Mercedes-Benz C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY Avantgarde (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Wat een vooruitgang!!
Na 4 jaar konden we weer een nieuwe Leaseauto uitzoeken. Na de problemen van de Laguna's (de laatste 2) wilde we eens wat beter en betrouwbaarder.
We zijn gaan zoeken en kijken wat een goede opvolger zou worden. Een Laguna zou het zeker niet gaan worden. Na 4 jaar lang te hebben last hebben gehad van een te korte zit en slechte stoelen. Ook wilden we geen problemen meer met een versnelligsbak en motor die raar gaat doen. Ook wat betere bouwkwaliteit in materiaal gebruik. We werden het helemaal zat van al die kraakjes die de Laguna gaf. En ook lieten bepaalde delen van de auto (deurhandels) steeds los.
Dus gingen we naar de Duitsers kijken. Volkswagen viel af vanwege dat we ze niet mooi vonden en er te veel van rondreden. Ook hebben we bepaald dat het weer een handgeschakelde bak zou worden ipv een automaat.
We kwamen uiteindelijk uit op de volgende kandidaten.
Mercedes C180 kompressor BE en de BMW 318i en.
Na een proefrit met de C-klasse hebben we voor deze gekozen. Wat rijdt en zit dat lekker. Genoeg kracht, geen kraakjes en heerlijke stoelen.
Toen konden we hem gaan samenstellen en bestellen.
We hebben het volgende gekozen:
- C 180 K BE
- Tanzaniet blauw
- Avantgarde versie
- Beige volleder bekleding
- Meerspaaksvelgen 17"
- Bi-Xenon met koplampsproeiers
- Command APS
- Comfort telefoon
- I-pod aansluiting
- parkeersensoren
- Busness edition
- bochtenverlichting
- Tempomat (cruise control)
- Voll automatische Airco met dual zone
- Esdoorn hout inleg
- bandenspannings controle systeem
- Inklapbare spiegels
- Alarm klasse 3
- Doorlaadmogelijkheid (erg handig)
- Reservewiel (ook erg handig)
- Cupholder dubbel
- Side airbags achter
Totaal prijs van de auto: €51.537,-
Op 9 Oktober konden we hem eindelijk ophalen.
Wat een pracht van een auto is dat. En we kregen van alle mensen bij de dealer complimenten hoe mooi deze auto was. Ze zeiden dat hij best uniek is vanwege de kleur samen met de bekleding, velgen en uitrustingsvariant.
De dealer M.B. Den Haag was zeer aardig tegen ons. We hebben daar ook de auto samengesteld en proefrit genomen. De werknemers zijn erg vriendelijk en behulpzaam. We kregen tips over wat goede opties waren en welke niet.
Verder werden goed op de hoogte gehouden.
We moesten de oude leaseauto op een vaste plek afleveren. We werden opgehaald door de dealer die ons bij alles heeft geholpen. (bleek de AMG dealer te zijn, een zeer aardige man). De auto waarmee we werden opgehaald was een mooie E500 Sedan. Wat een heerlijke auto is dat zeg.
Toen we hem ophielden kregen we een nette uitleg over de auto. We kregen een nette uitleg over hoe het navigatiesysteem werkte en hoe we bepaalde functies werkten. Verder werd alles netjes met de dealer geregeld. Even terug bij het samenstellen we kregen de comforttelefoon en de houder daarvan gratis. Dat was erg netjes.
Dus een dikke pluim voor de dealer M.B. Den Haag.
Het rijden:
En het rijdt ook zo lekker. In het begin moesten we hem inrijden, maar daarna werd het echt helemaal top. Alle hobbels worden perfect weggewerkt en het ligt lekker. En veel beter dan de vorige, ook vanwege dat deze achterwielaandrijving heeft en de andere voorwiel aandrijving. Dat rijdt gewoon veel comfortabeler.
Nu nog steeds geen problemen. Rijdt nog steeds super en ziet er nog steeds top uit.
De winter was wel lastig met achterwielaandrijving maar ook zonder problemen doorstaan.
Een echte aanrader.
Tot wat minpuntjes en problemen
- 9.000 km
In de winter een dikke ster gehad die een schuur werd waardoor er een nieuwe ruit in moest. Eigenlijk best zonde want hij is nog geen halfjaar oud.
Na het schoonmaken van de auto kwamen behoorlijk veel steenslag plekken te voorschijn. Daar heeft de mercedes C-klasse erg last van, wat erg zonde is, zorgt voor lakschade. Je bent steeds met de lakstift in de weer. Het zit aan de voorkant, vooral bij de voorspoilertje, mistlampen en rond de voorgril en de motorkap bij de gril. Het zijn geen grote plekken, maar het zijn er veel, wel klein maar omdat het er veel zijn zie je het snel.
De velgen zijn prachtig, alleen moesten we een speciale velgenborstel aanschaffen (de andere was te dik) om de velgen goed schoon te houden, vanwege de vele dunne spaken.
Maar een groot pluspunt is het verbruik. Deze is echt een stuk zuiniger dan de Laguna 2.0 16v automaat Grand Tour. Deze had maar 4 versnellingen, waardoor die niet echt zuinig met de brandstof omging en ook erg schokkig schakelde. Verder maakte de automaat de auto zwaarder. Maar ook de motor zelf is gewoon niet zuinig. Niet erg veel vermogen voor een 2 liter, zeker in vergelijking met de 1.6 Kompressor. Deze levert meer vermogen en gaat echt een stuk zuiniger met de benzine om.
Wat ons opvalt is dat de banden erg hard moeten worden opgepompt. Zeker in vergelijking met alle andere auto die we ervoor hadden. Maar dat kan liggen aan dat deze banden platten zijn en ook breder. De vorige had ook 17 inch maar was minder plat dan deze. De banden zijn dan weer wel erg goed. Geven erg veel grip en zeker ook omdat je bij de meerspaaks velgen bredere achterbanden krijgt met meer grip.
Dus eigenlijk geen problemen tot nu toe behalve de ruit en de steenslag.
Wat een heerlijke reisauto is dit!!
- 10.000 km
Nu een grote tocht gemaakt naar Brussel.
Het rijdt echt super. Heerlijk comfortabel. De stoelen zitten erg goed en de instelmogelijkheden zijn zeer goed. De stoelen hebben niet een te korte zitting en ook zijn ze niet te zacht en hard. Het leer zit heerlijk zacht, al wordt het wel snel warm door de zon. De airco is perfect. Die van de Laguna deed het soms niet of ging pas erg laat echt koele lucht blazen. Je mist ook de automaat die we hiervoor hadden niet met de handgeschakelde bak. Je kan lang in een versnelling blijven rijden en hij schakelt zeer goed. Geen erg lange slagen en nu 6 ipv 4 versnellingen van hiervoor. De motor is zeer rustig en stil op een lange afstand en heeft zeker kracht genoeg.
Ook geen kraakje in het interieur gehoord, dat was hiervoor wel anders met de Laguna. Ook heeft de auto een grote actieradius en gaat hij zuinig met de benzine om. Hij kan nog zuiniger rijden als we ons aan de schakelindicator houden.
Nu hebben we voor het eerst het hill hold systeem in werking gezien, dat is erg handig.
Deze afstand op en neer lijkt voor deze auto helemaal niks te zijn. Ook werkt het navigatiesysteem snel en is het duidelijk met de grote kaart. Files worden goed op tijd aangegeven en alternatieven ook, die ook goed worden aangegeven. De optionele Media Interface om je Ipod aan te sluiten en te bedienen via het stuur werkt zeer goed. Ook de voicecontrol werkt best goed. Het gaat niet altijd goed, maar meestal wel en hij leert je stem goed kennen waardoor het vaak goed gaat. Dit is wel makkelijk aangezien je niet steeds knoppen moet gaan zoeken en bedienen en je blik gewoon op de weg kan blijven.
De auto is nu vol met vliegen, dus is het weer tijd om hem op te poetsen. Lekker wassen en waxen en alles weer helemaal laten glimmen.
En tot nu toe geen problemen.
Een echte aanrader. Is exclusiever dan een A4 of een 3serie en biedt minstens zo veel. En de kwaliteit van deze C is echt top.
Wat een rotvogels
- 12.000 km
Gisteren hebben vogels de hele motorkap + zijkant onder gepoept. De auto stond in de volle zon. Nadat ik thuis was meteen het eraf gehaald door het goed in te weken met water en daarna eraf te wassen met autoshampoo. Ik wilde voorkomen wat de vorige auto had gekregen, ingebrande vogelpoep waardoor ik toen ik de auto moest inleveren schade voor op moest geven en de motorkap is overgespoten. Maar het was weer te laat. Het was er al ingebrand. De hele motorkap zit vol met doffe plekken die niet weg te wassen en waxen zijn. Heeft iemand een tip, of is alleen overspuiten mogelijk. Het is nu gelukkig alleen de bovenste laag, dus misschien met polish eraf te halen, commadant M5? Wat een rot beesten zijn dat. Dus geef tips als je weet hoe je de doffe plekken weg kan halen. Je ziet het in bepaalde hoeken, kleine doffe plekjes die niet zoals bij de vorige in de onderste laag zaten, maar nu alleen in de bovenste laklaag.
Heb altijd wat water en keukenrol in de auto liggen voor de vogelpoep, maar dit was veelste veel.
Verder rijdt de auto nog naar wensen, heerlijk rustig cruisen en lekker krachtig. De handbak is heerlijk direct met korte slagen en ook zit de pook lekker in de hand en met de middensteun is het helemaal lekker. Verder werkt het navigatiesysteem zeer goed. Files worden goed en duidelijk aangegeven.
Moest vandaag wat olie bij vullen. Hij was bijna op het minimum. En de compressor klinkt geweldig en geeft de auto echt pit. De parkeersensoren werken geweldig. Niet zoals bij de vorige snel stuk en die sloeg ook delen over. En deze heeft zowel voor als achter parkeersensoren. Ook zijn de twee balken met lampjes (voor op het dashboard en achter op het plafon) erg handig, nu kan je duidelijk zien hoe ver je nog kan en aan welke kant er een opstakel bevindt. Als het rood wordt dan kan je niet verder, dan geeft het systeem ook een piep. Heel erg handig en duidelijk. Verder is me opgevallen hoe lekker de auto veert, de vorige was deinerig en ook werd het nerveus als er veel kleine hobbels achter elkaar zijn. Onze straat is best slecht vanwege bouwwerkzaamheden tegenover ons en dus staat de straat vol met diepe putten, kuilen en hobbels. De Laguna was erg nerveus en je bonste alle kanten op. In de Mercedes is alles veel rustiger. De kuilen worden rustig verwerkt en je blijft mooi recht en gaat niet alle kanten opbotsen in de auto. Agility control is een mooi systeem dat ervoor zorgt dat de auto niet deinerig wordt en geen nerveus gedrag vertoont.
Dus nog steeds een geweldige auto en een echte aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.