Mercedes-Benz 250 D Turbo (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 250 D Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 194.000 km |
KM-stand laatst | 289.000 km |
ERVARINGEN
- 276.000 km
============ Update 5 mei 2009 bij kilometerstand 276.000 ========
Inmiddels ruim 2 jaar verder en een dikke 90.000 kilometer met de auto gereden. Met de caravan naar de Franse Alpen geweest (zie hier onder) en met de trekkracht zit het wel goed. Met de koeling echter niet; regelmatig stond de temperatuurmeter tegen de 120 graden waardoor de koelvloeistof door de overloop uit het expansievat liep. Gebeurde niet op vlakke weg maar bij lange berghellingen. Door de koelvin van de airco continu in te schakelen ging het al iets beter, maar blijft wel oppassen geblazen. Zonder caravan overigens nooit een probleem met de koeling, meter staat altijd op 85 graden. Tijdens deze vakantie ging de verdamper van de airco stuk, die zit helaas op een onmogelijke plek achter het dashboard ingebouwd. Dus 2 volle dagen met een goede vriend aan het sleutelen geweest om de verdamper te vervangen. Complete dashboard moest er dus uit, op zo'n moment blijkt de werkplaats CD een zeer nuttige hulp. Gelukkig kost zo'n verdamper rond de € 100,- en waren de uren gratis. Eind 2008 begon de originele aircopomp kuren te vertonen, na 16 jaren trouwe dienst is dat natuurlijk niet erg. Een nieuwe pomp via internet uit Duitsland laten komen, maar na 4 maanden begon ook deze pomp te rammelen. Bleek achteraf een fabricagefout te zijn en er zit inmiddels een gereviseerde ruilpomp op die het wel goed doet. Tevens droger/filter van airco vervangen en natuurlijk vers koudemiddel. Behalve condensor is aircosysteem weer helemaal nieuw. Opgeloste problemen tijdens afgelopen 90.000 km:
- lucht in brandstofpomp door poreuze afdichtringetjes
- lekkage achterste zijruit rechts door poreuze kit (kwaal W124)
- slecht schakelen automaat door kapotte vacuumunit
- hardyschijf versleten
- voorste uitlaatpijp krokant
- voorste remschijven vervangen ivm trillen stuur
- aircopomp, aircoverdamper, aircofilter
- kachelmotor begon te piepen (kwaal W124), zelf vervangen
- motorsteunen waren helemaal versleten, vervangen was kleinigheid
Een nieuw probleem dient zich aan en dat betreft de speling op de stuurinrichting. Komt vaker voor bij de W124 maar meestal bij erg hoge kilometerstanden. De speling valt nog wel binnen de marges van de APK maar het wordt toch wel irritant. Door een bout op het stuurhuis voorzichtig uit te draaien, kan de speling iets worden opgeheven. Ware het niet dat de bout in mijn auto vooralsnog niet los te krijgen is.
Gezien de leeftijd van de auto en de kilometers die ik per jaar rijd ben ik erg tevreden over deze W124. Onderhoudskosten per kilometer vallen erg gunstig uit. Onderdelen zijn zonder problemen te krijgen en over het algemeen niet overdreven duur en het onderhoud wordt altijd snel uitgevoerd omdat er makkelijk aan de auto is te sleutelen.
Wat zeker ook mag worden vermeld is de ongevoeligheid voor roest. De carroserie is nog steeds in dezelfde goede staat als 2 jaar geleden!
======================== Aanschaf W124 in 2007 ==================
Sinds eind maart 2007 in bezit van een W124 250 TurboDiesel Combi Automaat met 194.000 km op de teller. In een maand tijd inmiddels 4000 km gereden en tot nu toe gaat dit met heel veel plezier. De auto heb ik gekocht bij een bedrijf dat handelt in klassiekers, waaronder Mercedes-Benz. De combi komt niet voor in de prijslijsten van o.a. Autoweek, want dit type met deze motor is uitsluitend voor de Italiaanse markt geproduceerd. De auto heeft een paar nuttige opties: automaat, climate control, cv met ab, elektrische ramen, armsteun voor. Gelukkig niet teveel opties, dan kan er weinig stuk gaan. Helaas geen cruise control, misschien ga ik die ooit nog inbouwen. Verbruik tot nu toe gemiddeld ruim 1 op 12 en dat valt mij niet tegen voor een auto van 1560 kg. Met bijna 130 pk onder de kap is het natuurlijk geen raket, maar eenmaal op snelheid is het een zeer comfortabele reiswagen. De 5-cilinder motor in combinatie met de turbo is een genot om naar te luisteren. Een prachtige roffel bijgestaan door een fluitende turbo is het resultaat bij gasgeven; werkt verslavend wat mij betreft. In de zomervakantie moet er een caravan van 1300 kg en opbouwlengte van 5.30 m achter, en dan richting Zuid-oost Frankrijk. Ben benieuwd hoe dat zal aflopen, in ieder geval is de standaard niveauregeling dan een prettige bijeekomstigheid. Wordt vervolgd.
PROBLEMEN
- 276.000 km
Zie 'ervaringen'.
Auto verkocht
- 289.000 km
De W124 is verkocht aan een andere liefhebber, heb nu een C-Klasse Combi gekocht. Zie andere review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.