Mercedes-Benz 300 D (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 260.000 km |
KM-stand laatst | 272.000 km |
De auto van de visboer
- 272.000 km
Van eerste eigenaar een overleden visboer, wat een zalige auto was dit tijdens de testrit! Gelukkig geen visgeur;-) Ze gebruikten hem meestal om op vakantie te gaan naar Italië, ik merkte tijdens het rijden dat het gaspedaal bleef hangen rond 3200 a 3500 toeren, een doodpunt.
Dit kwam overeen met 130 km/u a 140km/u in 5e, een positie die hij vaak had tijdens de ritten naar Italië?
Ik had al verschillende w124's gehad en tientallen gereden tijdens testritten maar geen enkele was zo stil en comfortabel zoals deze! Misschien omdat hij volledig gedinitrold was aan de binnenzijde, alle holle ruimtes waren gedaan!
Uitgerust met de olievering van de break (een optie op de berline), versterkte ophanging, versterkte zetels én orthopedisch zetels was dit een zalige combinatie.
Relax rijden en ont stressen is de boodschap.
Deze reed zoals een moderne wagen, wat een wegligging en comfort! Er zaten ook spatlappen op van Mercedes, een trekhaak, schuifdak, zonneband en houten pookknop. Leuke opties samen met die ophanging en zetels!
Een nadeel van die hydraulische ophanging bij een berline is dat de achterzijde altijd in de lucht staat. Dit zie je in profiel maar daardoor blijft ook het regenwater in de goot staan onder de achterruit. Op deze plaats was hij ook doorgeroest en heb ik professioneel laten oplassen en her spuiten.
De motor was minder modern qua aanvoelen, de 3.0l 6 cilinder in lijn is een heerlijk motor qua stilte, motorgeluid en gebrek aan trillingen maar laag in de toeren is er niemand thuis. Een heel verschil met de 3.0 diesel in de w123! Vanaf 3000 toeren kwam hij wakker qua snelheid.
Ik woon dichtbij de ring waarbij vroeger een snelheid gold van 120 en nu 90 km/h alleen is het een sport om die snelheid zo snel mogelijk te bereiken. Dit is nu een punt waarop de 3.0l diesel niet zo goed scoort, hernemen en lange ritten ja maar sprinten? Nee dit gaat aan hem voorbij, dit is een locomotief geen sprinter. Ik probeer ook altijd mijn motoren warm te rijden, 15 km met een diesel zeker een 6 cilinder, 5 a 10 km met een benzine afhankelijk van het aantal cilinders. Dus op de ring kon ik met koude motor niet mee zonder hem geweld aan te doen. Als de motor dan warm had moest ik tussen 3500 en 4500 toeren opschakelen met plank gas om mee te kunnen. Van voorbij steken was geen sprake. Ik kreeg er stress van en vond het bijzonder jammer voor deze 6 cilinder!
De 2e motor bijwerking, de achterbrug die een zingend geluid maakt en de afkeer van diesel door de publieke opinie en overheid heeft mij doen overstappen naar een 200TE en 230TE ook w124. Hierover schrijf ik nog reviews.
+ Comfort
+ Geluiddemping
+ Vering met hydraulische vering optie in berline
+ Orthopedische versterkte zetels mogelijk in optie
+ Kofferruimte
+ Wegligging
+ Zuinige dieselmotoren, constant verbruik 7 a 8 l/100km (1 op 12)
+ Betrouwbaarheid atmosferische diesels
+ Bijna alles van onderdelen te verkrijgen
+ Dagelijks bruikbare young-oldtimer
+ Degelijkheid en veiligheid (crash test).
+ Ideale trekkerswagen voor remorque, caravan, sleurhut, boottrailer,...
- Roestgevoeligheid
- Diesels van een ander (degelijk) tijdperk qua optrekken.
- Gevoelig pneumatisch circuit voor centrale vergrendeling.
- Gevoelige houtafwerking
- Werking schuifdakmechanisme is storingsgevoelig en duur in reparatie.
- Weinig goeie w(s)124's overgebleven zeker de T-modellen (break).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.