Mercedes-Benz B 200 CDI (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 200 CDI |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb jaren tot tevredenheid gereden in een BMW 530d Touring. De auto was net 7 jaar oud, met 175.000 km op de teller. En toen kwamen de rekeningen. 4000 euro voor onderhoud, exclusief banden. BAH. Dus ben ik gaan kijken naar andere auto’s. Om de privebijtelling nu wel eens acceptabel te houden heb ik gekeken naar auto’s tot maximaal 50.000 euro. Rijdend op de weg kwam ik een Mercedes B voorbij en was direct geinteresseerd.
3e Kerstdag 2006 met mijn vrouw gaan kijken. Ze vond hem direct mooi, zo naast een A-Klasse ziet de B er stukken beter uit. Forser, meer Limousine. De proefrit was 1e week januari. We hebben proefgereden in een Benzine versie met CVT (autotronic), er was geen Diesel versie voorradig.
Wij hebben besteld:
Mercedes B 200 CDI, automaat (autotronic), full CLASS version; dat schijnt in te houden: Chroompakket + Business pakket + Executive pakket + licht/zicht pakket. Tevens als extra accesoires: houtinleg + opbergbak onder laadruimte + opberglade onder bijrijderstoel. Kleur Zwart met Beige interieur.
Totale kosten: 42.000 euro. In vergelijk met andere auto’s vond ik het zeker acceptabel. En beter dan een BMW 320 touring, automaat, met vergelijkbare opties, 15000 euro duurder.
Afgelopen Maandag 2007-03-12 hebben we hem opgehaald.
De eerste kilometers zijn SUPER. De B-Klasse is een heel vrolijk karretje. Hij is klein van buiten, en super ruim van binnen. En je kunt er mee gooien en smijten.
Wel is de motor RUW. In vergelijk met de BMW 6 cylinders niet te vergelijken. De diesel stampt een beetje bij het stationair voor een verkeerslicht staan. En hij maakt te veel herrie, ofwel hij geeft wat te veel geluiden door naar de cabine. De motorkap is aan de binnenkant volledig niet geisoleerd. Ik denk dat 140euro aan isolatie heel veel verschil kan uitmaken. Op de snelweg, bij 140km/uur, net boven de 2000 toeren, is het een zonnetje, helemaal niks mis mee.
Ook de CVT is heerlijk, lekker traploos schakelen. En met de 200 CDI motor heb je POWER. Hij is snel, rap, optrekken en 80-120 acceleratie is van het type ’je wordt in de stoel gedrukt’. Ik denk zelfs meer dan vroeger in mijn BMW met bijna 200pk. In de stad is het raar rijden met CVT, is nog even wennen. De motor draait stationair en je rijdt 50km/uur voor je het weet. Terugschakelen is fenomenaal. Je raakt het pedaal aan en je bent al weg. Echt anders dan een reguliere automatische versnellingsbak die altijd nog terugschakelt.
De zit in de auto is goed. Ook al is het stuur (in deze versie) niet in lengte verstelbaar, je kunt de stoel zo instellen dat het zeker aangenaam verpozen is. De handleiding van de auto is goed, en dik. Desondanks heb je echt een paar uur nodig voor je alle opties hebt doorgenomen. Vooral de knopjes zijn multifunctioneel, veel combinatie mogelijkheden, en dus duurt het even alvorens dit helemaal gesneden koek is.
Morgen ga ik terug naar de garage. Ze moeten nog wat hout monteren (was niet allemaal op tijd binnen), en ze moeten het typeplaatje van de klep af halen. Ze hoeven niet allemaal te zien dat er PK genoeg is.
Verder zal ik deze review bijhouden, vindt ik een goed initiatief.
=====================
update 28 maart 2007
Zo, eindelijk is het laatste stukje hout ook aangebracht. Dat heeft wat voeten in aarde gehad. Tot aan Duitsland hebben ze moeten bellen om het goede artikelnummer te achterhalen, ivm de gaatjes voor de schakelaars. Slechte zaak, dat ook Mercedes nederland de artikelnummers niet direct bij de hand heeft.
-Motorgeluid-
Tevens heb ik alsnog een Klasse3 alarm laten inbouwen en Motorkap isolatie laten aanbrengen (140 euro excl btw). Deze Motorkap-isolatie is standaard bij Tractiecontrole. Ik moet zeggen, de auto is aanmerkelijk stiller, veel minder resoneren van de klank tegen de binnenkant van de motorkap. Zowel bij stationair als tijdens het rijden. Zowel binnen in de auto, als voor buitenstaanders. Een accesoire aanrader voor iedereen die het motor geluid ook hinderlijk vindt.
-vermogen/elasticiteit-
met alle lof, de 2 liter diesel met Autotronic. Meer dan genoeg power. Aan een verkeerslicht heb ik even een (oudere) Peugeot 205 GTI gepest. Bij hem kwam dikke rook uit de uitlaat, en de bereider was verbolgen met rook uit zijn oren. Tot aan 100km/uur had hij maximaal een halve auto voorsprong. Mooi was te zien dat hij iedere keer bij schakelen terrein verloor.
De elasticiteit van de motor/automaat is voor het stadsverkeer echt super. Tussen acceleraties van 30 tot 70, of van 40 tot 80 gaat zo enorm soepel en snel. Daar kan zelfs een auto met conventionele automaat niet tegenaan.
Het grootste gevaar bij een verkeerslicht, zijn je voorgangers. Bij het optrekken moet ik er nog iedere keer rekening mee houden dat anderen stukken trager zijn, komt het door het schaken ik weet het niet. Als je als 2e of 3e in de rij staat, let dan echt op dat je bij een groen licht niet een lichte kramp in je rechterteen krijgt anders zit je zo op je voorganger. En dat zonder enige moeite. Ik heb anderen in de auto laten rijden, die hadden hier ook last van.
-stuurgedrag-
Ik lees in andere reviews dat het stuurgedrag ’zwabberend’ wordt ervaren. Ik herken dat zeker niet. Hoe harder je rijdt, hoe directer de auto stuurt. Hoe zachter je rijdt, des te meer grijpt de stuurbekrachtiging in. Parkeren is extreem makkelijk. Mogelijk hebben wij geen last van het zwabberen door het zwaardere gewicht van de 200 CDI motor.
-binnenruimte-
De passagiers die we gehad hebben zijn te spreken over de forse binnenruimte. Niemand vewacht zoveel ruimte bij een auto met zo’n kleine buitenafmetingen.
De bedieningknopjes beginnen te wennen. De knopjes links op het stuur voor de verschillende dashboard displays gebruik ik ’op geluk’, daar heb ik nog geen logica in kunnen ontdekken. Het is leuk spelen, goede info, met veel mogelijkheden.
Ik ben zelf een forse en grote meneer. De zit achter het stuur is stevig. Omdat ik wat verder naar achter zit, komt bij raam-op-een-kier de rijwind recht in mijn gezicht. Ik heb uitgeprobeerd, als ik net 1 standje met de stoel naar voren ga, is het verdwenen. Zit ik alleen met de knieen wat ongemakkelijk.
Vanaf het stuur heb je totaal geen idee hoe groot de auto is. Je ziet je eigen voorkant niet door de neusconstructie. Een aanrader zijn de PDC (parkeer sensoren). Zowel aan de voorruit als achterruit zit centraal een strip met LED verlichting. Als je minder dan 15km/uur rijdt lichten de buitenste 2 geel op. Hoe dichter bij een tegenligger/obstakel hoe meer gele lichtjes van buiten-naar-binnen. De laatste 2 LEDs zijn rood. Ga je dan buiten kijken is er nog 20-30cm over. Dat werkt zeer makkelijk
- De APS 50 radio / navigatie / telefoon-
Deze doet wat verwacht kan worden, niks meer. De radio is geen echte uitblinker in perfect uitgebalanceerd geluid. De fader voor/achter moet je relatief verder naar achter zetten. Het geluid is verder wel goed, maar geen huiskamer stereo kwaliteit. Of was ik toch te verwend in de BMW 5-serie touring met een stuk of 10 luidsprekers. Voor iemand die hogere eisen steldt adviseer ik zeker om de Sound-uitbreiding (becker/harman) bij te bestellen.
Dus; wij zijn nog steeds erg tevreden
==================
21 april 2007, 2000km op de teller.
In Duitsland op de autobahn geweest, even voor het werk een 350 kilometer Duitsland in en terug (uit en thuis 850km).
De Mercedes B is dus geen Autobahn monster (autobahn razer noemen ze dat). Ik heb hem er goed van langs gegeven, tussen-accelleraties van 120km/uur naar de top. Tot 180km per uur kun je zeer goed en comfortabel rijden en gaat best vlot. Maar dan moet er echt wel gewerkt worden. Het boekje zegt de top van 195km/uur, en ik heb toch echt 207 km/uur (digitaal) op de teller gehad. Voor de statestieken: op de heenweg heb ik gemiddeld 110km/uur gereden (deur tot deur), op de terugweg net boven de 125km/uur.
Het bochtenwerk op de snelweg met 160km/uur is minder. De auto blijft goed rijden, maar het gevoel is ’wazig’, door het overhellen denk je dat hij gaat uitbreken, al doet hij het niet en volgt mooi (warm weer, droog wegdek).
Ik ben natuurlijk verwend met onze vorige auto, een BMW 3-liter Diesel met 190pk. Met die auto kon ik op de linkerbaan echt doorduwen, met een kruissnelheid van rond de 200-210km/uur en in een paar uur dwars door Duitsland heen. Met de Mercedes B moet je dat niet proberen. Een kruissnelheid van 160-180km/uur is aan te bevelen, anders heb je geen reserve meer. Accellereren berg-op, dan is bij deze Mercedes bij 170km/uur de fut eruit. Voor degene die denken ’dat heeft toch elke auto’, moet eens in een limousine dat doen. Die gaat bult-op gewoon door-accelereren tot over de 200-220km/uur.
Natuurlijk is het geluidsverschil tussen beide auto’s ook enorm. Bij de BMW 3liter hoor je NIKS van de motor zelfs, niet boven de 200km/uur. De Mercedes 200 CDI is maar een 4-pitter, is minder geisoleerd, en overall is de motor ruwer van geluid. De 200 CDI moet veel toeren maken en dan laat hij zi
PROBLEMEN
Nog geen problemen,
28-maart-2007
Wel heb ik nog 1 vraag uitstaan waar niemand het antwoord op weet: als de telefoon gaat hoor je dat, de pingel van je eigen telefoon via de luidsprekers. Bij een SMS ontvangst hoor je NIKS, er komt een envelop op het radio display, maar verder geen akoestisch signaal. Is eigenlijk geen probleem van Mercedes maar van Becker. Niemand was bekend hoe dit in te stellen, zou worden nagevraagd bij de importeur/Duitsland. Ik wacht nog op antwoord.
Juni-2007
In email van EMA-mercedes doorgekregen; na overleg met Duitsland; de (zachte) piep bij het ontvangen van een SMS is niet te wijzigen. Helaas; maar dat is geen instelbare optie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.