Mercedes-Benz 300 E (1990) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 108.880 km |
KM-stand laatst | 110.045 km |
Aankoop
- 109.900 km
>>AUGUSTUS 2025 - Waarom koop ik deze auto? <<
10 jaar nadat ik noodgedwongen en blut mijn W201 aan de kant moest doen, ziet inmiddels de wereld er helemaal anders uit. Verhuisd naar Finland, een stabielere financiële situatie, een andere en modernere primaire auto (Mazda CX-30) en vooral ruimte: een garage die van mezelf is.
In de zomer van 2025 ben ik begonnen met het zoeken naar een oude Benz (in Finland noemt men ze hier liefkozend "Mersu"). Zoekcriteria: bouwjaar 1985-1995, budget tot 17.000 EUR (dat had ik tot dan toe gespaard), echter wel beperkt tot Finland . De modellen gingen van zeer fraai naar totaal afgeragd. Een W201 was in principe ok, maar ik heb er al eentje gehad, stiekem was een upgrade ook wel leuk. Een prachtige S124 voor 12.500 EUR met 180k op de teller in de variant 320E; deze variant van voor de facelift is maar 3 maanden in productie geweest; ben ik net misgelopen. Een W126 Coupe in goede staat maar bijna 300k op de teller bleek toch te ver weg....
Een bronzen W124 sedan viel me op het oog, 239k op de teller, voor net onder de 10.000 EUR. Afspraak gemaakt, 4 uur in de trein gezeten, opgehaald en direct een klik met de verkoper, zijn eerste auto was ook een W201. De W124 had wel wat gebruikssporen, maar hij had er nog twee staan. Een werkelijk fenomenale W124 met 50.000 op de teller met alle toeters en bellen en leren interieur, vraagprijs 25.000 EUR, toch iets teveel van het goede.
Het alternatief was een zwarte W124 met een krappe 109.000 KM ervaring. Geen spatje roest, getectyleerd en sinds 1992 niet meer in de winter op de weg geweest. Eenmaal binnenin de auto rook ik de geur van nostalgie. Dit voelde als thuiskomen. Ik besloot de auto proef te rijden. De eerste bocht en bijbehorende drempel later overtuigden al. Wat een veercomfort! Vergelijk dat eens met de stugge Mazda! Veel luxe heeft de auto niet (in Finland zat er een 100% belasting op opties af fabriek destijds), maar wel cruise control en een open dak. De radio is in Finland pas ingebouwd en is nog een old school FM/cassette radio. Alles werkt echter nog. Onder de kap zijn alle stickers nog compleet intact en ziet alles er goed uit. Mijn notitieboekje kreeg het ene vinkje na het andere. Een proefrit in de wat oudere en ervarene Benz kon eigenlijk alleen maar tegenvallen. Ik besloot toch een te kijken wat hij aan de prijs kon doen. Hij wilde er 19.990 voor hebben, ik liet hem mijn autopotje-spaarrekening zien en zei: dit is wat ik je kan bieden, ik rijd zo de deur uit.
Hij moest zijn klant even bellen (een oude vrouwtje van 94) of hij de auto voor deze prijs van de hand mocht doen. "Congratulations, you bought yourself a Mercedes!" zei hij tegen mij toen hij ophing. De schade: 18.300 EUR. Het betreft een zogenoemde museumauto; dat wil zeggen gelimiteerd tot 140 dagen per jaar op de weg; iedere 4 jaar APK en een taxatiewaarde waaraan de verzekering wordt vastgemaakt. De auto is getaxeerd op 19.990 door middel van de rapportage van de dealer. Dit komt dus goed uit voor het geval er iets met de auto gebeurt; er staat niet zomaar een 35 jaar oude auto met een dagwaarde van een appel te boek bij de verzekering.
Ik kon nog een beetje afdingen omdat de laatste beurt niet bewezen kon worden en dat de banden 15(!) jaar oud waren.
Na aankoop moeset ik eerst 500 kilometer naar huis rijden. Het was 32 graden warm, waarbij het gemis van de airco wel meteen duidelijk werd. Het mocht de pret echter niet drukken. Verse benzine erin, dakje open en gaan met die banaan.
Na 3 uur heerlijk cruisen pauze genomen. Met een cheeseburger achter de kiezen, was de warme start was nog wel een uitdaging; pas bij de derde poging was het raak. Dit is iets waar ik even ben naar gaan kijken.
De terugtocht verliep zonder problemen, de auto is comfortabel, de cruise control werkt en de stoelen zitten lekker. Geen straf om hier 6 uur in te zitten. Bij thuiskomst de vrouw een stukje gechauffeurt en ook zij knikte instemmend (hoewel ze het nog wel intimiderend vind om zelf eens een rondje in de Benz te doen). Het onderhoud staat als volgende onderdeel op de rol. Ik ben van plan (bina) alles zelf te gaan doen.
Onderhoud
- 110.045 km
AUGUSTUS 2025
Inmiddels zijn wel al met al 1200 kilometer verder. Door bezoek uit Nederland moest de auto “noodgedwongen” in actie komen om iedereen te kunnen vervoeren. Inclusief vrouw waren we 6 mensen, dus die zouden niet in de Mazda passen. Vandaar dat de Mercedes ook in actie moest komen als we ergens heen wilden. Door weer en wind trotseerde de Benz de gedeeltelijk onverharde wegen, ik weet haast wel zeker dat deze auto deze omstandigheden in decennia niet meer heeft gezien, maar hij slaagt met vlag en wimpel. De warme start faalt af en toe nog steeds, waardoor ik direct een OVP-relais (overspanningbeveiligingrelais) besteld heb, een notoire boosdoener voor dit euvel. Aangezien het wisselen kinderspel is, direct maar gedaan.
Aangezien de banden hoogbejaard waren, heb ik deze direct in de eerste week van mijn bezit vervangen voor vier stuk Michelin Premacy 4. Inclusief installatie kostte me dit nog eens 500 EUR. Het zorgt echter wel voor een stuk veiligheid en zekerheid, ik ontdekte later nog een verdacht uitstulping op de oude band, en daar had ik al 500 kilometer mee gereden…
Daarna heb ik avonden lang YouTube afgestruind naar het doen van de huishoudelijke klusjes. Een oliewissel was mijn eerste prioriteit. Gelukkig heeft deze auto een volging die zo legendarisch is als de auto zelf; alles staat online gedocumenteerd zowel in het Engels als in het Duits.
Via AutoDoc Finland heb ik een waslijst aan producten gekocht; een luchtfilter, een pollenfilter, een oliefilter, nieuwe olie (LiquiMoly 10W-40 Leichtlauf), nieuwe bougies, een nieuwe carterplug en dichtringetjes. Zodra de bestelling binnen was, direct aan de slag gegaan. Ik begon met het pollenfilter, maar door slecht onderzoek van mijn kant ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn jaargang nog helemaal geen pollenfilter had, ik had letterlijk alles gedemonteerd totdat ik het filter zou moeten zien, maar er zat niets. Dat was dus een levensles ten koste van 15 Euro. Daarna het luchtfilter geinstalleerd, de oude was nog niet eens zo heel vies, maar hij leek al wel vrij oud. Het vervangen van de bougies ging zonder problemen. Toen begon de echte uitdaging; die mij voor deze zaterdag de handdoek in de ring deed gooien. De carterplug zat zodanig vast dat ik een spier in mijn arm verrekte en vervolgens de bout compleet rond was. Er kon geen WD-40 tegenop. ’s Avonds laat toch nog maar even een beetje WD-40 erop om lekker overnacht in te werken. Set boutverwijderaars gekocht en met een ruk kwam de bout eindelijk los. Olie laten aflopen, nieuwe plug erin. Direct het oude oliefilter vervangen (de dichting was al vrij hard geworden) en de motor met nieuw levenssap voorzien. Even de motor later lopen en vervolgens nog een halve liter extra erbij gegoten. Toen direct maar even voor een testritje gegaan.
De auto voelt minder lui, loopt nog iets soepeler. Eenmaal warm heb ik hem op een lang recht stuk een paar keer van 100 tot 140 laten accelereren, hij “trekt” echt nog wel! Deze snelheden zijn voor deze Mercedes niet meer aan de dagelijkse orde, maar ik kan me voorstellen dat je in de jaren 90 echt een Autobahn-Kaiser was met zo’n auto.
De auto is een geweldige onthaastingsmachine, hij rijdt zo comfortabel, ook op hoge snelheden worden kuilen en oneffenheden weggefilterd alsof je op een spons drukt en hij langzaam weer opveert als je loslaat. De auto is een heer, die niet toestaat dat jij een harde klap zou krijgen van een kuil in de weg, hij zorgt voor je. Maar zelfs al kan deze auto hard rijden, hij hoeft niet hard, je zal nooit worden uitgedaagd om harder te gaan rijden, je wordt geknuffeld als je perfecter gaat rijden, met veel precisie tussen de lijntjes, door de bocht sturen, met de perfecte snelheid. De auto laat weten wat hij wel en niet leuk vindt en jij past je eraan aan.
Genoeg van deze lofzang, de volgende klusjes kloppen langzaam aan de deur: het vinden van een overwinteringsplek, het verversen van de automaatolie, automaatfilter en pakking, de koelvloeistof vervangen en de remvloeistof vervangen. Voor augustus heb ik voor mijn gevoel al wel genoeg geld uitgegeven, dus dat wordt een klus voor september. Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.