Mercedes-Benz C 180 Estate Elegance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Estate Elegance |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 231.422 km |
KM-stand laatst | 258.679 km |
Geweldige auto, zolang je de rekeningen vergeet
- 258.679 km
Aanschaf:
In de kerstvakantie van 2021 begon het toch eens te kriebelen: een eigen auto. Tot op heden heb ik altijd de auto's van mijn vader gebruikt want er stond er toch eigenlijk altijd wel eentje stil.
Omdat ik bij mijn werk veel Mercedessen (B, E, Sprinter) heb gereden en mijn vader ook een S204 heeft, ben ik na veel nadenken gaan zoeken naar een C-klasse sedan of station, E klasse sedan, estate of coupe van rond 2010. Deze modellen delen veel techniek waardoor ik zeker weet dat ik het rijgedrag fijn zal vinden.
Naast het rijgedrag had ik nog wat andere eisen:
- 7G tronic en niet de 5G tronic, (9G tronic wordt te duur) want more=better; serieus, deze bak reageert veel fijner dan de oudere 5-bak
- Benzine, ik rij hooguit 15.000 km per jaar dus diesel is onnodig duurder
- Beige interieur, ik word nooit vrolijk van al dat depressieve zwart in de meeste auto's en omdat de keuzes zwart, grijs en beige bij deze modellen is wordt het beige.
- Cruise control en airco zijn een must (gelukkig zijn deze twee vrijwel standaard op de W204 en W212 modellen)
Na een half jaartje zoeken (ik kon toch pappies auto's blijven gebruiken) kwam ik er eentje tegen op een klein uurtje rijden afstand. Toen ik me een paar weken later erg verveelde keek ik nogmaals, bleek de auto €1000 goedkoper te zijn, en ben ik maar gaan kijken. Na een proefrit voelde de auto meer dan goed genoeg om deze te kopen. Uiteindelijk een C180 Estate uit 2011 met de oude M271 4 cylinder motor, beige leren bekleding, stoelverwarming, schuifdakje, airco, cruisecontrol, bluetooth, navigatie en nog wat meer opties die niet nodig maar wel fijn zijn.
Rijkwaliteit:
Het sturen (hydraulisch ipv elektronisch) is gewoonweg geweldig. Het gaat wat zwaarder dan gemiddeld (wat ik heerlijk vind) en geeft een hele goede middenweg tussen comfort en feedback.
Het motorvermogen/koppel is bij lange na niet wat de elektrische auto's van nu te bieden hebben, maar het is meer dan genoeg. 156pk's klinkt niet als overdreven veel maar de auto voelt nooit langzaam. Zelfs op de autobahn blijft de auto maar doortrekken tot de ruimte met 224km/u op de teller op was. Hoe durft Mercedes de topsnelheid zoveel te laag op te geven.
De automaat schakelt als die warm is erg soepel. Bij een koude auto zijn de eerste paar verzetten altijd goed te voelen. Zeker als het vriest heeft de bak even nodig om van 2 naar 3 te schakelen; een producteigenschap. Ook al is de automaat niet te vergelijken met de ZF uit de moderne BMW's, hij is altijd meer dan alert en soepel genoeg.
Ook het "ouderwetse" beige leren interieur vind ik nog steeds geweldig. Elke keer als ik instap dan geeft dit mij weer een warm gevoel, iets waar ik nog meer waarde aan hecht dan ik op voorhand had verwacht.
De kers op de taart moet ik het geluidssysteem noemen. Het mag dan wel de "standaard" variant zijn, maar de kwaliteit die het kan weergeven laat mening home cinema set slecht klinken.
Eerste maanden:
Bij het kopen van de auto was mij bekend dat er een terugroepactie voor de airbags was (Takata airbags, wie heeft er niet van gehoord) dus gelijk maar een afspraak bij de dealer ingepland.
Na een paar weken rijden begon de hitte van juni een beetje over te gaan en kwam het eerste defect aan het licht: de thermostaat. Het op temperatuur komen duurde soms lang en het "leukste" van alles was tijdens de zomervakantie op de autobahn: bij het afremmen op de motor liep de temperatuur terug van 90c naar 75c; koeling doet het dus goed, wel iets te goed... behalve de koeling van het interieur. De airco was ook defect/leeg, wat met de 35+ graden van dat jaar niet heel fijn was.
Goed, na die vakantie was het dus echt wel tijd voor wat onderhoud. Eerst bij de dealer langs voor de nieuwe airbags (erg fijn die after-corona wachttijden) waarbij ze ook met een nieuwe achterbrug over de brug kwamen (pun intended). Voor die geleverd werd heb ik de waterpomp laten vervangen, airco gevuld, verse olie, nieuwe accu (was nog de originele) en na de nieuwe subframe achter kan de auto er weer even tegenaan.
In februari was het tijd voor de APK. Deze was gelukkig direct goedgekeurd maar het was wel tijd om wat uitgedroogde slangetjes te vervangen (turbo-woosh bij gas los klonk leuk, maar is niet hoe het hoort). Vanwege het ontbreken op de oude facturen heb ik ook gelijk maar de automaat-olie laten vervangen. Als laatste verwenning een nieuw mattenset en een nieuw netje bij de passagierskant en de auto kan er weer even tegenaan.
Zomer 2023:
Na een driekwart jaar zonder problemen rijden was het eindelijk tijd voor de welbekende duitse issues. Terwijl we een paar mooie bergroutes (Stelvio pas met wat Italiaanse Alpen richting Venetië) achter de rug hadden (echt aan te bevelen) begon er een wat tikkend geluid te ontstaan. Omdat we ver weg waren zat er niet zo heel veel anders op dan door te gaan.....
Verder rijdend door wederom een prachtige route over uitgestoven wegen dwars door Nationaal park Foreste Casentinesi (opnieuw echt een aanbeveling) kwamen we aan bij de westkust van Italië. Na een paar dagen camperen daar was het toch teveel voor de auto; in de bergen rond La Spezia was het tijd voor een motorstoringslampje (niks spanneds, alle Sprinters op mijn werk heeft deze branden) maar het lopen op 3 cylinders voelde niet bepaald goed. Pechhulp gebeld, die de Italiaanse sleepdienst heeft ingeschakeld en op zijn Italiaans er 8 uur over deed om ons op te halen (goed, het was een zaterdag). Na een paar dagen meer aan de telefoon te hebben gehangen voor updates dan vakantie te hebben kunnen houden (misschien wat overdreven, maar zo voelde het wel) bleek dat er onder andere een foutmelding op de distributie-timing zat; doorrijden zat er niet in.
Na veel gedoe een huurauto te hebben gekregen (een 530e die echt heel geweldig reed maar een veel te kleine tank had...) zijn we terug gereden naar huis terwijl mijn C klasse na een maand naar Nederland zou worden getransporteerd...
Grote reparatie:
Na opnieuw lang wachten kon mijn auto eindelijk gerepareerd worden. Problemen zijn: distributieketting was opgerekt buiten de specificaties en het kleppendeksel was lek (wat waarschijnlijk de belangrijkste rede was van het stilvallen) dus beide worden vervangen. Kleine problemen die erbij kwamen kijken waren een airbag-sensor-kabel, (grootste irritatie van alles) beide accus (don't we love start-stop-systems...) en een defecte sleutel. Accus zelf gekocht en restje door de garage vervangen en nu loopt de auto weer perfect. Kostte teveel maar alternatieven zijn duurder...
2 jarig bezit:
In mei 2024 begonnen de voorbanden wat beginnende tekenen te geven van uitdroging. Samen met achterbanden die van alle bergritten in de zomer behoorlijk wat profiel hadden verloren, was dit het moment om de auto te verwennen met wat nieuw rubber. Na veel zoeken en overwegen zijn voor mij All-Season banden de beste optie, waarna ik ben gaan zoeken naar de beste optie hiervoor. Omdat ik geregeld in Belgie rij, waar het asfalt niet zo goed het water afvoert als het zoab in Nederland, heb ik een setje Continental AllseasonContact 2 eronder laten leggen. De handling op droog wegdek is niet zo scherp als de oude zomerbanden hadden (weinig vs veel profiel, AS vs zomerbanden, dus beide geen verrassing) maar de handling op nat wegdek is echt een verademing (kan dus ook iedereen deze banden aanbevelen). De leukste verrassing met de nieuwe banden is het verbruik: van zo'n 7,3 lt/100km naar 6,3 lt/100km: een ruime 13% zuiniger!
Toch was de auto niet genoeg verwend want in juli besloot deze terwijl we onderweg waren niet te willen starten. Omdat ik dit 'gedrag' herkende van mijn vaders S204 (deze wilde niet starten na veelvuldig starten/stoppen in een file, waarbij de startonderbreker/ELV kapot bleek te zijn) mocht de auto (gelukkig wel op eigen kracht, zij het na tig keer proberen) opnieuw naar de garage. Opnieuw een paar honderd euro armer, maar nu werkt de auto weer zoals hoort.
Q4 2024:
Door persoonlijke omstandigheden heb ik geen vakantie kunnen houden. Toch heb ik ondertussen weer een kleine 10.000 km gereden sinds de grote reparatie. De auto gedraagd zich weer netjes zoals het hoort, maar de airco is opnieuw leeg. Omdat de zomer en het budget even niet aanwezig zijn, laat ik dit waarschijnlijk bij de APK in februari uitzoeken.
Ondanks dat de auto verre van foutloos en goedkoop is geweest, merk ik elke keer dat ik ermee rij weer waarom ik het allemaal nog slik. De auto voelt op alle dingen net even dat beetje beter doorontwikkeld aan dan zelfs huidige auto's van andere merken. Hopelijk ben ik ondertussen een beetje door alle dure reparaties heen en kan ik zonder veel problemen door naar de 3 ton.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.