Mercedes-Benz 280 E (1992)

autoreview

Mercedes-Benz 280 E (1992)

Signalement

Uitvoering280 E
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf126.000 km
KM-stand laatst166.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 153.000 km

Deze 280E heb ik in februari 2008 gekocht voor 6200 euro zonder garantie met 126000 kilometer op de teller (helaas lukt het mij niet dit hieronder ingevuld te krijgen, vandaar de 0). Voor de koop was me al opgevallen dat de beschermplaat bedekt was met een plakaat olie, terwijl deze bij mijn e220 brandschoon was. Toch kon ik niet om deze auto heen, de kleur (heel veel mensen vinden deze kleur spuuglelijk, ik vind het prachtig) de onaangetaste carrosserie en interieur (ik vraag me wel eens af wat voor neuroot 15 jaar en 125000 kilometer deze auto gereden heeft) en de opties (airco, automaat, schuifdak, brandblusser maar wel handgeslingerde ramen, want die hoeven toch niet meer open moet de besteller ooit gedacht hebben) waren doorslaggevende koopargumenten. En die koppakking die mogelijk lekt, naja...

Dit een mopf 1, mopf staat voor MOdell PFlege, facelift dus. De eerste modell pflege van deze auto bestond onder meer uit de plastic sideboards. Bij de tweede (mopf 2..) werden de koplampen en de achterlichten veranderd. Verder werden er natuurlijk onderhuids nog 1001 zaken aangepast. Mijn vorige Merc was een mopf 2 en wat mij helaas pas opviel na koop was dat de mopf 2 anders rijdt dan de 1, Ai! De 2 ligt voor mijn gevoel wat beter in bochten, de 1 (deze dus) helt helaas meer over. Rechtuit zijn de auto's even comfortabel. Daarnaast zijn de stoelen in de modellplege verbeterd, de stoelen in deze auto bieden minder zijsteun en je zit er meer op dan in.

Maar nu genoeg gejammerd over deze auto want dat doet hem geen recht. De auto is verder geweldig. De basis van de auto is de fantastische 6 cilinder lijnmotor die een prachtig gebalanceerde loop heeft. Ter verduidelijking; de cilinders staan in een rijtje van voor naar achter kunnen ten opzichte van de auto alleen op en neer. Helaas is deze bouwwijze inmiddels door Mercedes afgeschaft ten koste van in een V-vorm opgestelde cilinders wat een betere emissie geeft en betere thermiek maar helaas geen zijdezachte loop meer. Het geluid is mooi, lijkt op een stofzuiger.

De auto is gemaakt om ontspannen de linkerbaan van het duitse (snel)wegennet te verkennen, uiteraard met respect voor andere gebruikers. Tussen de 140 en 170 voelt natuurlijk aan, daarboven wordt het wat lawaaieriger binnen en de besturing onzekerder. Heb dankzij een onderhoudsbeurt bij oosterburen kennis gemaakt met een 2008 c220cdi, die lijkt zich als een octopus aan de weg te zuigen naarmate je harder gaat, dat kunstje hadden ze in 1992 dus nog niet onder de knie.

Wie niet van veel tanken houdt moet geen 6 cilinder benzineauto rijden. Dit komt enerzijds natuurlijk doordat het verbruik gewoon hoog is maar ook doordat je het vermogen gemakkelijker en ongemerkter inzet. Als je je inhoudt en 100 van de 193 paarden op stal laat rij je 1 op 10 en misschien zelfs 1 op 11. Laat je de hele stal lekker zijn gang gaan is 1 op 7 a 8 realistischer.

Vorige eigenaar heeft ooit een Clifford alarm in laten bouwen met startblokkering. Bijzonder dominant alarm dat voetgangers die de auto iets te dichtbij passeren al de stuipen op het lijf jaagt met een harde piep. Ook passerende auto's ziet het alarm al als een bedreiging. Leuk dat de buurvrouw aan wie ik al vele bumperdeuken en krassen te danken had haar auto nu niet in de buurt durft te zetten :).

Ik heb dus ondanks hogere kosten geen spijt van mijn koop, ik rij en geniet nog steeds van iedere kilometer. Behalve de accu en de uitlaat die al snel de geest gaven zijn geen serieuze mankementen aan het licht zijn gekomen en ik gun de auto dan graag ook een voortzetting van zijn dealeronderhouden staat. De Duitse garage waar ik voor het eerst was beviel me uitstekend. Aanname door de Meister zelf, duidelijke en schriftelijke afspraak over het te leveren werk en de termijn, rekening die mondeling wordt toegelicht en een nette leenauto mee.

PROBLEMEN

  • 153.000 km

-accu kapot; 99 euro bij kwik-fit
-wisserblad; 21,40 euro bij Mercedes
-131000 km: uitlaat gebroken; 998 euro. Achter + middendemper bij een duitse Mercedes garage inclusief een kleine beurt. Olie in de auto (5w 40) door deze verstandige garage vervangen door 10w40. Laatste 6000 km géén meetbaar olieverbruik (gott sei dank!). Vraag me nu af waar die olieresten op de motorbescherming vandaan komen.
-apk; 52 euro bij ANWB, geen probleem

mei 2009: bij 150000 grote beurt laten doen bij een Mercedes Garage in Duitsland. Nieuwe remblokken en remschijven voor, alle vloeistoffen nieuw (dus ook automaatolie). Totaal weer 1000 euro, jaja! Meister wees erop dat de koppakking licht lekt. Volgens hem geen probleem, dus ook niets laten doen. Olieverbruik is immers nul.
-paar keer startproblemen, heel vreemd, perfecte koude start maar na een lange rit een korte pauze en de motor slaat pas aan na meerdere pogingen. Nog niet genoeg last van gehad om echt druk over te maken, komt nog wel...
-lang leve de politiek! Auto is vanaf volgend jaar niet meer echt fiscaal vriendelijk omdat een kwart van de nieuwwaarde moet worden bijgeteld in plaats van de dagwaarde. We zien wel!

verkocht

  • 166.000 km

Auto verkocht met pijn in hart. Reden is dat de auto stilvalt zonder aanwijsbare reden. Gevaarlijk dus, met name op snelweg. Door mercedesdealer in Duitsland (Meppen) naar gekeken, deze kon helaas geen oorzaak vinden. Heel jammer want ik had nog best een poosje in deze auto willen rijden!

Gelukkig een goede vervanger gevonden: e250 diesel. Weer w124 dus, helaas niet in deze kleur maar wel een leuke auto met een onverwacht fijne motor. Review volgt

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.