Mercedes-Benz 300 GD Stationwagon Lang (1982)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 GD Stationwagon Lang |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
ERVARINGEN
- 132.000 km
Bij de kilometerstand mag u een miljoen optellen, 1.115.000km dus.....
Auto rijdt goed maar is erg traag (0-100 19 sec) en heeft een fors verbruik (1op8). Kruissnelheid zonder dat je het idee hebt dat je gaat opstijgen ligt rond de 100 km per uur.
De G-klasse is uitgerust met hydraulisch bediende sperdifferentiëlen en inschakelbare vierwielaandrijving met hoge en lage gearing.
In lage gearing en met de sperren bediend kruipt dit voertuig met de juiste banden bijna overal doorheen. De geringe pk’s (88) en het geringe koppel (178Nm) is dan ook geen probleem. De relatief lange slag van de motor zorgt voor een bepaalde taaiheid waardoor hij echt onvermurwbaar doorgaat en niet afslaat.
Deze G is door zijn vorige eigenaren meer dan vijftien jaar ingezet als expeditievoertuig van landen in Afrika tot en met Mongolië. Onvoorstelbaar wat deze auto allemaal heeft bereden en onvoorstelbaar hoe goed de techniek zich heeft gehouden. Motor is inmiddels 1 maal gereviseerd bij 750.000 km en loopt bijna 400.000km later nog steeds als een zonnetje. In 2009/2010 gaan wij er een half jaar mee op reis en hopen er dan nog eens 25.000km bij op de klok te zetten.
Leuk voertuig voor een nieuwe serie minimaal 10 keer hetklokje rond dacht ik zo!
Voor die lezer die de hoge kilometerstand niet vinden kloppen verwijs ik naar het artikel over deze wagen op bladzijde 4 van onderstaand magazine:
http://www.gelaendewagenundfreizeit.de/MBO/magazin_download/1991/2-1991.pdf
PROBLEMEN
- 132.000 km
V-snaren waren verdroogd
dynamolager zat vast
stuurhuis lekte vloeistof
remleiding op achteras vervangen
Roestproblemen aan de carosserie, bekend probleem bij dit type (W 460)
Allemaal het gevolg van langduriger stilstand.
Update 10-10-2008
-stuurhuis vervangen
-preventief koeler vervangen
-complete expeditie uitrusting geinstalleerd w.o. daktent, kisten, zandladders, compressor, hilift, sleeplinten, watertanks, etc.
-rijklaar gewicht gaat zeker rond de 3500kg bedragen
-versnellingsbak wordt ge-update naar een 5-bak
-motor loopt nog steeds prima
-verbruik inclusief uitrusting 1 op 7!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.