Mercedes-Benz 230 CE (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 230 CE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Mercedes-Benz 230CE C124 1992
Toen ik 10 dagen na mijn 17e verjaardag mijn rijbewijs op zak had, ging ik serieus opzoek naar mijn eerste auto. Van af jongs af aan altijd al geroepen dat mijn eerste auto een Mercedes zou worden. Toen mijn vader een aantal jaren terug (voor mij) onze eerste W124 kocht, was ik al fan van het type. Net iets luxueuzer dan een 190 (W201) serie. Wanneer ik vanuit deze auto in de zomer een W124 Cabrio zag rijden was ik verkocht.
Het was dus duidelijk dat het voor mij een W124 type ging worden. Een cabrio zou het mooiste zijn. Maar bij gebrek aan geld en garage/carport, ging mijn keus al snel naar een coupé. Nog een tijdje gezocht naar een W126 SEC maar ook die waren te duur in aanschaf en benzine verbruik. Dus werd het een W124 coupe (C124)
De optielijst was voor mij snel samen gesteld: De kleur moest zwart metallic zijn, lederen interieur, schuif/kanteldak, 4x elektrische ramen en een (jawel) handgeschakelde 5 bak. Dat laatste was een moeilijke optie in combinatie met de overige opties. De reden voor de 4 elektrische ramen was dat ik dan vanuit mijn bestuurdersstoel alle ramen kon laten zakken voor een mooi groot open gat zonder B-stijl. Hetgeen wat de auto zo mooi maakt in mijn ogen. Oh. En natuurlijk het pre-facelift model met de grote grille.
Na een zoektocht van een maand of vier en één of twee slechte verroestte versies, kwam ik een 230CE tegen in België met de juiste opties, de juiste kleur, hele lage km-stand en een "prachtige" motorkap, achterklep en sportvelgen. In mijn ogen een compleet verkrachtte auto. Maar door de aanpassingen heen gekeken en tot de conclusie gekomen dat het toch een nette auto was.
Een afspraak bij een Mercedes-Benz Dealer (waar de auto stond) was zo gemaakt. Daar aangekomen de ongewassen auto eens goed bekeken en het verleden van de auto aangehoord.
De auto was nieuw in Duitsland geleverd, maar na een half jaar al naar België gegaan. De tweede eigenaar heeft deze auto altijd als 'Zondagse auto' gebruikt. De beste man had een auto van de zaak en dus werd de coupé niet zo vaak gebruikt. De auto is altijd daar in onderhoud geweest en een rapport van de km-stand was tegen (forse)meerprijs te regelen. De vestigingsmanager toen maar eerlijk op zijn woord geloofd. Achteraf dom geweest om het niet te doen.
Nadat de auto ingevoerd was ben ik langzaam aan de gang gegaan de auto weer origineel te maken. Een set originele velgen lag nog in de schuur. Motorkap en achterklep in de kleur gevonden. Alles netjes geschuurd en laten spuiten. Binnen een paar maanden was de auto weer origineel.
Sinds de aanschaf van de auto al een aantal dingen vervangen: Schokbrekers achter, kachelkranen, thermostaat, bougies, luchtfilter, fusee kogel links voor, 4x nieuwe rem- schijven en blokken en nog diverse andere kleine dingen. Allemaal dingen die mij zo nu en dan even aan de eerlijkheid van de km-stand doen twijfelen. Maar dan weer kijkend naar de staat van het exterieur en interieur van de auto, verdwijnt de twijfel al weer snel.
Het gevoelige punt van een Benz is roest. Dit exemplaar was nog vrij hard. Ben er later achter gekomen dat er al twee nieuwe schermen op zitten. Erg? Nee! In mijn ogen niet. Natuurlijk had ik liever gehad dat de originele schermen er nog roestvrij op zouden zitten. Maar liever dat ze al vervangen zijn, dan dat ik zelf die ellende heb. De rechter kokerbalk is wel aan vervanging toe. Verder is de auto overal 100% hard.
Ik gebruik de auto als dagelijks vervoer. Om naar het werk te gaan, maar ook om stukken te touren met vrienden. In twee jaar tijd heb ik ook al 20.000km met de auto afgelegd. En in die tijd heeft hij me nog nooit laten staan.
Zoals je van een (originele) Benz gewend bent, is het rijdcomfort prima. Het veert soepel en elegant, maar deinst niet. Het sturen gaat alleen in mijn ogen wat zwaar. Maar daardoor ligt de coupé (zonder Sportline onderstel) verrassend goed op de weg. Een echte snelheidsduivel is het echter niet. Met 97kW (132pk) op 1440kg is de auto niet de snelste. Maar toch pittig genoeg om het dagelijkse verkeer goed bij te blijven en zo nu en dan nog eens voor te zijn.
Al met al een prima wagen waar ik al vele fijne kilometers mee heb beleefd en er nog veel meer mee zal beleven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.