Mercedes-Benz A 160 CDI Classic (2005) #2

autoreview

Mercedes-Benz A 160 CDI Classic (2005)

Signalement

UitvoeringA 160 CDI Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 227.000 km

Na ruim drie jaar en ruim 195.000km bevalt de A-Klasse 160 CDI me uitstekend. Een argument om de auto te kopen was uiteraard de waardevastheid en de degelijkheid van het merk. De ruimte speelde mee (ik neem regelmatig een forse basgitaarversterker mee zonder de achterbank neer te hoeven klappen). Het verbruik was eveneens een voornaam gegeven, gezien de kilometers die ik rijd.

De auto heeft me in dat alles alleen maar in mijn keuze gesterkt. De stoelen zijn goed en ook op langere afstanden zijn ze comfortabel. De vering is redelijk comfortabel, zou ietsje harder mogen zijn. Ook helt deze basisuitvoering bij snelle bochten iets over. De besturing is aan de lichte kant maar wel in evenwicht met het karakter van de auto.

De motor is voor Nederland voldoende pittig. Hij komt gewoon lekker met het verkeer mee en je hebt nooit het gevoel té langzaam te rijden. Ja, soms wil je wel eens wat sneller accelereren om een langzamere verkeersdeelnemer in te halen, maar door de bank genomen is het voldoende. Ik heb er een keer 180km/u mee gehaald (op de teller) en hij neemt afhankelijk van snelheid, windrichting en rijstijl genoegen met 1 liter diesel per 16-21km. Meestal tank ik rond de 1 op 18-19. In de winter gebruikt de verwarming diesel om het interieur op temperatuur te krijgen. Is aangenaam maar kost wat brandstof.

Banden en remblokken voor zijn bij 90.000 km vervangen (remblokken achter bij 172.000), en daarmee heb ik de grootste onkosten wel gehad. Problemen heb ik niet of nauwelijks met deze auto. Zie anders bij het verslag hieronder. Het onderhoud is in handen van Stern Auto in Nieuwegein.

Met bijna 200.000km op de teller zitten trouwens de stoelen nog altijd perfect en is er niets aan te merken op het interieur. Hooguit dat het wat stoffig is hier en daar maar dat ligt aan mezelf. En met een stofzuiger is ook dat snel opgelost (moet ik alleen vaker doen). De kleine bergruimte onder de bagageruimte is ideaal voor kleine spullen (als ruitespoeiervloeistof die ik nooit nodig heb omdat bij de beurten voldoende wordt bijgevuld en het reservoir is groot genoeg voor een gemiddelde winter). Alleen kleine metalen dingen rammelen in het reservewiel, dat is irritant maar als je het weet snel te verhelpen. Meer klemleggen of ergens anders stoppen!

Inmiddels over de 205.000km - grote C-beurt gehad (en ook maar de nieuwe C-Klasse
meegenomen als vervangend vervoer - diesel en automaat, een lekkere combinatie maar ik vond de S-stand niet echt comfortabel) waarbij als meest noemenswaardig de remschijven en -blokken voor zijn vervangen.

Met 227k op de teller was er iemand geïnteresseerd om deze auto van me over te nemen. En ik heb een waardige opvolger gevonden (zie volgend verslag) in een C200cdi, met automaat, open dak en nog wat goodies. De nieuwe eigenaar is een kennis van me en heeft er met grote tevredenheid 5000km mee gereden in binnen- en buitenland. En dat doet me wel goed om te horen.

PROBLEMEN

Nauwelijks.
Als ik aan nadelen moet denken, zijn het er drie, relatief bescheiden. Een is de lage, brede onderkant, in combinatie met de wat zachte vering. De auto vindt drempels daardoor niet leuk en die ’kussenachtige’ drempels die voor bijvoorbeeld bussen de zijkanten laag laten kunnen de onderzijde raken (het centrum van Woerden bijvoorbeeld) als je dan niet met een kant over de drempels rijdt.
Het tweede puntje is de raambediening: naar beneden gaat het bestuurdersraam automatisch, maar om het naar boven te bewegen moet je de knop vasthouden. Dat is lastig bij parkeergarages, omdat je dan eigenlijk direct ook moet sturen.
Als laatste een winterissue: de ruitensproeiers van de voorruit. Als deze bevriezen, dan worden ze door de goede temperatuurhuishouding van de motor niet warm, ook niet als je meer dan 100 km rijdt. In dergelijke omstandigheden is het dan érg lastig de voorruit schoon te houden van strooizout. De optioneel leverbare verwarming hiervan zou eigenlijk standaard moeten zijn. Na-inbouw heb ik overwogen, maar dat bleek zeer prijzig.

Op de valreep van de garantie, rond 130.000km in maart 2007, reed ik te snel bij Almere - ineens viel de snelheid terug naar 120km/u en was de trekkracht van de motor boven de 2000r/min nihil. Het euvel bleek een klem zittende turbo te zijn, dat snel en onder garantie werd verholpen.

Er trad al enig gegorgel en gesis op uit de ventilatie, met wat andere bijgeluiden. Gemeld bij de 172.000km - beurt (door de service-intervallen niet echt regelmatig meer, maar voor kenners: het was een B-beurt). Halverwege de dag kwam het verlossende telefoontje: de aircopomp was het aan het begeven en het was niet raadzaam verder te rijden. Ondanks de in het vooruitzicht gestelde prijs heb ik deze laten vervangen. Mercedes Nederland had hier geen coulance voor, de dealer stelde een verzachting op de factuur in het vooruitzicht. Het probleem (uiteindelijk een lager van de pomp) lijkt goed verholpen: de ventilatie is weer regelmatig en bijgeluiden zijn verdwenen.
Inmiddels twee maanden verder en voorbij de 180.000km op de teller. De aircopomp is wat betreft de finale factuur naar tevredenheid opgelost door dealer Stern Auto uit Nieuwegein. Dit bedrijf nam de rekening voor de pomp op zich, de werktijd kwam voor ondergetekende. Gezien de situatie ben ik hier zeker blij mee - bedankt!

Km 183.300 (ongeveer) werd gemarkeerd door een ratel/rammel bij stationair uit het vooronder. Ik stond op een vrijdagavond in Lemmer en had in de avond nog een dinertje in Oss met familie - en dan naar huis natuurlijk. Een snelle analyse bij Aukema (bedankt) leverde op dat het mogelijk de spanner van de distributieriem zou kunnen zijn. Een telefoontje met de dealer leerde dat ik rustig naar huis zou kunnen rijden (gelukkig!) en de volgende ochtend de dealer met een bezoek zou kunnen vereren. Aldus geschiedde en daar was de analyse dat de vrijloop van de dynamo vastzat.
En dat is inmiddels verholpen!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.