Mercedes-Benz A 180 Business Solution AMG (2020)

autoreview

Mercedes-Benz A 180 Business Solution AMG (2020)

Signalement

UitvoeringA 180 Business Solution AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst16.890 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk is de nieuwe A thuis

  • 2.000 km

September 2019 was het eindelijk zover om de nieuwe auto van de zaak samen te gaan stellen. Na een jaar de Mercedes-Benz CLA 200 CDI SB van een collega over te hebben genomen, zou het leasecontract van die auto in December aflopen en werd het dus tijd om iets nieuws uit te gaan zoeken.

Veel auto's hebben de revue niet gepasseerd, ik wist dat ik opnieuw een Duitser wilde en nu was het alleen zaak om de voor mij juiste te kiezen binnen het gestelde budget.

In het verleden was ik eigenlijk altijd meer een BMW rijder dan een Mercedes rijder. Echter doordat BMW met de nieuwe 1 serie natuurlijk is afgestapt van de achterwielaandrijving, was die liefde al erg snel bekoeld. Ja ik weet dat ook de A-klasse een voorwielaandrijver is, maar bij een BMW raken ze in mijn ogen de USP van deze auto kwijt. Eerder reed ik zelf privé een F20 116i pre-facelift, dus ik wist hoe dit auto reed t.o.v. de nieuwe generatie. Even snel ook nog bij Audi binnen gelopen, maar helaas een VAG trekt mij gewoon niet.

Inmiddels een 2 daagse proefrit te hebben gemaakt in de nieuwe A-klasse eerder in het jaar, wist ik dat die auto mij wel erg was bevallen en moet ik zeggen dat het design en het interieur mij ook erg trekt was de keuze dus gemaakt.

Dan maar samenstellen en zien wat we kunnen, uiteindelijk is het een A180 business solution AMG in de kleur poolwit met het night pakket. Persoonlijk vind ik dit een erg mooie combi, helaas zie je ze steeds meer in het wit op de weg verschijnen.

Het panoramadak was voor mij een must-have, gewoon omdat ik het erg prettig vind om wat extra licht in de auto te hebben en het op de goede dagen natuurlijk heerlijk is om het dakkie open te schuiven. Verder natuurlijk ook wat meer leuke opties nog op de lijst aangevinkt zoals de augmented reality navigatie.

Aanvankelijk was de levering van de auto gepland op 25 mei 2020, echter ook als verrassing van de verkoper werd de auto op 27 februari jl geleverd. Helaas verliep de levering niet helemaal vlekkeloos, de dealer was helaas vergeten de auto te poetsen waardoor het wachten wat langer in beslag nam en ik de auto niet onder een doek vandaan hoefte te halen. Na wat kopjes koffie en nog wat leuke extra's was dat echter geen probleem.

De eerste kilometers met de nieuw auto, wat een genot om in te rijden, wat rijdt deze auto toch beter dan de eerder gereden CLA 200 CDI SB. De auto is door het AMG pakket stugger, maar niet oncomfortabel stug (note mijn privé auto voor de CLA was een F56 mini cooper op 18 inch BBS een KW schroefset, hierdoor is niets meer oncomfortabel stug). De auto is natuurlijk een stuk stiller dan de oudere diesel en is een stuk beter bij de les. Ja hij mist op snelheid wel het koppel van de diesel, maar ach, we mogen toch niet harder meer dan 100 km/h of we kunnen het gewoon niet rijden.

Nu een 2.000 km met de auto te hebben gereden bevalt deze nog perfect. Ik leer steeds meer kunnen van de entertainment welke de auto aan boord heeft en alles wat er omheen nog allemaal op de zit. Ook het panoramadak is heerlijk en bevalt zeker op de zonnige dagen super. Ook de rijkwaliteiten van de auto bevallen me nog erg goed, de auto is toch nog altijd erg comfortabel, zonder toch echt een stukje scherpte te verliezen. De auto stuurt veel beter dan de CLA welke ik hiervoor reed, minder hellen, scherpen en toch zonder hard te worden. De 7 traps DCT in deze auto is een stuk soepelen dan de 7 traps DCT welke ik in de CLA had, al blijft het wisselen van voor- naar achteruit altijd wel een dingetje. Het bokken/schokken met het wegrijden waar de CLA nog last van had, heeft de nieuwe gelukkig niet meer. Regelmatig rijd ik ook met meerdere mensen in de auto, zelf een lengte van 1,80m en mijn passagiers zijn gelukkig ook niet de grootste van de wereld. Hierdoor is er ruimte genoeg en zitten de passagiers prima. Voornamelijk heb ik de auto nog redelijk rustig gereden met een aantal uitspattingen. Ik vind de auto goed bij de les en het motorblok valt mij zeker niet tegen. Voor gebruik in ons mooie bekropte Nederland is dit meer dan prima. Als het sneller moet pakken we wel de supersport op 2 wielen.....

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Natuurlijk kan er altijd wel wat beter. Zo vind ik de bak erg traag om van voor- naar achteruit te gaan. Zeker als de cruise control gebruikt wordt schakeld de auto in de comfort stand nog erg snel terug, voor mij te snel. De sensoren welke eigenlijk zijn voor het ondersteunen van het inparkeren raken soms ook wel eens in paniek bij het inrijden van een straat waarvoor je eerst een oprit op moet. Top-end vermogen van de motor had wellicht net iets minder vlak gemogen, maar een software aanpassing kan in de toekomst daar wellicht nog wel verandering in brengen. Als laatste wat ik mij nu kan bedenken is dat het verbruik nog aan de stevige kant is, wellicht dat het beter gaat worden als de auto eenmaal is ingelopen.

Voor nu is het oordeel dus meer dan positief en ga ik zeker de komende 4 jaar erg genieten van deze auto. Ik ga ook zeker proberen deze review regelmatig up-to-date te houden naarmate ik meer kilometers met de auto ga maken.

Update - eerste driekwart jaar

  • 16.890 km

Een update over het rijden met de A180. Inmiddels over het afgelopen driekwart jaar een kleine 17.000 km gereden met de A klasse in diverse omstandigheden. Helaas door de omstandigheden dus redelijk weinig kilometers dit jaar, maar toch de nodige ritjes gemaakt om eens te zien hoe ik nu tegen de auto aankijk.

Aller eerst, wat heb ik dan zoal gereden met de auto in de afgelopen tijd. Dit zodat het wat meer achtergrond geeft over het gebruik van de auto.

Door de omstandigheden redelijk weinig woon-, werkverkeer. Wat ik wel heb gemerkt, zeker nu overal 100 km/h gereden mag worden, dat de auto erg stil is en op lange afstanden met deze snelheid toch redelijk zuinig. Ondanks dat de auto (onder)gemotoriseerd is, voelt de auto zich wel erg thuis op hogere snelheden.

De auto inmiddels ook een aantal maal mee Duitsland ingehad. Voor dag/weekend tripjes met de familie, maar ook een keer alleen gereden om mezelf bij een motorvakantie te vervoegen. Tijdens deze trip autobahn en B wegen in het Eifel gebied gereden. Wat je dan merkt is dat het onderstel ontzettend compotent is, zeker als je bedankt dat het een voorwiel aangedreven Mercedes is. Hobbels worden goed weggefilterd en de auto voelt nooit hard aan, desondanks is het bochtengedrag van de auto dan weer erg goed te noemen en is de communicatie met wat de auto goed ook zeker goed. Wel merk je zeker daar, dat meer vermogen eigenlijk wel gewenst is en dat de auto dat ook meer dan goed aankan. Ook op de autobahn voelt deze zich prima thuis, cruisen op snelheden van 180/200 km/h is prima te doen en blijft de auto altijd stabiel aanvoelen. Het vebruik moet je dan helaas niet meer naar kijken, want dat wordt dan wel erg stevig. Overigens zat daar wellicht ook wel een tripje ring tussen, was daarin zeker niet meehelpt.

Wat zijn dan de positieve punten van de auto na een kleine 17.000 kilometer:
+ Erg goed onderstel, niet hard maar wel sportief.
+ Premium gevoel van het interieur voor een auto in deze klasse.
+ De snelheid en het gebruikersgemak van alle schermen en de multimedia opties.
+ De soeplesse waarmee de auto zich over de weg laat leiden.
+ De stoelen zitten erg fijn, bieden voldoende steun en zitten ook op lange afstanden erg lekker.
+ Uiteraard blijft het uiterlijk altijd smaak gevoelig, maar ben ik erg te spreken van hoe de auto oogt. Zeker als ik dit vergelijk met de nieuwe 1 serie, die het in mijn ogen kwa looks niet gaat winnen.
+ Ruimte binnen is genoeg, waarbij ik het gevoel heb dat de auto ruimer aanvoelt dan de 1 serie. Ik ben zelf maar 1,80m en mensen die onder die 1,80m blijven hebben dan ook achterin prima de ruimte.
+ De Mercedes Me app werkt erg prettig en heeft veel mogelijkheden.

Wat zijn dan de negatieve punten:
- Het schakelen van de bak, vooral het overgaan dan D naar R en andersom. Iets waar volgens mij iedere dubbele koppeling bak last van heeft. Daarnaast werkt het flipperen ook niet zo snel en gevoelsmatig dan ik had verwacht. Ook in de sportstand niet.
- Ondergemotoriseerd voor wat de auto aan kan.
- Spraakbesturing is erg gevoelig en reageert ook op worden welke op het woord "Mercedes" lijken.
- Parkeersensoren zijn soms even van slag. Zo gebeurt het regelmatig bij het opsturen van een trottoir opgang de sensoren al reageren.

Samengevat ben ik dus nog altijd erg tevreden met mijn keuze en blijft iedere rit een plezier om met de auto te mogen sturen. Ik denk dat ik zelfs kan zeggen dat ik de auto nu ik deze langer rijd, alleen maar meer ben gaan waarderen. Tevens is de auto tot nu toe ook nog volledig probleem vrij gebleken, wat ik ook als erg prettig ervaar.

Ik zal over een paar maanden weer een nieuwe update plaatsen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.