Mercedes-Benz A 200 Business Solution AMG (2018)

autoreview

Mercedes-Benz A 200 Business Solution AMG (2018)
Mercedes-Benz A 200 Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz A 200 Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz A 200 Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz A 200 Business Solution AMG (2018)Mercedes-Benz A 200 Business Solution AMG (2018)

Signalement

UitvoeringA 200 Business Solution AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst28.022 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Algehele eerste indruk

  • 4.431 km

Inleiding:

(aanschaf, wil je mijn eerste bevindingen over het leven met de auto scroll dan gelijk door naar de het volgende hoofdstukje)

Tot mijn verbazing is er nog geen review van de nieuwe Mercedes A Klasse (bouwjaar 2019). Toch denk ik dat veel mensen op het punt staan dit model te overwegen aangezien deze klasse erg populair is. Om bij het begin te beginnen de keuzeopties. Ik heb de volgende modellen overwogen:

Audi A3 1.4 TFSI Limousine
Golf 1.4 TSI Hatchback
BMW 118i Hatchback
Mercedes A200 Hatchback (de sedan is nog niet uit)

Dat het een complete auto moest worden was duidelijk en daarom begonnen met het configureren van de Golf. Aangekleed en wel kwam deze auto op ruim € 38.000,-. Dit kwam wel heel dichtbij de andere modellen die ik op dat moment overwoog.

Als tijdelijk voorloopauto had ik een Audi A3 Limousine. Ondanks dat deze heel compleet was (S-line, radar cruise control en virtual cockpit) had deze "maar" een fiscale waarde van € 38.700,-. De volgende stap was dus naar de Audi dealer om daar een configuratie te maken van een Audi A3. Met niet eens zo gek veel opties kwam deze al op € 43.000,-. Waar gaat het over zul je zeggen, maar zoals misschien velen van jullie, wil je ergens een grens trekken.

BMW viel, ondanks dat ik het wel de best rijdende auto in deze klasse vind, als eerste af. Ik heb een aantal 1 series gereden en wilde vooral iets nieuws. (nieuwe knopjes, nieuwe interface, opnieuw zaken ontdekken). BMW heeft voor mij geen geheimen weer en bovenal het model gaat al wat jaren mee.

Toen als laatst naar de Mercedes. En ik schrok toch wel eerste aanblik van de dealer. Ik ben nou eenmaal geen typische Mercedes rijder (let op: vooroordelen) maar er liepen nogal "bepaalde types" in de showroom... De nieuwe A Klasse stond nog niet in de showroom, maar toch een offerte laten maken. De Edition 1... (met die lelijke gele strepen). Die kwam op € 45.000,-. Veel te gek. Toen werd er meer duidelijk over de pakketten die er zouden komen. Een Business Solutions met AMG pakket. Business Solutions was een uitkomt want ik wilde per sé het nieuwe MBUX informatiesysteem. Na een korte proefrit een paar weken later besloten dat dit hem moest worden.

Korte opsomming van de opties:

Mercedes-Benz A 200 Business Solution

Opties:
- AMG Line
- Metallic Berggrijs
- Automatische versnellingsbak 7G-DCT
- Digitale radio
- Privacy glas, zijruiten achter + achterruit

Standaard in deze uitvoering:

- Parkeerpakket met achteruitrijcamera
- Spiegelpakket
- Advantage Pack
- Licht- en zicht pakket
- Lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart
- Comfortonderstel verlaagd
- AMG Styling
- Sportstoelen voor
- AMG-vloermatten
- Achteruitrijcamera
- Actieve parkeerassistent incl. PARKTRONIC
- Buitenspiegel links en rechts verwarmd, elektrisch instelbaar
- Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
- Cupholder voor, dubbel
- Uitgebreide functies MBUX
- Touchpad
- Tirefit
- Automatische airconditioning THERMOTRONIC
- AMG Line
- Mercedes-Benz navigatie
- Mediadisplay
- Parkeerpakket met achteruitrijcamera
- Spiegelpakket
- DIRECT STEERING
- Actieve Spoorassistent
- Actieve remassistent
- GPS Antenne
- Opbergnetten aan achterzijde voorstoelen
- Achterbankleuning neerklapbaar
- Kneebag
- Mercedes-Benz noodoproepsysteem
- Communicatiemodule LTE (4G) voor het gebruik van Mercedes me
- Connect-services
- Voorbereiding voor Live Traffic Information
- Schakelpeddels
- Volledig digitaal display van het combi-instrument
- Bandenspanningscontrolesysteem (RDK)
- Snelheidslimietassistent
- Interieurhemel stof zwart
- MBUX multimediasysteem
- High-performance led-koplampen
- Modeljaar 2019
- Stoelverwarming voor
- Multifunctioneel AMG-sportstuur aan de onderzijde afgevlakt in Nappa leder


Eerste 4.000 kilometer:

De eerste 4.000 kilometer sinds 31 augustus zijn prima bevallen. Comfort is uitstekend ondanks het sportonderstel en 18" wielen. Nu was ik overigens een MINI Cooper S met 18" wielen gewend... Dan is alles al snel comfortabel natuurlijk. Versnellingsbak schakelt prima. Nu merk ik wel dat ik in deze auto niet zo "sportief" rijd als de MINI. Het snelle of langzame schakelen valt dus niet per sé op. Stoelen zitten ook op langere afstand perfect. Sluiten goed op het lichaam aan. Ik ben 1.94 meter en gelukkig zit er een zitting verlenging in. Kortom ook op dat gebied van comfort is het perfect. Dan heeft deze het MBUX informatiesysteem. Dat is werkelijk geweldig. Het hele dashboard is aan te passen naar wens. Wil je de kaart voor je en je spotify op het rechter scherm. Alles kan. Tot aan het instellen van de toerenteller aan toe. Een leuke gadget is het "Hey Mercedes" spraaksturing. Je kunt vragen of ze de stoelverwarming aan wil zetten en alles commando's doen het goed en werken goed. Echter een nadeel is dat ze altijd reageert als je het met je passagiers over "Mercedes" hebt. "wat kan ik voor u doen" vraagt ze dan gelijk. Ook meefluiten met de liedjes op de radio zorgen dat het systeem soms getriggerd wordt. Niet perfect op dit moment. Dan het Lane deprature warning. Dit is werkelijk verschrikkelijk. Het zit nou eenmaal op deze uitvoering dus je hebt het er mee te doen. Soms trilt het stuur en stuurt ie wat tegen als je de witte lijn over dreigt te gaan. Soms... bij een oprit van een snelweg bijvoorbeeld komt je wat dichterbij de witte lijn dan dit systeem zou willen. Dan doet hij een remingreep... en op je display begint een een auto met rode lijn ernaast te knipperen. Vooral de remingreep is echt vervelend. Nu zul je zeggen. Zet het uit, dat kan, maar niet met 1 knopje in het interieur. Je moet het systeem in om het uit te schakelen. Iedere dag weer. Geen Machine Learning waar ze het bij de dealer over hadden... Minpuntje voor comfort... Als laatste een paar kleine zaken wat betreft comfort. Als je net getankt hebt en daarna al remmend bij het stoplicht aankomt hoor je de volle tank "klotsen". Ook hoor je bij achteruit schakelen de parkeercamera onder de kofferbakgreep vandaan komen. Vervelende dingen, maar zeker niet onoverkomelijk.

Wat me opvalt is dat de motor soms wat rauw klinkt, maar is niet per sé opvallend. Kan zijn omdat dit slechts een 1.4 motor is? Rolgeluid merk ik bijna niet, althans geen last van. Windgeruis is wel in enige vorm aanwezig, maar ook dat is niet vervelend aanwezig.

Auto is snel genoeg, je moet geen haast hebben maar dat lokt de auto ook niet uit. Op dit moment ligt het verbruik rond de 1 liter per 15 kilometer. Dit zal misschien nog wel iets beter als de auto echt goed ingereden is.

Natuurlijk moeten we het ook nog hebben over de uitstraling en het uiterlijk van de auto. Persoonlijk vind ik een Sedan model mooier. Iets traditionelere vorm van een auto. Zoals ik al eerder aangaf was deze nog niet beschikbaar toen ik de auto bestelde.

De voorkant is vrij agressief met de diamant grille, lage bumpers en brede koplampen. Bij mijn collega's riep dat wel gelijk de opmerking op: "zooo een Mercedes. Het kan niet op zeker". Ik vond dit bijzonder aangezien dit toch de instap Mercedes is. Kennelijk straalt de auto uit duurder te zijn dan deze is. Bij klanten heb ik nog geen opmerkingen gehad.

Persoonlijk vind ik de auto niet de mooiste in zijn klasse. Hij heeft een vrij dikke kont en dat is slechts in sommige gevallen iets positiefs. Dan de velgen. Ik kon opteren voor de 19" spaak velgen, maar deze waren wel erg kostbaar. Deze velgen zijn 18" en zitten standaard in het AMG pakket. Toch stralen ze uit dat ze kleiner zijn en dat komt door de brede velgrand... Erg jammer, maar heeft natuurlijk met de stroomlijn en daardoor dus met de CO2 uitstoot te maken. Dit design velg is mooier bij de vorige serie A klasse.

Comfort: 4 sterren.
Prestaties: 3 sterren
Betrouwbaarheid: 5 sterren (kan ik nog weinig over zeggen, maar tot nog toe geen enkel raar lampje gehad of problemen)
Gebruikskosten: 4 sterren

Foto's zal ik zeker toevoegen en updates volgen ook in de loop van de tijd.

Ik hoop dat er iemand iets aan heeft!!

UPDATE

  • 5.677 km

Nu na nog wat meer ervaring en wat tips van mede forumleden heb ik weer een update. De lane departue warning (zo noem ik het maar) heb ik ingesteld op een iets minder gevoelige stand. Dit is aanzienlijk beter dan de meest gevoelige stand. Ondanks dit reed ik vanochtend op de snelweg en ligt er parallel aan de witte onderbroken strepen en zwarte asfaltstreep, ik denk van een reparatie, waar ik overheen wil en keurig mijn richtingwijzer gebruik om van baan te wisselen. De auto grijpt in, stuurt terug en remt. Dit zorgt echt voor frustratie dat ik het systeem toch helemaal uit wil hebben. Dat kan gelukkig, maar niet direct via de favorieten knop op het stuurwiel. Je komt via die knop wel in het menu terecht om het uit te zetten. Iets minder omslachtig dan via het menu te bladeren.

Daarnaast de parkeersensoren. En hier wil ik graag ook van anderen horen wat zij hiervan vinden.

Ik parkeer de auto altijd achteruit in. Dat betekent dat de sensoren en de camera direct aangeschakeld worden (dit wil je ook). Stuur je vervolgens helemaal in dan klinkt er een schelle piep alsof er iets naast de auto bevindt, ook verschijnt dat op het display. Rond de auto een hele rode markering. Het lijkt alsof de sensoren de ver ingestuurde wielen detecteren en dus gaat piepen. Ik vind dit vreemd en hoor graag hoe anderen dit ervaren.

Vervolgens las ik in een andere review de gaspedaal respons. Deze vind ik niet perfect, maar met wat gewenning is hier goed mee te leven. Je moet het gaspedaal aardig ver intrappen wil je goed van zijn plek komen. Bij rotondes kan dit nog weleens voor een vervelende situatie zorgen. Oplossing zou kunnen zijn dat ik de auto niet op Comfort moet hebben staan, maar misschien op Sport...

Verder rijdt de auto heerlijk en heb ik geen opmerkingen. Mijn rating veranderd vooralsnog niet.

Jaar in gebruik

  • 28.022 km

Inmiddels alweer een jaar verstreken. N ruim 28.000 kilometer gereden en tot op heden bevalt dat meer dan goed. De auto heeft zijn eerste onderhoud gehad een beurtje van anderhalf uur en euro 319,-. Dit zijn denk ik gewoon vastgestelde prijzen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Daarbij had ik gevraagd of ik de Lane Assist permanent uit kon laten schakelen. Helaas bleek dit niet mogelijk. De parkeersensoren blijven paniekerig zoals ze vanaf het begin waren, maar hier raak je wel aan gewend. Ik weet wanneer het gaat gebeuren.

Ook heb ik inmiddels een perfecte instelling van mijn MBUX systeem. Ik heb recht voor me in de cockpit waar je normaal gesproken de tellers hebt nu mijn navigatie staan in rijrichting (dat was even zoeken hoe dat moest, maar is gelukt) en op het scherm in het midden mijn radio of media gegevens.

Ook een trip naar Zuid Europa gemaakt en via Duitsland flink wat kilometers door kunnen rijden. De auto haalt eigenlijk gemakkelijk 200 km/u. Comfortabel kilometers maken gebeurt toch bij snelheden rond de 150 km/u. Zelfs dan vind ik dat hij niet echt hoge toeren draait. Iets wat het comfort zeker ten goede komt. Dat was met mijn vorige auto's wel anders. Wellicht ook te maken met de 7 traps automaat. Wat ook toch wennen blijft is Live traffic. Soms geeft ie aan dat je de snelweg af moet en een stuk binnendoor moet rijden. 1x heb ik dit advies in de wind geslagen en inderdaad, 20 minuten file vertraging. Sindsdien vertrouw ik er altijd op. Gewoon volgen en je laten leiden door de auto. Verder tijdens de trip gemerkt dat de stoelen echt perfect zijn. Ik reed zo'n 800 kilometer in 7,5 uur. 1x stoppen is meer dan genoeg voor mij en dat is om te tanken ;-). Met mijn 1,94 meter ben ik niet de kleinste, maar de stoelen zijn geen enkel probleem! Na aankomst had ik makkelijk het idee om nog een paar honderd kilometer te kunnen rijden. Dit geeft mij een goed gevoel over het comfort van de auto!

Ik zag wat vragen over Mercedes Me. Ik kan inderdaad mijn kilometerstand uitlezen, maar ook zien waar ik geparkeerd heb en Live traffic is ook een onderdeel van deze app dacht ik?

Een aparte feature waar ik onlangs achter kwam is dat de achter ruitenwisser automatisch aangaat wanneer het regent en je de auto in zijn achteruit zet. Bespaard je een handeling en vind ik noemenswaardig. Uiteraard is het een voorwaarde dat je regensensor aan staat... :-)

Al met al nog zeer tevreden met de A-klasse en wens alle mede A-klasse rijders veel plezierige en veilige kilometers toe!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.