Mercedes-Benz 230 CE (1989) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 230 CE |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 357.000 km |
KM-stand laatst | 357.000 km |
Eerste auto
- 357.000 km
Na lang overwegen toch het besluit genomen om deze auto te kopen. Ik ga al 10 jaar met het openbaar vervoer overal naartoe, maar dit begint knap lastig te worden als je 's avonds om 12 uur naar huis moet. Er rijden dan immers geen bussen meer, en aangezien de trein steeds duurder wordt is na wat rekenwerk een auto net zo duur.
Dus wat koop je dan? Juist, een dure Mercedes. Toegegeven, de auto is duur, maar als je autogek bent dan neem je dat graag op de koop toe. Al vanaf mijn 5e zie ik deze auto als een van de mooiste Mercedessen ooit gemaakt, dus na wat wikken en wegen om een snelle Japanner op de kop te tikken alsnog het besluit genomen voor deze Duitse auto. Helaas gaat het wegenbelastingbeleid op de schop, anders werd het allemaal nóg leuker.
De kilometerstand is hoog, de auto is zwaar, niet extreem snel, maar wat is de auto toch mooi. Ik ben altijd een liefhebber geweest van de jaren 80 met haar "vierkante" auto's, en dan is dit natuurlijk een droomauto. Hoewel ik al dik 10 jaar mijn rijbewijs heb blijft mijn rij-ervaring hangen bij een Renault Scenic, een Toyota Yaris en een Volkswagen Transporter, maar toch, je merkt het verschil gelijk wanneer je rijdt.
Dit ligt als een blok op de weg. Het oude leer kraakt aan alle kanten, het interieur is enigszins kaal, maar met elke bocht die je neemt merk je gewoon dat dit, zeker voor een auto van 24 jaar oud en met zo'n hoge kilometerstand, werkelijk fantastisch rijdt. Het duurt even voor de auto op gang is, maar toch zit er nog redelijk wat kracht in het motorblok. Anderen die inmiddels in de auto gereden hebben waren ook aangenaam verrast.
Er moet een nieuwe uitlaat onder, de remblokjes voor moeten vervangen worden, het slot van de koffer zit los (waarschijnlijk een keer ingebroken, gezien de schade achter), de voorschermen zijn geroest, de rechter gordelaangever werkt niet, het dakluik gaat niet open, de stoelen zijn aan vervanging toe en de booskijkers moeten er echt af maar voorlopig gaan we eerst eens kijken of we er 2 maanden probleemloos in kunnen rijden.
1e Update op 2 Juni 2013 (358.000 km)
Na 1.000km kwam de eerste reparatie iets vroeger van verwacht. Eigenlijk had ik gedacht dat de uitlaat nog wel zo'n 10.000 kilometer mee zou gaan, maar dit was ijdele hoop; na de eerste 1.000km en het rondje scheuren door de polder was het "plop" en het eerste gat was een feit. Inmiddels zit er een nieuwe uitlaat onder, maar geen originele want die waren me iets te duur. Ook is de olie gelijk verwisseld, en zo zijn we 550E armer.
2e update eind Juli 2013 (363.000 km)
Na verschillende keren koelwater bij hebben moeten vullen, en dit uiteindelijk vrijwel na iedere rit te hebben moeten doen, toch maar eens een bezoekje aan de garage laten brengen. Aanvankelijk werd gedacht dat de slang bij de radiateur lekte, maar een paar weken later bleek toch dat het de koppakking was die lek was. Hoewel de garages in de buurt zo'n 1.600E vroegen, ben ik gaan rondkijken naar alternatieven omdat garages zoveel vragen daar de motor uit elkaar moet. Uiteindelijk via een fanforum iemand anders gevonden die het voor 800E wilde doen. Toegegeven, aanvankelijk is zoiets altijd een risico, een auto meegeven aan een hobbyist, maar tevens zijn hobbyisten gespecialiseerd op 1 type auto wel vaak degenen die er meer vanaf weten dan de lokale garage in de buurt. Binnen een week was de auto gerepareerd, en rijdt inmiddels als een zonnetje.
3e update December 2013 (371.000 km)
En daar stond ik dan, middenin Den Haag. Net 2 kilometer weg van huis, en de auto besluit er bij een stoplicht maar helemaal stil te vallen. De radio wilde al niet meer aan, de kachel stopte er telkens mee en zo was het einde oefening. Geen lid van de ANWB (stom!) en toen die mij vertelde dat het me 175E zou kosten om hem van de straat naar een garage te rijden in Den Haag (m.a.w. 3 kilometer verderop), besloot ik om hem een parkeervak in te duwen en me op te laten halen. De volgende ochtend een lokale garage in Den Haag gebeld welke hem voor een paar tientjes hebben opgehaald, en na 2 uur hoorde ik dat de accu kapot was. Enigszins jammer, aangezien de accu die erin zat slechts 2 jaar oud was. De volgende ochtend de auto weer opgehaald, 150E armer maar tot mijn verbazing werkte allebei de gordelaangevers weer. Ik was er altijd vanuit gegaan dat 1 motortje kapot was, maar inmiddels ben ik er achter dat niet alle snoeren even netjes aangesloten zaten. Tsja, dat krijg je met een auto met onvolledige onderhoudsgeschiedenis...
4e update Januari 2014 (373.000 km)
De auto moet eind Februari op voor de APK, dus maar even een keur laten uitvoeren om nou te zien wat er allemaal nog meer mankeert. Het APK lijstje op internet opgezocht en gekeken wat ik zelf moest kunnen (ik ben niet in bezit van een brug). Het ABS lampje moet aangaan als de auto op contact gaat. Dat gebeurd dus niet, het lampje van "lamp kapot" licht op. Nu weet ik inmiddels dat dit dashboard wel eens uit elkaar geweest is, en na een tip via het 124 forum heb ik de tellerbak naar voren gehaald en de snoertjes omgewisseld. Uurtje werk, 100E bespaard aan arbeid bij de Mercedes dealer...
Eenmaal gekeurd bleek dat alle remmen vervangen moeten worden, op de remschijven achter na dan. 2 nieuwe achterbanden zijn gewenst, en nog wat kleine dingetjes. Totale rekening? 750E inclusief arbeid. Ik zei het eerder ook al; zoek iemand die het zelf ook kan, of probeer dingen zelf. Het gaat me nu dik 300E minder kosten. Ik hoop echter wel dat het nu wat minder gaat worden met de hoge kosten, aangezien al het achterstallige onderhoud na deze 3e reparatie wel verholpen zou moeten zijn.
5e update Augustus 2014 (384.000 km)
Sinds de APK heb ik geen problemen meer gehad. Niks meer. Totdat ik met dit mooie zomerweer de auto met de hogedrukspuit stond schoon te spuiten en de blanke laklaag ineens van de motorkap spoot. Dat was wel een beetje jammer. Gelukkig kost een motorkap 2e hands niet zo heel veel, dus dat vervangen we binnenkort wel eventjes. En over vervangen gesproken, na lang zoeken en wachten (ongeveer een jaar), een mooi linkervoorscherm gevonden. Vrijwel iedere W124 van meer dan 20 jaar oud heeft dit probleem, en aangezien de mijne al eens opgelapt was en inmiddels een flinke roestplek had was het wel tijd om te vervangen. Ik had al verhalen gehoord over hoe makkelijk het zou moeten zijn, dus uiteindelijk toch eens besloten om dit zelf te proberen. Mensen zonder kennis riepen allemaal dat het nooit zou lukken omdat er allerlei schroeven zouden afbreken, en dat het scherm gesteld moest worden en meer van dit soort rampverhalen, maar na een half uurtje was het klusje geklaard en ziet de auto er een stuk beter uit.
6e update Oktober 2014 (388.000 km)
Na de laatste update bleek wel dat ik niet te hard had moeten roepen dat de auto zo probleemloos was, want de auto werd steeds een stukje trager. Ik rij veel 's nachts, dus dan kun je uiteraard iets harder dan overdag, en ik merkte dat het optrekken moeizamer ging, het verbruik langzaam maar zeker omhoog ging, en de topsnelheid na verloop van tijd op 160 kilometer per uur lag. En dat was met de wind mee... Toen ik niet harder meer ging dan 140 en de fut er bij 100 wel uit moest, toch maar eens naar een specialist gegaan. Het was me inmiddels wel duidelijk dat de lokale garages zich eigenlijk geen raad weten met een oude auto, dan krijg je veel gokwerk en daar had ik geen zin meer in.
Eenmaal bij een specialist in Bergambacht na 3 uur testen nog geen diagnose, en zo tikte de teller lekker door aan arbeid, en begon ik me lichtelijk zorgen te maken. Na wat aandringen over een prijsafspraak kreeg ik zowaar een leenbak mee, en kon ik hem maandagmiddag ophalen. Het probleem? De katalysator zat dicht. En dan niet de katalysator onder de auto, maar de voorkat bij het spruitstuk bij de motor. En niet zo'n beetje dicht, maar echt helemaal dicht. Als er nog een gat van een paar centimeter zat dan was het veel. Nadat ik afgerekend had (auw!) reed ik weg, en het verschil is magisch. De auto heeft werkelijk waar nog nooit zó goed gereden, maar ook vooral zo snel. Wat is het een kanon geworden in vergelijking met voorheen. Ik moest op de terugweg door Rotterdam heen, en daar rijden toch redelijk wat guppies in hun Golfjes rond die echt niet "achter die trage Benz" gaan staan bij het stoplicht. Nee, die moesten ernaast, en wat een lol toen ik wegreed. Ik rij ze er niet een klein beetje uit, nee ik rij ze compleet aan bonken! Toegegeven, het is wel heel erg jongensachtig, maar iedereen weet stiekem dat dit eigenlijk hartstikke mooi is.
7e update December 2014 (391.000 km)
Nadat mijn ietwat dove vader een paar keer meegereden was en wel heel erg begon te klagen dat hij me niet kon verstaan vanwege de ruis van het schuifdak, ben ik er toch maar eens achteraan gegaan. Het dak klemde al een jaar niet meer dicht, maar nu er ook condensdruppels in mijn nek vielen vond ik het wel eens tijd om het te laten repareren. Een donordak stond immers al een jaar in de gang, maar omdat ik er zelf én geen zin in had en het eigenlijk ook niet zag zitten om het in een weekendje zelf op te lossen, uiteindelijk via via een erg fijne sleutelaar gevonden. Uiteindelijk bleek het donordak ook niet goed te zijn, waardoor het een complete miskoop is geweest, maar de uiteindelijke rekening was zo fijn dat ik daar wel mee kon leven. Jammer genoeg is het nu geen weer om met een open dak te rijden, maar uiteraard is het wel geprobeerd en ik merk al dat ik dit heel erg fijn ga vinden zodra de zon weer schijnt. Verder trekt de auto nog als vanouds, al merk ik wel dat ik door al het spelen in de bochten mijn banden behoorlijk aan het slijten ben, want de grip begint minder te worden. Maar daar kan de auto in principe niets aan doen, dat heeft meer met het rijgedrag van de eigenaar te maken.
8e Update: Februari 2015 (394.000)
En toen sneeuwde het in Nederland. De achtterruitverwarming doet het inmiddels bijna niet meer door de roest en condens die er bij de dorpels zit (alle coupe's hebben dit), en dus moest ik de kachel flink laten blazen tijdens het schrappen zodat ik wat kon zien. Vervolgens een kilometer gereden en toen sloeg de auto ineens af. ANWB gebeld en toen bleek dat de dynamo kapot was. Paar klappen op gegeven, aan de kabel gehangen en hij reed weer. Toch maar even laten vervangen. Kostte gelukkig niet zoveel, 100E en we reden weer zonder zorgen.
9e Update: Mei 2015 (398.000)
Na een lange werkdag de auto willen starten en toen draaide het contactslot lastig. Ik wilde gelijk naar de monteur rijden want hier heb ik nogal dramatische verhalen over gehoord, maar mijn vriendin wilde eerst eten, wat dus betekende dat ik de auto nog een paar keer zou moeten starten. Eenmaal 's avonds aangekomen bij de garage hoor ik als ik weggereden ben dat de monteur de sleutel niet meer gedraaid krijgt. Conclusie; heel de stuurkolom moet eruit om het boeltje eruit te krijgen. Dat werden dus aardig wat uurtjes aan arbeid, en dat alles voor een slotje van 30E. Beeeeetje jammer...
10e Update: Augustus 2015 (401.000)
Inmiddels over de 400.000 gegaan en de motor draait nog fantastisch. Het zijn echter de overige dingen die het allemaal wat minder beginnen te doen...Ik voor het huis te wachten, zette ik de auto in P en hoorde ik een harde klik. Nog eens kijken, en jawel... Je hoorde de automaat wel heel hard schakelen. De volgende dag maar eens naar de pomp gereden voor wat bakolie en toen was het over. Vervolgens reed ik over de snelweg en zag ik allemaal rook achter me... Oeps! Iets te veel ingegooid, ik zag mensen achter mij echt uitwijken. Ik voelde me zowaar voor het eerst echt voor paal rijden met mijn auto. Even naar de garage voor een oliewissel. Ik wist eigenlijk ook wel dat deze eraan zat te komen want ik heb nog nooit naar de automaat laten kijken. En dat bleek ook wel nadat de olie eruit liep. Wat een drab was dat.
Verder heb ik gelijk laten kijken naar het rechter portier. Dit sluit al niet mooi sinds ik de auto heb en getuige 1 van de scharnieren is het er al eens opnieuw ingezet. En nu blijkt dat het ook met geen mogelijkheid te stellen is. Zit de deur recht, dan past het raam niet in de carrosserie. Zit het raam recht, dan zit de deur scheef. Nadeel is wel dat sinds ik hem opnieuw heb laten stellen het raam nu half naast de rubbers van de carrosserie valt bij koud weer. En dat zorgt voor veel, heel veel ruis. Hier kwamen we eigenlijk niet uit. Dat de auto wel eens een botsing heeft gehad vermoedde ik wel maar de carrosserie zal toch niet zó krom zijn?
11e update (403.000)
Een paar weken later reed ik op een ochtend flink gassend door de polder en ineens had ik nadat ik stopte bij een stoplicht geen versnellingen meer. De auto schoot naar neutraal. Achteruit werkte nog wel, maar daar kom je niet zover mee. Weggesleept door de ANWB en uiteindelijk bij de garage te horen gekregen dat de automaat ermee kapte. Nu moet ik toegeven dat er de laatste tijd wel steeds meer kapot ging. Allemaal kleine dingetjes die afbraken of ermee kapten en nadat we de auto nog eens bekeken hebben op alle roest heb ik besloten om hem weg te doen. Alle krikpunten waren inmiddels weggerot waardoor er 2 hele nieuwe ingezet moesten worden. En dat is de auto gewoon niet meer waard, daar is de conditie te slecht voor. De gehele reparatie inclusief alle roest bij de krikpunten wegkrijgen zou mij 1.500E kosten en dan was ik nog niet rond met alle andere kleine dingetjes...
12e update: EINDE AUTO
Ik heb met heel veel pijn in mijn hart de auto naar de sloop laten brengen. Inmiddels rijd ik een 300E uit 1986 die er veel beter aan toe is, maar het comfort waarmee de coupé over drempels knalde mis ik nog iedere dag. Zou ik het nog een keer doen? Ik denk het niet. Het kostte allemaal wel erg veel, om de 10.000 kilometer rond de 500E aan reparaties. Maar ondertussen kijk ik nog steeds of ik een coupé aan kan schaffen. Maar dan eentje in goede conditie. Ik heb nu een goed netwerk waar ik terecht kan voor problemen dus wie weet over een jaartje...
En dan nu, sinds ik de 400.000 heb gehaald, even het kostenplaatje.
1.000E voor de auto
180E nieuwe uitlaat
70E Oliewissel
800E Koppakking
110E Andere accu
25E Linker voorscherm
100E Andere banden
300E Remblokken + Remschijven
900E Katalysator
300E Schuifdak
50E Andere motorkap
100E Andere banden
100E Dynamo
250E Nieuwe banden
200E Contactslot
120E Oliewissel
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.