Mercedes-Benz B 200 d Business Solution (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 200 d Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 252.051 km |
Rijden top, maar...
- 29.112 km
Na de Superb ben ik bewust hoger gaan rijden. Het bleek erg lastig om een auto te vinden die een hoge zit heeft en waar ik met m'n 2 meter goed in kan zitten. Verder moet de auto 1500kg kunnen trekken en had ik voorkeur voor een automaat. Uiteindelijk bleven er 2 auto's over. De B-klasse en de Citroën Grand C4 Picasso. Omdat de Citroën mij geen gevoel van degelijkheid gaf is de keuze op de B-klasse gevallen.
Uitvoering: B200d dct7 Business Solution
Kleur: Nachtzwart
Opties: wegklapbare trekhaak en extra getinte achterramen
Al met al geen goedkope auto. Rijklaar kost de auto bijna €43.000,- en dat vind ik best veel voor zo' n " autootje" zonder al teveel opties. De prijs zal wel in de kwaliteit zitten dacht ik. Belangrijk als je 90.000 km per jaar rijdt en dat 3 jaar moet gaan doen.
Kwaliteit
Helaas kan ik na ruim 3 maanden en bijna 30.000 km zeggen dat de kwaliteit(sbeleving) flink tegenvalt. De auto rammelt/ritselt nu al meer dan de Superb na 260.000 km en volgende week gaat de auto naar de garage omdat de linkerwang van de bestuurdersstoel nu al doorgezakt is. Ik zal dan tevens melding maken van het schokkerige en soms onvoorspelbare schakelgedrag van de automaat. Tot slot blijkt de auto in de praktijk nogal lawaaiig. Iets dat mij tijdens de proefrit niet is opgevallen. Het lawaai betreft voornamelijk bandenlawaai. De motor is mooi stil. Zou het aan de Michelin energie savers liggen? Deze banden zaten ook onder de Superb en daar waren ze lekker stil. Of ligt het aan de matige geluidsisolatie? Opspattend water hoor je namelijk ook erg duidelijk. Tot slot nog één punt van kritiek dat ook in andere reviews van de B-klasse regelmatig genoemd wordt en dat is het onlogische Garmin map-pilot navigatiesysteem. Regelmatig komt het voor dat je niet via de snelste/richtste route wordt gestuurd. Het is zelfs zo dat wanneer ik naar één van onze vestigingen rijdt hij je via een route stuurt waarbij het onmogelijk is om bij kantoor te komen. Het bizarre hierbij is dat wanneer je zelf navigeert je uiteindelijk een plaatje van het gebouw te zien krijgt waar je moet zijn?!?
Ook positieve kanten
De zit is erg goed. Onlangs ruim 4 uur aan één stuk achter het stuur gezeten. Ik stapte net zo fit uit als ik was ingestapt. Op dit punt is de auto uitgezocht en voldoet hij volledig aan de verwachtingen. Ook de motor bevalt erg goed. Ruim voldoende vermogen en zeer soepel en stil. Alleen het verbruik valt wat tegen. 1:19 tegen de 1:20 tot 1:21 die ik van de Superb gewend was en dat terwijl de B volgens opgave ca. 10% zuiniger zou moeten zijn. Verder valt op hoe ruim de auto is. Zowel de zitruimte als de bagageruimte zijn t.o.v. de buitenmaten zeer goed te noemen.
Toekomst
Ik mag nog 2,5 jaar met de auto rijden en hoop dit zonder problemen te kunnen doen. Verder staat de auto nog een (grote) uitdaging te wachten. In het voorjaar gaat onze bijna 1500kg zware Fendt caravan erachter. Gezien de prestaties en de stabiliteit van de auto heb ik er alle vertrouwen in dat dat uitstekend zal gaan. In een update zal ik daar t.z.t. over berichten.
De rit zit erop
- 252.051 km
Vandaag mijn nieuwe auto opgehaald en daarmee is het een goed moment op 3,5 jaar B200d business solution terug te kijken.
Hoe is de auto bevallen?
Als de auto rijdt, rijdt de auto fantastisch. Ja, als de auto rijdt. Niet dat de auto is stilgevallen, maar de auto is wel veel te vaak bij de dealer geweest. De problemen zijn in 2 categorieën in te delen: de remmen en de stoel:
Remproblemen:
De auto is een keer of 6 naarde dealer teruggeweest vanwege trillende remmen. De problemen begonnen toen bij iets meer dan 100.000km de schijven en blokken voor vervangen moeten worden. Na het vervangen begon het trillen. Na meerdere keren delen vervangen en een bezoek van de importeur is het probleem opgelost. Het bleek in de remklauw te zitten. Toen bij 140.000 km de remmen achter aan de beurt waren ontstond hier hetzelfde probleem, alleen het vervangen van de remklauwen bleek hier niet de oplossing. Door het meermaals vervangen is hier de eindstand redelijk trillingvrij gehaald.
Bestuurdersstoel:
In totaal is 4 keer de zitting vervangen. De laatste zitting was van een betere kwaliteit. Deze was na 80.000km nog prima.
Toch een fijne auto:
Ondanks de problemen heb ik met veel plezier in deze auto gereden. Het comfort is goed (op het moment dat de stoelzitting goed was), de trekkracht meer dan voldoende en de auto is vlot genoeg. Wat hierbij geholpen heeft is de kwaliteit van de dealer. De service was top. Niets was teveel. Altijd werd een leenauto of kantoorruimte aangeboden. Het was op een gegeven moment wel zo dat ze zeiden dat de koffie al klaarstond in "mijn" kantoor. Een gebbetje. Leuk!
Goede caravantrekker:
Met de B200d heb ik regelmatig onze 1.500kg zware Fendt en later Tabbert caravan getrokken en dat gaat erg goed. De caravan ligt er stabiel achter en hellingen zijn geen probleem. Wat hierbij positief opvalt is het schakelgedrag van de automaat. Deze lijkt te herkennen dat er een caravan achter hangt. Hij schakelt tijdig terug en gaat niet pendelen. Met deze combinatie heb ik nooit het gevoel gehad ook maar iets tekort te komen of tegen een grens aan te zitten. Als caravantrekker is deze auto meer dan geslaagd.
Verbruik:
In het begin was een verbruik van 1:20 goed mogelijk. Na een software update (anti sjoemel?) ging het verbruik fors omhoog en voelde de auto af en toe wat bokkig aan. Met de caravan was het verbruik 1:11 bij gemiddelde snelheden van 95 km/u. Keurig.
En toen was het om een nieuwe auto uit te zoeken (wat is toch een luxe als je in leaseauto rijdt). Dit was een lastige klus. De volgende auto's stonden op het lijstje: VW Passat, Skoda Superb (is eerder zeer goed bevallen), Opel Insignia, Opel Grandland X en Citroën C5 Aircross. En wat is het geworden? Een Mercedes CLA shooting brake 200d business solution luxury. Nooit gedacht om weer een Mercedes te kiezen, maar de service van de dealer en het zit- en rijcomfort van de CLA hebben mij overtuigd om toch weer voor een Mercedes te kiezen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.