeeld van souplesse en is enkel bij het vertrekken in de verte hoorbaar maar op snelheid hoor je'm gewoon niet. De vering is echt een verschil met mijn BMW, van korte droge stoten ga je nu naar een aangename filtering van oneffenheden zonder zweverig te worden. Sturen doet ie beduidend minder strak dan BMW maar daarom zeker niet slecht. De wind en motorgeluiden zijn zeer goed op de achtergrond gehouden maar een minpuntje zit er in het bandengeruis. Daarin heeft echter BMW wel een heel dikke streep voor op deze C-klasse. Rijd je in de BMW met 16, 17 of 18", maakt niet uit horen doe je ze vrijwel bijna niet !!
Het Comand APS met GPS en multimediasysteem is mij nog wat onduidelijk daar ik het nog niet veel heb gebruikt en de dealer mijn GSM en "home-adress" al in het systeem hebben gebracht. Later meer hierover.
Verbruik :
De auto is nog niet aangepast aan mijn rijstijl maar woon-werkverkeer halen we 7L/100 Km ga je combineren met snelwegritten ga je naar ineens naar 5,9 L / 100km. So far so good voor een 2,1 liter.
Hopelijk worden het aangename km's met de wagen...
Later meer ...
UPDATE 12 April :
Auto naar de garage. Sinds een week geeft het distributiegedeelte een "zingend/zoemend" geluid. Het geluid is enkel hoorbaar bij bedrijfstemperatuur van de motor. De dealer vertrouwde het niet en gaf de raad de auto in de garage te houden. Een dag later telefoon. Ze hebben het geluid kunnen lokaliseren maar weten er geen raad mee daar het een blue efficiencymotor is van de 3-de generatie (dus nog nieuw en bijgevolg nog geen gelijkaardige problemen in deze reeks motoren). Een expert van Mercedes Benz komt ter plaatse een analyse maken en zal dan advies geven wat te vervangen/herstellen aan de motor. Hopelijk loopt het allemaal een beetje goed en gaat geen "aansleper" worden .... Later meer
Wat een aansleper zeg ...
Week 3 zonder auto. Het geluid is nog steeds niet weg. De dealer heeft de oliepomp en de hogedruk-pomp beiden vervangen. Eerst de hogedruk-pomp. Motor demonteren en terug monteren. Geluid niet weg. Oliepomp vervangen. Motor demonteren (JAWEL 2 keer !!!!). Resultaat niks !! Waar ik voor vreesde komt uit. Het gaat een aansleper worden van formaat. Mijn eerste occasion en meteen besef ik dat een occasion "andermans rommel" is !!!
De wagen gaat nu door Mercedes Duitsland (+/- 2 weken) onderzocht maar deze hele affaire was misschien goedkoper geweest door gewoon een nieuwe motor te plaatsen (denk ik). De dealer is wel heel behulpzaam met een vervangen en feedback (gelukkig onder garantie !!) maar zit met de handen in het haar... en ik maar denken de een Benz een degelijke wagen is ... . Wat mij betreft de eerste en de laatse occasion !!!.
Later meer ....
En weg is ie ...
- 32.500 km
Piet Paniek heeft gelijk gekregen. Nog steeds hebben ze de oorzaak van geluid niet gevonden. Ik heb de dealer een aangetekend schrijven gedaan en hem in gebreke gesteld (nu 1 week geleden). Bij Mercedes Benelux Maastricht klantendienst werd alles bekeken van aanschaf - kilometers - tot de situatie van op heden (10 mei) en men is zeer correct en zeer vriendelijk geweest. Ze hebben besloten de wagen terug te nemen om zo naar de fabriek te transporteren voor verder onderzoek. Ik mag zelfs een nieuwe (occasion) wagen met dezelfde specificaties en opties binnen het dealernetwerk kiezen (Nearly New Car - België) wat uitraard ook gebeurd is. Mercedes doet ook nog enkele tegemoetkomingen ivm inschrijvingstaksen (België) en autotaks. Nu is het nog enkele dagen wagen tot ik de andere wagen in mijn bezit heb... Later meer
DIT IS DE NIEUWE
- 32.500 km
Donderdag telefoon gekregen van de dealer. Auto is toegekomen (zie toegevoegde foto) zwarte C 200 CDI Avantgarde "essential")...nu wachten op inschrijving en technische controle. Normaal mag ik'm volgende week ophalen. Wat ben ik uiteindelijk blij dat ik de wagen via het officiële netwerk van Mercedes-Benz heb gekocht anders waren we een stuk verder van huis. Hopelijke snel een nieuwe complete review met een C-klasse zonder problemen ... fingers crossed
Weer problemen ..... !
- 31.600 km
Na een maandje met zwarte C-klasse (iets jongere) heb ik de volgende bemerking. De auto zit weer vol eigenaardige geluiden....
Een constante "woewoewoe"-toon op de achtergrond. Volgens de dealer zijn het de banden. Ik heb 2 nieuwe laten plaatsen en de voorste naar achter verplaatst. Resultaat niet beter en niet slechter...
Zou het van die 2 andere banden kunnen komen ?
Wat de auto ook doet, rond de 90km/u komt er een zingend geluid vrij wat irritant is als je een rit doet bij deze snelheid ofwel moet je harder ofwel moet je trager om het geluid weg te krijgen. Wanneer je gas lost is het geluid weg. Volgens de dealer is het het differentieel en gingen ze het proberen op te lossen met een ander soort smering in het dif te doen. Nu mijn ervaring is, dit werkt niet. Je gaat me niet vertellen dat een een auto met 30.000 km op de teller al een zingend dif heeft !! Mijn vraag is zou ik nieuw dif kunnen vragen onder garantie ? De dealer liet uitschijnen van niet daar de auto "perfect" werkt en dit geluid komt van het op "koppel" rijden van de vorige eigenaar.... . Wat ik wel weet is dat voor mij toch de laatste Mercedes is wat ik zou kopen. Dan krijg je een andere en krijg je blijkbaar een gratis ander probleem erbij ! Ik heb al heel wat auto's versleten maar wat ik nu meemaak bij Mercedes vind ik niet OK en wat mij betreft zit Mercedes prijs-kwaliteit in de laagste regionen....dit wordt een zure afbetaling ....
Daar gaan we weer .... :-(
- 32.622 km
Wagen bij de dealer binnengebracht. Ditmaal hebben ze met een meettoestel de auto-aandrijving kunnen controleren. Resultaat de "pont" of het differentieel moet volledig vervangen worden. Weliswaar onder garantie maar hèhè. Het defecte differentieel zal worden verstuurd naar Mercedes zelf voor onderzoek. Ik ben het even beu aan't worden die kwaliteit van een Benz ... . Maar ja laten we maar hopen dat na deze herstelling ik eindelijk eens een tankbeurt zonder problemen kan rijden .... fingers crossed !
NEARLY NEW CAR BELGIE IS BEDROG !! NOOIT MEER !!!
- 32.800 km
Nearly New Car (Belgie) is puur bedrog. Dat is de ervaring die wij momenteel hebben. De achterbrug van de auto is vervangen. Positief het gluid bij belasting op de achterbrug is weg maar nog steeds dat "woewoewoe"-geluid. Gevolg vertrouwen in dealer kwijt, vertrouwen in auto kwijt en vertrouwen in Nearly New Car VOLLEDIG kwijt !! Je wordt met een goedkoop mailtje afgescheept dat alles onder garantie valt maar het geluid vinden ze niet .... en waar staan we dan ... NERGENS !!!
De auto gaat nu naar de VAB voor ongevalsanalyse daar ik het vermoeden heb de wagen een tik heeft gehad op de aandrijving.... afwachten dus. Mijn inziens zijn de auto's die Nearly New Car wil verkopen auto's met gebreken die onder de noemer "garantie" duur verkocht worden. De auto is verkocht en daarna bekijk je het maar. Ik schaam me rot om mijn gezicht nog te laten zien bij de dealer.
Probleem is dat ik eigenlijk van de auto af wil (ik heb slechts 2 volle tanks leeggereden)l. Nearly New Car heeft geen oren naar een overname daar het volgens hun toch een "perfect funtionerende auto gaat" kan ik hier toch iets uit besluiten denk ik. Wat ik weet dat ik de auto zo particulier nooit verkocht ga krijgen. Toch hoop ik op een oplossing van de kant van Nearly New Car maar ik vrees er voor .....
Wat mijn betreft nooit meer !!!!!!
Hij vliegt er uit.....
- 33.600 km
Nu is de maat vol. Problemen met het alarmsysteem nu. Dan kan je starten, dan weer niet, dan sirene, dan weer geen sirene..... ( overkomt me steeds na een tankbeurt ). De wagen is ook weer anderhalve week bij de dealer geweest betreffende de "woewoewoe". Ze vinden het niet ! Ik ben samen met een kennis (C 270 cdi nieuw model 2011) deze geeft totaal geen geluid. De "woewoewoe" komt af toe boven het radiovolume uit bvb na een nachtje vochtig buiten te staan en dan de snelweg op, maar ach ze vinden het het ... . Dus mijn besluit staat vast hij vliegt er uit ! Ik heb aan de dealer een offerte gevraagd voor een hele nieuwe met ongeveer dezelfde specificaties en opties. Ik kan er gewoon niet aan wennen dat zo'n dure auto "geluiden" maakt die ik zelfs in de goedkoopste auto's niet eens hoor. Ik weet dat ik geld ga verliezen, maar dat nemen we er maar bij. Ik had nooit gedacht dat een Mercedes-Benz, en dan nog zo'n jonge, me zo hard ging tegenvallen en ook het vertrouwen in het principe van "Nearly New Car". De reclame hier in België straalt zoveel vertrouwen uit maar helaas dit is een zure appel (de tweede al) voor mij waar ik in zal moeten bijten... met heeeel veel spijt dat ik mijn zeer goed rijdende BMW 1 reeks verkocht heb .... jammer... Je zou denken dat je te pessimistisch bent maar wat ik wel weet is dat ik sinds de aanschaf meer met verwagens heb gereden dan in mijn eigen wagen en jawel waar je dan nogmaals meemaakt die : "deze auto maakt dit geluid niet" wat zeeer frustrerend werkt !! Ik ben misschien een alleenstaand geval maar ja, daar sta je dan ...
Ra Ra Ra Ra we staan weer in de garage.
- 33.680 km
Soms heb ik de indruk dat bij de Benz-dealer werk. Ik ken er bijna iedereen en kom toch bijna eens per 2 weken in de garage. Wat een kwaliteitsauto's zeg :-I.
Problemen met de alarminstallatie nu weer ... wel starten, niet starten, geen sirene mee, de acti-deactivatie aan de dakleeslamp werkt ook niet meer. Het lijkt wel een Fiat van de jaren 80. Wat een rommel. Ik hoop elke dag dat het stopt maar helaas... Ik wacht nog steeds op mijn offerte voor een nieuw exemplaar. Maar ik heb stilaan de indruk dat ik niet echt welkom meer ben bij de dealer. Vorige week een offerte gevraagd (met overname van deze dan) en nog steeds geen reactie. Ik vertrek nu naar de dealer en zal gelijk "wachten" op de offerte. Hopelijk wordt het alarmprobleem snel opgelost ....
Beoordeling los van de "woewoewoe"
- 39.000 km
Tijd voor een wat meer objectieve beoordeling van de auto zonder de "woewoewoe".
Over het algemeen vrij positief. Het is een zeer comfortabele reisgenoot maar vooral op de lange afstand. De auto is in het gewone verkeer "lui". De automaat schakelt veel te traag en klimt te hoog in de toeren daar de versnellingen van de automaat (vijfbak) te ver uit elkaar liggen. Het minste power wat je vraagt gaat ie makkelijk te hard werken (toerental tot 3300). De 220 CDI is daarvoor een beter alternatief of een handbak had ook al veel beter geweest. Ook het verbruik loopt hoog op bij normaal verkeer tot zo een 8 L/100 km. Bij snelwegritten daalt ie naar 5,1 L/100km.
De wegligging is goed. Het is geen 3-serie maar hij zit er niet zo ver van af.
Het command systeem werkt eenvoudig en goed. Een aanrader, alleen hou ik meer van een statisch display dan zo'n "tevoorschijnkomend" ding, maar goed ,dat is persoonlijk. De klank is meer dan behoorlijk. MP3's branden op een DVD en je hebt al een hoop muziek bij je. Bluetooth voor je telefoon werkt ook behoorlijk. De linguatronic is lachen als je met volk in de auto zit. Hij verstaat niets als er veel gebabbel in de auto aanwezig en kiest gewoon wat hij denkt te herkennen, maar goed, alleen in de auto werkt ie wel goed.
Algemeen gezien is het een redelijk goede auto. Het is een heel moeilijke start geweest, we zien wel ...
Het "ging" te goed ....
- 39.100 km
.... ik dacht vanaf september tot vandaag dat de auto "op weg" was mijn vertrouwen te winnen.... NIHIL ....
Ik wilde vanmorgen naar het werk vertrekken .... dood .... auto deed niks meer .... Probleem, garage onder het huis, heel weinig ruimte om uit te rijden (laat staan om hem nog maar te takelen). Blokkage in het stuur, wielen enkel rechtuit, automaat vast in P, begin maar...
De takeldienst heeft de auto uit de garage gebreken en heeft uiteraard de auto beschadigd (zijbalk, spatbord en misschien een draagarm aan de voorzijde) ... en we zijn vertrokken.... . Ik ben het vertrouwen in de auto volledig kwijt. Heb nu een A-klasse vervanwagen todat de auto is hersteld. Om eerlijk te zijn ik al meer met vervangwagens gereden dan met mijn eigen auto. Ik heb van de dealer een compensatie gevraagd vanuit NNC en een andere wagen. Ook heb ik een offerte laten maken voor een C 180 CDI, een nieuwe dan. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen een een volledig nieuwe wagen dan een Nearly New Car. Ik hoop dat Nearly New Car met een goed voorstel komt zodat ik weer vol vertrouwen op weg kan want het vertrouwen is "volledig" weg. Doodjammer ...
Dubbel bedrog
- 44.500 km
We zijn overgegaan naar de verkoop van van de C-Klasse. We wonen momenteel in de stad en kilometers maken komen er sinds enkele maanden niet van. Gaan werken met fiets, heerlijk toch. Momenteel hebben we een tweedehands Golf 1.2 TSI DSG gekocht en dat bevalt ons prima ! Om terug te komen op de C-Klasse. We zijn dus echt wel niet tevreden over Nearly New Car. Na alles wat we meegemaakt hebben komt er nog een serieus lijk uit de kast gevallen. De wagen is overgenomen door de garage als "perfect onderhouden wagen".... tja ... wat dacht je ... het blijkt dus om een ongevalwagen te gaan !!! Daar wisten wij als koper dus helemaal niets van, gevolg een hele discussie achteraf over de overnameprijs van de wagen bij de dealer. We hebben nu 2000 Euro minder in de overname gekregen voor de C-Klasse, fijn hoor. Ik kreeg een stempel niet eerlijk te zijn in de geschiedenis van de wagen waar ik nog niet eens iets van wist. Nearly New Car heeft mij in dit geval weer 2000 Euro gekost. Eén advies koop NOOIT een Mercedes bij Nearly New Car. Ik ben zo hard teleurgesteld in de manier waarop ze je een auto verlappen die "perfect" in orde is en "bijna nieuw". PUUR BEDROG voor mij NOOIT MEER !!!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.