Mercedes-Benz C 180 CGI BlueEFFICIENCY Avantgarde (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 CGI BlueEFFICIENCY Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 6.700 km |
Eerste kilometers
- 900 km
2 weken geleden mijn nieuwe Mercedes-Benz opgehaald in de kleur Tenorietgrijs (erg mooi). De auto heeft de Avantgarde trim (dus met grote ster in de grill). Ik ben nog jong en vind die sportieve uitstraling wel stoer, al snap ik de keuze voor een Elegance (met staande ster op de kap) ook wel.
Naast CD/DVD en Navi (alles te bedienen met een centraal geplaatste knop op middenconsole, werkt handig!) heeft de auto een automaat en een combinatie van nepleer en stof, die overigens wel mooi oogt. Verder multifunctionele stuurbediening, elektrische stoelen voor en nog wat andere snuisterijen, kortom een complete auto.
De eerste 900 kilometer waren in 1 woord perfect. Wát een comfort, wát een fijne automaat, wát een fijne stoelen etc. Af en toe rijd ik op weg naar huis nog een klein stukje om, puur om wat te relaxen.
De wegligging is dus op comfort gericht. Op bochtige wegen flink doorgassen vraagt wat gewenning, echt enorm anders dan -bijv- een BMW 3-serie. Zoals algemeen bekend wint BMW het op dat puntje gewoon van Mercedes. Op snelweg, in de stad en 'normale' B-wegen moet ik zeggen dat deze MB mij beter bevalt dan bijv. de BMW 3-serie of Audi A4 en A6, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Overigens heeft deze bescheiden motor met 156 pk en 250 Nm bij 1600 tpm toch behoorlijk wat power, óók onderin. Mijn broer rijdt een Audi A6 Avant 2.0 tfsi uit 2009 en die reed ik in rechte lijn los (heeft zijn 2.0 tfsi uit frustratie een paar dagen later Oettinger laten chippen: + 50 PK / + 100 Nm : de rollen zijn weer omgedraaid).
Ik heb laatst ook 2 dagen een C180 kompressor estate gereden uit 2009 met de 'oude' motor, een 1.6 liter met evenveel pk maar een lager max koppel (230 Nm) bij aardig wat meer toeren (2600 tpm). Die motor vond ik een stuk rauwer en minder soepel dan mijn 1.8. Overigens had die auto een handbak. Mijn devies: neem absoluut een automaat. Deze handbak kan ik alleen maar omschrijven als een bokkenbak: gewoon niet fijn. De automaat van mijn C-klasse schakelt zijdezacht over, ook bij vol accelereren. Hangt de motor echter laag in de toeren, dan heeft de bak bij plotselinge flinke acceleratie wel een momentje nodig om te bedenken naar welk verzet hij moet. Verbeterpuntje denk ik.
Al met al ben ik bijzonder content met deze wagen. Ik zal nu en dan een review schrijven met mijn bevindingen.
De eerste maanden
- 6.700 km
Nu ik de MB 180 CGI een tijdje rijd kan ik er een beter oordeel over geven.
De auto bevalt zeer goed. Uiteraard nog geen problemen gehad. Ik heb wat langere stukken met de auto kunnen rijden in Duitsland en daar flink door kunnen gassen (3 man incluis wat bagage aan boord). Tot op hoge snelheid (210-220 km/h) blijft de auto super solide. Het lijkt alsof je flink langzamer rijdt dan feitelijk het geval is.
Ik heb een aardige mix van stad/B-weg/snelweg gereden. Het gemiddeld verbruik op de eerste 6700 km ligt op 9,4l/100 km. Dit valt me eerlijk gezegd een beetje tegen. Blue Efficiency slaat duidelijk alleen op uitstoot, niet verbruik.
Dan de automaat. Ik merk meer en meer dat de gebruikte bak toch van een verouderd type is. Hij is vrij langzaam in schakelen en zou misschien, om het karakter van de auto ten goed te komen, de automatische 7-bak van MB kunnen gebruiken. Dat zou hem een stuk relaxter maken om te rijden. Nu is het af en toe toch wat horten-en-stoten.
De navi werkt goed. Ik heb reviews gelezen van gebruikers die het een drama vonden, dat heb ik zelf niet ervaren. Hij bracht me op correcte wijze naar mijn bestemming
Over een tijdje weer een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.