Mercedes-Benz 300 E (1990) #2

autoreview

Mercedes-Benz 300 E (1990)
Mercedes-Benz 300 E (1990)Mercedes-Benz 300 E (1990)Mercedes-Benz 300 E (1990)Mercedes-Benz 300 E (1990)Mercedes-Benz 300 E (1990)Mercedes-Benz 300 E (1990)Mercedes-Benz 300 E (1990)Mercedes-Benz 300 E (1990)

Signalement

Uitvoering300 E
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf108.880 km
KM-stand laatst109.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 109.900 km

>>AUGUSTUS 2025 - Waarom koop ik deze auto? <<
10 jaar nadat ik noodgedwongen en blut mijn W201 aan de kant moest doen, ziet inmiddels de wereld er helemaal anders uit. Verhuisd naar Finland, een stabielere financiële situatie, een andere en modernere primaire auto (Mazda CX-30) en vooral ruimte: een garage die van mezelf is.

In de zomer van 2025 ben ik begonnen met het zoeken naar een oude Benz (in Finland noemt men ze hier liefkozend "Mersu"). Zoekcriteria: bouwjaar 1985-1995, budget tot 17.000 EUR (dat had ik tot dan toe gespaard), echter wel beperkt tot Finland . De modellen gingen van zeer fraai naar totaal afgeragd. Een W201 was in principe ok, maar ik heb er al eentje gehad, stiekem was een upgrade ook wel leuk. Een prachtige S124 voor 12.500 EUR met 180k op de teller in de variant 320E; deze variant van voor de facelift is maar 3 maanden in productie geweest; ben ik net misgelopen. Een W126 Coupe in goede staat maar bijna 300k op de teller bleek toch te ver weg....

Een bronzen W124 sedan viel me op het oog, 239k op de teller, voor net onder de 10.000 EUR. Afspraak gemaakt, 4 uur in de trein gezeten, opgehaald en direct een klik met de verkoper, zijn eerste auto was ook een W201. De W124 had wel wat gebruikssporen, maar hij had er nog twee staan. Een werkelijk fenomenale W124 met 50.000 op de teller met alle toeters en bellen en leren interieur, vraagprijs 25.000 EUR, toch iets teveel van het goede.

Het alternatief was een zwarte W124 met een krappe 109.000 KM ervaring. Geen spatje roest, getectyleerd en sinds 1992 niet meer in de winter op de weg geweest. Eenmaal binnenin de auto rook ik de geur van nostalgie. Dit voelde als thuiskomen. Ik besloot de auto proef te rijden. De eerste bocht en bijbehorende drempel later overtuigden al. Wat een veercomfort! Vergelijk dat eens met de stugge Mazda! Veel luxe heeft de auto niet (in Finland zat er een 100% belasting op opties af fabriek destijds), maar wel cruise control en een open dak. De radio is in Finland pas ingebouwd en is nog een old school FM/cassette radio. Alles werkt echter nog. Onder de kap zijn alle stickers nog compleet intact en ziet alles er goed uit. Mijn notitieboekje kreeg het ene vinkje na het andere. Een proefrit in de wat oudere en ervarene Benz kon eigenlijk alleen maar tegenvallen. Ik besloot toch een te kijken wat hij aan de prijs kon doen. Hij wilde er 19.990 voor hebben, ik liet hem mijn autopotje-spaarrekening zien en zei: dit is wat ik je kan bieden, ik rijd zo de deur uit.

Hij moest zijn klant even bellen (een oude vrouwtje van 94) of hij de auto voor deze prijs van de hand mocht doen. "Congratulations, you bought yourself a Mercedes!" zei hij tegen mij toen hij ophing. De schade: 18.300 EUR. Het betreft een zogenoemde museumauto; dat wil zeggen gelimiteerd tot 140 dagen per jaar op de weg; iedere 4 jaar APK en een taxatiewaarde waaraan de verzekering wordt vastgemaakt. De auto is getaxeerd op 19.990 door middel van de rapportage van de dealer. Dit komt dus goed uit voor het geval er iets met de auto gebeurt; er staat niet zomaar een 35 jaar oude auto met een dagwaarde van een appel te boek bij de verzekering.

Ik kon nog een beetje afdingen omdat de laatste beurt niet bewezen kon worden en dat de banden 15(!) jaar oud waren.

Na aankoop moeset ik eerst 500 kilometer naar huis rijden. Het was 32 graden warm, waarbij het gemis van de airco wel meteen duidelijk werd. Het mocht de pret echter niet drukken. Verse benzine erin, dakje open en gaan met die banaan.

Na 3 uur heerlijk cruisen pauze genomen. Met een cheeseburger achter de kiezen, was de warme start was nog wel een uitdaging; pas bij de derde poging was het raak. Dit is iets waar ik even ben naar gaan kijken.

De terugtocht verliep zonder problemen, de auto is comfortabel, de cruise control werkt en de stoelen zitten lekker. Geen straf om hier 6 uur in te zitten. Bij thuiskomst de vrouw een stukje gechauffeurt en ook zij knikte instemmend (hoewel ze het nog wel intimiderend vind om zelf eens een rondje in de Benz te doen). Het onderhoud staat als volgende onderdeel op de rol. Ik ben van plan (bina) alles zelf te gaan doen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.