Mercedes-Benz A 180 d Launch Edition (2019) #3

autoreview

Mercedes-Benz A 180 d Launch Edition (2019)

Signalement

UitvoeringA 180 d Launch Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bezint eer ge begint

  • 34.000 km

De titel heb ik niet voor niets gekozen, want ondanks de grote voordelen en goede punten van de wagen, heb ik toch een ganse waslijst aan slechte zaken. Eigenlijk zijn het geen slechte zaken, maar ze irriteren me mateloos!
Maar dat lees je allemaal hieronder.

We beginnen met de positieve zaken:

De wagen rijdt fantastisch! Comfort met grote C. Putdeksels, dwarsrichels, wind, ... het deert 'm allemaal niets. Er zitten 17"ers onder en daar had ik wat schrik voor, maar totaal geen probleem.

Hij rijdt ook véél dynamischer dan mijn Audi A3 (die deed het in zijn broek bij het zien van een bocht (zie mijn review van die wagen)). Vooral de dynamic stand is plezant om mee te rijden. 95% Van de tijd staat de stand in comfort, maar af en toe gaat ie toch wel in dynamic. De gasrespons is dan zo direct! Zalig. En de Eco-stand...? Euh, welke Eco-stand ;-).
In bochten blijft hij ook heel goed de beoogde koers volgen. Eigenlijk niks op aan te merken

Het uitzicht:
Het ontwerp van de wagen vind ik prachtig. En ik ben niet alleen; dit is de eerste wagen waarvan er al voorbijgangers complimenten hebben gegeven over wagen (zegt misschien iets over mijn vorige wagens maar soit, da's persoonlijke smaak). Je ziet hem veel rijden met 2 van die nep uitlaatpijpen (sportuitvoering). die heb ik niet want vind ik belachelijk, lelijk en zinloos.

Het interieur
Volgens de lijst van de leasemaatschappij zouden er 2 x 10"-schermen in moeten zitten, maar met de uitvlucht "fouten op onze website voorbehouden" heeft die er zich van afgedaan. Ook de elektrisch verstelbare zetels met geheugenfunctie zitten er niet op. Met dank aan Arval (slechtste leasemaatschappij die ik ooit heb gehad). Wat een zootje onkunde.
Verder heeft het interieur wat pianolak waarop vingerafdrukken en stof duidelijk zichtbaar zijn, maar af en toe eens met de vod erdoor en klaar.
De stoelen zitten goed en zijn veelvuldig instelbaar en kunnen heel laag gezet worden. Wat ruimte betreft hebben we geen klagen. We zijn allemaal niet zo groot, dus ruimte zat.
Over de kofferruimte ben ik minder te spreken. Wat betreft inhoud is die even groot als de A3, maar ze is veel minder goed vormgegeven waardoor valiezen of andere rechthoekige zaken minder gemakkelijk te stapelen zijn. Als je op reis gaat, raad ik flexibele sporttassen en een dakkoffer aan. Verder heb ik nog nooit plaatstekort gehad.

De bediening
Dit gaat nog goed, er zijn nog fysieke knoppen aanwezig voor de bediening van de verwarming, de verlichting en volume. Eerste minpunt is de swipe-functie op het stuurwiel en de muispad; die werkt juist tegenovergesteld aan wat je zou verwachten. Dat hadden ze beter hetzelfde ingesteld als hoe je op een gsm swipet. Op het grote scherm doet ie het wel zoals je verwacht.

Multimedia
Dit is super. Heb een beter radiosysteem genomen dan standaard en amai, wat een genot. Niet de topversie maar het is wel van Burmeister met subwoofer in de koffer. Niet twijfelen, gewoon aanvinken.
De spraakbediening werkt ook écht. Niks op aan te merken. Het koppelen van 2 gsm's => fluitje van een cent. Alleen AndroidAuto zou beter gebruik maken van het volledige 10" scherm. Nu gebruikt ie maar de helft van het beschikbare beeld dus waarvoor zit er dan een 10"-scherm in?

De lijst aan ergernissen
Dan nu de reden van de gekozen titel. De wagen irriteert me echt élke rit minimaal een paar keren. Ik begin met de grootste ergernis, de bodemvrijheid/vering. De wagen is zoooo laag, dat je bijna elke drempel stapvoets moet oprijden of in uitzonderlijke gevallen zelfs als een johnny diagonaal op een drempel moet rijden (ervaring in Vreeswijk). Ook mijn 3 andere collega's met een MB A-klasse limousine klagen hierover steen en been. Ik wil niet zien hoe mijn wagen er aan de voorkant onderaan uitziet, maar is volgens mij niet fraai. Heb in het begin een paar drempels genomen waarbij ik dacht "dit moet aan 20 km/u toch wel lukken" maar BANG, zwaar met de onderkant tegen de drempel aan. Angstaanjagend harde klap.

De lane departure assist hakt er ook bruut en schrikwekkend in als je net iets te dicht tegen een zijlijn rijdt. In het begin bijna 3 keer een accident gehad.
1) bij het voorbijrijden van een vluchtheuvel in het midden van de baan, volg ik de baan naar rechts maar daardoor kwam ik te dicht bij de zijlijn en hoppa, de wagen maakt een stuuringreep waarbij ik bijna op de vluchtheuvel knal.
2) Ik maak in een file plaats voor een motorrijder die tussen de rijen doorkomt waardoor ik volgens de wagen weer te dicht bij de zijlijn kom en hoppa, de wagen maakt een stuuringreep waarbij die motor bijna omver geduwd wordt.
3) bij het voorbijrijden van een fietser op een grote baan wijk ik uit naar het andere baanvak en op het moment dat ik de middenlijn nader stuurt de wagen zichzelf weer richting de fietser => die schrikt zich rot.

De dakdragers die bij de wagen horen, zijn zo kort dat je met moeite 4 fietsen op je dak krijgt.

Bij het schuif-/kanteldak kan je het zonnegordijntje niet dicht doen als het dak geopend is. Wie verzint zoiets??!!!

Het dashboard is een kermisattractie of lijkt wel op een kerstboom. Allemaal lampjes, flikkerende lichtjes, bewegende beelden, ... die je de hele tijd afleiden.

De veiligheidssystemen zijn gewoonweg overijverig. Bij het minste dat de wagen nog maar dénkt dat je iets over het hoofd hebt gezien, knalt een veiligheidssysteem er bruut in. Dit zijn systemen ontwikkeld voor de vele mensen onder ons die niet kunnen autorijden. Ze hebben misschien wel een rijbewijs, maar zijn met alles behalve rijden bezig achter het stuur: gsm-en, radiofrutsen, met de gadgets van de wagen bezig, ... Het zou handig zijn dat je de irritante systemen af kan zetten en dat ze ook uit blijven bij de volgende rit.

De versnellingsbak is serieus nerveus. Rij je rustig cruisecontrol 80 in 7de versnelling en komt er een viaduct/helling aan. Bij het beklimmen van dat viaduct schakelt ie naar 4de (soms zelfs 3de) terug om loeiend in de toeren omhoog te rijden en dan terug te schakelen naar 5, 6 en 7. En dat in de comfortstand en terwijl de wagen dit met gemak op koppel redt.

Ik weet dat er nog irritaties zijn, maar kan er even niet op komen. Misschien vul ik ze later nog aan.

Ik probeer zo veel mogelijk objectieve termen te gebruiken in mijn reviews, want subjectieve zaken is voor iedereen anders. Misschien is dat in deze review wat minder gelukt dan in de andere...

Mijn beste auto tot nu toe

  • 105.000 km

De auto rijdt nog steeds super; relaxed in comfort-stand, sportief in de sport-stand. Ben dik tevreden.

In mijn vorige review schreef ik al dat de wagen heel laag boven de grond hangt. Ben er achter gekomen dat de introductieversie een 1,5 cm verlaagd onderstel heeft. En dat merk je. De rubberen stootblokken onderaan de auto liggen er intussen al onderuit. Ik heb een tijdje terug met een latere versie gereden zonder verlaagd onderstel, en die neemt drempels veel vlotter. Maar die rijdt helaas ook iets minder strak/sportief. Kwestie van je prioriteiten stellen.

Afgelopen zomer met het hele gezin naar het Gardameer gereden met volle koffer en dakkoffer. Tegen 110 km/u heen gereden (dat is goed voor 1 keer maar voor mij nooit meer) en het verbruik lag op 3,4 liter/100 km!!! Jawadde. 1250 km gereden met 43 liter. Toen was het hoog tijd om te tanken.

Helaas heeft mijn werkgever onlangs beslist dat vanaf 1 oktober alle nieuwe bedrijfswagens volledig elektrisch moeten zijn, anders was ik volgend jaar (einde lease-contract) meteen naar de MB-verdeler gegaan en had me dezelfde wagen besteld. Jammer maar helaas.

Auto moet weg van de baas :-(

  • 170.000 km

Met diepe droefenis heb ik afscheid moeten nemen van mijn A-klasse. Ja er waren ergernissen, maar die nam ik uiteindelijk voor lief. Geen auto is perfect.

De A-klasse reed super, liet me nooit in de steek en was voor ons gezin van 4 ruim genoeg.

Nu ga ik een nieuw avontuur tegemoet, namelijk volledig elektrisch. Ik ben benieuwd...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.