Mercedes-Benz 300 GD Stationwagon Lang (1982)

autoreview

Mercedes-Benz G-klasse

Signalement

Uitvoering300 GD Stationwagon Lang
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf215.000 km
KM-stand laatst132.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 132.000 km

Bij de kilometerstand mag u een miljoen optellen, 1.115.000km dus.....
Auto rijdt goed maar is erg traag (0-100 19 sec) en heeft een fors verbruik (1op8). Kruissnelheid zonder dat je het idee hebt dat je gaat opstijgen ligt rond de 100 km per uur.
De G-klasse is uitgerust met hydraulisch bediende sperdifferentiëlen en inschakelbare vierwielaandrijving met hoge en lage gearing.
In lage gearing en met de sperren bediend kruipt dit voertuig met de juiste banden bijna overal doorheen. De geringe pk’s (88) en het geringe koppel (178Nm) is dan ook geen probleem. De relatief lange slag van de motor zorgt voor een bepaalde taaiheid waardoor hij echt onvermurwbaar doorgaat en niet afslaat.
Deze G is door zijn vorige eigenaren meer dan vijftien jaar ingezet als expeditievoertuig van landen in Afrika tot en met Mongolië. Onvoorstelbaar wat deze auto allemaal heeft bereden en onvoorstelbaar hoe goed de techniek zich heeft gehouden. Motor is inmiddels 1 maal gereviseerd bij 750.000 km en loopt bijna 400.000km later nog steeds als een zonnetje. In 2009/2010 gaan wij er een half jaar mee op reis en hopen er dan nog eens 25.000km bij op de klok te zetten.

Leuk voertuig voor een nieuwe serie minimaal 10 keer hetklokje rond dacht ik zo!

Voor die lezer die de hoge kilometerstand niet vinden kloppen verwijs ik naar het artikel over deze wagen op bladzijde 4 van onderstaand magazine:
http://www.gelaendewagenundfreizeit.de/MBO/magazin_download/1991/2-1991.pdf

PROBLEMEN

  • 132.000 km

V-snaren waren verdroogd
dynamolager zat vast
stuurhuis lekte vloeistof
remleiding op achteras vervangen
Roestproblemen aan de carosserie, bekend probleem bij dit type (W 460)
Allemaal het gevolg van langduriger stilstand.

Update 10-10-2008
-stuurhuis vervangen
-preventief koeler vervangen
-complete expeditie uitrusting geinstalleerd w.o. daktent, kisten, zandladders, compressor, hilift, sleeplinten, watertanks, etc.
-rijklaar gewicht gaat zeker rond de 3500kg bedragen
-versnellingsbak wordt ge-update naar een 5-bak
-motor loopt nog steeds prima
-verbruik inclusief uitrusting 1 op 7!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.