Mercedes-Benz A 160 Elegance (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 160 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 5.400 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
ERVARINGEN
De A was nagenoeg nieuw bij aanschaf (5400 km). De A wordt als 2e auto gebruikt. De eerste indrukken waren zeer positief. Uitstekende zitpositie met als enig minpunt de keiharde stoelen. Stuurt zeer scherp en is zeer makkelijk in te parkeren. Benzineverbruik viel echter knap tegen. Gemiddeld 1:11 is te hoog voor een dergelijke kleine auto. (Met mijn Volvo V70 T5 haal ik met dezelfde rijstijl gemiddeld 1:10,5). Al vrij vlot ontstonden echter de eerste ergernissen. De stabilisatorstangen moesten vervangen worden maar begonnen als snel weer op opnieuw te rammelen. De zekeringen van de accu brandden spontaan door. Vanaf 28° kan de airco het niet meer bijbenen en blaast lauwe lucht in de A. Na 20.000 km begonnen de achterbanden (Goodyears) al ernstig te cuppen. Met inmiddels 34.000 km is de herrie bijna niet meer om aan te horen en moet ik alles vervangen. Volgens de (Mercedes) dealer moest ik maar Michelins monteren. Hoezo banden af fabriek. De voorbanden slijten ook sneller dan ik met welke andere auto ooit heb meegemaakt. (Voorbeeld: Mijn V70 T5 met 250 pk staat na 65.000 km nog steeds op de 1e set banden en haalt zeker de 70+.)
Twee maanden geleden zakte de A onder het rijden spontaan door zijn hoeven. Dat was even schrikken. Bleek dat de rechter achterveer spontaan was afgebroken. Schijnt volgens Mercedes een normaal risico te zijn en er was geen sprake van enige compensatie. Overigens is een weekje Langparkeren op Schiphol bij regenachtig weer niet aan te raden. De remschijven waren na afloop zwaar verroest en de A remde als een natte krant. Kort daarna moest de A voor zijn 1e grote beurt en kreeg ik van de dealer te horen dat de remschijven en blokken voor dienden te worden vervangen. Wel erg snel voor een “Mercedes”. Sinds de vervanging van de schijven is nu echter sprake van zeer hinderlijke piepende geluiden.
Ik las in een van de reviews dat de bekleding van de achterklep spontaan los laat. Zeer herkenbaar. Achterklep kan maar beter zachtjes worden dichtgedrukt anders schiet het paneel uit de clicksluitingen. Wat dat betreft moet Mercedes maar eens stage gaan lopen bij een (goedkoop) Koreaans merk. Die auto’s zijn in ieder geval met wat meer zorg afgewerkt. Nu we het er toch over hebben. Het interieur en vooral de voorstoelen, produceren veel hinderlijke piepende, knarsende en rammelende geluiden. Vooral de voorstoelen zijn erg irritant. Sommige bewegende delen van de stoelen moest ik “vullen” met karton en schuim om de ergste bijgeluiden te beperken. Ik denk dat het hoge plasticgehalte in het interieur debet is aan deze bijgeluiden. Ook de accu begon dit jaar kuren te vertonen en moest uiteindelijk worden vervangen. In mijn beleving erg vlot.
PROBLEMEN
Als ik de balans opmaak na 4 jaar en 29.000 km rijden in de A moet ik concluderen dat zich technische problemen met deze auto hebben voor gedaan die ik met voorgaande auto’s bij een gemiddelde gebruiksduur van 6 jaar en zo’n 80 a 100.000 km nooit eerder heb meegemaakt. Met name zaken als defecte stabilisatorstangen, afbrekende veer, ingeroeste remschijven, cuppen van banden, defecte accu, defecte airco beschouw ik als een afwijkend beeld en geen normaal slijtagepatroon. Mede gelet op de kosten van de 1e onderhoudsbeurt en het hoge “pech risico” is de A duur in onderhoud voor een voertuig in deze klasse. De Ster ´pech´service is overigens uitstekend van Mercedes. Ik had echter liever gezien dat ze de A wat beter hadden gemaakt. De ergernissen worden immers niet weggenomen.
Ondanks deze negatieve ervaringen blijft het echter een snoepie van een auto en is het een lekker karretje om in te rijden. De volgende wordt waarschijnlijk geen A meer.
Update
- 85.000 km
Inmiddels staat de kilometerstand op 85.000 en ik moet zeggen dat na de “klachten” hiervoor beschreven er zich geen noemenswaardige problemen zich hebben voorgedaan. De “cuppende” Goodyear banden heb ik uiteindelijk bij kilometerstand 39.000 maar laten vervangen door “Michelins Energy” en ik moet zeggen dat was een openbaring. Alsof ik in een andere auto reed. Veel comfortabeler, geen “gestuiter” meer en zeer direct sturend. Gaande het gebruik viel het mij op dat de A steeds zuiniger ging rijden. Of dat nu deels door de Michelin banden kwam of de motor gewoon wat meer kilometers nodig had weet ik niet maar het gemiddeld verbruik is inmiddels 1 op 15 en dat is beduidend beter dan de 1 op 11 over de eerste 30.000 km.
De kosten voor de onderhoudsbeurten vind ik wel erg hoog. De kosten voor de 50.000 km beurt (Assyst B) bedroegen €890 en die van de 70.000 km beurt (Assyst A) € 770 inclusief vervanging afgebroken stoelhendel en telescopen van de achterklep.
Sinds 2008 wordt de “A” als eerste auto gebruikt voor de periodes dat wij in Nederland verblijven dat is dus zo’n 4 maanden per jaar. Gelet op ervaringen van de laatste 4 jaar kan ik niet anders stellen dat de “A” ons steeds beter is gaan bevallen, mede vanwege het feit dat zich verder geen problemen meer hebben voorgedaan. Kennelijk waren dat in het begin “kinderziektes”. Kost wel wat om dat “aan te passen” maar dat heeft zich wel terugverdiend in rijplezier. Als je overigens eenmaal aan de hoge instap van de “A” gewend bent dan wordt de keuze van een andere auto wel erg beperkt.
De accu die in 2005 is vervangen functioneert nog steeds uitstekend. De “A” staat regelmatig 4 maanden gestalt en het is starten en lopen. Dat ben ik nog niet bij veel auto’s tegengekomen. Meestal moet je bij een stalling van meer dan 3 weken de accu al loskoppelen anders kun je het wel vergeten. De “A” verbaasd mij op dat punt telkens weer. Ook de eerste uitlaat zit er nog onder en dat voor een auto van 10 jaar is een compliment waard. Stoelen zitten nog perfect en ik kan niet anders stellen dat de “A” nog steeds in uitstekende conditie verkeerd en dat terwijl er niet veel aandacht aan besteed wordt. Op tijd zijn onderhoudsbeurten, 3 keer per jaar door de wasstraat en dat is het. Kortom wij zijn voorlopig niet voornemens om de “A” in te ruilen voor iets anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse
