Mercedes-Benz 500 SE (1982)

autoreview

Mercedes-Benz 500 SE (1982)

Signalement

Uitvoering500 SE
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf249.985 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verstandige keuze?

  • 251.963 km

Na genoeg gedonder met m'n Porsche te hebben gehad kwam ik erachter dat ik m'n Mercedes nooit had moeten inruilen..

Porsche snel weer verkocht en toen gaan zoeken wat ervoor terug zou komen. Ik heb ook altijd al een oude S-Klasse willen hebben dus ben ik daar maar eens naar gaan kijken.

De eerste S-Klasse die goed genoeg leek stond hier anderhalf uur rijden vandaan in een klein dorpje achter Maastricht, wij ernaar toe gegaan nadat ik de verkoper aan de telefoon had gesproken en ik voldoende van de auto wist om er naar die 160 km voor te rijden..

De auto was volledig origineel en met alle boekjes, niks aan gedaan dus. Het was een 280SE uit 1983 met een hele mooie blauw/groene lak die ik super vond, hij bleek er op de foto's toch iets beter uit te zien dan in het echt. Aan de telefoon vertelde de verkoper dat hij alleen wat plekjes had op het achterscherm, dat vind ik geen probleem dus wij er naar toe. Ik kan me mijn vaders reactie nog goed herinneren: "Pascal, is dít hem?"

Foute boel dus, de auto was helemaal origineel, origineel verrot! Het complete achterscherm moest vervangen worden aan de linker én rechterkant, de voorzijde bleek een flinke klap te hebben gehad en ook zaten er twee flinke deuken in die er niet makkelijk uit zouden gaan, ik kon die man wel wat aandoen! Foto's waren precies zo gemaakt dat het niet te zien was, volgens ons stonden ze in deze staat in rijen op de sloop in onze woonplaats...

Maargoed snel weer teruggereden naar Nijmegen en verder gezocht naar een S die wel goed was.

Uiteindelijk in Arnhem terecht gekomen bij een 500SE uit 1982. Dit is het model met de zwaarste motor die in die tijd leverbaar was.. Een 5.0 liter V8 met 245 pk, dat heeft ie ook wel nodig omdat het een redelijk zware auto is maar hij gaat als een trein, als het moet rij ik die oude Porsche van me eruit!

Motorisch gezien is de auto in zeer goede staat. Ik zou eventueel de pakkingen van de kleppeldeksels kunnen vervangen omdat ie soms wat wil zweten maargoed dat zijn de kosten niet, na ruim 250.000 mag dat ook wel.. De automaat schakelt erg soepel en pakt goed op, kick down werkt prima: vol gas op de snelweg resulteert in een sprint waar je u tegen zegt.

Optisch gezien is de auto nog niet helemaal zoals ik hem uiteindelijk wil hebben, ik heb deze auto gekocht nadat hij behandeld is aan de (roest?) plekken die erop zaten. Om te voorkomen dat het probleem terug komt staan beide zijkanten geheel in de epoxy om gespoten te worden. Aangezien het niet zo opvalt rij ik er voorlopig nog even mee rond tot ik hem laat spuiten. Ook heeft de auto wat plekjes bij de dorpels die eventueel gelast kunnen worden (kunnen we zelf dus dat zijn de kosten ook niet), dat is niet noodzakelijk omdat de auto twee weken geleden in één keer is goedgekeurt bij de garage. Ik twijfel nog om de chromen wielkastranden er af te laten als de auto wordt gespoten (zit geen roest onder!) en de velgen te vervangen door originele exemplaren.

Verder ben ik erg tevreden met deze auto, ik heb hem nog niet zolang maar tot nu toe vind ik hem super! De auto rijdt super, heeft een gigantische uitstraling (de meningen zijn er wel over verdeelt of het positief of negatief is, dat ter zijde..) Er is een nadeel aan deze auto: het verbruik.. 1:6 tot 1:6,5 bij rustig rijden is nu niet echt bepaald zuinig te noemen. Desondanks heb ik er enorm veel plezier voor en ben blij dat ik weer Mercedes rijd.

Of het een verstandige keuze is geweest deze auto aan te schaffen is moeilijk te zeggen, economisch gezien zeker niet omdat er zoveel auto's zijn die zoveel minder verbruiken. Op gevoel gezien zeker een volmondige JA. De auto rijdt heerlijk, rustig cruisen is zeer prettig maar er is toch voldoende power om even flink door te rijden als dat nodig is (alhoewel de 1:6 dan bij lange na niet gehaald wordt!)

"The Star always shines from above!"

Comfort: Lederen interieur, elektrisch schuifdak: dikke plus
Prestaties: 8,1 sec naar de 100 in deze auto: dikke plus
Betrouwbaarheid: vooralsnog goed.. bij andere ervaringen wordt de review aangepast.
Gebruikskosten: 1:6 is niet echt gunstig vandaar de onvoldoende

Na een berekening te hebben gemaakt van alle kosten die ik zou krijgen bij het origineel maken van deze auto ben ik tot de conclusie gekomen dat het verstandiger was de auto te verkopen en te wachten tot ik per maand wat meer verdien aangezien het als student niet echt slim is duizenden euro's aan een auto uit te geven terwijl je opleiding ook het nodige kost etc.. Auto is inmiddels verkocht en ik rij weer 190e :)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.