Mercedes-Benz C 180 CDI BlueEFFICIENCY Avantgarde (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 CDI BlueEFFICIENCY Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 18.992 km |
KM-stand laatst | 138.147 km |
De eerste ervaringen
- 20.194 km
Na 1200 km kan ik natuurlijk nog geen volwaardige review schrijven, maar wel alvast wat zaken op een rijtje zetten en een beginnetje maken. In de toekomst ga ik hem regelmatig updaten. Naar verwachting gaat er zo’n 25.000 km per jaar mee gereden worden. Ik ben nu inmiddels 16 jaar en mag over een paar maanden zelf achter het stuur kruipen met dank aan de nieuwe regeling. Het betreft de auto van mijn vader. Zie ook review van de i10. Deze is van mijn moeder en wordt van mij. Ik hoop dat het net zo goed lukt als de review van de i10.
De aanschaf:
Laat ik bij het begin beginnen, want van een mazda 6 op diesel naar een 6 op benzine en nu dus naar een c-klasse op diesel vraagt natuurlijk om een (kleine) uitleg. Het begon allemaal in 2007. Mijn vader kocht zijn eerste mazda na jaren opel gereden te hebben. Een 6 op diesel met leer en navi zonder meerprijs. Deze beviel zo goed, dat we in 2010 weer een 6 2.0 ts teruggenomen hebben.(Wij ruilen altijd na 3 jaar de auto in). Hij was net gefacelift en had als actie gratis leer. We hebben speciaal een benzine genomen, aangezien we dachten ongeveer 15.000 km per jaar te rijden. Vanaf dag 1 is deze eigenlijk niet goed bevallen. Niet alleen omdat de motor tegen viel na 20 jaar diesel rijden, maar ook door een verbruik van 1 op 11 met veel snelwegkilometers en steeds maar stijgende benzineprijzen. Mijn vader had er dus gauw genoeg van en wilde terug naar een diesel. Nadeel is echter dat deze gemiddeld 3000 euro duurder zijn dan benzine en je dan op een heel hoge aanschafprijs uitkomt. Bij een hyundai i40sedan 1.7crdi business edition was dit echter niet het geval en die wagen kon mijn vader na een proefrit wel bekoren. Echter zag mijn moeder hier helemaal niets in en wilde niet van mazda naar huyndai. Toen zei ze: die mercedes c-klasse is wel mooi. Daar wil ik de mazda wel op inruilen en hij is natuurlijk veel waardevaster dan een hyundai. Hij moest jong gebruikt/demo zijn waardoor hij precies in de prijscategorie van de i40 valt. Echter kon ik op internet geen geschikte vinden. Dit bracht me wel op een idee: een BMW 3 serie. Ik had er daarvan wel een geschikte gevonden in Venlo. Daar zijn we op een saaie zaterdagmiddag maar even heen gereden, maar die wagen viel tegen. Om nog maar niet over de inruilprijs te spreken. Naast die BMW garage, zat een mercedes garage (EMA). Daar maar even binnen gelopen nu we toch al een eind gereden hadden, en daar stond deze wagen. Net binnen! Zonder prijskaart en typeaanduiding was niet te zien of het een benzine was of een diesel en belangrijker nog: de prijs! Toen kwam de verkoper even met een vlot gemaakte kaart en het bleek dus te gaan om een c180 cdi binnen het budget die ook nog eens een jaar jonger was en de helft aan kilometers gereden had t.o.v. zowel de BMW als de mazda. Met deze wagen hadden wij allemaal wel gelijk een klik in tegenstelling tot de BMW. Vooral omdat het de avantgarde uitvoering was(van mijn moeder mocht er absoluut GEEN ster op de motorkap zitten), en de kleur stond ons wel aan. Ook was de sfeer in de garage beter en was de inruilprijs 2250 euro hoger dan bij de BMW en bij onze eigen merkdealer! Dus de knoop maar doorgehakt en op vrijdag 3 februari de auto opgehaald.We hebben de mazda van 1,5 jaar oud met 35.000 km achtergelaten. (Het verhaal duurde langer dan ik had gedacht:)).
Nu eindelijk de auto:
Het is een mercedes benz c-klasse c180 cdi avantgarde businessclass in de kleur tenorietgrijs met een audio 50 radio navigatie systeem, een anti-diefstal pakket, en een elektrisch wegklapbare trekhaak t.w.v. 1600 euro(niet dat we dat ding ooit gaan gebruiken, maar hij zat er toch al onder). De auto was van iemand geweest die de auto binnen het jaar wegdeed en nu weer een exact dezelfde maar dan in een andere kleur had teruggekocht. De auto is van mei 2011, dus had nog niet echt in de winter gereden. Er was dus ook geen steenslag op te vinden. Tevens hebben we de auto met 2 jaar aanvullende garantie genomen wat een garantie tot 3 mei 2015 oplevert.
Het rijden:
De c180 motor met 120 pk is natuurlijk geen ferrari, maar rijdt heel goed en voelt vlotter aan dan de 2.0 van mazda met 155 pk. Je kunt vlot meekomen en hebt eigenlijk altijd nog wat power over. Ook op de snelweg gaat het allemaal van een leien dakje en rijdt je zo 120/130 zonder dat je last hebt van lawaai en onrust. Cruise control aan en touren maar! Je moet trouwens niet al te veel met de schakelindicator leven, aangezien die bij 2000 toeren een signaaltje geeft dat je op moet opschakelen. Op die manier is er natuurlijk weinig leven in de brouwerij. De versnellingsbak schakelt goed. Een 6 bak die schakelt met veel gevoel zonder dat het zwaar is. Ook remmen gaat allemaal wat makkelijker dan in de mazda. Alles gaat net een tikje vlotter en makkelijker. De ruimte in de auto valt ook niet tegen, maar we hebben wel wat in moeten leveren t.o.v. de 6. De kofferbak is wat moeilijker optimaal te benutten aangezien het een sedan is en de mazda een hatchback. De ruimte erin doet niet zoveel onder voor de 6. De stoelen in deze auto zitten ook echt veel beter. Het was vroeger echter wel zo dat ik nog achter mijn vader paste, en nu kom ik daar niet meer in. Ik moet nu dus achter moeders plaatsnemen of voorin gaan zitten. Dit neem ik de auto niet kwalijk aangezien mijn vader 1,90m is en de stoel in alle uiterste standen heeft staan. Zelf ben ik ook 1,85m, dus dat gaat hem niet worden. Mijn moeder past er wel achter. Wij waren zelf eigenlijk altijd anti-mercedes, maar na deze zijn we helemaal om.(wat dit model betreft dan, want er zijn nog steeds modellen die wij nooit zouden nemen). Ik vind hem persoonlijk een wat duurdere uitstraling hebben dan de mazda, maar hij is ook nog gewoon lekker sportief en mooi gelijnd. Ook de randjes met chroom doen de auto goed. Vooral de achterkant is er m.i. op vooruit gegaan in vergelijking met de mazda 6. Maar dit is natuurlijk allemaal persoonlijk. De vering is wel weer Duits, dus een heel stuk stugger dan alle soepele Japanners. Je voelt drempels en zo dus was meer dan vroeger, maar ik zeg niet dat het onprettiger is. Ook dat is natuurlijk weer persoonlijk. Echter zijn we het na vroeger 15 jaar opel gereden te hebben wel gewend.
Dan nu het interieur:
Het heeft niet echt een luxere uitstraling dan de mazda(die had crème leer), maar zeker wel een sportievere met half zwart leer en half stof grijs. Ik vind de aluminium accenten in het interieur ook echt een verbetering in vergelijking met het bij elkaar geraapte zootje materialen in de mazda waar nergens een sierstrip te bekennen was. Ook vond ik daarvan de radio en knoppen van de klimaatregeling wat achterhaald. Alles moest op een mini schermpje afgelezen en geregeld worden die net zo groot was als het schermpje voor de parkeersensoren van de mercedes. Ook zijn de beide voorstoelen elektrisch verstelbaar in allerlei mogelijke zitposities. Over de afwerking ben ik ook zeer te spreken en ook dit kan mij meer bekoren dan in de mazda. Wat ik echter wel een grote misser vind zijn de 3 loze knoppen naast die van de parkeersensoren. Dit past misschien in een kale a-segmenter voor 9 mille, maar niet in een mercedes die 5 keer zo duur is. Dit is voor mij echt een doorn in het oog, maar misschien ben ik ook wel gewoon een miereneuker wat dat betreft. ’s Avonds is het net een gezellige verlichte huiskamer. Zelfs de knopjes op de hemel voor de binnenverlichting zijn verlicht.
bedieningsgemak en uitrusting:
De uitrusting is natuurlijk gewoon goed. Alles wat je van een auto van deze tijd uit dit segment mag verwachten is aanwezig. We hebben wel leer + stoelverwarming in moeten leveren, maar hebben daar navi, bluetooth, parkeersensoren(die fraai IN de bumpers verwerkt zitten en niet als een stel grote ronde ufo's OP de bumpers zitten), elektrische achterklep, en dus de trekhaak voor terug. Hier hebben we meer aan, want we hebben zelfs met de strenge vorst de stoelverwarming niet gemist. Dat komt niet alleen door het ontbreken van vol lederen bekleding, maar ook omdat deze wagen in 2 minuten helemaal warm is, en de mazda daar 10 minuten de tijd voor nam. Alles is makkelijk te bedienen. O.a. de (automatisch afremmende) cruise control, en de klimaat regeling. Wat ook fijn is, is dat je deze op automatisch kunt zetten zonder dat je de airco daarvoor aan moet zetten. Dit moest in de mazda altijd wel wat voor een hoog verbuik en muffe geur zorgde. Mijn vader had dit dus nooit aanstaan. In de benz altijd wel. Ook moest je in de mazda als je de temperatuur anders zette, opnieuw de auto-knop indrukken. Het zijn kleine dingen, maar in de c is het toch allemaal net wat makkelijker en doordachter. Ook vanaf het stuur is eigenlijk van alles te bedienen. Het bedienen van de navigatie is echt kinderspel en de bluetooth werkt ook naar behoren, ondanks dat mijn vader een telefoon uit het jaar 0 heeft(Nokia 6310:)). Zelfs hij vindt het allemaal makkelijk en maakt daardoor ook van alles wat erop zit gebruik. En dit wil heel wat zeggen bij hem, haha. In de mazda wist hij bijvoorbeeld niet hoe de cruise control, klimaatregeling, en cd wisselaar werkte. Die moeten we nu trouwens ook missen. Nu we het toch over cd’s hebben, brengt mij dat wel op weer een (klein) nadeeltje: als je de navigatie wilt bedienen, moet je de cd erin laten zitten en kun je hen er eventueel later uithalen. Dit zorgt ervoor dat mijn vader uit luiheid nooit de cd eruit doet, en daardoor ook nooit een eigen cd erin doet. Ik vind voor de rest de indeling beter dan in de mazda. Doordat de handrem op een andere (rare) plek zit, heb je meer ruimte voor je arm en is alles wat ruimer opgezet zonder dat je echt het gevoel hebt helemaal ingebouwd te zitten.
Verbruik:
De verkoper gaf dit keer eens een keer zelf toe dat fabrieksopgaven onzin zijn, maar dat 1 op 18 zeker haalbaar moet zijn. Op de eerste tank haalden wij 1 op 12,5. Toegegeven: mijn vader rijdt vlot en houdt nooit echt rekening met de schakelindicator, maar komt toch nooit boven de 3000 toeren uit en rijdt voor zijn werk eigenlijk 80% van de kilometers snelweg. De boardcomputer geeft bij de huidige tankt aan: 8,0L op 100 km. Omgerekend dus ook weer precies 1 op 12,5. Hoopt dat dit met de tijd nog wat daalt, anders hebben we nog weinig voordeel t.o.v. de mazda.
Problemen/kosten:
2 dimlichten. Kosten: 35,50 euro
Ruitenwisserbladen. Kosten: 57,50 euro
4 nieuwe banden. Kosten: 420 euro
Waterpomp kapot. Kosten: 0 euro (garantie)
Voor- en nadelen:
+ vlotte diesel
+lekkere uitrusting
+zitpositie
+bedieningsgemak en afwerking
-wat minder ruimte dan gewend
-toch de loze knoppen:)
-handrem
-altijd cd insteken voor navigatie
Al met al overheersen dus toch de voordelen en is het een echte aanrader. En dit terwijl wij juist degene met vooroordelen waren. Hij heeft mazda gauw doen vergeten en mijn vader heeft er echt plezier van. Ik meld me weer als er problemen zijn en na de eerste onderhoudsbeurt. Ook als er andere zaken op beginnen te vallen na verloop van kilometers, komt dat in de review. Verder wens ik de volgende eigenaar van de 99-LRK-3 veel plezier en veilige kilometers met zijn mazda 6!
Wat meer kilometers.
- 21.143 km
De auto rijdt nog steeds lekker en verbruik is weer wat teruggelopen. Na een lange rit naar de achterhoek: 1 op 19,1 en nu staat de boordcomputer op 6,8L/100 km. Het is me trouwens opgevallen dat er nergens een witte plaat in de auto ligt(trekhaak). Of ik kijk niet goed of we moeten er achteraan bellen. En voor iedereen die een mooie mazda 6 zoekt, hij staat te koop:
http://www.handelsprijzen.nl/advertentie/auto/mazda/6/1174616/mazda-6-hb-20i-tsleerecccruise.html
Iedereen nog bedankt voor de leuke reacties en complimenten!
Lekke band!
- 21.867 km
Zoals de titel al aangeeft: gisteren heeft mijn vader een lekke band gehad. Het informatiedisplay kleurde rood en gaf aan controleer uw bandenspanning. Toen bleek er in de rechter achterband een grote scheur te zitten. Nieuwe eronder laten zetten en dat was een duur geintje van 250 euro. Verbruik ligt nog rond de 7,4L/100 km.
Weer een aantal kilometers erbij.
- 24.076 km
We hebben weer wat kilometers gereden, waaronder 2 lange ritten. 1 prettige rit naar de achterhoek waarbij het verbruik naar 5,1 L/100 km ging en een lange rit Schiphol. Bij deze laatste zijn 2 dingen opgevallen: 1- het verbruik was 4,8L/100 km(volgens boordcomputer) en deze zal wel wat positiever zijn dan de werkelijkheid, maar toch een dikke 1 op 20! De i10 haalt met moeite de helft. Het tweede ding wat ons is opgevallen is toch de beperktere ruimte dan gedacht. 2 koffers in de kofferbak en hij was nokkie vol. In de mazda konden er 3 in en was de bak beter bereikbaar. Dat is nou eenmaal de prijs die je moet betalen voor een sedan. Wat vervelender was, was de beperkte beenruimte. We zaten eigenlijk allemaal opgepropt (ikzelf voorin). Je wilt de achterpassagiers wat ontzien door de stoel naar voren te schuiven en vervolgens houdt de ruimte bij hen dan nog niet over. Dit zorgt ervoor dat je na zo’n lange rit dan ook helemaal vermoeid en stijf uit de auto komt. Ook zitten de voorstoelen op heel lange ritten minder prettig. Ik denk zelf dat we in de i10 beter zitten, aangezien die recht en wat hoger is. Deze is echter weer een stuk onzuiniger en rijdt op benzine en is van minder gemakken voorzien, wat dus betekent dat de benz verstandiger is om te nemen voor lange ritten. Je rijdt immers niet voor niets diesel. Voor de rest voldoet hij echter nog steeds perfect en vliegen de kilometers erop. Dit is een van de betere auto’s die we ooit gehad hebben. Alles werkt, is simpel in bediening, de motor heeft onderin veel power om in de stad wat lekkerder mee te komen, de afwerking is perfect etc. etc. Voorlopig was dit het weer en meld ik me weer als er bijzonderheden zijn.
Eerste 2 probleempjes
- 29.897 km
Zoals de titel aangeeft: de eerste twee probleempjes hebben zich voorgedaan. De twee dimlichten voor moesten vervangen worden. Eerst rechts en daarna de melding dat links aan vervanging toe was. Het is dus wel weer een voordeeltje dat hij dit allemaal aangeeft. Mijn vader vond dit wel wat vlot, dus heeft als reactie hierop gelijk de dagrijverlichting uitgeschakeld. Het lampje links was trouwens wat lastiger dan rechts. Nadat het vervangen was, brandde het nog steeds niet. Na wat gepruts, deed hij het gewoon weer en was de melding verdwenen. Beetje raar, maar het zal nu wel goed zijn. Verder gaat hij donderdag naar een poetsbedrijf en krijgt hij een waxlaag. De auto blijft heerlijk rijden en het verbruik is ook prima. 5L/100km op de snelweg en 6,5L/100km gecombineerd. Ook hebben we ontdekt dat de auto echt in een mum van tijd helemaalontwasemt is als je deze knop indrukt, evenals de achterruitverwarming. Als je deze knop indrukt, kun je hem eigenlijk gelijk weer uit doen, want ook die is in 1/2 minuut helemaal schoon. Kortom: heerlijke auto die ik zeker aan iedereen aan zal raden.
Grote beurt uitgevoerd
- 42.487 km
Vandaag heeft de Benz een assyst B (grote beurt) gehad. Daarbij moesten ook de ruitenwisserbladen vervangen worden en er moest een of andere reinigingsvloeistof van de diesel in. Dit maakte een totaalbedrag van 605 euro. Niet weinig natuurlijk, maar een auto moet nu eenmaal onderhoud hebben. Verder werd gemeld dat de auto binnen een paar duizend kilometer een nieuwe band rechtsachter moet hebben. Erg vreemd, want dit is de band die er later op is gezet en ongeveer 20.000 km gereden heeft. De band linksachter heeft een dikke 40K gereden en had nog meer profiel dan de band die er later op is gezet.(Uiteraard zelfde merk). 20.000 km lijkt ons wel erg weinig kilometers voor een versleten band, dus we laten hem even voor wat hij is. Verder hebben we de auto al weer ruim een jaar en zit de eerste 25.000 km er weer bijna op. In die tijd verder dus geen problemen gehad en hij bevalt nog uitstekend. Ook fijn om eens een keer een auto te hebben die de 30.000 km haalt zonder kraakjes, wat bij de Mazda wel anders was. Gemiddeld verbruik gecombineerd ligt rond de 1 op 16,5 en snelwegritten rond de 1 op 19,5. Lijkt me erg netjes. Verder heb ik gelukkig al een tijdje mijn rijbewijs, dus kan ik zelf ook eens met de auto’s ,waar ik al een tijdje over schrijf, rijden en heb als eerste autootje om te oefenen een Mitsubishi Colt. Zie daarvan het topic op het forum in mijn auto.
4 nieuwe banden!
- 48.392 km
Het kan raar gaan. 1 band was lek (door glas gereden na een ongeluk op de andere rijstrook) en daardoor moest hij dus een nieuwe band. We zijn hiervoor naar een kennis van mijn vader gegaan die reparaties doet. Daar bleek dat er linksachter een spijker in de band zat en dat de band rechtsachter (met slechts 25.000 km gereden! Zie eerder verslag) de slechtste van al te zijn. Aangezien we er toch waren de rechter band dan ook maar laten doen, want die zou ook geen tonnen meer meegaan. Totaalprijs voor 4 nieuwe banden: 420 euro. Verder bevalt de auto nog steeds perfect, maar mijn moeder klaagt wel over de ruimte achterin. Aangezien ik en mijn vader lang zijn, heeft mijn vader de stoel altijd in de achterste stand staan en de rugleuning ook ver naar achter. Ik zit ook altijd voorin, omdat ik achterin gewoonweg niet pas. Mijn moeder moet dan dus achterin. Meestal lossen we dit op door mij te laten rijden, want ik doe de stoel iets verder naar voren en zet hem rechter op. Hierdoor neemt de beenruimte achterin wel significant toe, maar houdt het nog niet echt over. In de Mazda was dit wel beter.
Kapotte waterpomp!
- 54.839 km
Nadat de auto continu aangaf dat het koelvloeistofniveau beneden pijl was, hebben we hem even door de lokale Mercedes dealer na laten kijken. Conclusie: lekkende waterpomp. Gelukkig hebben we 2 jaar garantie bij gekocht, dus het werd gemaakt zonder al te veel kosten. Reparatie zou 400 euro kosten, nu hadden we alleen een eigen risico van 75 euro. Uiteindlijk hoefden we ook het eigen risico niet te betalen omdat het op Mercedes-Benz verhaald kon worden. Tevens een gratis leenauto. Chapeau EMA!
Service A1 uitgevoerd
- 63.148 km
Vandaag is de derde servicebeurt uitgevoerd en de remvloeistof vervangen. Kosten: 363 euro. Auto keurig gewassen teruggekregen. Gemiddeld verbruik momenteel 1 op 17 en op de snelweg 1 op 19,5. Verder bevalt de auto nog steeds perfect.
Eerste APK
- 65.140 km
Vandaag hebben we de eerste APK laten uitvoeren. Hoefde uiteraard niets te gebeuren en is nu weer geldig tot 3 mei 2015, net zo lang als de garantie nog loopt. Tot die tijd blijven we hem sowieso rijden.
Grote beurt en APK
- 85.076 km
Vrijdag is de auto teruggekomen van zijn beurt B (grote beurt). Tevens hebben we toen de APK laten uitvoeren. Uiteraard mankeerde er niets aan, behalve dat de dop van het koelvloeistofreservoir vervangen is. De auto bleef namelijk melding geven dat koelvloeistof moest worden bijgevuld. Hopelijk is het euvel verholpen.
Totale kosten 360 euro.
Verder zijn er twee nieuwe achterbanden onder gekomen 1000 kilometer geleden. Deze continentals kostten ons 280 euro incl. alles. Helaas is onze dealer EMA failliet en dat betekent ten eerste fluiten naar de extra aangekochte garantie en ten tweede dat het onderhoud daar niet meer plaatsvindt. Dat hebben we nu bij een Mercedesspecialist laten doen, wat ongeveer 200 euro scheelde. Volgens de monteur die de auto weer gepoetst aan ons meegaf een prima auto in geweldige staat waar niets op af te dingen valt. Lekker mee blijven rijden was zijn advies.
We blijven meer dan tevreden met deze heerlijke C. Samen met de Mazda 6 diesel uit 2007 is dit toch wel de fijnste auto die mijn vader ooit heeft gereden. Verbruik gemiddeld 1:17 à 1:18. Ik hoor mijn vader in ieder geval nooit klagen over hoge brandstofkosten, wat bij de vorige Mazda 6 benzine wel anders was. We rijden nu nog zo'n 22.000 kilometer per jaar en de auto is voor ons gezin groot zat. Er zijn namelijk 5 auto's aanwezig binnen een gezin van 4 en iedereen heeft een rijbewijs. Mijn vader rijdt dus eigenlijk 90% van de tijd alleen. Deze auto is dus nog steeds perfect voor ons, ondanks wat gebrek aan ruimte achterin. Je kunt er na vier jaar in ieder geval nog steeds goed mee voor de dag komen. Ook is er in deze auto na bijna een ton nog geen piepje te bekennen, iets wat met de vorige wel anders was. De komende jaren blijft deze tenorietgrijze ster dus nog wel in ons midden en wij gaan vrolijk door naar de 100.000 km!
nieuwe blokken en schijven
- 94.153 km
De Benz gaf een melding dat er naar de remmen gekeken moest worden. Volgens de garage waren de blokken en schijven de oorzaak. Dit uiteraard laten verhelpen. Kosten: 350 euro. De auto gaat bijna de ton passeren en dat eigenlijk zonder gekke dingen. Alleen die waterpomp dan, maar dat is onder garantie meer dan keurig verholpen. Het wordt allemaal een beetje saai, maar de auto zoeft gewoon keurig van beurt naar beurt zonder gekke dingen tussendoor en met een gemiddeld verbruik van 1 op 19.
Wel heeft mijn vader uit nieuwsgierigheid een berekening laten maken wat er bij een andere moet. Het gaat om een BWM 320d automaat high executive uit 2013. Hier moest 12.000 euro bij. Waarde is dan 17500 euro en dat vinden wij eigenlijk heel netjes, zeker voor een niet-mercedesgarage. Echter is doorrijden altijd wel de goedkoopste mogelijkheid, dus als ik mijn ouders een beetje inschat, rijden ze nog een jaar of twee en zullen dan een b-segment dieseltje aanschaffen omdat ze maar met zijn tweetjes zijn en allebei een auto hebben. Mijn moeder wordt iedere maand weer een beetje moedeloos van die hoge MRB. Maar, tot die tijd Benzen we vrolijk door en dat is zeker geen straf!
Still going strong
- 113.017 km
In maart heeft de Benz weer zijn service B gehad (inmiddels niet meer bij de dealer, maar bij MB-specialist) en is de apk uitgevoerd. Ook nu weer geen op- of aanmerkingen en de auto is probleemloos over de ton geknald. Dit is de eerste auto die we zo lang gehad hebben en dat is niet voor niets. De auto bevalt prima, is zuinig, luxe genoeg, je kunt er nog goed mee voor de dag komen mankeert nooit iets aan (enige serieuze was de waterpomp, maar dat is meer dan netjes door Mercedes verholpen), dus, waarom zou je hem wegdoen? Het eerste jaar blijft hij in ieder geval nog in huize Mulder en daarna zullen mijn ouders het er nog eens over hebben of ze niet wat kleiner kunnen gaan rijden, nu zuslief en ik allebei een eigen scheurijzer hebben, vaak de auto van mijn moeder gepakt wordt en mijn vader er dus alleen in rijdt. Tot die tijd tuffen we, hopelijk probleemloos, door tot de 120K.
Weer een jaar en APK verder
- 131.129 km
De Benz heeft zich het afgelopen jaar weer goed bewezen en mag weer een jaartje blijven. Vorige week is er weer een beurt uitgevoerd i.c.m. de remblokken achter. Totaal 450 euro en hij mag weer een jaar de weg op. De auto houdt zich goed en ziet buiten de beurten nooit de garage en het is nog elke dag starten-lopen. Wel wil mijn vader bij de volgende vervanging van de banden voor een ander merk dan Continental kijken, op deze wagen vindt hij ze toch niet prettig. Wel valt op dat het interieur niet helemaal slijtvast is. Het stuur en de pookknop waren beide flink afgebladderd en het kunstleer op het zitvlak heeft de tand des tijds ook niet helemaal netjes doorstaan. Tevens begon de bestuurdersstoel flink te piepen, hoogst irritant. Voorgaande is allemaal verholpen bij een adresje dat erin gespecialiseerd is en kostte alles bij elkaar 200 euro als ik me niet vergis. Verder blijft het een topproduct dat degelijk aanvoelt.
Het grootste stuk afschrijving is achter de rug, dus een jaartje meer of minder rijden, maakt ook geen wereld van verschil meer. Mijn ouders hebben op het punt gestaan om hem van de hand te doen voor een 1 serie of VW Golf (benzine), maar hij vond zijn C toch een stukje prettiger en was nog niet bereid een stapje terug te doen. Tevens moesten er hier en daar wat verbouwingen en nieuwe meubels in huis komen, dus besloten is daar dit jaar de voorkeur aan te geven en de C-klasse op de nominatie zetten om volgend jaar te vervangen. Tot die tijd gaan we hopelijk de 150K probleemloos tegemoet.
Bye bye Benz
- 138.147 km
Dit is de laatste update over de c180. Zoals ik in de vorige update aangaf, staat de auto op de nominatie volgend jaar vervangen te worden i.v.m. leeftijd en het niet meer rendabel zijn van diesel rijden met deze kilometers. Soms loopt het alleen anders dan verwacht in het leven en mijn ouders liepen tegen een auto aan waar ze allebei verliefd op werden. Tevens hebben ze écht een messcherpe deal kunnen maken wat nooit meer had gekund als ze hadden gewacht tot het nieuwe kalenderjaar. Toen ik mijn 1 serie in ontvangst nam vonden mijn ouders dat al meteen een schitterende auto en werd al geopperd of dat niet een geschikte vervanger zou zijn voor de Benz.
Zo geschiedde uiteindelijk ook en de opvolger is een zwarte BMW 116i M-sport met de kop eraf geworden en tal van opties (crème leer, navi professional, stoelverwarming, volautomatische airco, xenon, pdc voor en achter, HiFi geluidssysteem (upgrade), comforttelefonie etc.) Qua comfort zal het misschien een stap terug zijn, maar daar krijgen ze een luxere, sportievere en nieuwere auto voor terug die qua maandelijkse lasten wat vriendelijker is en die groot genoeg is voor mijn vader die er 75% van de tijd alleen in zit.
De Mercedes was echt een heerlijke auto die door iedereen gemist zal worden en is de eerste auto ooit waar we langer dan 3 jaar mee gedaan hebben. Nog nooit heeft hij ons teleurgesteld of laten staan en altijd in alle comfort en luxe die gewenst was, vervoerd. Echter komt hij nu op een leeftijd en kilometerstand dat je bij doorrijden wat hogere kosten kunt verwachten die tot dusverre zijn uitgebleven en nooit meer het geweldige bedrag opbrengt bij inruil dat hij nu gedaan heeft. Zaterdag wordt de 1 serie afgeleverd en is het afscheid definitief. Iedereen bedankt voor het lezen de afgelopen 5,5 jaar! Van mijn ouders' 1 serie zal ik geen review gaan bijhouden omdat ik niet echt het nut zie van 2 reviews van vrijwel identieke auto's, dus de mensen die naar de ervaringen met de 116i benieuwd zijn, verwijs ik door naar de review van mijn eigen 1 serie. Mochten er namelijk met de 1 serie van mijn ouders spannende dingen zijn, zal ik dat in die review kort aanstippen in plaats van een geheel nieuwe aan te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.